Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Mar3 schreef:Ik houd zelf altijd als richtlijn om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten. En binnen die kaders is denk ik alles wel 'gezond', zeker als je niet hoeft af te vallen en zolang je maar gevarieerd eet.
Zoek je specifiek recepten voor maaltijden of waar moet ik aan denken?
Gianti schreef:_Mar3 schreef:Ik houd zelf altijd als richtlijn om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten. En binnen die kaders is denk ik alles wel 'gezond', zeker als je niet hoeft af te vallen en zolang je maar gevarieerd eet.
Zoek je specifiek recepten voor maaltijden of waar moet ik aan denken?
Vooral de hoe, wat en waarom erachter. Ik wil beter begrijpen hoe je je lichaam gezond voed
Hutcherson schreef:Gezien je continue de kankers om je oren hoort en ziet vliegen heeft me dat aan het denken gezet. Ik wil ook minder 'rommel' gaan eten. Minder bewerkte sh*t maar dus ook minder gesprayde groente en fruit. En dat vind ik echt lastig want lastig te krijgen. Ik heb helaas niet een heel rustig leven waarin ik echt zat tijd heb om naar een boerderijwinkel te gaan. En de winkels die hier zijn hebben zeer beperkte openingstijden.
Ik wil graag een moestuintje beginnen maar zie dat niet echt werken in de winter. Ook het stukje gezonder vlees vind ik lastig.
tamary schreef:Basis uitgangspunt hier is koop ingredienten en maak het zelf. (Al smokkel ik wel met dingen die niet zo makkelijk zelf te maken zijn. )
Discussies zijn er genoeg over wat inderdaad gezond is, sommigen zeggen enkel dierlijk, sommigen enkel plantaardig en van alles er tussenin.
Groot deel hangt af van wat jouw lijf kan gebruiken. Ik hoor van mensen (VS, dus zal factor voedselveiligheid bij zitten) die overgaan op keto tot geheel carnivoor dat ze veel gezondheidsklachten kwijt zijn, maar kwam toevallig ook het verhaal tegen van de oprichter van azure standard (groot bio bulkwebwinkel in VS) die geheel geen dierlijke producten kan verteren en dus geheel veganistisch eet. Uitzonderingen zijn er dus altijd, luister naar je lijf.
Er zijn problemen met de standaard schijf van 5 en dat is ook omdat de winstmarge op granen veel hoger ligt dan die op vlees. Kosten graan = 10-20% verkoopprijs, vlees = 50-60%. Dus ja promoten brood (en koekjes) levert fors meer op ...
Verder is je optie qua energie bron of koolhydraten of vet. Volgens sommigen geeft het mengen ervan de gezondheidsellende.
Duidelijkheid is moeilijk, niemand is het echt eens, maar lees in elk geval de onderzoeken na, want bv die claim van vet/verzadigd vet is slecht komt uit een onderzoek in 21? landen, 6 zijn er uit geplukt voor deze uitslag, je kan 6 anderen kiezen voor het tegenovergestelde of alles bekijken en ergens in het midden uitkomen. Lees dus de bron van een claim, anders krijg je nog de verkeerde informatie.
Hieperdi schreef:Ik werk in de groente/fruit. Biologisch is de grootste illusie, of je moet zelf een moestuintje hebben
Eline_S_S schreef:Ik vind de boeken van Charlotte Labee dus echt veel te zweverig. Chris van Tulleken heeft de voedselfuik (ultra-processed people in de engelstalige versie) geschreven. Deze is geschreven aan de hand van bewezen methoden en wetenschappelijke onderzoeken. Af en toe wel wat droge stof (met een vleugje droge humor) maar geeft erg veel inzicht.
Aan alles zit natuurlijk ook een “andere kant”. Zo ook bij biologische voeding. Het kost bijvoorbeeld ook veel meer land dan “gewone” voeding. Maar dit is een kwestie van kennis opdoen en op basis daarvan zelf de conclusie trekken wat voor jou goed voelt.
Schapenwol schreef:Waarom is biologisch een illusie?
Het wordt toch gecontroleerd en er worden toch veel minder bestrijdingsmiddelen gebruikt? Of heb ik het mis?
Gezond eten is voor mij: voeding die goed is voor je darmflora. Dus veel groenten (biologisch), vette vis, gefermenteerde groenten, kefir, zaden, pitten en noten en weinig suiker of ultrabewerkte producten.