Hoe omgaan met narcisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Hoe omgaan met narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 10:33

De vraag staat er al, hoe omgaan met narcisme?

Nu heeft degene geen officiële diagnose, maar wel alle trekken ervan heeft.
Partner ervan is nog een schim van zichzelf, kan en mag niet meer zelf denken.
Er is sprake van chantage/geestelijke en lichamelijke mishandeling.

Partner gelooft degene blind en handeld naar wat de ander opdraagt.

Banden met naasten worden door degene met narcisme afgebroken. Naasten hebben het zogenaamd altijd gedaan. Degene liegt en bedriegt.
Zit bij Partner in zijn hoofd en doet wat degene wilt/eist.

Verder hoe of wat wil ik niet openbaar zetten.
Maar hoe mee om te gaan, vele naasten gaan er net als Partner aan onderdoor.

Goof

Re: Hoe omgaan met narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:36

Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken +:)+

Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:37

Ik stuur je een pb.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:39

Een narcistische persoonlijkheidsstoornis komt naar schatting bij maar 1% van de bevolking voor.

Sinds de vele reels en info op social media krijgen veel mensen plots de stempel 'narcist', wat niet altijd terecht is.

Narcistische trekken komen bijvoorbeeld ook voor bij mensen met autisme.

Maar goed, dat geheel terzijde.

Het is heel ingewikkeld en bijna onmogelijk om als buitenstaander iemand uit zo'n relatie te redden.

Het enige wat je kan doen, is een luisterend oor bieden, en ervoor proberen zorgen dat de persoon in kwestie het contact met de realiteit niet verliest.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:40

Ik zou zeggen zorg ervoor dat je er onvoorwaardelijk voor “schimpartner” bent. Dus geen eisen stellen aan het contact, geen ultimatum etc. Gewoon “er zijn” als degene aangeeft dat te willen.

Hoe meer druk je uitoefent, hoe minder invloed je volgens mij hebt.

En inderdaad: laten we aub stoppen mensen te diagnostiseren.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:48

Goof schreef:
Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken +:)+

Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op.

Kan me hier bij aansluiten. Zonder een officiële diagnose vind ik dit wel een zware stempel om te geven aan iemand. Het lijkt ook wel heel gemakkelijk gegeven te worden de laatste jaren.

Finaal heeft elk koppel zijn afspraken/regels en heeft niemand anders zich daar mee te moeien of iets van te vinden. Of een relatie wel of niet gezond is, is dus ook afhankelijk van dat koppel en hoe zij willen functioneren.

Voor iemand met echt narcisme denk ik dat er andere kanalen zijn die je kan raadplegen dan hier op Bokt.
Veelal ligt onderliggend trauma, een slecht zelfbeeld en heel wat andere zaken aan de basis, zowel bij de narcist als het slachtoffer. Als buitenstaander kan je er weinig aan veranderen en is het mss ook het beste om er gewoon te blijven zijn voor die vriend/vriendin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:51

Zolang een partner er voor kiest om in de relatie te blijven kan je weinig. Diegene zal zelf de stap moeten gaan zetten, vaak komt dat wel, kan helaas soms wel te lang duren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:52

Beemsterkaas schreef:
Een narcistische persoonlijkheidsstoornis komt naar schatting bij maar 1% van de bevolking voor.

Hoe is dat geschat? Op basis van diagnoses? Want er zijn maar weinig narcisten met een diagnose, omdat narcisten namelijk vinden dat er niks met ze aan de hand is en het probleem bij de ander legt. En dus nooit een diagnose zullen krijgen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:55

meggiemeg schreef:
Zolang een partner er voor kiest om in de relatie te blijven kan je weinig. Diegene zal zelf de stap moeten gaan zetten, vaak komt dat wel, kan helaas soms wel te lang duren.

Dit ,je kunt niets zolang het "slachtoffer " het zelf niet ziet..en je heb kans als je je er mee bemoeit dat de vriendschap of band tussen jullie verbroken word. En kan de "narcist" niet gewoon een enorme ........(vul zelf maar in) zijn ipv meteen een enorm label op te plakken..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:55

Goof schreef:

Jep, mannen hebben narcisme en vrouwen borderline…

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:01

Je kunt er weinig mee.

De partner eerlijk jouw visie geven en laten weten dat je voor partner klaar staat maar dat je, mogelijk, afstand moet nemen van x omdat x de relatie te complex maakt. Partner is wel degene die zelf wel of niet stappen kan nemen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:20

Goof schreef:

Ja, dat. Sommige mensen zijn gewoon klootzakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:24

Tiggs schreef:
Goof schreef:

Jep, mannen hebben narcisme en vrouwen borderline…

En andersom komt ook regelmatig voor....
Ik las weer dat "een narcistische persoonlijkheidsstoornis komt voor bij 0,1 tot 6% van de mensen in de algemene bevolking. Ongeveer driekwart hiervan is man."
Om bij TS terug te komen; je kunt er vrij weinig mee, behalve er zijn voor degene die jij Partner noemt. En die het vertrouwen te geven dat hij/zij altijd bij jou terecht kan. Wat je wel kunt doen is uitzoeken wat er nodig is en bij wie de Partner moet zijn als deze wel op het moment komt dat hij/zij hulp wil gaan zoeken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-02-25 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:30

Los van etiketjes / diagnoses is de vraag van TS wel interessant.
Want wat TS vraagt is hoe ze om moet gaan met de situatie.

Ik denk dat zolang de partner dermate vast zit in die situatie dat jouw rol zich beperkt tot er voor haar zijn en de dag afwachten dat ze hopelijk in gaat zien in wat voor situatie zij zit.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:38

Het is gewoon belangrijk om een onderscheid te maken tussen de persoonlijkheidsstoornis zelf (dat is nl. voer voor een psychiater), en narcistische trekken.

Want in geval van narcistische trekken is er in principe nog enige verbetering mogelijk, in theorie tenminste.

Een hulpvraag mag nooit genegeerd of afgedaan worden als 'zelfdiagnose, dus irrelevant'.

Mensen die narcistische trekken bij hun partner ervaren hebben het moeilijk, dat mag nooit onderschat worden.

Maar het probleem blijft: een buitenstaander kan weinig doen. Behalve een brug slaan tussen de echte wereld, en de wereld van het koppel in kwestie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 12:02

Iedereen bedankt voor jullie reactie, ook via pb.
Ik wil openbaar verder er niet veel over uitweiden, maar via pb wil ik gerust het een en ander uitleggen.
Ik leg geen diagnose op, vandaar dat ik het ook ook zeg: alle trekken ervan heeft.
Degene gaat dit ook echt niet laten onderzoeken, want het ligt niet aan degene maar aan andere.
Maar mensen die ervaring met narcisme hebben ( werk of prive) geven aan dat ze er enorm veel van narcisme in zien.

Maar het in gewoon ongelooflijk moeilijk om het aan te zien bij iemand waarvan je veel houd. Ze rijken een hand dat ze hulp willen, maar partner komt weer in beeld en ze draaien 360 graden om en praten alles goed. Je hoort letterlijk de partner praten door de mond van degene.
Degene weet dat hij/zij altijd welkom is, we alle hulp bieden die er nodig is. Maar dat degene zelf de eerste stap ervoor moet zetten. Degene zijn gehele omgeving wilt voor hem vechten, maar hij moet wel willen.
We plaatsen ons al ruim 2 jaar op de achtergrond om maar niet aan degene te trekken. Maar zo verrekte moeilijk om degene zo de afgrond te zien ingaan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:50

Ja dat is ook heel erg moeilijk en je voelt je ongetwijfeld heel erg machteloos. Zo te lezen is degene om wie het gaat nog niet toe aan het zich losmaken van de manipulatieve partner. Wat in ieder geval niet zal helpen is al te negatief te zijn over de betreffende partner. Daar zou ik heel voorzichtig mee zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:52

Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je een veilige partij blijft. Zodat die persoon weet dat ze bij je terecht kan zodra ze de stap neemt om te breken.

Waarschuwen en zeggen ga weg dat werkt alleen maar averechts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:20

Machteloos, zeker weten! Degene moet het idd zelf doen, en voor nu lijkt hij geen uitweg te zien nog. Zit compleet klem. Positief over de ander blijven is verrekte moeilijk, omdat mijn man en ik van degene regelmatig een mes in ons rug krijgen.

Waar ik niet helemaal achter staat, heeft mijn man wel een grens getrokken door te zeggen, het houd voor mij hier nu op. Jij zal de eerste stap moeten zetten als je zover bent. Als je zover bent dan zijn wij er voor je. Dan staan we naast je om te helpen, onvoorwaardelijk.
En dan doel ik op zijn uitspraak, het houd hier voor mij op. Want op de hulp sta ik voor 1000% achter

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:22

Gebeurt dat 180 graden draaien vaak? Op elke manieren neemt Partner jouw leven/jouw gedachten/jouw tijd in beslag? Spreekt Partner op momenten dat het slecht gaat in de relatie zich over negatieve emoties (stress, angst, verdriet) uit?
Op welke manieren is Partner afhankelijk van Moeilijke Persoon? Financieel, op gebied van huisvesting, levert Moeilijke persoon zorg aan Partner?
Heb je het idee dat Partner codependent is?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:34

Als je je echt zorgen maakt en je wilt advies, bel dan eens met Veilig thuis. Je kan hierin ook anoniem blijven. Maar zij kunnen je hierin ondersteunen en adviseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:11

Ik moest ook gelijk denken aan codependency, narcisme in een relatie..wel of niet gediagnosticeerd kan niet bestaan zonder codependency van de ander.

De partner en de anderen zijn de enige die er wat mee kunnen, door zelf te veranderen..te groeien, zelfinzicht te krijgen, zelfrespect, grenzen stellen en eventueel de relatie te verbreken. Zo zou ik er dus mee omgaan.

Kijk niet naar wat je toch niet kan veranderen bij de ander, maar kijk wat je kunt veranderen bij jezelf waar je wel invloed op hebt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:17

Je hebt pb

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:21

Wijs de partner eens op het volgen van een wrap (welness recovery action plan) Gericht op zijn of haar eigen welbevinden. Blijf zelf in contact de focus leggen op de partner zelf als individu, wat zijn diens eigen dromen, wensen en doelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:27

kiki1976 schreef:
Machteloos, zeker weten! Degene moet het idd zelf doen, en voor nu lijkt hij geen uitweg te zien nog. Zit compleet klem. Positief over de ander blijven is verrekte moeilijk, omdat mijn man en ik van degene regelmatig een mes in ons rug krijgen.

Waar ik niet helemaal achter staat, heeft mijn man wel een grens getrokken door te zeggen, het houd voor mij hier nu op. Jij zal de eerste stap moeten zetten als je zover bent. Als je zover bent dan zijn wij er voor je. Dan staan we naast je om te helpen, onvoorwaardelijk.
En dan doel ik op zijn uitspraak, het houd hier voor mij op. Want op de hulp sta ik voor 1000% achter

Ik snap dat je het daar moeilijk mee hebt, maar ik begrijp je man wel helemaal. En mijn ervaring is ook wel dat dat voor de partner die gechanteerd / mishandeld wordt, net helpend kan zijn. Iemand die jou gelooft, die zelf stevig in zijn schoenen staat, zijn/haar grenzen kan en durft stellen, leugens doorprikt,... is zo belangrijk. Edit: probeer hierbij wel uit het conflict te blijven met de persoon van wie je zegt dat die narcistische trekken heeft.
Positief blijven over de ander: je moet niet super positief blijven. Opmerkingen als "hij/zij bedoelt het goed", "hij/zij is bezorgd om je", "hij/zij doet zoveel voor jou",... maken het ook alleen maar moeilijker voor de partner die gechanteerd of mishandeld wordt. Het is meer dat je best oplet met erg negatief zijn over de ander, zeggen dat de ander narcistisch is (of narcistische trekken heeft), ... Benoem eerder concreet wat je waarneemt (ziet, hoort,...) en wijs op eventuele onwaarheden, maar hou het daarbij feitelijk.