Blijvende pijn/zwelling duimmuis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Blijvende pijn/zwelling duimmuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:04

Hallo allemaal,

Op Tweede Kerstdag heb ik mijn hand/duim geblesseerd toen ik de deken van mijn paard dicht deed. Ik hoorde iets knarsen en had direct pijn. Ik dacht dat het vanzelf zou overgaan, maar dat gebeurde niet. De pijn zit vooral in de muis van mijn duim en wordt erger als ik mijn duim met mijn andere hand omhoog of omlaag duw.

Ik ben naar de huisarts geweest, maar die wist het niet precies en vermoedde een ontsteking. Ik kreeg toen Celecoxib voor 10 dagen, maar dit hielp niet. Daarna ben ik doorgestuurd naar de handfysiotherapeut, die zei dat het om een peesontsteking ging. Ik moest 2 weken een brace dragen (ook over de pols) en daarna terugkomen. Ik merkte wel wat verbetering, maar het is zeker niet over. De pijn is in de loop van der tijd veranderd van scherp naar dof en zeurend.

Afgelopen week ben ik weer naar de fysio geweest. Ik kreeg oefeningen met een klein gewichtje (waar ik weinig van merk) en een pijnlijke massage (wat ik zeer prettig vond). Vandaag werd ik wakker en is de muis van mijn duim ineens dik en strak.

Heel eerlijk? Ik weet even niet meer wat te doen. Ik heb het gevoel dat er misschien iets anders aan de hand is, maar kan mijn symptomen ook niet 100% linken aan iets wat ik online vind.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-03-25 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:07

Kun je niet terug naar de huisarts en vragen om een doorverwijzing voor een röntgenfoto?
Misschien zit er toch ergens een haarscheurtje of klein breukje?
Dat zou ik zelf echt eerst willen uitsluiten.

Sentir

Re: Blijvende pijn/zwelling duimmuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:35

Hier hetzelfde, duim blesseerd door een paard. Bleek 2 partieele scheuren te zijn in het ligament en kan wel tot 6 maanden duren tot het volledig geneest.

Ik zou aan de dokter vragen voor een echo, omdat ze toen bij mijj zeiden dat een foto geen In had aangezien er niets gebroken was dachten ze.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:07

Dat het een peesblessure is, is wel aannemelijk. Bij het dichtdoen van een deken is de kans dat je wat breekt niet heel erg groot.

Als een paard makkelijk 3-6 maanden uit de roulatie is met een peesblessure, waarom denk je dan dat het bij een mens (bij een duim, die je dagelijks gebruikt) minder lang zou duren?
Bij een paard is het na een fles Metacam ook niet over. Dat het bij jou na 10 dagen Celecoxib ook niet over is, zou je dus niet echt moeten verbazen.

Dat het na de massage van de fysio dik is, is ook niet gek. Dan heeft-ie wel wat teveel gedaan, dus ik zou dat de volgende keer wel even melden.

Maar ik zou als ik jou was nog maar even de weg fysio, oefenen en belasten naar de hoeveelheid pijn (evt met brace) blijven volgen. Echo vragen kan (doen we met paard ook) om bevestiging te krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:39

Idd, zo iets vraagt gewoon heel veel tijd.

Hier ooit bij het knopen van een touwhalster mijn vinger half gescheurd, heeft enkele weken echt pijn gedaan en daarna maanden geduurd tegen dat de pijn weg was bij normale dingen en na een goed jaar had ik soms nog bewegingen waarbij ik die vinger voelde….

Ooit ook een spierscheur gehad na een val van een paard. Na 3 jaar voelde ik nog soms die spier bij heel specifieke bewegingen…

Pezen, spieren,… hebben nu eenmaal echt een lange herstel periode en vooral als je ze gewoon dagelijks moet blijven gebruiken.

Petrichor

Re: Blijvende pijn/zwelling duimmuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:11

Pff niet wat ik gehoopt had om te lezen, maar jullie hebben gelijk ik wil denk ik te snel. Ik heb nu de brace weer om gedaan, want ik was bezig met iets afbouwen maar dat komt denk ik te snel. Ik heb net ook even goed gekoeld.