Welk kado voor iemand die een beroerte heeft gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver_eagle

Welk kado voor iemand die een beroerte heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 11:55

Een goede vriendin (47) heeft recent een zware beroerte gehad en ligt voorlopig nog in het ziekenhuis.

Vanuit onze vriendengroep hebben we geld ingezameld om een kado voor haar te kopen, om haar een hart onder de riem te steken en hopelijk even te laten lachen in deze moeilijke tijden.

Maar wat geef je zo iemand nu kado?
Ook willen we haar partner een kleine attentie geven.

Zouden jullie eens mee willen denken?
We hebben al met haar partner gesproken, maar die weet ook niet zo snel een kado
Laatst bijgewerkt door silver_eagle op 22-02-25 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:03

Jeetje, dat is heftig zeg! Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!
Heeft ze een tablet? Misschien is dat een idee zodat ze makkelijk met vrienden en kennissen kan communiceren?

zazaza

Re: Welk kado voor iemand die een beroerte heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:05

Misschien even vragen aan de partner waar behoefte aan is. Vooral wat ze nu wel en niet kan….

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:06

Toen ik in het revalidatiecentrum lag voor een incomplete dwarslaesie had ik veel contact met mensen die een beroerte hadden gehad en een afdeling hoger lagen.
Een van de dames waar ik bevriend mee raakte kreeg van haar kinderen een emmertje met wat tulpen aan de rand zodat ze "ongezien kon kwijlen", ik heb iemand nog nooit zo hard zien lachen. Ik hou van die humor. En een andere mannelijke patiënt kreeg van zijn collega's een leesboekje voor peuters want "nu je je laatste hersencellen hebt verpest kun je alle hulp gebruiken". :') Ook hij kon dat soort humor waarderen en had het er nog dagen over.
Veel kaartjes werden ook gewaardeerd.

Ik zag vooral heel veel humor op alle afdelingen. Ik denk dat je vooral moet kijken naar de persoon, kan ze wat humor waarderen of is dat juist niet aan de orde? Ik zou niet gaan kijken naar hulpmiddeltjes, die krijgt ze vanuit het ziekenhuis of revalidatie wel, en heel eerlijk, je wordt soms ook een beetje simpel van altijd als patiënt behandeld te worden.
Wel heel attent dat je ook aan haar partner denkt, de partners worden bijna altijd vergeten. Aan mij werd altijd gedacht en gevraagd hoe het ging, mijn partner werd daarin vergeten.

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:08

Cayenne schreef:
Jeetje, dat is heftig zeg! Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!
Heeft ze een tablet? Misschien is dat een idee zodat ze makkelijk met vrienden en kennissen kan communiceren?

Die heeft ze al ja

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:08

zazaza schreef:
Misschien even vragen aan de partner waar behoefte aan is. Vooral wat ze nu wel en niet kan….

Daar hebben we al mee gesproken maar die weet het eigenlijk ook niet

silver_eagle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:19

Tazzey schreef:
Toen ik in het revalidatiecentrum lag voor een incomplete dwarslaesie had ik veel contact met mensen die een beroerte hadden gehad en een afdeling hoger lagen.
Een van de dames waar ik bevriend mee raakte kreeg van haar kinderen een emmertje met wat tulpen aan de rand zodat ze "ongezien kon kwijlen", ik heb iemand nog nooit zo hard zien lachen. Ik hou van die humor. En een andere mannelijke patiënt kreeg van zijn collega's een leesboekje voor peuters want "nu je je laatste hersencellen hebt verpest kun je alle hulp gebruiken". :') Ook hij kon dat soort humor waarderen en had het er nog dagen over.
Veel kaartjes werden ook gewaardeerd.

Ik zag vooral heel veel humor op alle afdelingen. Ik denk dat je vooral moet kijken naar de persoon, kan ze wat humor waarderen of is dat juist niet aan de orde? Ik zou niet gaan kijken naar hulpmiddeltjes, die krijgt ze vanuit het ziekenhuis of revalidatie wel, en heel eerlijk, je wordt soms ook een beetje simpel van altijd als patiënt behandeld te worden.
Wel heel attent dat je ook aan haar partner denkt, de partners worden bijna altijd vergeten. Aan mij werd altijd gedacht en gevraagd hoe het ging, mijn partner werd daarin vergeten.

Normaliter is ze super positief, maar momenteel meer depressief. Wat ook logisch is. Ik denk dan ook niet dat nu het geschikte moment is voor grapjes. Ze moet eerst de beperkingen nog gaan accepteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:21

Ik zou het denk ik voor nu simpel houden.
Misschien gewoon een groot hart met jullie namen er in.
Groter kado waar ze meer mee kan komt dan later wel denk ik :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:23

Daarom is het wel belangrijk om even te kijken wat ze nu nodig heeft. Dat depressieve herken ik wel van mijn, inmiddels goede vriendin, het is nogal wat wat er gebeurt is. Zij heeft die periode ook doorgemaakt maar uiteindelijk daar wel uitgekomen. Ze moeten vooral accepteren wat er gebeurt is en ook leren omgaan met onzekerheid. Mijn vriendin heeft best lang de angst gehad dat het nog eens zou gebeuren.

Mischien een mooie schaal met lente bloemen? Lekker fleurig, en ook een positieve draai want de winter loopt op z'n eind en het mooie weer komt er weer aan? En zoals ik al zei, kaartjes. Kaartjes doen het altijd goed. En dan niet van die zware boodschappen met "sterkte" en waarbij de ziekte wordt benadrukt. Gewoon leuke en positieve kaartjes.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:36

Toen een vriendin van mij door een zware tijd ging heb ik iedereen in haar omgeving gestalkt. Ik heb haar familie en vrienden allemaal 3 positieve dingen over/voor haar op laten schrijven. Die heb ik in een versierde glazen pot gedaan. Zo kon ze in die periode elke keer als ze diep zat een briefje openen en lezen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:39

Misschien een mooi boeket met zijde/nep bloemen en vaas. Dat is ook iets wat blijft als aandenken en van bloemen worden mensen altijd vrolijk. Tegenwoordig is de kwaliteit ook erg goed.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:46

Tazzey mijn ervaring vanuit het revalidatiecentrum is juist compleet anders. Ik zag juist heel veel verdriet/depressie. Mensen zochten steun bij elkaar maar ik denk niet dat ik daar met zulke dingen had moeten komen aanzetten :o .

@TS sterkte met de situatie. Ik heb helaas geen goede tips voor je. Maar misschien iets dat ze luisterboeken oid kan afspelen zodat ze toch voor zichzelf wat heeft om zich in te kunnen benutten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:53

Bloempotje, ik zat in Wijk aan Zee en daar werd erg gestuurd op positiviteit en de mooie kant van het leven zien. Ik heb daar zelf bijna een half jaar intern gezeten en de humor en positiviteit viel mij heel erg op en heeft ook mij enorm geholpen. Ik heb zelf heel bewust voor Wijk aan Zee gekozen vanwege die reden, in Amsterdam was ook plek voor mij maar daar vond ik het erg zwaar allemaal.
Ik denk ook dat het heel erg persoonlijk is hoe je met dat soort situaties omgaat natuurlijk maar voor mij, en ook voor mijn medepatiënten in die tijd was de luchtige aanpak echt heel erg prettig. Blijven hangen in verdriet helpt ook niet bij het herstel- en acceptatie proces. Natuurlijk is er ruimte voor verdriet maar ik heb daar echt geleerd om er niet in te blijven hangen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:55

Bloempotje schreef:
Tazzey mijn ervaring vanuit het revalidatiecentrum is juist compleet anders. Ik zag juist heel veel verdriet/depressie. Mensen zochten steun bij elkaar maar ik denk niet dat ik daar met zulke dingen had moeten komen aanzetten :o .

@TS sterkte met de situatie. Ik heb helaas geen goede tips voor je. Maar misschien iets dat ze luisterboeken oid kan afspelen zodat ze toch voor zichzelf wat heeft om zich in te kunnen benutten?

Mijn ervaring is ook niet dat mensen "lollige" grappen ten koste van henzelf, leuk vinden.
Misschien leuk bij een bepaalde groep, maar je kunt de relatie grondig verpesten als je de humor verkeerd inschat.
Mijn ervaring is dat mensen emotioneel kwetsbaar zijn, en een bos bloemen zonder lollige bijbedoelingen is wat veiliger. En wordt vast gewaardeerd, zeker in combinatie met een mooi kaartje erbij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:59

Ik dacht ook aan een persoonlijk aandenken.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-schreef- ... DwQAvD_BwE
Of
https://boekmetoplossingen.nl/

Daar kun je zelf een gepaste mate van humor in verwerken (of juist niet).
Met een mooie bos bloemen of pakketje met lekkere dingen. Hele lekkere bonbons ofzo.
Voor partner kun je ook aan iets praktisch denken als tegoed voor thuisbezorgd oid. Want die zal veel aan het racen zijn nu, of maak een mealtrain met elkaar.

En anders, afhankelijk van of (en hoe zeer) ze beperkt is, iets van vermaak waar ze wat aan heeft.
Laatst bijgewerkt door secricible op 22-02-25 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:00

Even goed lezen Zoolgangster, dat is namelijk ook wat ik aangeef. Het was niet mijn idee die presentjes, ik geef alleen aan dat het wel gewaardeerd werd maar dat je vooral moet kijken naar de persoon.
Ik trek me weer terug want andere ervaringen worden niet op prijs gesteld blijkbaar.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:02

Ik stuur -- maar heb ook zelf ondervonden dat het leuk is -- een ballon voor aan je bed.
Met een leuke kaart erbij.
Er is altijd even gesprekstof als er iemand binnen komt. Er is wat beweging in de kamer door de luchtstroom.
Je hebt iets om naar te kijken en om over te denken.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:12

Ik was toen ik ziek was heel blij met een abonnement cadeau voor Storytel. Maar ik weet natuurlijk niet of ze van lezen houdt. Verder inderdaad de ballon met een lieve kaart eraan. Iets lekkers om te snoepen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:33

Tazzey schreef:
Even goed lezen Zoolgangster, dat is namelijk ook wat ik aangeef. Het was niet mijn idee die presentjes, ik geef alleen aan dat het wel gewaardeerd werd maar dat je vooral moet kijken naar de persoon.
Ik trek me weer terug want andere ervaringen worden niet op prijs gesteld blijkbaar.

Niet doen joh, is juist heel fijn er meerdere mogelijkheden zijn, en waarom zouden jouw ervaringen niet gedeeld mogen worden? Ik ken ook wat mensen die in een revalidatiecentrum zaten, voor andere aandoeningen, die ook van bepaalde ruige grappen hielden, was hùn manier om ermee te dealen. Bij hun werkt dat wel goed, maar ik had de indruk dat dat niet in TS haar situatie zou werken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:43

Ik denk dat grapjes maken wel kan als iemand al aan het revalideren is. De vriendin van TS heeft dit net meegemaakt. Het lijkt mij verstandig om in het begin voorzichtig te zijn met grapjes en iets 'veilig' te geven (bloemetje, kaartje, beeldje, hartje, ...) . Er zijn voor deze persoon is volgens mij het allerbelangrijkste. De persoon blijven bezoeken en zien tijdens het revalidatietraject ook. Grapjes kunnen wanneer je aanvoelt dat de persoon er klaar voor is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:46

Een comfortabel, mooi en gemakkelijk vest en/of omslagdoek?

Wanneer je veel in bed of rolstoel vertoeft kan dat misschien heel welkom zijn?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:20

Tazzey schreef:
Bloempotje, ik zat in Wijk aan Zee en daar werd erg gestuurd op positiviteit en de mooie kant van het leven zien. Ik heb daar zelf bijna een half jaar intern gezeten en de humor en positiviteit viel mij heel erg op en heeft ook mij enorm geholpen. Ik heb zelf heel bewust voor Wijk aan Zee gekozen vanwege die reden, in Amsterdam was ook plek voor mij maar daar vond ik het erg zwaar allemaal.
Ik denk ook dat het heel erg persoonlijk is hoe je met dat soort situaties omgaat natuurlijk maar voor mij, en ook voor mijn medepatiënten in die tijd was de luchtige aanpak echt heel erg prettig. Blijven hangen in verdriet helpt ook niet bij het herstel- en acceptatie proces. Natuurlijk is er ruimte voor verdriet maar ik heb daar echt geleerd om er niet in te blijven hangen.

Ik ben het zeker eens met dat blijven hangen niet helpt en heb ook diezelfde instelling. Ik begrijp je dus zeker wel! :j
Maar bij mede revalidatie patiënten zag ik dit niet terug (en ook dat mag, ieder doet het op zijn eigen manier). Vandaar dat ik mijn verhaal ook even deel :) .

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

Misschien een leuk gevuld mandje?

Met wat lekkers, Misschien wat leuks om te doen? (Misschien kan het revalidatie centrum tips geven over wat leuk en hulpzaam is?)

Misschien lekkere douchegel erbij?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:57

silver_eagle schreef:
Maar wat geef je zo iemand nu kado?

Zou je kunnen kijken naar iets wat bij je vriendin als persoon past ? Omdat het hier een paardenforum is: stel dat ze van paarden houdt een mooi paarden (foto kijk)boek of paardenbeeld, of als ze gek is op tuinieren een online cursus bloemen planten .... Om maar wat gekke voorbeelden te noemen.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:12

Ik was laatst bij iemand op visite die van iemand anders een verzwaringsknuffel van Lotgenootje kreeg.
Ik kende het niet (wist ook niet dat dat ook leuk voor volwassenen was, maar viel echt in de smaak! :+ ) maar was zeer onder de indruk van de kwaliteit en het kwam in een heel mooie koker. Het schijnt heel erg goed te helpen bij psychische klachten en echt heel veel rust te geven. Het werkt net zo als een verzekeringsdeken maar dan als knuffel.

Zij kreeg de beer, maar er zijn ook een hond, konijn en kat.
https://lotgenootje.com/products/verzwa ... e-beer-2kg