Ik heb op 26 november een ongelukje gehad met van de menwagen af springen bij een vriendin, helaas verkeerd terrecht gekomen en op gladde ondergrond onderuit gegaan waarschijnlijk heeft mn enkel de klap opgevangen of is dubbel gegaan dat weet ik niet precies meer.
Ik voelde gelijk dat mn enkel/voet goed zeer deed maar kon nog lopen en dacht gaat wel over zodra ik in beweging blijft.
Dus nog de rit afgemaakt en meegeholpen aftuigen en daarna naar huis gefietst, eenmaal thuis ging het echter steeds slechter en kon ik helemaal niet meer erop lopen. Aangezien het zondags was heb ik in de avond de huisartsenpost gebeld en die zeiden dat ze voor dit soort dingen geen spoedafspraak maken en dat ik de volgende ochtend naar de huisarts moest gaan, dit gedaan en doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een foto.
Ik kon pas op de dinsdag terrecht voor de foto en intussen was mn enkel erg dik en een alle kleuren geworden. Op de foto leek het gelukkig enigszins mee te vallen flinke klap gehad en aan 1 kant een klein botsplintertje wat losgeschoten is. Dit moest vanzelf inkapselen en met druk verband en krukken naar huis gestuurd.
En 3dagen later terugkomen voor gesprek met de chirurg. Dus na die 3 dagen terug en is het drukverband eraf gegaan en kreeg ik een steunkous en een brace mee. Chirurg zei dat het ongeveer 4 tot 6 week duurde zn blessure en advies was rustig aan doen en zo gauw je zonder krukken kan lopen weer gaan belasten op gevoel wat wel en niet kan.
Ik heb uiteindelijk 3 week op krukken gelopen en daarna met die steunkous en brace dit leek de goede kant op te gaan. Ik ben in totaal 6 week ziek thuis van het werk geweest (ben postbezorger dus niet het fijnste baantje met zn enkel )
Daarna 3 week opgebouwd met werken met 2/3 keer per week 1 tot 2 uurtjes te werken met een rustige wijk dus weinig lopen.
Dit ging goed echter bleef ik wel pijn houden dus in totaal nog 2 keer telefonisch contact gehad met het ziekenhuis en de chirurg en die zei dat ik het opbouwen veder kon oppakken en dat ik wat vaker zonder brace moest gaan lopen om weer sterker te worden.
Ik heb nog gevraagd om controle foto maar dit was volgens hem niet nodig.
Dus oke toen dat advies opgevolgd en weer meer gaan werken en wat vaker zonder brace echter na 3 week weer ontzettend veel pijn en na lang aandringen bij huisarts een verwijzing gekregen om terug naar het ziekenhuis te gaan, dit was afgelopen woensdag en dit keer met een andere chirurg, zei zegt het zijn je enkelbanden die een klap hebben gekregen en het kan tot een half jaar duren voor het helemaal goed is ( ben inmiddels bijna 3 maand onderweg nu) en als ik de hele dag pijn heb dan doe ik teveel en moet ik meer rust nemen en minder werken als de pijn in de nacht niet overgaat. ( Vergeleken met wat ik voorheen deed zit ik nu ong op 55/60 % van wat ik deed ) Ik vind die vooruitgaan natuurlijk te langzaam maar zei zegt dat het normaal is en tijd kost en van haar het advies om juist wel weer dr brace om te doen met lopen. Nieuwe foto maken vond ook zei niet nodig en mocht ik echt pijn blijven houden moet ik terugkomen...
Inmiddels voel ik mij door zowel ziekenhuis en huisarts niet echt bepaald geholpen en heb ik ook het idee dat ze niet echt veder willen kijken..nu hoor ik van een aantal mensen om mij heen dat fysio wellicht ook kan helpen dus daar ga ik volgende week even achteraan bellen hoe of wat.
Ik zou graag weer wat meer dingen willen oppakken zoals volledig werken ,het rijden met mn paard en de hond uit laten ( wand 20 min wandelen zonder veel pijn lukt ook nog niet ).
Inmiddels kwa werk dus weer geminderd
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met fysio bij een enkelblessure en tips wat ik het beste kan doen
Foto bijgevoegd hoe mn enkel eruit zag de eerste weken