1x in het half jaar koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

1x in het half jaar koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 20:18

Ben beetje ten einde raad.. dus toch maar eens een topic openen omdat te zien of iemand dit herkent.

Sinds 5 jaar heb ik om het half jaar een week lang koliekaanvallen. Ik weet dat bokt geen medici is maar het is nu een gegeven of tewel er is geen oorzaak te vinden.

Het begint met lichte spierpijn in mijn bovenbenen, wat rugpijn alsof je ongesteld moet worden. De aanvallen beginnen altijd ‘s nachts eerst 1 en dan loopt het langzaam op tot 6a7 keer overdag en ‘s nacht en nemen dan af. Gemiddeld houdt het een week aan. De duur van de aanvallen worden steeds langer. Van een paar minuten naar 30 minuten.. ik heb geen kinderen maar het doet mij voelen als een wee, het liefst sla ik met mijn hoofd tegen de muur van de pijn. Een menstruatiekramp en dan 30 minuten lang. Ik heb dan bewegingsdrang. Uiteindelijk doet mijn onderrug ook mega zeer.

Er werd gedacht aan nierstenen, die zijn niet te vinden. Misschien blaasstenen helaas ook niet. Wel bijna elke keer bloed bij urine. Gynocoloog kan ook niks vinden, alleen op de echo zijn kleine cystes te zien die dit niet kunnen veroorzaken. Elk half jaar hang ik huilend van de pijn met de huisarts aan de lijn. Het enige wat helpt is om de 4u oxycodon slikken om het behapbaar te houden.
Vorig jaar naar de internist, niks te vinden het is een gegeven.. weer naar de huisarts die zei nu hetzelfde wellicht komen we er niet achter. Wel doorverwezen naar de diëtist misschien ligt het aan voeding (heb al 20 jaar pds) Hier Fodmap gevolgd, ik kan niet tegen fructanen. Dit eet ik nu al 4 maand niet meer en toch zijn de aanvallen vannacht weer begonnen.

Het is niet te linken aan: stress, menstruatie, gemeenschap oid.

Wie herkent dit?

Suzanne F.

Re: 1x in het half jaar koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:21

Mijn moeder heeft dit ook regelmatig en is helemaal onderzocht, ook op nierstenen etc. Het zijn bij haar de darmen, ze heeft sowieso al hele gevoelige darmen maar eens in de zoveel tijd krijgt ze een darminfectie, heel erg pijnlijk. Heeft te maken met de uitstulpingen in de darmen, diverticulitis heet het dacht ik. Dan gaat zo’n uitstulping ontsteken en dat geeft verschrikkelijke pijnen en vaak ook bloed. Is meestal met een week weer over.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:31

Totaal geen idee of tips, ik dacht echt dat dit topic over een paard zou gaan :+ Voor paarden heb ik genoeg tips en ervaring met koliek helaas

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:36

Ik zou aandringen bij de gynaecoloog op meer onderzoek. Ik vind het wel beetje onlogisch qua ritme maar endometriose is niet altijd met de normale instrumenten te vinden.
Wat jij omschrijft had ik elke maand, onnoemelijke pijn. Maar de gyn zei, niets te vinden op de echo, alles is normaal.

Tot ik aangedrongen heb op een kijk operatie, en toen vonden ze plekken op mn blaas, buikvlies en bekken holte.

Hoe is je cyclus en hoe zijn je menstruaties?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 21:49

Suzanne F. schreef:
Mijn moeder heeft dit ook regelmatig en is helemaal onderzocht, ook op nierstenen etc. Het zijn bij haar de darmen, ze heeft sowieso al hele gevoelige darmen maar eens in de zoveel tijd krijgt ze een darminfectie, heel erg pijnlijk. Heeft te maken met de uitstulpingen in de darmen, diverticulitis heet het dacht ik. Dan gaat zo’n uitstulping ontsteken en dat geeft verschrikkelijke pijnen en vaak ook bloed. Is meestal met een week weer over.

Lijkt mij ook naar! Ik lees symptomen als koorts, bloed bij ontlasting aanleiding kan obstipatie zijn. Ik heb geen van allen en juist door de pds dunne ontlasting dus denk niet dat dit aansluit.

Freyr schreef:
Totaal geen idee of tips, ik dacht echt dat dit topic over een paard zou gaan :+ Voor paarden heb ik genoeg tips en ervaring met koliek helaas

Haha snap ik! Als ik google kom ik ook vaak paard tegen 8-)

ivy_power89 schreef:
Ik zou aandringen bij de gynaecoloog op meer onderzoek. Ik vind het wel beetje onlogisch qua ritme maar endometriose is niet altijd met de normale instrumenten te vinden.
Wat jij omschrijft had ik elke maand, onnoemelijke pijn. Maar de gyn zei, niets te vinden op de echo, alles is normaal.

Tot ik aangedrongen heb op een kijk operatie, en toen vonden ze plekken op mn blaas, buikvlies en bekken holte.

Laatste keer bij uitstrijkje op aandringen van mij gekeken naar endometriose was niks te zien. Keer ervoor hadden ze weefsel weggenomen controle door slecht uitstrijkje en die pijn daarna voelde hetzelfde. Ben inmiddels door 4a5 gynaecoloog wel bekeken.

Ik ben lees vaker dat endometriose pas wordt gezien bij een kijkoperatie.. ik slik de pil vaak half jaar door, heb een lichte 20mg en ben nauwelijks ongesteld. Heb nooit veel last gehad van mijn menstruatie.

Respect dat jij een kijkoperatie erdoor hebt gekregen! Huisarts wil eigenlijk niks meer doen..

En ja die om het half jaar is zo raar…
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 16-02-25 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:52

wouterpaard schreef:
ivy_power89 schreef:

Laatste keer bij uitstrijkje op aandringen van mij gekeken naar endometriose was niks te zien. Keer ervoor hadden ze weefsel weggenomen controle door slecht uitstrijkje en die pijn daarna voelde hetzelfde. Ben inmiddels door 4a5 gynaecoloog wel bekeken.

Ik ben lees vaker dat endometriose pas wordt gezien bij een kijkoperatie.. ik slik de pil altijd half jaar door, heb een lichte 20mg en ben nauwelijks ongesteld. Heb nooit veel last gehad van mijn menstruatie.

Respect dat jij een kijkoperatie erdoor hebt gekregen! Huisarts wil eigenlijk niks meer doen..

En ja die om het half jaar is zo raar

Vallen de aanvallen samen met je stopweek?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:54

Maar slik je dan een half jaar de pil zonder menstruatie's? En dan eens in het half jaar een menstruatie.

Ik heb zelf nog nooit gehoord dat endometriose wordt vastgesteld dmv een uitstrijkje :o
Je kunt ook een MRI met contrast laten doen maar ook dat geeft nooit 100% uitsluitsel. Mensen die ernstig endometriose hebben, ja daar zie je het wel op, maar bij veel mensen komt het pas tijdens die operatie boven.

Ik heb 6 gynaecologen gezien voordat endometriose is vastgesteld. En dat vind ik voor mezelf erg maar nog erger voor andere mensen.... die strijd!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 22:01

Nee, ze vallen niet altijd samen. Sorry ik zeg wel om het half jaar maar soms is het 4 maanden, dan half jaar maar net wat uitkomt. Heb het even veranderd bij mijn vorige bericht. Soms begint het na een stopweek maar niet altijd. Dus dat is geen vast gegeven… helaas.

Nee, tijdens uitstrijkje is er met echo gekeken. Maar toen was ik er voor uitstrijkje niet voor de pijn klachten maar heb ik nogmaals verzocht te kijken naar endometriose want wat ik lees qua pijn komt wel overeen maar niet de heftige bloedingen tijdens menstrueren.
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 16-02-25 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:03

Als het soms voorkomt na een stopweek na 6 maanden doorslikken zou ik eens kijken wat het doet om netjes een paar keer na 3 weken de stopweek te doen. Heb je het dan niet meer, of misschien na elke stopweek, of gewoon ongeveer weer halfjaarlijks. Denk dat die info best veel kan helpen bij de zoektocht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 22:06

Celebi schreef:
Als het soms voorkomt na een stopweek na 6 maanden doorslikken zou ik eens kijken wat het doet om netjes een paar keer na 3 weken de stopweek te doen. Heb je het dan niet meer, of misschien na elke stopweek, of gewoon ongeveer weer halfjaarlijks. Denk dat die info best veel kan helpen bij de zoektocht.

Sowieso niet na elke stopweek wel een keer gedaan na 3 weken toen geen last. Maar kan geen kwaad dit tijdje te testen! En kijken wat er dan gebeurt over een half jaar. (Alleen tijdens vakanties niet fijn maar moet toch iets)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:11

Hebben ze galstenen ook uitgesloten? Het klinkt niet heel typisch, maar ja, je bent wel een vrouw. Wij vrouwen tonen weleens vaker atypisch :))

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 22:15

Lalidan schreef:
Hebben ze galstenen ook uitgesloten? Het klinkt niet heel typisch, maar ja, je bent wel een vrouw. Wij vrouwen tonen weleens vaker atypisch :))

Hebben ze het nooit over gehad.. zouden ze dit kunnen uitsluiten door echo of ct scan?
Ik heb ct scan gehad met vloeistof en zonder.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:17

wouterpaard schreef:
Celebi schreef:

Sowieso niet na elke stopweek wel een keer gedaan na 3 weken toen geen last. Maar kan geen kwaad dit tijdje te testen! En kijken wat er dan gebeurt over een half jaar. (Alleen tijdens vakanties niet fijn maar moet toch iets)

Ik doe het zelf ook hoor, ongeveer 6 maanden doorslikken. Altijd hevige menstruaties met veel pijn dus dat was met werk en dagelijks leven gewoon amper vol te houden elke maand. En inderdaad heerlijk met vakanties of andere dingen dat je je daar nooit druk om hoeft te maken.

Maar als die pijnen inderdaad vaker na je stopweek komen is dat toch wel iets interessants. Mocht je nu (bijna) elke maand last krijgen zou ik denken dat er inderdaad toch iets van endometriose kan meespelen omdat dat volgens mij vaker opspeelt rond de bloeding periode. Maar als je minder last krijgt zou je misschien ook kunnen denken aan de hormonen die je (lang achtereen) slikt. En als het uiteindelijk geen verschil geeft weet je dat in ieder geval ook. Heb je met de huisarts ooit ook iets overlegd over een andere pil proberen? Of überhaupt een ander anticonceptie middel? Of misschien dat daarmee stoppen de truc voor je is?

Maar het zou natuurlijk nog van alles kunnen zijn. Die divertikels die ik hierboven las zijn ook verdomde pijnlijk. Dat ze in eerste instantie niks vinden betekent niet dat er niks is want je hebt wel ergens last van momenteel. Succes met deze zoektocht en sterkte met de pijn. Y;(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:43

wouterpaard schreef:
Lalidan schreef:

Hebben ze het nooit over gehad.. zouden ze dit kunnen uitsluiten door echo of ct scan?
Ik heb ct scan gehad met vloeistof en zonder.

In principe met echo, naar dan moeten ze wel een echo van de galblaas maken en niet van je onderbuik, om maar wat te zeggen. Hetzelfde geldt voor MRI. Maar die echo is het ingewikkeldste niet, het kostbaarste of meest invasieve onderzoek ook niet en kan ook in tijden dat je geen klachten hebt. Eventueel kan bloedonderzoek ten tijde van een aanval periode ook een optie zijn. Dus het zou de moeite van het uitsluiten waard zijn. Nogmaals, je klachten klinken niet heel specifiek als galstenen, behalve het feit dat het koliek pijn is en je bewegingsdrang hebt. En hey 's nachts beginnen vind ik ook wel opvallend.