Gekneusde ribben door hoesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Gekneusde ribben door hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:23

Door veel en langdurig hoesten kan je je ribben kneuzen, helaas heb ik daar nu dus ervaring mee. Ik heb vaker mijn ribben gekneusd maar nu is het wel erg pijnlijk. Gelukkig is het maar aan 1 kant, wat doen jullie bij gekneusde ribben?

belle_boef

Re: Gekneusde ribben door hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:24

Rust en rustig aan. Blijven bewegen maar niet forceren.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:29

Hier ervaringsdeskundige; 2x een rib gebroken en 3x ribben gekneusd, waarvan 2x door hoesten.
Je kunt niks anders doen dan uitzitten…

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:29

Rustig aan, meer kan je niet doen. Kan best wel even duren voordat het helemaal weg is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:51

Sinds ik een keer goed van paard ben gevallen met gekneusde ribben is het een beetje een zwakke plek geworden. De HA vond het niet nodig om foto's te maken, omdat gebroken/gekneusde ribben er toch alleen rust gegeven kan worden.

Ik kan soms ook met veel en langdurig hoesten precies die zwakke plek weer soort van kneuzen. :=

Ik heb hier wel traumeel zalf en druppels in de kast staan. Dan smeer ik de zalf en slik ik de druppels. Misschien dat je buiten de rust om ook eens traumeel kunt proberen? Heb er verder eigenlijk nooit over nagedacht, maar zou infrarood therapie ook kunnen helpen bij herstel van gekneusde ribben?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:27

Vorig jaar heb ik een rib gebroken door hoesten.
De huisarts heeft mij toen tramadol en diclofenac voorgeschreven.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:38

Oei, wat vervelend zeg! Heb je goede pijnmedicatie? Als het lukt kan je tijdens het hoesten/niezen/lachen je armen om je borstkas heen slaan om wat tegendruk te geven. Desnoods met behulp van een kussentje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:42

Echt nooit geweten dat dit kon door hoesten :+

Sterkte!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:47

Ja dat kan zeker
Misschien helpt het om een kussen bij je te hebben om het op te vangen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:16

Hier hetzelfde! Nu een paar weken verder en het gaat al beter. Veel meer dan rustig doen, niet te zware dingen tillen en rustig omdraaien/opstaan kan helaas niet. Ik vond het ook helpen om m'n BH wat losser te doen en niet al te strakks kleding aan. En eventueel een pijnstiller of iets tegen het hoesten, als dat aanhoudt. Ik mocht dat zelf alleen niet ivm zwangerschap. Toen het hoesten over was, ging het hier al wel sneller beter! Het is nog niet helemaal over helaas.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:19

Ik heb met kerst twee ribben gebroken door hoesten (en het feit dat mijn botten al breken als je er te hard tegen aan blaast). Ik zei toevallig vanmorgen tegen mijn man dat vandaag de eerste dag was dat ik niet zo'n pijn had.
Wat ik er mee doe? Niets, je kunt er niets mee. Anders dan af en toe een lekker hete douche of bad, dat verlicht een beetje Ik ben blijven bewegen en ging het niet ontlasten. Dus gewoon mijn dagelijkse ding en zelfs sporten en hopen dat het snel weggaat. Het vervelendste vond ik wel het slapen. Ik ben een buikslaper en draaide continu terug op mijn buik waardoor ik dus vaak wakker werd gedurende de nacht. Ik hoop vannacht weer even lekker te kunnen slapen nu de pijn bijna weg is.

Beterschap!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:41

Hier ook botten gebroken door hoesten
Bij mij is het uiteindelijk na 9mnd geopereerd omdat het niet meer herstelde.

Goede pijnstilling,.goed blijven ademen en rustig aan doen, meer kun je niet doen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:51

Niet gaan fietsen met tegenwind, weet ik uit ervaring. Codeïne was fijn voor de nacht.
Beterschap, het is geen pretje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 23:08

Bedankt voor de tips ik heb paracetamol in huis zwaardere pijnstilling kan je niet halen bij een drogist.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:52

Hier 2 jaar geleden 5 ribben gebroken door hoesten. En vorig jaar er weer een breukje bij gehoest. Ook alles aan één kant.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 00:18

marleen_usar schreef:
Bedankt voor de tips ik heb paracetamol in huis zwaardere pijnstilling kan je niet halen bij een drogist.

Ik kreeg destijds het advies van HA om zelf te kijken of ik uit kwam met paracetamol samen met ibuprofen. Als ik niet uit kwam met de pijn moest ik mij melden.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 00:30

Dan kunnen we elkaar momenteel de hand schudden. Hier momenteel ook een gekneusde rib door het hoesten. Wat helpt is paracetamol slikken en voor de rest rustig aandoen. Bij mij heeft de fysio het getaped. Dat verlichte de pijn wel. Wat helpt is bij hoesten, niezen ect tegen druk te geven met je handen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 04:11

marleen_usar schreef:

Als je deze mag, kun je een nsaid halen voor erbij, iets als ibuprofen, naproxen of voltaren bijv. Deze kun je gewoon bij de drogist halen. En verder zou ik de paracetamol op vaste tijden innemen, zodat je een spiegel opbouwt.
Een klein kussentje tegen je zere kant houden als je moet hoesten, wil de pijn soms nog wat verlichten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 09:46

Oke bedankt ik ga vandaag even naar de drogist.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 09:50

Hier hielp in laten tapen bij fysio ook goed maar die tape liet snel los bij mij. Wat ik toen heb gedaan is een band rondom mijn ribbenkast gemaakt en dat ondersteunde me goed! Heb dat toen met verband materiaal gedaan geloof ik.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:25

Ik was nog iets vergeten, maar ik ben toen ook 1 keer door een fysiotherapeut behandeld met TENS. Je krijgt wat plakkers en het apparaat doet de rest. Gaf veel pijnverlichting.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 13:25

Hoe weten jullie of het gebroken is of gekneusd voor het herstel maakt het niet uit. Zijn jullie naar de huisarts geweest?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 13:33

Om een hoestaanval op te vangen kreeg ik van de huisarts de tip om een grote handdoek te pakken en deze om je romp te slaan en aan te trekken tijdens een hoestbui. Hierdoor vang je de klap een beetje op en daardoor de impact op de ribben.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:04

marleen_usar schreef:
Hoe weten jullie of het gebroken is of gekneusd voor het herstel maakt het niet uit. Zijn jullie naar de huisarts geweest?

Ik ben na een week of 2 pijn toch maar naar de huisarts gegaan en toen zijn er foto's gemaakt waarop ze 2 gebroken ribben zagen. Doordat ik toch heel veel pijn bleef houden na 2 weken weer foto's laten maken en toen bleken er 5 ribben te zijn gebroken. Inmiddels ook eraan geopereerd. Bij mij hielp trouwens paracetamol in combinatie met codeine het beste. Ik kon gewoon de huisarts om codeine vragen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 14:31

marleen_usar schreef:

Er zijn foto's gemaakt om om te zien hoe alles stond en of mijn longen niet geraakt of beschadigd waren. Qua pijnstilling gaf de huisarts aan bij dit soort dingen alleen paracetamol te geven en dat is ook eigenlijk wel voldoende als je een spiegel opbouwt.

Tapen is aan gedacht maar ik ben allergisch voor tape en dat was dus geen optie. Als ik wel tape laat aanbrengen dan ligt het een halve dag later eraf, samen met de bovenste laag van mijn huid.