Slechte slapers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 10:15

Hallo allemaal :)

Slapen is heerlijk en erg belangrijk voor je gezondheid, maar soms zo ontzettend moeilijk.
In mijn omgeving kunnen de meeste mensen prima slapen, maar ik heb er regelmatig moeite mee. Het is gelukkig niet extreem, een uurtje of 6 slapen lukt over het algemeen wel. Maar vrijwel nooit aaneengesloten. En ik zou het ook best leuk vinden als ik een dag niet moe zou zijn :Y) .
Dat moe zijn beperkt je motivatie en energie om dingen te doen zoals sporten, werk, huishouden en nog veel meer dingen.

Nou weet ik dat het echt nog veel erger kan, maar op bokt zijn vast nog meer mensen die gewoon net even wat moeite hebben met slapen en daardoor erg veel moe zijn.
Het lijkt me leuk en leerzaam om tips and tricks met elkaar te delen om beter te slapen en een uitgeruster leven te leiden! *\o/*

Een paar aanraders van mij:
- De podcast "Slaapkoppen" op Spotify
- Slaapmuziek op Spotify
- avond Yoga routines, veelvuldig te vinden op Youtube als je zoekt op "Bedtime Yoga".

Wie heeft er nog meer tips voor het in slaap vallen, doorslapen/minder vaak wakker worden of gewoon algemeen uitgeruster wakker worden?

Foaly

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:26

Ik zweer bij melatonine, een vaste bedtijd/een vast avondritueel en ook bij niet meer eten na zeven uur 's avonds. Eet ik bv voor het slapengaan nog een koekje, dan is het geheid dat ik rond 2 uur wakker word en niet meer in slaap val tot 6 uur, terwijl ik er om half 8 uit moet :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:33

Hier doet de truc meestal (niet altijd en dan is het een heel erg lange nacht) zenmuziek op. Het wisselt welke waar ik ben. Niet alle muziek speelt overal af. En een luisterboek met een daisyspeler. Die ik bewust wat traget heb gezet in voorleessnelheid. Tenzij het razendspannend is dan kost het slaap. :+ Maar meestal val ik dan snel in slaap. Schrik wakker, zet luisterboek uit en de dag erop moet ik meestal ver terug gaan tot ik gevonden heb wat ik als laatste bewust heb meegekregen.

Op de het wordt helemaal niks nachten ga ik vaak een slaapverwekkend spelletje doen op ipad of telefoon. Freecell of een dom zoekspelletje tot mijn hersens er sloom van worden. Nooit langer dan 30 minuten. Dan weer ogen dicht en luisterboek aan voor een volgende poging. Dat probeer ik minimaal weer een uur dan waarna ik eventueel weer met dat domme spelletje doorga, scherm staat dan minimaal verlicht en blauw licht weggefilterd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:44

Probeer in ieder geval te achterhalen wat de reden is dat je slecht slaapt.
Heb je stress (en nee, daar ben je je niet altijd van bewust), drink je (teveel) alcohol, sport je nog tot laat, ben je (te) druk, heb je veel schermtijd voordat je naar bed gaat etc etc etc...

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:46

Josien_ schreef:
Hallo allemaal :)

Slapen is heerlijk en erg belangrijk voor je gezondheid, maar soms zo ontzettend moeilijk.
In mijn omgeving kunnen de meeste mensen prima slapen, maar ik heb er regelmatig moeite mee. Het is gelukkig niet extreem, een uurtje of 6 slapen lukt over het algemeen wel. Maar vrijwel nooit aaneengesloten. En ik zou het ook best leuk vinden als ik een dag niet moe zou zijn :Y) .
Dat moe zijn beperkt je motivatie en energie om dingen te doen zoals sporten, werk, huishouden en nog veel meer dingen.

Nou weet ik dat het echt nog veel erger kan, maar op bokt zijn vast nog meer mensen die gewoon net even wat moeite hebben met slapen en daardoor erg veel moe zijn.
Het lijkt me leuk en leerzaam om tips and tricks met elkaar te delen om beter te slapen en een uitgeruster leven te leiden! *\o/*

Een paar aanraders van mij:
- De podcast "Slaapkoppen" op Spotify
- Slaapmuziek op Spotify
- avond Yoga routines, veelvuldig te vinden op Youtube als je zoekt op "Bedtime Yoga".

Wie heeft er nog meer tips voor het in slaap vallen, doorslapen/minder vaak wakker worden of gewoon algemeen uitgeruster wakker worden?

Hoe ziet je avondroutine eruit na het avondeten? Wat eet en drink je dan nog? Ik merk bijv. dat ik niet goed tegen cafeïne kan en ik kan niet om 19:00 nog cola of koffie verdragen, want dan slaap ik slecht.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:52

Ik slaap zelden goed helaas. Nou was dat altijd al wel een puntje, maar ik had met luisterboeken een redelijke remedie gevonden. Sinds ik doof ben is dat helaas geen optie meer, muziek en dergelijke ook niet.

Ik kijk YouTube tot m'n ogen dichtvallen, leg dan m'n telefoon weg en hoop dat ik dan in slaap val. Filmpjes over kunstrestauratie of grasmaaien, whatever works. Het leidt wat af van de constante keiharde tinnitus.

Door slecht werkende nieren heb ik heel vaak last van spierkrampen in benen en voeten, ook (vooral) 's nachts, dus als ik al slaap word ik daar vaak ook nog meerdere keren per nacht wakker van. Door die nierziekte en medicatie ben ik sowieso eigenlijk altijd moe en val dan ook overdag regelmatig in slaap.

Dus ja, het is een feestje hier. Het liefst zou ik de hele dag slapen, dan is het tenminste stil #)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:53

Door adhd slaap ik vaak slecht. Lees graag mee voor tips misschien zit er iets tussen wat helpt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:59

Ik sliep altijd goed tot een jaar of 36/37. Toen begon de ellende..terugtellen van 100 en lezen enz. Niks werkte echt. Achteraf gezien de start van de perimenopauze(!)
Heb sinds een jaar of 4 medicatie om te slapen en sinds een jaar HST. Ik slaap nu weer fantastisch *\o/*

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 11:02

Thanks voor alle ervaringen en tips!

Mijn avondroutine kan absoluut beter hoor, maar het is gewoon niet altijd haalbaar om een heleboel stappen uit te voeren etc.
Over het algemeen ga ik doordeweeks voor of na het avondeten sporten of na het avondeten naar stal. Ik probeer te zorgen dat ik uiterlijk 21.30 thuis ben.
Dan kijk ik samen met mijn vriend vaak nog een serie en tussen 22,00 en 22.30 ga ik alles klaarzetten voor de volgende werkdag en mezelf klaarmaken voor bed.
In bed dan nog even lezen, op mijn telefoon en/of kletsen met mijn vriend.
Ik heb dus absoluut nog genoeg schermtijd voor het slapen gaan, maar ik heb ook zonder geprobeerd en daarmee merk ik geen verschil.

Met een beetje yoga, slaapmuziekje etc. val ik prima in slaap, het probleem is vooral dat ik daarna ook zo vaak door de nacht heen wakker wordt en mijn hoofd dan aan gaat en ik moeite moet doen om mijn gedachten te stoppen om weer in slaap te kunnen vallen.
Stress is dus ook absoluut een factor. Daar probeer ik aan te werken, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan :+ .

Edit: ik drink trouwens normaliter geen frisdrank of koffie in de avond. Enkel ranja en thee :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:10

Sinds ik in het begin vd overgang zit, slaap ik bijna geen nacht meer door. Daarnaast chronologisch moe door darmziekte.
Ik heb een hele vaste avond routine. Door de weeks gaan om 21u mijn schermen uit. Rond 21.30 ga ik naar bed. Enige scherm wat ik dan nog kort gebruik is mijn ebook.
In het weekend verschuift deze routine tot max een uur verder, anders heb ik daar de week erop veel last van.
En ik gebruik een beetje slaapmedicatie in de nachten wanneer ik de volgende dag "uitgerust" aan het werk moet.

En nog ben ik vaak 2 a 3x per nacht wakker. Variërend van even naar de wc tot ruim een uur. Als ik echt niet meer in slaap val ga ik beneden een kopje thee drinken.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:14

Josien_ schreef:
Edit: ik drink trouwens normaliter geen frisdrank of koffie in de avond. Enkel ranja en thee :)

Vergeet niet dat in veel thee ook cafeïne zit. Heb je daar weleens naar gekeken? Om thee zonder cafeïne te drinken?

Ranja is ook suiker. Suikers houden je wellicht ook wakker. Tenzij het suikervrije Ranja is :).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 11:16

maria500 schreef:
Josien_ schreef:

Vergeet niet dat in veel thee ook cafeïne zit. Heb je daar weleens naar gekeken? Om thee zonder cafeïne te drinken?

Ranja is ook suiker. Suikers houden je wellicht ook wakker. Tenzij het suikervrije Ranja is :).

Klopt, dat weet ik! Meestal drink ik Rooibos of Kamille thee en ik drink altijd Slimpie suikervrije ranja :D .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:44

Ik meld me ook.
Veel nachten slaap ik wel, maar kom ik niet in een diepe slaap. Ik laad dan ook niet op.
En dan zijn er nachten dat ik prima in slaap val maar word dan rond een uur of 2 wakker en dat was het dan voor de nacht...
Afgelopen nacht was er ook weer zo een.

Kijken of er nog nieuwe tips hier staan

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:28

Bij mij heeft een slaapmasker ontzettend geholpen! Het geeft me een soort gevoel van geborgenheid + geen licht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:06

Ik merk wel dat ik als het s nachts echt donker en stil (zonder brom, zoem, ting, verkeer strooilicht of straatlantaarns of wat ook) is ik veel beter doorslaap.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 13:43

karuna schreef:
Ik merk wel dat ik als het s nachts echt donker en stil (zonder brom, zoem, ting, verkeer strooilicht of straatlantaarns of wat ook) is ik veel beter doorslaap.

Dat heb ik ook wel ja, maar dat is zelden. Zoals vannacht, slaap graag met raam open maar als het regent word ik er wakker van omdat ik telkens naar de wc moet als ik water hoor :Y) .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:13

Een goede nachtrust begint al op de dag zelf. Een avondroutine kan helpend zijn maar is vaak een pleister op de wond.

Meditatie op de dag, mindfulness kan helpen voor een rustiger stresssysteem waardoor je beter slaapt.

Echte acceptatie dat je slecht slaapt, dus wakker liggen zonder oordeel en jezelf oprecht toestaan om slecht te slapen helpt gek genoeg om weer beter te gaan slapen.

Daarnaast de standaarden van rust, reinheid, regelmaat in je leven. Ons lichaam is ingesteld op regelmaat. Dus dagelijks op dezelfde tijd in bed en uit bed is belangrijk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:26

Dit topic is voor mij gemaakt geloof ik. Heb inmiddels wel een methode gevonden die werkt!

Op tiktok is er een account genaamd "Scalingstories" Dat account heeft een ai stem die verhalen van Reddit voorleest met een minecraft parkour op de achtergrond. Heel typisch, maar ik zet daar altijd filmpjes van op, ogen dicht en val zo in slaap :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 14:38

Ik accepteer wel dat ik minder goed kan slapen en ik wil best iets aanpassen om er rekening mee te houden, maar ik accepteer (nog) niet dat ik mijn hele dag moet aanpassen om in de nacht beter te slapen :+ . Dan ben ik maar wat moe, kan ik tenminste wel een beetje leven is mijn eerste gedachte :')

Zo ver ik weet liggen er bij mij geen gezondheidsredenen achter, het is iets wat mijn hele leven al voor komt. Behalve toen ik baby was blijkbaar :Y) , al deed ik toen al niet aan dutjes overdag.

Dat soort filmpjes zijn een goede tip ja! Zelf ben ik fan van dingen op Spotify omdat die een automatische stand heeft dat het na een bepaalde tijd stopt met afspelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:34

Ik ben geen slechte slaper, maar slaap wel vaak slecht dankzij de kinderen :+ Op de nachten dat ik geen dienst heb (maar mijn man) neem ik een magnesium nachtpil en doe ik oordoppen in. Dan word ik vaak past de volgende ochtend weer wakker.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-magnes ... -Acties-(1)&utm_content=&utm_term=&utm_id=google_ads_21539285430&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3tDH9rnhiwMVbQIGAB1UZA3IEAQYASABEgLitvD_BwE

Ik zweer hier echt bij. 10 minuten na zo'n pil ben ik hartstikke slaperig en dan slaap ik dus ook écht goed.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:42

Ik kom mij ook melden. Ik slaap goed maar mijn circadische klok is kapot. Ik heb non 24 sleep wake disorder.

Slaaphygiene is echt heel belangrijk. Dit begint eigelijk al uren voor je geplande bedtijd.
Wit licht is echt een ontzettende killer voor goede nachtrust. Dus geen schermtijd 6 uur voor bed, of een filter gebruiken op je apparaten.
Ik gebruik flux op de computer https://justgetflux.com/
Deze past automatisch aan op de tijd van de dag waardoor je er ook niet meer over na hoeft te denken.
Er zijn volgensmij ook apps voor de telefoon om wit/blauw licht te veranderen op dag/avond.

Daarnaast gebruik ik ook een daglichtlamp van 10.000 lumen in de ochtend zodat mijn ritme minder snel doordraait.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:03

Ik kan veelal goed in slaap komen, maar doorslapen is bij mij een probleem. Ik haal meestal maar 4 tot 6 uur per nacht. Ik merk ook dat ik er overdag soms moeite mee heb wakker te blijven als er niets uitdagends is dat mij bezig houd.
Dit is nu zo'n twee jaar aan de gang denk ik, vroeger sliep ik echt overal doorheen.

Meestal als ik 's nachts wakker wordt probeer ik weer in slaap te komen, als dat niet lukt dan ga ik lezen (ereader) of pak ik even m'n telefoon (als ik in een fysiek boek bezig ben), maar daar wordt mijn man vaak weer wakker van waardoor hij ook de halve nacht wakker ligt. Daarom stel ik dat vaak ook uit waardoor ik uiteindelijk alleen maar langer wakker lig.

Stress heb ik volgens mij niet super veel. Wel onvrede over mijn werk, maar het is eerder saai dan stressvol. Koffie en thee drink ik nauwelijks en sporten doe ik nooit na 20u (muv hondensport, maar dan is de hond vaak actiever dan ik :+).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:12

Ik heb een mix van niet goed in slaap kunnen komen soms. Nagenoeg meestal niet kunnen doorslapen. Vaak wakker in de nacht en dan soms ook nog veel te vroeg weer wakker worden. En dat de helft van de tijd met nachtmerries ook. :))

Ik heb er overigens voor met dopjes op mijn hoofd geslapen en andere dingen meegsleept een week lang iedere nacht met een slaapdagboek van een maand :+

Ik heb er al heel lang last van. Als jonkie al nachtmerries en vaak wakker en vroeg wakker. Later is daar het moeilijk in slaap komen soms bijgekomen, het hoort kennelijk bij me. :P oa extreme adhd door hersenvliesontsteking als puppie zal vast niet helpen Maar die vermoeidheid soms is best slopend. Goddank geen werk meer waarvoor ik moet presteren. Dat was al snel klaar door een aantal redenen waaronder die slopende vermoeidheid

Het maakt voor mij geen verschil wel of geen scherm, wel of geen cafeine (toch al beperkt). Alleen een fysiek slopende dag zorgt ervoor dat ik sneller in slaap val.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:16

Hier ook een slechte slaper. Overdag kan ik beter in slaap komen dan in de avond.
Ik ben vorig jaar geopereerd en ik ben overdag nog heel erg moe waardoor ik gewoon de avond niet haal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:21

Ik slaap soms slecht. En vooral als ik 's nachts moet plassen, dan kan ik daarna echt uren wakker liggen. Soms sta ik dan gewoon om 3 uur 's nachts op omdat ik klaarwakker ben. Blijven liggen geeft me dan nog meer stress.

Maar de meeste nachten slaap ik redelijk goed door.