Oorzaak vocht in apneu apparaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Oorzaak vocht in apneu apparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 23:07

Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft sinds een aantal maanden een apneu apparaat. Vanaf het begin is het eigenlijk al een grote zoektocht ivm allergische reactie en verkeerde grootte van masker.

Nu heeft ze inmiddels een neusmasker waar ze niet allergisch op reageert, alleen er blijft heel veel water in komen. Ze heeft hier al meerdere keren over gebeld, maar ze snappen daar ook niet hoe het kan. We hebben al een aantal dingen geprobeerd:
- verwarmde slang en niet-verwarmde slang
- verschillende temperaturen (20, 24 en 28 graden)
- verschillende vochtigheidsniveaus

Eigenlijk is ze op een punt aangekomen waarop het apparaat meer hinder in het slapen veroorzaakt dan geen apparaat gebruiken (ze heeft slechts een lichte vorm van apneu en had geen klachten eigenlijk).

Zijn er mensen die dit herkennen en het apparaat uiteindelijk toch goed hebben kunnen afstellen? Zo ja, waarmee is het probleem opgelost?

F_inley

Re: Oorzaak vocht in apneu apparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:28

Bij mijn vriend hadden we dit ook als het water reservoir eraan zat. Nu die er niet meer aanzit heeft hij dat probleem niet meer. Qua slapen merkt hij geen verschil met of zonder water

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:34

Idd, heeft ze hem al eens gewoon zonder waterreservoir gebruikt?

Ik gebruikte hem altijd zonder, nooit problemen mee gehad.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 01:00

Mijn man had ook dat probleem en had soms t idee dat hij zou stikken en heeft t zo vaak aangegeven maar konden t probleem niet vinden en gebruikt hem niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:35

Heeft ze al eens een beugel geprobeerd ipv een apparaat? Ik heb ook lichte apneu, maar hoefde geen apparaat en ben enorm geholpen met die beugel (MRA beugel heet het geloof ik).

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 13:59

F_inley schreef:
Bij mijn vriend hadden we dit ook als het water reservoir eraan zat. Nu die er niet meer aanzit heeft hij dat probleem niet meer. Qua slapen merkt hij geen verschil met of zonder water

Daphne__ schreef:
Idd, heeft ze hem al eens gewoon zonder waterreservoir gebruikt?

Ik gebruikte hem altijd zonder, nooit problemen mee gehad.

Geeft dat geen problemen zonder het waterreservoir? Want met vochtigheidsniveau 0 en warme lucht kreeg ze juist weer een hele droge keel (toen had ze nog mond-neusmasker).

cinniz123 schreef:
Mijn man had ook dat probleem en had soms t idee dat hij zou stikken en heeft t zo vaak aangegeven maar konden t probleem niet vinden en gebruikt hem niet meer.

Dat had mijn moeder toen ze een mond-neusmasker had ook. Al het water viel toen in haar keel ook. Nu heeft ze dat niet meer met het neusmasker, maar loopt het water er dus ook uit over haar gezicht heen. Niet echt fijn dus.

Daihyo schreef:
Heeft ze al eens een beugel geprobeerd ipv een apparaat? Ik heb ook lichte apneu, maar hoefde geen apparaat en ben enorm geholpen met die beugel (MRA beugel heet het geloof ik).

Nee er is niet over een beugel gesproken. Ik verwacht dat dit te maken heeft met het type apneu oid en mogelijk ook met de combi tussen apneu en astma.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:31

Hij heeft alleen een neus masker en ervaart geen verschil.

Mijn schoonvader heeft een heel masker en die kan idd niet zonder waterreservoir.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:48

Ik heb matige apneu (25 stops per uur) en hele heftige astma.

Ik gebruik de dreamstation 2 van philips met een neusmasker. Water in de neuskap heb ik ook wel eens, maar nadat ik mijn apparaat op de grond had gezet was het vrijwel weg. Eigenlijk is dat tegen de adviezen in, maar het werkt voor mij prima!

Ik dacht ook geen klachten te hebben, maar na 3 maanden gebruik, kwam ik er achter hoeveel ik eigenlijk te lijden had zonder Cpap... ik voelde mij zoveel energieker!

Als een neusmasker het ook niet is, heb je nog een full face masker, ik begreep dat er best wat mensen dat masker hebben ook vanwege het comfort