Bloedarmoede door ijzertekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 22:50

Ik heb sinds ongeveer een jaar regelmatig last van bloedarmoede. In het begin was een kuur ijzertabletten gedurende een maandje voldoende om mijn ijzergehalte en hematocriet weer op peil te krijgen, maar nu ik sinds een half jaar ook last heb van mijn darmen (vermoedelijk prikkelbare darmen, ben hiervoor momenteel met een dieet bezig om dit verder uit te zoeken) lijk ik het ijzer nog amper op te nemen. Ik heb net een kuur ijzertabletten van 2 maanden achter de rug, ijzergehalte is nog steeds veel te laag en mijn hematocriet zit nu op de ondergrens (twee weken geleden bepaald en ondertussen geen ijzer meer genomen dus ik gok dat die er alweer vrolijk onder zit nu :+ ). Oplossing van de huisarts was een kuur van 4 maanden ertegenaan, maar ik ben al die tijd al zo energieloos en moe, dat ik echt geen zin heb om weer 4 maanden die pillen te slikken om het weer amper iets omhoog te krijgen, terwijl ik gedurende die tijd nog een hele periode vermoeid zal blijven (waar ik echt enorm klaar mee ben, ben normaal echt een bezige bij, maar zelfs al slaap ik meer dan genoeg ben ik tegenwoordig zo snel weer moe 's avonds). Een ijzerinfuus is geen optie volgens de huisarts omdat mijn waarden daar niet laag genoeg voor zijn (en prikkelbare darmsyndroom en daardoor slechter ijzer opnemen niet bewezen/aangetoond kan worden). Toch zou ik zó graag weer een beetje energieker zijn en dat iets sneller dan aan een slakkentempo met een ijzerkuur. Bijkomstig krijg ik ook nog extra last van mijn darmen door de ijzertabletten, ook niet heel erg handig icm het dieet dat ik volg en beoordelen wat het effect hiervan is. Mijn vraag is dus of er een manier is waarop ik toch een ijzerinfuus zou kunnen krijgen (al betaal ik er iets meer voor dan wanneer het wel als noodzakelijk wordt gezien). Heeft iemand hier ervaring mee?

runnerfan

Re: Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:08

Wat vervelend dat je je zo naar voelt! Je verhaal doet mij in de richting van coeliakie denken. Ik zou als ik jou was de huisarts vragen om even de antistoffen hiervan in je bloed te bepalen. Dan heb je een richting waar je moet zoeken. Sterkte!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:11

neem je de ijzertabletten ook in combinatie met vitamine C voor een betere opname?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 23:38

runnerfan schreef:
Wat vervelend dat je je zo naar voelt! Je verhaal doet mij in de richting van coeliakie denken. Ik zou als ik jou was de huisarts vragen om even de antistoffen hiervan in je bloed te bepalen. Dan heb je een richting waar je moet zoeken. Sterkte!
Ik moest ook meteen aan coeliakie denken. Is daar nog geen onderzoek naar gedaan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:01

Er zijn ook injecties, dat lijkt dan de gulden middenweg?

Naar mijn ervaring werken pillen soms inderdaad te traag en zijn ze inderdaad belastend voor je maagdarmstelsel. Injecties zijn niet heel aangenaam en hebben bij mij een huidverkleuring veroorzaakt, maar wel het bespreken waard.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:18

Ik ga mee met de mensen die aan coeliakie denken. Dat tekort moet ergens vandaan komen dus tenzij je daar zelf een duidelijke oorzaak voor hebt zoals hevige menstruaties is het de vraag hoe het komt.

Verder zou je eens kunnen googlen op Lactoferrine, in tegenstelling tot wat men zou verwachten ken ik verhalen van mensen die ijzer nauwelijks opnamen en bij gebruik van lactoferrine wél eindelijk hun ijzer omhoog konden krijgen.

Zijn je B11 en B12 wel op orde? Die drie vormen wel een eenheid en moeten allemaal kloppen om het probleem opgelost te krijgen. Als er daadwerkelijk een opnameprobleem zou zijn zou ik verwachten dat je B12 eigenlijk ook te laag is.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:33

Hoe vaak slik je ijzertabletten? In het begin kreeg ik 3x daags 2 tabletten. Dat werkte voor geen meter. Nu slik ik 1 dag 1 tablet en dan 2 dagen niks. Dat gaat goed.

https://www.radboudumc.nl/nieuws/2015/b ... de-ontdekt

Verder geen koffie, thee en melk voor en na het innemen van de tabletten. Ik hou 2 uur aan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 00:44

Wat zijn je ferritine, hb en ijzerwaarde? Mag ook via pb.
Je krijgt nu ferro maar vertraagd die slecht? Hoeveel in welke dosering?
Je foliumzuur en b12 wel op niveau?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 01:00

Coeliakie had ik al wel eens over gelezen maar niet gedacht dat dit bij mij het geval zou zijn, interessant dat meerdere mensen dit noemen! Ik ga dit zeker eens verder bekijken en aan de huisarts voorleggen.

Ik heb de ijzertabletten een tijd inderdaad in combinatie met vit C genomen. Niet bewust, want de huisarts had hier niets over gezegd. Als ik toch weer ijzertabletten zou moeten nemen ga ik dit zeker weer combineren gedurende de volledige kuur.

Die injecties en lactoferrine ga ik ook eens naar kijken!

Ik slik één tablet per dag, minstens 30 minuten voor het ontbijt.

Ik kan niet meer zeggen welke tabletten het precies waren. Ik slik ze momenteel niet en heb het doosje al weggegooid :=

Dit waren de meest recente resultaten (hoop dat het leesbaar is):
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 01:24

Het gebruik van Ferrofumaraat (ik neem aan dat dat je pillen zijn) is inderdaad heel anders dan vroeger, merkte ik. 10 jaar geleden moest ik er 3 paar dag en nu nog maar 2 per week :)). De huisarts en apotheek gaven aan dat het qua bloedwaarden eigenlijk geen verschil maakte bij mensen, maar het aantal maagdarmklachten verminderde wel aanzienlijk.

Maar ik zou het ook niet weten! Vervelend, hopelijk vind je snel een oplossing :)

Eet je veel melkproducten? Die verminderen de opname van ijzer ook. Maar dat wist je vast al.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 02:31

Ik heb nu 8 jaar geleden een buismaag gekregen omdat ik slokdarmkanker heb gehad. Ze hebben een stuk maag gebruikt voor een nieuw stuk slokdarm. Nadeel is dat dat bijna altijd gepaard gaat met ijzertekorten en b12 tekorten omdat het eten veel te vlug uit de kleine maag in je darmen komt en het nog niet lang genoeg in de maag heeft gezeten om alle vitamines en dus ook ijzer er uit te halen. Ik moet dus ook eigenlijk aan de ijzertabletten. Echter werken mijn darmen daar niet aan mee en raak ik verstopt op moment dat ik ijzertabletten neem. Voor mij is dus de enigste optie een ijzerinfuus om het ijzer voldoende binnen te krijgen. Ik heb helaas geen tips hoe jij het voor elkaar kan krijgen dat jij ook een ijzerinfuus kan krijgen. Maar ook met infuus ben je echt niet direct van de vermoeidheid af.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 03:55

Ik zie in je bloed beeld een hele lage ferritin en ijzer dat zorgt voor enorme moeheid. Ook is je b12. Niet persé hoog. Je kunt veel tips krijgen op een fb groep: b12 tekort ziekte van addison biermer.

Ben je vegetariër? Of volg je een dieet?
Anders zou lever eten kunnen helpen.
Ik weet een kliniek waar je ijzer infusen kunt krijgen particulier. Lage dosering, maar direct via bloed dus sneller dan pillen.

Dat duurt alsnog wel weken maar niet zo lang als met pillen. Het schijnt ook beter op te nemen te zijn om de pillen om de dag te nemen.

Ik neem ijzer en b12 niet op door vermoedelijk coeliacs dus dat is de moeite te laten onderzoeken.
Daarvoor moet je wel gluten eten anders kunnen ze anti stoffen niet meten, maar als ze het onderzoek hebben gedaan zou ik direct gluten en zuivel vrij gaan eten om te zien wat het voor je darmen doet.

Sterkte het is super vervelend!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 12-02-25 03:58, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 03:56

Ik had ook altijd lage waardes en de oorzaak was ook duidelijk, dus opname probleem.

Een van de eerste keren dat het echt niet goed ging, moest ik een bloedtransfusie. Toen ging ik na 2 dagen en meerdere zakken bloed echt huppelend het ziekenhuis uit.

Het zakte altijd snel, maar pas onder een HB6 komen ze met een ijzerinfuus, terwijl ik als het onder de 7 zakt, het al ga merken.

Ik heb meerdere malen ijzer via het infuus gehad, zowel Venofer als Ferinject. De ene kreeg ik dan eenmaal en de ander met enkele tijd ertussen een paar keer.
Bij een ijzerinfuus duurt het wel even voor je waardes stijgen, maar goed.......je weet dat het gaat stijgen.

Nu al lange tijd geen infuus gehad en het gaat doorgaans ook goed. Als ik merk dat het minder is, neem ik zelf een periode ijzer bij. Krijg het wel van de huisarts.

Mijn B12 is nooit laag geweest. Vit C slikken bij ijzer lukte eerst niet, maar toen kreeg ik de tip om vit C te slikken die niet zuur is en dat werkt.

Als ik wel een ijzerinfuus nodig heb, gaat dat via de MDL arts. Een keer zat ik bij de huisarts en in overleg besloten om weer voor een ijzerinfuus te gaan. Hij heeft toen daarvoor naar de mdl arts moeten bellen, dus kon het blijkbaar niet zelf aanvragen.

Alleen de eerste keer was ik na het infuus niet zo lekker, maar toen waren mn waardes niet zo goed. Als ik op tijd was of ben, valt dat reuze mee. En we hebben de geswitcht tussen de venofer en ferinject. Maar iedereen zal anders reageren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 04:01

superpony schreef:
Ik had ook altijd lage waardes en de oorzaak was ook duidelijk, dus opname probleem.

Een van de eerste keren dat het echt niet goed ging, moest ik een bloedtransfusie. Toen ging ik na 2 dagen en meerdere zakken bloed echt huppelend het ziekenhuis uit.

Het zakte altijd snel, maar pas onder een HB6 komen ze met een ijzerinfuus, terwijl ik als het onder de 7 zakt, het al ga merken.

Ik heb meerdere malen ijzer via het infuus gehad, zowel Venofer als Ferinject. De ene kreeg ik dan eenmaal en de ander met enkele tijd ertussen een paar keer.
Bij een ijzerinfuus duurt het wel even voor je waardes stijgen, maar goed.......je weet dat het gaat stijgen.

Nu al lange tijd geen infuus gehad en het gaat doorgaans ook goed. Als ik merk dat het minder is, neem ik zelf een periode ijzer bij. Krijg het wel van de huisarts.

Mijn B12 is nooit laag geweest. Vit C slikken bij ijzer lukte eerst niet, maar toen kreeg ik de tip om vit C te slikken die niet zuur is en dat werkt.

Als ik wel een ijzerinfuus nodig heb, gaat dat via de MDL arts. Een keer zat ik bij de huisarts en in overleg besloten om weer voor een ijzerinfuus te gaan. Hij heeft toen daarvoor naar de mdl arts moeten bellen, dus kon het blijkbaar niet zelf aanvragen.

Alleen de eerste keer was ik na het infuus niet zo lekker, maar toen waren mn waardes niet zo goed. Als ik op tijd was of ben, valt dat reuze mee. En we hebben de geswitcht tussen de venofer en ferinject. Maar iedereen zal anders reageren.

Weet je ook wat de oorzaak onder je opname probleem was?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 04:02

Ja, zie eerste zin. Daar valt ook niks meer aan te veranderen. Maar mis wel opname.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 04:11

superpony schreef:
Ja, zie eerste zin. Daar valt ook niks meer aan te veranderen. Maar mis wel opname.

Uit je eerste zin kan ik niet de oorzaak halen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 04:22

Freya6 schreef:
superpony schreef:

Nee, ga niet mn hele medische prive dossier hier melden. Maar oorzaak is dus bekend en dat veroorzaakt opname problemen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 06:22

Ik lees graag mee. Allereerst veel sterkte TS! Vervelend dat je geen injecties/infuus krijgt als de pillen niet werken. Tip voor PDS: probeer eens (niet-gepasteuriseerde) kombucha, hoor daar heel goede verhalen over en heb zelf ook positieve ervaring ermee.

Hier meerdere keren zeer laag ferritine en hb (rond de 4) gehad. Nooit een ijzerinfuus of transfusie gekregen. Ferrofumaraat werkt gelukkig goed maar ik moet het wel doorlopend blijven slikken (neem een pilletje als ik ‘voel’ dat het nodig is, ongeveer 3x per maand).
Ondanks uitgebreide onderzoeken (endo, colo, camera) geen oorzaak gevonden. Ik heb dus een levenslang recept voor ferrofumaraat maar zou toch eigenlijk wel een oorzaak willen weten..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 06:40

Hier ook ijzertekort gehad in combinatie met B12 en foliumzuur. Hier wordt het gelinkt aan long covid. Die enorme moeheid is helaas ook weer herkenbaar door alle bovenstaande factoren. Helaas ook hier nog geen oplossing. Wel hoop op een oplossing ik ga binnenkort richting de vermoeidheidskliniek. Hopelijk dan een duidelijke diagnose

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 07:56

Hier geen ijzertekort maar wel ferritine die bijna op nul staat. Ik heb ijzertekort gehad dat is nu aangevuld maar de ferritine niet.
Slik nu ijzertabletten om te zien of het iets gaat doen maar die vallen zo zwaar .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:19

Niet alles gelezen maar gezien je darmklachten en het feit dat ijzertabletten kuur niet aanslaat is mijn eerste gok coeliakie. De darmen nemen dan verminderd voedingstoffen op dus orale supplementen zullen weinig verschil maken.

Mijn zus had dezelfde klachten, bleek coeliakie te zijn. Geen idee wie anti ttg bepaling doet in België (vermoedelijk heb je doorverwijzing naar een mdl-arts nodig?) maar ik zou het in ieder geval aan je huisarts voorleggen :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:52

superpony schreef:
Ja, zie eerste zin. Daar valt ook niks meer aan

Nee, ga niet mn hele medische prive dossier hier melden. Maar oorzaak is dus bekend en dat veroorzaakt opname problemen.[/quote]

Dat hoeft ook niet hoor maar ik begreep het niet goed. Ik ben nieuwsgierig omdat ik zelf in onderzoek ben naar de oorzaak van mijn opname probleem en elke clue er eentje is

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:34

Veel reacties weer, dankjewel voor alle tips en ervaringen!

Om op de vragen omtrent voeding te antwoorden, ik volg momenteel het FODMAP dieet. Jammer dat bloedonderzoek voor coeliakie dus niet meteen mogelijk is.

Ijzertabletten om de dag nemen is dus blijkbaar best een goede optie! Dat ga ik proberen mocht het toch weer op een kuur uitdraaien.

dierenfan schreef:
Hopelijk dan een duidelijke diagnose

Dit is ook hetgene wat ik liefst van al zou krijgen. Wat de uitkomst ook is, gewoon duidelijkheid over waar het vandaan komt en wat er al dan niet aan gedaan kan worden.

Heb het idee dat mijn huisarts er best licht over gaat, terwijl er bij velen van jullie toch meteen een belletje gaat rinkelen ivm coeliakie bv. Toch eens aandringen op verder onderzoek dus.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:45

Coeliakie was hier ook het eerste dat werd gecheckt. Zeker laten testen dus :j

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:54

Ferrofumaraat wordt volgens de richtlijn idd tegenwoordig 2x pw gegeven omdat uit onderzoek bleek dat dit hetzelfde effect had op de bloedwaarden maar minder bijwerkingen. Al schrijf ik het soms wel in een hogere frequentie voor (dagelijks en sporadisch ook wel 2-3 x pd) omdat sommige patiënten er met 2x pw toch onvoldoende op reageren, na 4 weken in een hogere dosering trekt het dan toch ineens wel netjes bij. Daar zal best in bepaalde gevallen een opnameprobleem onder zitten (ik werk in de ouderenzorg, we werken wat vaker pragmatisch/symptomatisch en doen minder snel allerlei extra onderzoek) en dat zou ik bij een jong iemand wel verder in kaart willen brengen. Nou ben ik erg slecht in het interpreteren van schildklierwaarden hoor, maar speelt die subklinische hyperthyreoïdie ook niet mee? Juist een subklinische geeft niet de typische klachten zoals gejaagdheid enzo geloof ik, maar daar kun je ook moe van zijn.