Gerechten om in te vriezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Gerechten om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:44

Hey iedereen,

Ik wil graag wat gezond(er) eten en het grootste probleem is mijn drukke werkschema.
Vaak ben ik later thuis dan verwacht, moet ik s avonds nog weg of is mijn planning in de war.
Daarom heb ik vaak geen tijd om boodschappen te doen of te koken en wordt het vaak ongezond eten.

Daarom was ik aan het denken om op zondag boodschappen te doen en verschillende gerechten klaar te maken om in te vriezen voor in de week/later.
Zo kan ik s morgens een maaltijd uit de vriezer halen en hoef ik hem s avonds enkel nog op te warmen.

Ik weet allen niet goed welke (gezonde) maaltijden gemakkelijk in te vriezen zijn.
Ik dacht momenteel al aan quiches en chili con carne. Ook aan rijst met gekookte groenten (bv bloemkool/broccoli) en gebakken kipfilet.
Natuurlijk ook soep (maar ik zoek echt maaltijden). Dingen als spaghettisaus, lasagne enz zoek ik niet...

Zijn er nog bokkers die maaltijden invriezen of bokkers met inspiratie?

Ik hoor het graag :-)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:47

Pasta gerechten, rijst gerechten, soep, ovenschotels, teveel om op te noemen. . Hier gaan alle resten die nog een maaltijd zijn de vriezer in.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:50

Je kunt bijna alle maaltijden invriezen. Alleen dingen zo als sla komen er slecht uit maar ik vries altijd een portie in. Ik kook 3 porties eet en 2 van op en eentje in de diepvries. Is soms wel een verrassing wat ik uit de diepvries trek. Maar bevalt me goed.

Er is op een topic waar je je maaltijd met foto kan plaatsen en daar staan naast de normale maaltijden ook vaak ingewikkelde of juist anders dan standaard maaltijden op. Ook leuk voor inspiratie.
[LZP] [FOTO] Show je maaltijd deel 3

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:51

friezenfan2 schreef:
Je kunt bijna alle maaltijden invriezen. Alleen dingen zo als sla komen er slecht uit maar ik vries altijd een portie in. Ik kook 3 porties eet en 2 van op en eentje in de diepvries. Is soms wel een verrassing wat ik uit de diepvries trek. Maar bevalt me goed.

Er is op een topic waar je je maaltijd met foto kan plaatsen en daar staan naast de normale maaltijden ook vaak ingewikkelde of juist anders dan standaard maaltijden op. Ook leuk voor inspiratie.
[LZP] [FOTO] Show je maaltijd deel 3

super, bedankt! Ik wist even niet meer waar ik dit topic kon vinden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:51

Hier gaat alles de vriezer gewoon in ;)
Behalve (half)rauwe dingen zou ik niet zo snel invriezen.
Daarnaast kun je de meeste gerechten ook nog wel een dag of 2 in de koelkast bewaren ;) Dus dat is voor de maandag en dinsdag ideaal :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:03

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 20:09

Bo_Y

Re: Gerechten om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:46

Ik vries bijna alles in. Curry’s, risotto, pastasaus, lasagne, soep.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:54

Ik kom even volgen.
Ik maak altijd een hele hoop eten voor mijn vriend en vries dat dan in. We zijn aan het verbouwen en hij kan het daar opwarmen en ik heb een restaurant en maak dus voor de keuken open gaat een mega voorraad eten.
Alle soorten vlees gaan gewoon in de diepvries, verschillende vormen aardappels er bij (gebakken, gekookt, wedges, puree en stamppotten) en dan wat groenten variatie. Alles behalve rauwe groenten eigenlijk.

Verder ook tosti’s, wraps met kip of tonijnsalade, quesadillas etc.
Soepen, rijstschotels,… bijna alles wel

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:57

Ik vries ook echt alles in. Mijn partner werkt 3-4 dagen per week in het buitenland, dus als we koken dan maken we porties voor 4 man en de helft gaat de vriezer in. Pasta saus —> pasta 10 min koken, saus opwarmen en klaar. Zelfde met curry’s, lasagne, quiche, couscous, zelfs stamppotten. Alles om niet te hoeven koken na een lange werkdag :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:37

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:44

Er is een heel leuk boek over dit onderwerp, vol recepten.

De beste freezer meals - Karrie Truman

Gaat helemaal over 'preppen' en maaltijden invriezen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:58

Broccoli kan je geblancheerd in de diepvries bewaren. Dat is dan na een 5tal minuten in de micro klaar. Zelfde kan met bloemkoolrijst en je kan per week een portie of 2 kip in de ijskast klaarzetten. Hangt natuurlijk af van hoeveel je nodig hebt.
Ik herken je probleem & ik zit met familie thuis die ALLES zo ongezond mogelijk maakt. Ik kan er bijna niet bij hoe ze het klaarspelen. Wokgroenten/stoomgroenten in de wok gooien en er ZO enorm veel boter&olie erbij doen 8)7
Ik heb wat maaltijden van https://www.fuelyourbody.be/ ingeslagen. Is wel duur, maar het is voor mij belangrijk om gewicht te verliezen & gezond te eten dat ik het ervoor over heb... Nuja, je kan ook aanvullen met eigen meal-prep en dan valt het nog wel mee.

Ah, en voorgesneden diepvries groenten zijn vaak lekker uit de micro :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:35

Veel kan je invriezen, maar niet alles komt er even lekker weer uit. Het viel mij toch tegen uiteindelijk. Maar ik eet niet veel AVG.

Nog een andere tip, misschien zoek je dit niet maar voor jouw situatie zou zoiets als Uitgekookt ook ideaal zijn. Ze hebben veel keuze uit maaltijden, en dan eet je gevarieerd en gezond. Zonder dat je de halve zondag kwijt bent aan boodschappen en koken :)
Of je doet het af en toe een week, als je een keer een weekend geen tijd hebt. Je zit niet vast aan een abonnement.

Als het nog gezonder moet dan kan je kijken naar zoiets als Factor. Zij werken wel met abonnementen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:50

Ik heb een jaarmenu. In Excel. Opgebouwd door eerst een weekmenu te maken, dat werd een maand en zo door.

Ik haal 1x in de week boodschappen op basis van mijn weekmenu.
Ik kook voor 2 dagen, 1 eet ik direct op, de andere gaat in de vriezer voor de week erna. Ik kook dus om de dag. Eigenlijk alles kan wel in de vriezer, alleen sla niet. En hard gekookte eieren, die worden echt heel rubberachtig.

Maar een optie is ook om in het weekend alles te maken natuurlijk. Maar dan zou ik liever op zaterdag boodschappen doen, dat geeft je wat meer tijd om alles klaar te maken.
Ik gooi ook gerust zakjes met voorgesneden groenten in de vriezer: ui, pompoen, wokgroente, soepgroente. De laatste 2, direct uit de vriezer in een vergiet, even heet water erover en dan zo de pan in.

Ook makkelijk zijn de zakken met bonenmixen. Even (vega)gehakt roerbakken. Bonenmix erdoor en warm laten worden. In 10 minuten klaar.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:55

Ik maak vaak wraps (groentetortilla, bonen (blik/stazak), mais(blik), paprika en ui (vers rauw), evt vlees(gaar). Netjes inrollen/wrappen en dan invriezen, smorgens uit de diepvries trekken, geraspte kaas er overheen (ligt standaard in de diepvries) en dan is het savonds snel klaar.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:23

Dat is precies de reden waarom een slowcooker heb gekocht. Ik snijd savonds, zet alles klaar. Hoef ik het ding sochtends alleen aan te zetten. Ik kom thuis maaltijd klaar. Heel fijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:15

Ik vind eten uit de vriezer voor 90% echt niet lekker gewoon. Waterig, snotterig, flauw.. Na 2 happen ben ik er al helemaal klaar mee. Daarbij vergeet ik het er 's ochtends uit te halen. Bij mij werkt het niet. Heb het meerder malen geprobeerd, maar dan is mijn vriezer topvol en uiteindelijk beland 3/4 ervan alsnog in de prullenbak.

Soepen vind ik wel lekker uit de vriezer, dat is een van de weinige dingen die ik groot maak en invries. Verder haal ik veel liever een versmaaltijd in mijn pauze bij de lokale groenteboer, of rij ik na werk langs Jumbo XL voor een versmaaltijd.

Citaat:
Ik gooi ook gerust zakjes met voorgesneden groenten in de vriezer: ui, pompoen, wokgroente, soepgroente. De laatste 2, direct uit de vriezer in een vergiet, even heet water erover en dan zo de pan in.

Dit kan dan weer wel een goed idee zijn voor mij, dat hoeft ook geen uren te ontdooien en als het waterig wordt, bak je dat vocht er weer uit. Ga ik eens proberen, thnx voor de tip!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:50

Wat doe jij dan anders dan ik. Het is zelden waterig, snotterig of flauw.
Maar ik haal dus altijd wel elke ochtend dat restje eruit. Misschien ligt het daar aan. Mocht het niet snel genoeg ontdooien zet ik het bakje wel eens op een kommetje met kokend water.

Weet je hoe duur zo'n vers maaltijd is vergelijken met een restje?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:59

Pilaf gaat prima uit de vriezer. En alle soorten curry wel. Dan hoeft je alleen maar rijst er bij te koken of bv naanbrood af te bakken en ben je snel klaar.

Stamppot gaat trouwens als enige aardappel gerecht, wat mij betreft, ook prima uit de vriezer. Alleen dan opbakken ipv opwarmen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:00

Ik kan me voorstellen dat losse groenten of iets van saus/soep goed gaat, maar ik kan bijvoorbeeld echt geen ovenschoten met aardappelgratin invriezen. Dat krijgt een walgelijke structuur.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:09

friezenfan2 schreef:
Wat doe jij dan anders dan ik. Het is zelden waterig, snotterig of flauw.
Maar ik haal dus altijd wel elke ochtend dat restje eruit. Misschien ligt het daar aan. Mocht het niet snel genoeg ontdooien zet ik het bakje wel eens op een kommetje met kokend water.

Weet je hoe duur zo'n vers maaltijd is vergelijken met een restje?

Ik heb echt geen idee ?
Misschien ligt het aan de sauzen of basis? Zie hierboven dat stampotten ingevroren worden, nou dat is er dus een die ik écht niet meer te eten vind vanuit de vriezer. Ik maak mijn aardappels wel altijd met melk en wat roomboter tot puree, misschien dat dat dus te nat wordt als het opgewarmd wordt? Weet niet of het beter te doen is als je de melk en/of boter weg zou laten, maar dan vind ik stamppot dus niet lekker en veel te droog.

De versmaaltijden lijken inderdaad duurder, maar voor mij is het goedkoper. Extra koken en vervolgens 3/4 jaar later weggooien, of wat minder koken, niets in de vriezer stoppen en een versmaaltijd. Ik heb echt wel geëxperimenteerd, maar vriezereten is het gewoon niet voor mij.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:48

Ik heb net andijvie stamppot gemaakt en die gaat gewoon in de vriezer.
Zo ben ik ook opgevoed was het restje genoeg voor een maaltijd dan werd het bewaard in de vriezer en aten we eens in de zoveel weken restjes.

Nou moet ik zeggen dat ik geen melk of roomboter gebruikt in de stamppot maar vroeger thuis wel en dat was uit de vriezer echt niet viezer.
Ik drink geen melk en er zit nu wel vegan boter in. Maar een klein beetje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:07

Gebruik alleen melk als het te droog is. Laat tegenwoordig wat kookvocht erop hoef je geen melk of boter te gebruiken.