Revalidatie heupprothese jonge leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taifoen

Revalidatie heupprothese jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 19:28

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die jong een heupprothese hebben gekregen. Ik ben nu 25 jaar en krijg een deze weken een totale heupprothese. Na 7 jaar dagelijks veel pijn en 3x een heup operatie kijk ik hier erg naar uit.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn rond mijn leeftijd en hoe jullie de revalidatie hebben ervaren.

Uiteraard krijg ik binnenkort nog een uitgebreide uitleg van de orthopeed en fysiotherapeut :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:57

Taifoen schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die jong een heupprothese hebben gekregen. Ik ben nu 25 jaar en krijg een deze weken een totale heupprothese. Na 7 jaar dagelijks veel pijn en 3x een heup operatie kijk ik hier erg naar uit.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn rond mijn leeftijd en hoe jullie de revalidatie hebben ervaren.

Uiteraard krijg ik binnenkort nog een uitgebreide uitleg van de orthopeed en fysiotherapeut :)

Er is een topic over paardrijden met een heupprothese al is hij wel stil momenteel waar er meerder zitten die inmiddels een heupprothese hebben zowel jong als oud(er).
Zelf was ik jong maar niet zo jong als jij.
Revalidatie viel tegen maar het ligt er ook aan via welke methode ze het doen en ik vond het zwaar in het opzicht dat ik een gezin met 3 jonge kinderen heb en het ontzettend moeilijk vond om dat uit handen te moeten geven.
Ik heb er nooit geen seconde spijt van gehad maar had ook echt een top fysio in mijn revalidatie traject.
Mijn buurman die veel ouder is en eigenwijs die loopt nog steeds beroerd na zn operatie bij dezelfde orthopeed.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 22:37

Ze opereren via de voorste benadering.
Ik heb gelukkig (nog) geen kinderen, wel een hond maar moet wel genoeg rust kunnen pakken.
Een top fysio heb ik al! De revalidatie na de scopiën viel denk ik meer tegen, toen mocht ik 4 weken niet belasten.

Fijn om te horen dat jij er nooit spijt van hebt gehad *\o/*

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:54

Voorste benadering is minder heftig en sneller herstel maar dat wilde ze bij mij niet doen ivm mijn leeftijd.
Voorste benadering is met een korte bovenbeen pen en mijn orthopeed vond dat een te groot risico op een dijbeenbreuk doordat jonge mensen nog fanatiek zijn.
Ook gaf hij aan dat het vastgroeien vaak positiever is maar heb ook al andere ervarings verhalen gehoord dus zou vooral aannemen want je eigen orthopeed vindt.
4 weken belasten is gelukkig niet zo je mag gelijk de volgende dag aan de bak :')

germie

Re: Revalidatie heupprothese jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:11

Een collega van mij heeft beide heupen vervangen toen hij 25 was (aangeboren afwijking). Vanaf dag 1 was de pijn weg, hij doet echt letterlijk alles weer, inclusief sporten als skien en hardlopen. Er is niets wat hij niet kan doen zegt hij.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:20

Voorste benadering geeft veel snellere genezing dan via de zijkant. Vooral omdat ze niet door de spieren gaan, maar er tussendoor. Ik denk dat de meeste van onze patienten na 3 weken grotendeels zonder krukken kunnen gaan. Echt volledige revalidatie mbt sport ed duurt wel 4-6 maanden.
Twee nadelen van een THP op jonge leeftijd:
1. Je hebt beduidend meer spierpijn dan iemand van 75+. Moet je even doorheen, goed pijnstillers nemen en ijs leggen. Zodra het lukt, beweeg! Voeten friemelen, been optrekken, half op je zij draaien..
2. Heel grote kans dat het ooit vervangen moet worden. De huidige protheses gaan ongeveer 20-25 jaar mee bij normaal leven. Als je fanatiek wilt sporten, wordt dat al minder. Maw, heel grote kans dat je nog 1 of 2 keer op de tafel ligt. Elke operatie wordt lastiger.

Dorus

Re: Revalidatie heupprothese jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:30

Mijn zusje heeft toen ze 33 en 34 was twee nieuwe heupen gekregen. De exacte benaming van de methode durf ik niet te zeggen, maar ze hebben bij haar botcement gebruikt om meer vlees te creëren zodat ze t.z.t. beter vervangen kunnen worden.

De revalidatie was wel echt zwaar. Ze mocht zes weken helemaal niet belasten en vervolgens zes weken maar heel licht. Zeker de eerste keer omdat toen op voorhand niet helemaal duidelijk was hoe weinig ze mocht doen die eerste weken.