Help, kriebelhoest!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Help, kriebelhoest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:22

Ik ben herstelende van de griep, alleen ik kom maar niet af van die vervelende hoest!
Overdag was het nog wel te doen, maar nu vanavond is het zo erg! Ik moet zelfs kokhalsen door het vele hoesten en krijg er enorme spierpijn van in mijn buik en hoofdpijn door de druk.
Voor mijzelf voelt het als een droge kriebelende hoest, maar volgens mij zit er wel slijm. Als ik diep adem hoor ik een roggel en als ik moet hoesten ook. Soms lukt het om mijn keel een beetje te schrapen en wat slijm weg te krijgen.

Ik ben nu maar vast in bed gaan liggen in de hoop dat ik snel in slaap val, en dat mijn keel weer wat rust heeft in de nacht. Toch wil ik morgen graag weer gaan werken.
Wie heeft er goede tips voor deze hoest! Wat ik o.a. al probeer; keelsnoepjes (zowel strepsils als gewone), veel thee, hoestdrank, veel water, warme douche met veel stoom.

Heeft iemand nog andere gouden tips, of middeltjes aan te raden wat ik kan halen, dan hoor ik het graag!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:27

De rode hoest siroop van Natterman, dat is de enige die bij mij werkt. :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:27

Bij mij helpt de keel en hoest spray van Lucovitaal wel goed.

Mijn moeder was de heel blij met Prospantus. Dat heb ik nog niet zelf geprobeerd.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:28

Een jagermeister voor je gaat slapen. Even goed laten schroeien in je keel O:)

En ik smeer graag Viks onder mn voeten. Sokje erover. Zal wel placebo zijn. Maar ik slaap er heerlijk van.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:29

Goedkope tijmsiroop, meer rechtop slapen, frisse lucht, en vooral goed uitzieken :j

CairnTerrier

Re: Help, kriebelhoest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:31

Luuf, voor kinderen, op je borst en keel smeren :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:32

Hoort erbij helaas, kan soms wel weken duren zo'n hoestje.

Luchtvochtigheid iets ophogen kan helpen, bakje water op je verwarming zetten. Goed ventileren in huis en je hoofd iets hoger leggen in bed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:35

Kokindjes drop helpt bij mij het beste. Die zijn zacht genoeg en niet te groot om ook in de nacht even rustig op te sabbelen en wat te kauwen.

En inderdaad, wat rechtop slapen en een wat vochtigere slaapkamer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:36

En iets van een slijmoplosser nemen.
Fluimucil ofzo.

Beterschap!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:42

Nog wat, ik weet niet of je zuivel producten of chocolade gebruikt, maar als dat zo is, laat dat eens staan en kijk of dat helpt. Daar krijg ik vaak slijm van.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:50

codeine pillen bij de dokter halen (recept nodig)z Dat is het enige wat bij mij helpt bij kriebelhoest.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 22:53

Ik drink s ochtends alleen rijstemelk met musli, weet niet of dat onder zuiv valt?

Nu toch maar weer uit bed gestapt want is geen doen zo, en maar kop thee gezet. Heb een extra kussen gepakt voor straks, en las ergens nog de tip om te gorgelen met zoutwater dus dat ga ik zo ook nog even proberen.

Morgen nog wel even weer langs de kruidvat voor een van de middeltjes kijken die hier genoemd worden.

Bedankt tot nu toe voor alle tips

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:10

Nanda schreef:
codeine pillen bij de dokter halen (recept nodig)z Dat is het enige wat bij mij helpt bij kriebelhoest.

Hier ook, dat is het enige wat die ontzettend irritante kriebelhoest dempt.
De assistente vraagt altijd wel of het geen functionele hoest is, geen slijm en dat soort vragen; nee, nee, nee, het is alleen maar een irritante uitermate nutteloze kriebelhoest en meestal 'dreig' ik manlief bij haar in de praktijk te parkeren voor observatie omdat hij ernstig gevaar loopt thuis. Dan schiet ze in de lach en schrijft het recept. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:20

Maar ts heeft geen kriebelhoest. Dus dan is codeïne ook niet een oplossing.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:55

Kriebelhoest is een prikkel; als je veel hoest of vaak je keel schraapt, dan kan dat je slijmvlies irriteren. Uiteindelijk komt er wel wat slijm los maar het is geen vastzittende hoest door slijm. Zodra de hoestprikkel gedempt wordt, stopt de irritatie van het slijmvlies en wordt die vicieuze cirkel doorbroken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 00:57

Het voelt inderdaad als een droge hoest aan, maar af en toe zit er wel slijm bij en klinkt er ook een soort roggel.
Ik heb net eeen paar koppen thee gedronken en de prikkel is nu weg, dus al even amper gehoest. Hoop dat ik snel in slaap val!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 01:27

Ik heb last van precies hetzelfde (oké, en een zieke dochter, die jij hopelijk niet hebt) en ook mij houdt het wakker. Dus ik lees even mee en wilde even laten weten dat je niet de enige bent :(:)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 07:15

Trachitol!
Dat is het enige dat bij mij werkt.
Ik heb een strip in het nachtkastje liggen ipv in de ehbo bak. Meestal inderdaad nodig als de verkoudheid of griep al over is. Voor ik ga slapen neem ik er dan 1, ga op mijn zij liggen zodat de kant die het ergste geïrriteerd is onder ligt. Dan zuigen, waarbij ik de gesmolten tablet zo lang mogelijk in mijn mond probeer te houden.

Beterschap!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:03

Wij hebben voor onze dochter ook de keel en hoest spray van Lucovitaal. Zelf ook een keer gebruikt. Werkt top!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 10:49

Ik heb nu prospan hoestsiroop voor vastzittende hoest gehaald en een tijmsiroop erbij voor het smeren. Op advies van medewerker kruidvat. Ik hoop dat het gaat helpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:04

Wat bij mij helpt is de hoestsiroop van Daro voor elke hoest en codeïnetabletjes.
Kriebelhoest is vreselijk :x

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:07

Houd er rekening mee dat Codeine tegenwoordig niet meer vergoed wordt voor alleen hoestklachten. Als je er om vraagt bij de huisarts zul je het dus wel zelf moeten betalen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:16

Naast de codeine tip van mars nog een noot ter info: de meeste siropen en strepsils bevatten een akelige hoeveelheid suiker. Niet erg handig als je lijf hier niet goed mee overweg kan.
Trachitol is suikervrij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:53

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:08

Codeïne vind ik heftig, ik kreeg er een hele rare reactie op.
Bij mij liggen standaard de pillen van Noscapect in huis. Dat werkt echt als een tiet tegen kriebelhoest. Ik was laatst ook ziek en ik hoestte als een halfdode zeehond, maar ik kon met deze pillen wel slapen. Als ik ze niet nam moest ik soms hoesten totdat ik overgaf.