Vandaag ben ik bij de Hans Anders geweest. Ik draag momenteel een bril, ik heb vroeger lenzen gedragen (van HA ook) en wil ze graag weer gaan dragen. Vorige week was ik al even binnen gelopen om te vragen naar informatie en is er een afspraak ingepland. Ik zou vandaag terecht kunnen voor een lenzenmeting en zou dan daarna een proefsetje mee naar huis krijgen (dat vond ik ook wel fijn want ik ga een weekendje weg en dan kon ik ze goed uitproberen, ook kan ik dan testen of de sterkte goed lijkt te zijn). Ik weet dat er mensen zijn die het niet zo hebben op de grote ketens en liever naar een plaatselijke opticien gaan. Ik heb echter altijd hele goede ervaringen gehad met de HA hier in het dorp. Hele aardige eigenaar met écht goede kennis en kunde, die ook nog eens heel fijn alles uitlegt. Ben daardoor ook vaste klant van hun geworden, doordat ik zo tevreden was over zijn hulp en service.
Vervolgens kom ik vandaag aan, de winkel is uitgebreid en dat was ook wel te merken. Werd eerst geholpen door een meisje die duidelijk gewoon de eerste informatie afnam. Prima. Vervolgens gaf ze dit door aan iemand die mijn oogmeting zou doen. Ik kreeg dat allemaal mee en de opticiën zei: oh gaat het om lenzen waarom staat het er dan niet bij (tegen andere collega). Nouja prima, ik probeerde (omdat ik het mee kreeg) nog even uit te leggen dat ik vorige week hier was geweest voor informatie
en dat degene die mij toen hielp toen tegen mij had gezegd dat brilmeting en lenzenmeting voor mijn geval tegelijk gedaan kon worden. Had toen namelijk dit al gecheckt omdat ik ooit een keer wel apart moest komen. Ik kreeg niet echt duidelijk antwoord; volgens mij kon zij ook lenzenmeting en kon niet iedereen dat dus kon ze het in dit geval alsnog doen.
Afijn, prima. Daarna de oogmeting. Het ging allemaal nogal onpersoonlijk, snel, vlug. Ik ben van oogmetingen van eerder gewend dat ze ook altijd de tekst kleiner maken tot een punt dat je de onderste regel niet meer kan lezen. Dat gebeurde nu niet, ik kon bij alle plaatjes die ik te zien kreeg (met letters) de onderste regel nog prima lezen, ze veranderde alleen een paar keer het beeld naar een wazigere of scherpere versie waarbij ik moest aangeven of het beeld hetzelfde, beter of slechter was. De oefening kwam later nog een keer terug maar ook daar kon ik de onderste regel nog lezen en was er geen versie waarbij ze kon meten dat ik het niet meer kon zien. Ze liet ook elke keer dezelfde regel zien waardoor ik op een gegeven moment wel kon raden wat er stond

Het zit me niet helemaal lekker, dat de service/klantvriendelijkheid wat deze keer niet lekker voelde daar kan ik natuurlijk niet zoveel mee, maar ik heb door het hele gebeuren ook m'n twijfels over de oogmeting. Ik neig ernaar om volgende week een keer terug te gaan en dit gewoon eerlijk te delen met de vraag of ze nog een keer mijn oogmeting willen doen. Misschien speelt het feit dat ik niet echt inhoudelijke uitleg kreeg over mijn vragen ook wel mee. Mochten ze niet voor een herkansing open staan, ben ik ook wel geneigd om het toch elders te proberen. In ons dorp zit alleen één plaatselijke opticien die wel erg duur uitvalt. Omdat lenzen toch terugkerende maandelijkse kosten zijn vind ik de prijs ook nog wel relevant.
Ik ben i.i.g. benieuwd of er mensen hier op bokt zijn die me het verschil kunnen uitleggen tussen een lensmeting (ik bedoel geen over-refactie, draag momenteel geen lenzen) & een oogmeting. En of het gebruikelijk is dat ik van oogmeting -2,75 en 3,25 naar twee keer -3 ga. Hoe zo'n meting nu precies gaat en wat ze nu precies hoe meten. Ik weet dat ik de expert niet ben en ergens maar ook gewoon moet vertrouwen in wat ze doen, maar ik merk dat ik het ook gewoon graag 'begrijp' wat er nu precies gebeurt, zij het in jip en janneke taal.

Oja en ik ben nog benieuwd naar ervaringen met daglenzen en maandlenzen. Ik zal op mijn vrije dagen denk ik gewoon mijn bril blijven dragen dus misschien zijn daglenzen dan wel voordeliger/handiger. Ook zit je met daglenzen niet met het gedoe met schoonmaken. Ben ook wel een type wat niet altijd even goed doorheeft hoe lang mijn lenzen al meegaan of dat ik ze nou wel of niet heb schoongemaakt. Wellicht zijn daglenzen dan ook hygiënischer? En klopt het dat ze ook iets dunner zijn en beter zuurstof doorlaten omdat maandlenzen wat langer mee moeten gaan en schoonmaakbaar moeten zijn?
Afijn, een heleboel vragen en wat verwarring in mijn hoofd. Ik denk dat ik sowieso nog wel even terug ga; ik twijfel om te vragen naar de 'oudere eigenaar' (ik zag hem wel in de winkel staan namelijk, werd niet door hem geholpen). Ik weet niet of hij ook nog zelf oogmetingen doet, kan natuurlijk zijn dat hij meer een overkoepelende rol heeft. Ik wil ergens niet de 'wantrouwende' klant zijn en tegelijkertijd ben je bij de kapper ook altijd in de gelegenheid om aan een voorkeur aan te geven. Ik hoef ook niet perse door hem geholpen te worden, maar zou het i.i.g. fijn vinden om wat uitgebreider uitleg te krijgen. Voor nu dacht ik, er zijn hier vast wel wat mensen die er net even wat meer vanaf weten dan ik of meer ervaring hebben en al wat meer kunnen uitleggen