Bewust gezond eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:03

Bewust gezond eten

Er zijn 101 verschillende ideeën en bewegingen in. Maar de aankomende periode wil ik mij echt focussen op gezond eten.

Maar wat is nou gezond? Ik sport fanatiek en let altijd wel op wat ik eet (kcal en macro’s), maar toch wil ik mijn lichaam bewuster voeden.

Met dingen als “gevarieerd” en “groen”, kan ik weinig, ik ben iemand die exact mealprepped en daar dus meer handvaten voor zoekt, en juist omdat ik zo kcal rijk moet eten ben ik opzoek naar dat op juiste manier doen.

Dus wie heeft tips?? (Dit gaat dus niet om afvallen of aankomen, maar om de manier waarop je je lichaam voed)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:14

Ik houd zelf altijd als richtlijn om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten. En binnen die kaders is denk ik alles wel 'gezond', zeker als je niet hoeft af te vallen en zolang je maar gevarieerd eet.

Zoek je specifiek recepten voor maaltijden of waar moet ik aan denken?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:19

Mijn ideaal:
- onbewerkt
- veganistisch (uit ideologie)
- biologisch dynamisch
- lokaal
- seizoensgebonden
waarbij ik streef naar een specifieke balans tussen micro's en macro's die mij past

In het algemeen denk ik dat wanneer je 'zo min mogelijk bewerkt' aanhoud het al heel veel scheelt :j

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:24

Onbewerkt vers en biologisch.

Dat versta ik eronder. Ons vlees komt van de lokale boer de groenten van een lokale biologische ondernemer net als het fruit. Hierdoor eet je dus seizoensgebonden.

Ik zorg dat ik van graan producten altijd volkoren neem. Dus volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst allemaal biologisch voor zover dat kan.

Daarnaast zorg ik voor veel eiwitten ivm hogere behoefte daar voor. Met name in de zin van skyr bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:32

Basis uitgangspunt hier is koop ingredienten en maak het zelf. (Al smokkel ik wel met dingen die niet zo makkelijk zelf te maken zijn. )

Discussies zijn er genoeg over wat inderdaad gezond is, sommigen zeggen enkel dierlijk, sommigen enkel plantaardig en van alles er tussenin.
Groot deel hangt af van wat jouw lijf kan gebruiken. Ik hoor van mensen (VS, dus zal factor voedselveiligheid bij zitten) die overgaan op keto tot geheel carnivoor dat ze veel gezondheidsklachten kwijt zijn, maar kwam toevallig ook het verhaal tegen van de oprichter van azure standard (groot bio bulkwebwinkel in VS) die geheel geen dierlijke producten kan verteren en dus geheel veganistisch eet. Uitzonderingen zijn er dus altijd, luister naar je lijf.

Er zijn problemen met de standaard schijf van 5 en dat is ook omdat de winstmarge op granen veel hoger ligt dan die op vlees. Kosten graan = 10-20% verkoopprijs, vlees = 50-60%. Dus ja promoten brood (en koekjes) levert fors meer op ...

Verder is je optie qua energie bron of koolhydraten of vet. Volgens sommigen geeft het mengen ervan de gezondheidsellende.

Duidelijkheid is moeilijk, niemand is het echt eens, maar lees in elk geval de onderzoeken na, want bv die claim van vet/verzadigd vet is slecht komt uit een onderzoek in 21? landen, 6 zijn er uit geplukt voor deze uitslag, je kan 6 anderen kiezen voor het tegenovergestelde of alles bekijken en ergens in het midden uitkomen. Lees dus de bron van een claim, anders krijg je nog de verkeerde informatie.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:32

_Mar3 schreef:
Ik houd zelf altijd als richtlijn om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten. En binnen die kaders is denk ik alles wel 'gezond', zeker als je niet hoeft af te vallen en zolang je maar gevarieerd eet.

Vooral de hoe, wat en waarom erachter. Ik wil beter begrijpen hoe je je lichaam gezond voed :D

Eline_S_S

Re: Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:43

Inderdaad al het bovengenoemde en de schijf van 5! Hun hebben filmpjes op YouTube en via de website van het Voedingscentrum waarin dingen logisch worden onderbouwd :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:46

Ik ga even volgen!

Sinds een paar maanden fiets ik regelmatig naar mijn werk (13km per dag, dus net niks voor sommigen, maar wel met een ouderwetse fiets, geen elektrische). Ik ben wat aan de zware kant, maar ben ook 1.87m. Merk dat dit best wel wat vergt van mijn spieren.
Sindsdien ben ik wat meer aan het kijken naar wat verstandige voeding is.

Ik ben van Griekse yoghurt in de ochtend, overgegaan naar magere kwark vanwege de eiwitten. Op de dagen dat ik fiets (ik ontbijt pas op mijn werk) doe ik er een klein schepje wheypoeder in. Op de dagen dat ik in de auto ga, is het gewoon suikervrije ranja voor de smaak :+
Maar tussen de middag vind ik het nog wat lastig, en eet ik gewoon twee boterhammen met roomboter en vleeswaren of 30+ kaas.

Ik wil absoluut wel wat afvallen, maar ga er vanuit dat als ik mijn lichaam het nodige kan geven, dit vanzelf gaat. Maar hoe doe ik dat, dat is voor nu nog mijn grote vraag. Na drie dagen achter elkaar fietsen hebben mijn spieren het behoorlijk zwaar. Oké, ik ben dan op twee van de drie dagen ook nog aan het paardrijden geweest, inclusief fanatiek stallen uitmesten etc.

Maar goed, dit zijn mijn two cents, gezond is in mijn optiek dat nemen waar je lichaam behoefte aan heeft. (:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:48

Gianti schreef:
_Mar3 schreef:

Vooral de hoe, wat en waarom erachter. Ik wil beter begrijpen hoe je je lichaam gezond voed :D

Ik kn je het boek Eet als een expert aanraden!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:50

Voor mij geldt een grote variatie aan voedsel. Ik sluit geen voedselgroepen uit. Ik eet bijna een kilo groenten per dag, meerdere stukken fruit, graanproducten zijn volkoren, vlees en zuivel zoveel mogelijk biologisch. Daarnaast eet ik veel onbewerkt, zelfgemaakt en seizoensgebonden. Ook probeer ik dingen als palmvet en geraffineerde plantaardige olie te vermijden. Dus hier RoomBoter ipv zonnebloemolie. Qua calorieën eet ik voor onderhoud tussen de 2000-2500 (ik geef borstvoeding en beweeg veel). Macro's let ik vooral op proteïne inname, ik eet zo'n 100-150 gram per dag, zonder repen/shakes/poeders, dus puur op voeding. Tot slot ben ik gek op Chocola, dus dat eet ik elke dag. Voor het totaalplaatje, ik ben 1.78 en weeg 68 kg, nu een jaar geleden bevallen van tweede kindje, 35 jaar

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:53

Gezien je continue de kankers om je oren hoort en ziet vliegen heeft me dat aan het denken gezet. Ik wil ook minder 'rommel' gaan eten. Minder bewerkte sh*t maar dus ook minder gesprayde groente en fruit. En dat vind ik echt lastig want lastig te krijgen. Ik heb helaas niet een heel rustig leven waarin ik echt zat tijd heb om naar een boerderijwinkel te gaan. En de winkels die hier zijn hebben zeer beperkte openingstijden.

Ik wil graag een moestuintje beginnen maar zie dat niet echt werken in de winter. Ook het stukje gezonder vlees vind ik lastig.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:00

Hutcherson schreef:
Gezien je continue de kankers om je oren hoort en ziet vliegen heeft me dat aan het denken gezet. Ik wil ook minder 'rommel' gaan eten. Minder bewerkte sh*t maar dus ook minder gesprayde groente en fruit. En dat vind ik echt lastig want lastig te krijgen. Ik heb helaas niet een heel rustig leven waarin ik echt zat tijd heb om naar een boerderijwinkel te gaan. En de winkels die hier zijn hebben zeer beperkte openingstijden.

Ik wil graag een moestuintje beginnen maar zie dat niet echt werken in de winter. Ook het stukje gezonder vlees vind ik lastig.

Even zoeken of je niet iets in de buurt hebt die dat bezorgen :)

Hier is een biologische onderneming die op elke donderdag bij een gezin in het dorp groente en fruit paketten brengen die je als abonnement kan nemen. Dus elke donderdag haal ik biologische groente en fruit daar op. Dat kan ook savonds.

Overigens is dat geen garantie tot het wegblijven van kanker. Dat kwam ondanks gezond eten, sporten, niet roken en geen alcohol toch echt vorig jaar op mijn 31e gewoon aanvliegen :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:39

Ik eet biologisch en zo min mogelijk kant en klaar voedsel, ik haal mijn boodschappen in Duitsland daar is biologisch echt veel goedkoper.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 07:44

Let er op dat biologische groenten niet noodzakelijk betekend dat ze niet bespoten zijn. Alleen dan met biologische bestrijdingsmiddelen.
Het is zelfs zo dat biologische groenten soms meer bespoten worden en zijn dan niet biologisch en residu bevatten.
Plus dat als je Nederlandse (kas)groenten en fruit eet dit vrijwel allemaal vrij is van schadelijke bestrijdingsmiddelen en ook zij vrijwel geheel biologisch bestrijden. Echter om het kaartje biologisch te krijgen moet je bijv in de volle grond telen en niet op substraatmatten.
Terwijl telen op substraatmatten schoner is, minder gevoeligheid voor bijv schimmels (dus minder bestrijding nodig), geen opname van verontreinigd grondwater, en een gigantisch minder verbruik van grondstoffen als water en plantenvoeding. (2liter water tegenover 20+liter water)
In de (kas)groenten is biologisch simpelweg niet noodzakelijk duurzamer of gezonder.
Let wel dit geldt voor Nederlands product!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 08:38

Leuk topic :) in het verleden zijn er op Bokt meerdere heel interessante topics geweest over gezond eten/"clean eating". Ik doe zelf ook aan mealpreppen om zo doordeweeks snel gezond te kunnen eten. Ik gebruik veel peulvruchten in combinatie met volkoren granen voor de lunch bijvoorbeeld. En voor ontbijt maak ik vaak chiapudding voor een aantal dagen. En ik heb ook een eigen zadenmix gemengd voor in de kwark etc. Mijn vriezer ligt ook vol met snacks variërend van eiwitrijk tot koolhydraatrijk (bijv. pompoenmuffins, bananenbrood, allerlei varianten van dadels). Vind het ontspannend om in de keuken te staan en ik voel me 100% beter in mijn vel in tijden dat ik gezond en zoveel mogelijk onbewerkt eet.

Niet gericht op sport, maar meer in het algemeen vind ik de boeken van Charlotte Labee een aanrader, bijv Brainfood.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:03

Ik werk in de groente/fruit. Biologisch is de grootste illusie, of je moet zelf een moestuintje hebben

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:13

tamary schreef:
Basis uitgangspunt hier is koop ingredienten en maak het zelf. (Al smokkel ik wel met dingen die niet zo makkelijk zelf te maken zijn. )

Discussies zijn er genoeg over wat inderdaad gezond is, sommigen zeggen enkel dierlijk, sommigen enkel plantaardig en van alles er tussenin.
Groot deel hangt af van wat jouw lijf kan gebruiken. Ik hoor van mensen (VS, dus zal factor voedselveiligheid bij zitten) die overgaan op keto tot geheel carnivoor dat ze veel gezondheidsklachten kwijt zijn, maar kwam toevallig ook het verhaal tegen van de oprichter van azure standard (groot bio bulkwebwinkel in VS) die geheel geen dierlijke producten kan verteren en dus geheel veganistisch eet. Uitzonderingen zijn er dus altijd, luister naar je lijf.

Er zijn problemen met de standaard schijf van 5 en dat is ook omdat de winstmarge op granen veel hoger ligt dan die op vlees. Kosten graan = 10-20% verkoopprijs, vlees = 50-60%. Dus ja promoten brood (en koekjes) levert fors meer op ...

Verder is je optie qua energie bron of koolhydraten of vet. Volgens sommigen geeft het mengen ervan de gezondheidsellende.

Duidelijkheid is moeilijk, niemand is het echt eens, maar lees in elk geval de onderzoeken na, want bv die claim van vet/verzadigd vet is slecht komt uit een onderzoek in 21? landen, 6 zijn er uit geplukt voor deze uitslag, je kan 6 anderen kiezen voor het tegenovergestelde of alles bekijken en ergens in het midden uitkomen. Lees dus de bron van een claim, anders krijg je nog de verkeerde informatie.

Even puur om in te gaan op vetgedrukte. Voor energie heb je koolhydraten én vet nodig. Koolhydraten zijn nodig voor de vetstofwisseling en om tot vetverbranding te komen. Daarnaast kom je niet zomaar tot vetverbranding, dit gebeurt alleen in bepaalde hartslagzones en specifiek gebruik van energie. Voor het meeste energiegebruik (zowel langdurig als kortere intensieve inspanning) is je lichaam afhankelijk van glycogeen voor spiergebruik, dat bestaat uit koolhydraten.

Vet en koolhydraten zijn beide in een soort verdomhoekje beland, maar zijn echt hele belangrijke voedingsstoffen. Al heb je van vet echt maar weinig nodig.

Dat ze in een slecht daglicht zijn beland komt vooral doordat voedsel waar ons beloningssysteem van aan gaat (voedsel dat ooit schaars was en waar ons brein nog steeds op ingesteld is, maar niet meer past bij ons huidig aanbod: een evolutionaire mismatch wordt dat genoemd) bestaat uit voeding die hoog is in koolhydraten, vet, zout en suiker en dat in grote getallen niet gezond voor ons is. Dat zijn vaak de ongezonde keuzes als hoog bewerkt voedsel als koekjes, broodjes hamburgers, chips, etc.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:14

Waarom is biologisch een illusie?

Het wordt toch gecontroleerd en er worden toch veel minder bestrijdingsmiddelen gebruikt? Of heb ik het mis?

Gezond eten is voor mij: voeding die goed is voor je darmflora. Dus veel groenten (biologisch), vette vis, gefermenteerde groenten, kefir, zaden, pitten en noten en weinig suiker of ultrabewerkte producten.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:16

Dit is een lastig onderwerp, want ik gok maar zo dat hierover altijd
de meningen blijven verschillen.

Zelf eet ik ook erg bewust, maar dan meer in de zin dat ik in de winter/herfst koolhydraatbeperkt eet, en vaak in de lente/zomer koolhydraatarm. Ik probeer hierin vooral op te letten dat ik voldoende gezonde vetten en eiwitten binnen krijg. Wanneer ik beperk eet neem ik ook gewoon diverse soorten fruit die ik in de arme periode dan weer laat staan.

Tevens ga ik suikerloos door het leven :), maar ook dat kan weer de nodige discussies oproepen, aangezien suikervervangers ook niet altijd alles is :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:20

Ik vind de boeken van Charlotte Labee dus echt veel te zweverig :'). Chris van Tulleken heeft de voedselfuik (ultra-processed people in de engelstalige versie) geschreven. Deze is geschreven aan de hand van bewezen methoden en wetenschappelijke onderzoeken. Af en toe wel wat droge stof (met een vleugje droge humor) maar geeft erg veel inzicht.
Aan alles zit natuurlijk ook een “andere kant”. Zo ook bij biologische voeding. Het kost bijvoorbeeld ook veel meer land dan “gewone” voeding. Maar dit is een kwestie van kennis opdoen en op basis daarvan zelf de conclusie trekken wat voor jou goed voelt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:39

Hieperdi schreef:
Ik werk in de groente/fruit. Biologisch is de grootste illusie, of je moet zelf een moestuintje hebben

Precies. Mooie marketing. Met vlees geloof ik echt dat het uitmaakt, maar Nederlands fruit of groenten is echt zo veilig en goed. Maar dan moeten mensen het wel kopen, want meestal vinden Nederlanders het te duur’.

En eigen moestuin is leuk, als je ergens ver weg op de hei woont n niet in de buurt van autowegen, fabrieken, etc.

Biologisch betekend niet dat het niet bespoten wordt. Alleen met biologische middelen. Maar biologische middelen zijn niet noodzakelijk ook gezond of niet schadelijk. Vaak bevatten biologische groenten en fruit zelfs hoger residu van middelen. Dit komt door de manier van telen die gevoeliger is voor plagen. Bijvoorbeeld door telen in volle grond. Dit is minder ‘schoon’ en lastiger te sturen dan telen op substraat.
Neem daarbij dat de opbrengst per vierkante meter lager is, het waterverbruik ruim 10x hoger, daarnaast verdwijnt het water letterlijk in de grond, samen met de gebruikte voedingsstoffen voor de plant en kan het niet hergebruikt worden. In een moderne kas wordt elk water wat niet wordt gebruikt opnieuw opgevangen, gezuiverd, voeding wordt gescheiden van het water en kan opnieuw gebruikt worden.
Vanuit een duurzaamheidsperspectief is biologisch aan alle kanten onvoordelig.
Plus dat biologisch geteelde groenten niet noodzakelijk meer vitaminen bevatten (dit is ook ras en jaargetijde afhankelijk).

En:
Botulisme is heel natuurlijk en biologisch, ook heel dodelijk :))

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:40

Eline_S_S schreef:
Ik vind de boeken van Charlotte Labee dus echt veel te zweverig :'). Chris van Tulleken heeft de voedselfuik (ultra-processed people in de engelstalige versie) geschreven. Deze is geschreven aan de hand van bewezen methoden en wetenschappelijke onderzoeken. Af en toe wel wat droge stof (met een vleugje droge humor) maar geeft erg veel inzicht.
Aan alles zit natuurlijk ook een “andere kant”. Zo ook bij biologische voeding. Het kost bijvoorbeeld ook veel meer land dan “gewone” voeding. Maar dit is een kwestie van kennis opdoen en op basis daarvan zelf de conclusie trekken wat voor jou goed voelt.

Mijn man was bij de boekpresentatie van dit boek en een presentatie van hem. Hij vond het echt heel interessant en goed!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:44

Schapenwol schreef:
Waarom is biologisch een illusie?

Het wordt toch gecontroleerd en er worden toch veel minder bestrijdingsmiddelen gebruikt?
Of heb ik het mis?

Gezond eten is voor mij: voeding die goed is voor je darmflora. Dus veel groenten (biologisch), vette vis, gefermenteerde groenten, kefir, zaden, pitten en noten en weinig suiker of ultrabewerkte producten.

Nee, vaak zelfs meer.

Wij hebben meer dan 80 hectare tomatenkas. Ik denk dat over de 95% hier ook biologisch wordt bestreden. Maar soms heb je iets en moet je ingrijpen. Dit kan en dan is heel weinig nodig. Echt ver onder de wettelijke norm. Maar omdat je zo snel ingrijpt is het gelijk kop in geduwd. Waar bij biologisch ze veel meer nodig hebben om het te beheersen. Met als gevolg dat uiteindelijk veel meer middelen nodig zijn.

En let wel: meeste bestrijding is aan de hand van beestjes. Maar ook biologische middelen kunnen heel naar zijn.
Wij hadden 2 jaar terug biologische groenverwijderaar voor ons terras. We wonen naast de kas, dus dat moet. Mijn kat heeft er over heen gelopen en kreeg pijn aan z’n pootjes. Is z’n pootjes gaan likken. Gevolg een compleet verbrand bek, keel en poten.
Dus zover biologisch

Ter uitleg:
https://www.lans.nl/nl/duurzaamheid

SansaS

Re: Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:51

Het ligt er wel aan welke biologische groenten je eet.

Mijn mijn heeft voor een biologische akkerbouwer gewerkt dat werd zeker niet bespoten. Daar word onkruid verwijderd door mensen op zo'n bed die langzaam over de akker rijdt en ze het er tussen uit plukken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:39

Het gaat bij bio niet alléén om het wel / niet bespuiten. Het zit hem er vaak ook in dat het met andere producten gebeurd. En dat een kat brandwonden krijgt van een bepaald product snap ik wel. Als je je citroenzuur of pitjes van een peper over je huid wrijft krijg je er ook last van.

Je kunt het wel makkelijk een illusie noemen, misschien hadden sommige mensen er een soort verheerlijkt beeld bij en wordt dat verstoord als je kijkt hoe het werkelijk gebeurd, maar bio bevat nog altijd minder schadelijke stoffen dan niet bio.

Dit is uiteraard wel afhankelijk van het soort groente. Groente en fruit in je tuin verbouwen is natuurlijk het best en het leukst. Mits je bodem prima is en je buurman niet elke dag met spuitverf loopt te strayen :')

@hutcherson er zijn wel een aantal online bio winkels waarbij je gewoon kunt bestellen en dan leveren ze het bij je af. Net zoals jumbo en de AH doen. Dat is wellicht handig voor als je weinig tijd hebt!

Qua gezond eten hou ik me ongeveer aan het volgende;
- alles overwegend biologisch
- niet teveel rood vlees
- sowieso niet elke dag vlees, soms vervangen door eieren bijv.
- geen hoogbewerkt voedsel met een hele lijst aan ingrediënten, zoals bijv geen vleeswaren
- zo min mogelijk e nummers
- maximaal 3 kopjes koffie per dag en genoeg water
- geen suikerhoudend spul zoals toegevoegd suiker ( :+ ), koekjes, paaseieren, etc.
- gebruik van "ouderwetse" producten zoals bijv roomboter ipv becel halvarine
- afwisseling

Dit klinkt als een hele waslijst, maar ik ben niet verschrikkelijk streng voor mezelf. En dat hoort naar mijn idee ook bij gezond eten. Ik wil bijv nog weleens een zak chips kopen (alleen naturel) of patat eten (zelf maken). Ik moet zeggen dat het ook wel vrij automatisch gaat en ik er weinig tijd aan besteed :)