GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 12:51

Ik heb sinds een week een verwijzing voor de obesitas kliniek om te praten over gebruik van GLP-1 medicatie.

Ondertussen ben ik mij al flink aan het inlezen. Zo heb ik al gevonden dat het niet vergoed wordt, best duur is, verschil in prijs en werkzaamheid is tussen de verschillende types en dat je ook online kunt bestellen zonder kliniek bezoek.

En ja, ik weet dat het geen wondermiddel is, maar heb er echt vertrouwen in dat het mij kan helpen. Helaas durf ik een operatie niet aan, die worden namelijk wel vergoed :+.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben, tips etc? Hou het graag aardig, zeggen dat je gewoon minder moet eten is zo makkelijk gezegd maar als dit zo was waren er niet zoveel te zware mensen geweest.

----

Overzicht van kosten bij verschillende bedrijven Datum van de prijzen medio april 2025, Yazen - Kosten: Mounjaro Pen 5 mg €249,99 Mounjaro Pen 15 mg €395,50 - Begeleiding: €89 per maand voor een jaar, 99 euro per maand voor 6 maanden of 119 euro per maand. Bij de eerste 2 opties krijg je extra korting als je in 1x betaald. Na een jaar kun je kiezen voor begeleiding van €45 per maand Wordt het vergoed: nee Getwellis - Kosten: Ozempic €249 Mounjaro Pen 2,5 mg €323,10 Mounjaro Pen 5 mg €359 Mounjaro Pen 7,5 mg en 10 mg €449 - Begeleiding: nee, geen kosten maar je kunt met iemand chatten Wordt het vergoed: nee Overgewicht Nederland - Kosten: Mounjaro Pen 15 mg €410 (kosten van naaldjes en bezorging komt er nog bij) - Begeleiding: Jaartraject voor € 1.295, voor medische keuring door de arts en iets van 40 uren coaching. Inclusief nieuwe weegschaal van Alurion Wordt het vergoed: Nee
Laatst bijgewerkt door Muiz op 16-04-25 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek tekst toegevoegd.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:18

Ik heb er alleen beroepsmatig ervaring mee. Ik zie o.a diabetespatiënten op mijn spreekuur.
Krijg hier vaak vragen over van patienten.

Wellicht wist je het al, maar heb je een GLI/leefstijltraject wel eens overwogen? Je moet dan een BMI van 30+ hebben en het is een traject van zo'n 2 jaar maar dan zou je daarna eventueel bijv Ozempic vergoed kunnen krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:30

Mariska_28

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 14:17

Bedankt voor de reacties, ook via pb. Ik zal vanavond even uitgebreider reageren.

Ik heb een jaar GLI geprobeerd, maar eigenlijk niets wat hij zei wist ik al niet. Mijn valkuil is gewoon dat ik afval, en dan alles in mijn hoofd roept dat ik meer moet eten. En just dat stemmetje hoop ik te smoren met de medicatie.
Qua operatie, ik ben veel te bang daarvoor, nog nooit geopereerd of onder narcose geweest en dat wil ik graag zo houden haha.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:22

Ik heb het een periode gebruikt in combinatie met GLI. Het heeft mij niet gebracht wat ik hoopte. In eerste instantie viel ik er door af maar daarna kwam ik ook hetzelfde weer aan.

Na die periode een gastric bypass gehad en nu bijna 40 kg kwijt en stabiel, dat heeft mij dus veel meer opgeleverd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:25

In mijn omgeving aardig wat mensen gezien met operatie die daarna weer gewoon aan kwamen. Maar ik denk dat er ook veel mensen baat bij hebben. Wel ook andere klachten na operatie.

Inderdaad met de medicatie zoals ozampic val je vaak, tot bepaald gewicht, af. Maar komt er ook weer bij als je daarmee stopt.voor beide gevallen geldt het doorbreken van je eetpatroon.
Super lastig voor je, sterkte hoor.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 14:42

Geen ervaring mee, maar als je toch geld eraan wilt uitgeven, waarom dan geen goede coach zoeken die je helpt om een gezonde relatie te krijgen met eten en bewegen? Ik kan je wel iemand aanraden.

Ik hou zelf niet zo van de 'snelle' oplossingen maar meer van het gezond en genoeg eten, dus niet te weinig en daarbij bewegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:13

De medicatie zorgt voor het verdwijnen van het hongergevoel en dus minder eten. Dat is namelijk altijd de clou. Zodra je stopt zal je toch zelf je hongergevoel onder controle moeten houden anders eet je het er weer aan. Dus ja, het helpt. Maar is het DE oplossing? Dat denk ik niet.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:15

Mariska_28 schreef:
Ik heb sinds een week een verwijzing voor de obesitas kliniek om te praten over gebruik van GLP-1 medicatie.

Ondertussen ben ik mij al flink aan het inlezen. Zo heb ik al gevonden dat het niet vergoed wordt, best duur is, verschil in prijs en werkzaamheid is tussen de verschillende types en dat je ook online kunt bestellen zonder kliniek bezoek.

En ja, ik weet dat het geen wondermiddel is, maar heb er echt vertrouwen in dat het mij kan helpen. Helaas durf ik een operatie niet aan, die worden namelijk wel vergoed :+.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben, tips etc? Hou het graag aardig, zeggen dat je gewoon minder moet eten is zo makkelijk gezegd maar als dit zo was waren er niet zoveel te zware mensen geweest.

De truuk is om meer te eten, wat lager in calorieën zit. Waardoor je meer verzadigd bent en daardoor minder gaat snaaien.

Sinds ik voedzamer ben gaan eten, zit ik inmiddels op bijna -40 kilo. En wil er nog zo'n 10 kilo af.

Makkelijk is het zeker niet, ben een gigantische emotie eter. Nog steeds :o En gek op koekjes etc.

Maar ik eet nu bijna praktisch geen brood, vult niet genoeg. Ontbijt nu elke ochtend met kwark, met esn flavor poeder, fruitvlaai en 2 lotuskoekjes of oreo. Dit vult voor mij veel meer. En lunch bestaat ook uit minimaal 25 gr eiwit.

Maak hier regelmatig ook de ijsvariant van met mijn ninja creami :+:

En ik haal gewoon weinig ongezond eten in huis. Is verleiding ook minder groot. Heb ik zin om te snaaien, dan ga ik bedenken waar het vandaan komt. En sla ik eerst glas water achterover. Heb ik na een half uur nog steeds trek. Dan kies ik voor iets ongezond in combinatie met iets wat vullend is. Schaaltje kwark met koekje oid. Of eiwitrijke plak cheesecake.

Maagverkleining/ozempic is allemaal leuk. Maar als je niet leert om duurzaam en gezond te eten, dan val je naar verloop van tijd terug. Ken al meerdere mensen die na, een Maagverkleining. Weer terug op het oude gewicht zitten.

Maar de supermarkten maken het ook niet makkelijk. Zoveel 'ongezond' spul.

Edit:
https://www.instagram.com/reel/DFs0ka6o ... Z1eDJiYQ==

Dit filmpje geeft mooi weer, met meer en voedzamer eten.
Laatst bijgewerkt door Dagahra op 07-02-25 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:18

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor de reacties, ook via pb. Ik zal vanavond even uitgebreider reageren.

Ik heb een jaar GLI geprobeerd, maar eigenlijk niets wat hij zei wist ik al niet. Mijn valkuil is gewoon dat ik afval, en dan alles in mijn hoofd roept dat ik meer moet eten. En just dat stemmetje hoop ik te smoren met de medicatie.
Qua operatie, ik ben veel te bang daarvoor, nog nooit geopereerd of onder narcose geweest en dat wil ik graag zo houden haha.

Ik gebruik het. En vind het een heel fijn middel. het klopt dat je weer aankomt wanneer je stopt. je bouwt heel langzaam op. Althans bij mij dus langzaam afbouwen lijkt mij dan logisch. En misschien kan je er helemaal niet van af en zul je altijd een onderhoudsdosering moeten gebruiken. Voor mij was het wel wennen in het begin. Veel misselijk en afkick verschijnselen van de suiker en het ontgiften.
Ik had altijd een gezonde trek en kon prima omgaan met de koekjes en snoep. Geen maat 36 maar helemaal prima. Tot ik in de overgang kwam en een onbeheersbare honger kreeg. En dus ook ging groeien. Toen bedacht ik me dat wanneer ik er niks aan zou doen de weegschaal over de 100 zou gaan voor dat de zomervakantie begint.
Tot nu toe ben ik in 3 maanden ongeveer 8kg kwijt geraakt.
Veel mensen denken dat je de medicatie gebruikt, het dan vanzelf gaat. Dat is niet zo. Wanneer je ergens in een programma stapt krijg je begeleiding. Maar je moet het nog steeds zelf doen. Regelmatig eten en de juiste keuzes maken. Het gaat je nu alleen makkelijker af doordat je minder pieken en dalen hebt in je lichaam.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:27

Ik gebruik Ozempic voor mijn hoge suiker en niet als afslankmiddel.
Mijn hoge suiker komt mede weer door de prednison die ik ook gebruik.

Ik ben door de Ozempic inmiddels 25 kg kwijt maar echt een heel fijn middel
is het ook weer niet naar mijn mening.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:27

purny schreef:
https://overgewichtnederland.nl/blog/elle-steeds-meer-gebruikers-hebben-spijt-van-ozempic-door-de-heftige-bijwerkingen/

Wat ik er van hoorde is dat wanneer je stopt je weer aankomt. Het is dus de sport om kleine beetjes te blijven eten.
Wat is het dat je de operatie niet aandurft?

Ja logisch.
Als je weer meer gaat eten kom je weer aan.

De manier om af te vallen is minder calorieën eten dan je verbruikt.
Of je dat doet met ozempic, GBP of wat dan ook maakt niet uit.

Als je meer calorieën eet dan je verbruikt, kom je aan en als je minder calorieën eet dan je verbruikt, val je af.

Maar dat is niet altijd even makkelijk dus sommige mensen hebben een hulpje nodig.
Dat hulpje werkt echter maar tijdelijk als je niet structureel je leefstijl aanpast.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:28

Mijn vader zit aan de Rybelsus, dat is familie van Ozempic, i.v.m. diabetes. Naast dat het medicijn doet wat het moet doen voor hem is hij er idd veel mee afgevallen omdat het hongergevoel vele malen minder is en hij sneller vol zit. In maart 2024 hebben ze de dosis verlaagd en bleef hij lang stabiel, helaas hebben ze de dosis weer moeten ophogen i.v.m. bloedwaarden en is hij in de afgelopen 3 maand 8 kilo aangekomen.

Omdat er een foutje gemaakt was bij de apotheek had hij vorig jaar een voorraad in hoge dosis over. Heel even heeft mijn vriend overwogen om het te gaan slikken om af te vallen. Maar de bijwerkingen voor een gezond lichaam zijn echt behoorlijk heftig. Dus om dit soort medicatie zonder doktersbegeleiding te gaan slikken of spuiten lijkt mij niet heel verstandig. Heb je jouw idee hierover ook besproken met je huisarts?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:35

verootjoo schreef:

Als je meer calorieën eet dan je verbruikt, kom je aan en als je minder calorieën eet dan je verbruikt, val je af.

Maar dat is niet altijd even makkelijk dus sommige mensen hebben een hulpje nodig.
Dat hulpje werkt echter maar tijdelijk als je niet structureel je leefstijl aanpast.

En dit is de reden dat dat vaak/meestal niet lukt, ook niet bij een veranderde lifstyle:

https://www.kindmedischcentrum.nl/nieuw ... onisch-is/

Je vetcellen hebben een geheugen. Dat was eigenlijk al langer bekend, maar is nu (beter) aangetoond met wetenschappelijk onderzoek.

Er stond een uitgebreid artikel over in NRC, maar dat zit achter een betaalmuur dus het heeft niet zoveel zin die link te delen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:44

Suzanne F. schreef:
De medicatie zorgt voor het verdwijnen van het hongergevoel en dus minder eten. Dat is namelijk altijd de clou. Zodra je stopt zal je toch zelf je hongergevoel onder controle moeten houden anders eet je het er weer aan. Dus ja, het helpt. Maar is het DE oplossing? Dat denk ik niet.

Maar minder eten is niet voor iedereen vanzelfsprekend, je darmen moeten dat wel doorgeven aan je hersenen.

https://medisquare.be/nl/een-intestinal ... rminderen/

Ik had eerder een veel duidelijkere link , maar doe het even nu met deze.

Door deze medicatie verdwijnt inderdaad dat hongergevoel, wat bij mensen die dat zelf aanmaken in de darmen automatisch gebeurt.
En dat zijn ook de mensen die zeggen gewoon doorzetten of doen. Ja simpel gezegd.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 15:50

Bedankt weer voor alle reacties. Heb net gebeld met de kliniek, maar ga er nu eerst niet mee verder. Begeleiding gaat via zoom, dus niet face to face. Daar was ik al niet blij mee. Daarnaast zijn de kosten voor het eerste half jaar 1100 euro alleen voor de begeleiding.
Daar komen de spuiten dus nog bij ca 250 euro per maand ofzo? Ik wil er best voor betalen, maar dit is mij echt te gek. En al zou ik een operatie willen (wat absoluut niet het geval is), daar is mijn bmi dan weer te laag voor.
Ik weet dat je de spuiten ook kunt kopen online zonder verdere begeleiding. Maar daar voel ik mij niet goed bij.
Damn had echt goede hoop dat dit wat zou zijn voor mij, anders had ik ook niet dit topic aangemaakt. ;(

Oja, ik eet bijna geen suiker, bijna alles is light wat we in huis hebben. Voor mij zijn het vooral de vetten die het probleem zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:22

verootjoo schreef:
purny schreef:
https://overgewichtnederland.nl/blog/elle-steeds-meer-gebruikers-hebben-spijt-van-ozempic-door-de-heftige-bijwerkingen/

Wat ik er van hoorde is dat wanneer je stopt je weer aankomt. Het is dus de sport om kleine beetjes te blijven eten.
Wat is het dat je de operatie niet aandurft?

Ja logisch.
Als je weer meer gaat eten kom je weer aan.

Ik bedoelde dat wanneer je stopt met de injecties je weer aankomt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:24

Mariska_28 schreef:
Bedankt weer voor alle reacties. Heb net gebeld met de kliniek, maar ga er nu eerst niet mee verder. Begeleiding gaat via zoom, dus niet face to face. Daar was ik al niet blij mee. Daarnaast zijn de kosten voor het eerste half jaar 1100 euro alleen voor de begeleiding.
Daar komen de spuiten dus nog bij ca 250 euro per maand ofzo? Ik wil er best voor betalen, maar dit is mij echt te gek. En al zou ik een operatie willen (wat absoluut niet het geval is), daar is mijn bmi dan weer te laag voor.
Ik weet dat je de spuiten ook kunt kopen online zonder verdere begeleiding. Maar daar voel ik mij niet goed bij.
Damn had echt goede hoop dat dit wat zou zijn voor mij, anders had ik ook niet dit topic aangemaakt. ;(

Oja, ik eet bijna geen suiker, bijna alles is light wat we in huis hebben. Voor mij zijn het vooral de vetten die het probleem zijn.

Of je volgt een jaar de gli tot je in aanmerking kan komen voor vergoeding?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:34

Voorzichtig… heb al een paar patienten voorbij zien komen met ernstige bijwerkingen waarven meer dan een het niet na kan vertellen.

Ja bij veruit de meesten zal het zo’n vaart niet lopen, maar het is zeker niet zonder risico

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 16:43

purny schreef:
Mariska_28 schreef:

Of je volgt een jaar de gli tot je in aanmerking kan komen voor vergoeding?

Ik heb een jaar GLI gedaan, maar dat heeft geen effect op de vergoeding.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 16:45

Ik las dat je er ernstige oogklachten van zou kunnen krijgen. Patienten die bijv. al glaucoom hebben kunnen het daarom beter niet gebruiken. (Heb ik gelezen, ben zelf geen arts dus daar informatie inwinnen is altijd nodig).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:16

Saxenda (liraglutide = vergelijkbaar met ozempic = semaglutide) wordt wel vergoed voor de behandeling van obesitas onder bepaalde voorwaarden. Je moet dan in ieder geval het eerste jaar van een GLI met onvoldoende resultaat hebben afgerond.

Ik weet niet naar welk centrum je verwezen bent, maar op het obesitas centrum van ZGT (locatie Hengelo) zien we best regelmatig patiënten uit jouw regio.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:20

Ik heb saxenda gebruikt.
Idd in combinatie met de gli, na 1 jaar gli kreeg ik het volledig vergoed.
In het begin viel ik hler goed vanaf, maar merkte na een jaar dat mijn lijf eraan begon te wennen en ik amper nog gewicht kwijt raakte. Inmiddels zit k alweer een 5 maanden na mijn mini gastric bypass en heb daar geen moment spijt van gehad. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:28

Het is vrij normaal dat je na een jaar stabiliseert met middelen als saxenda. Gemiddeld genomen vallen mensen hiermee ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht af en je moet het langere tijd gebruiken (ook als je niet meer actief afvalt), want anders vliegen de kilo's er vaak weer aan. Dat heeft te maken met het principe van het geheugen van de vetcellen dat Ibbel al aanhaalde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:34

Mariska_28 schreef:

Light = flink bewerkt product dat zo is samengesteld dat je er teveel van eet en dus het flink blijft kopen. Kom je makkelijk mee aan flink wat lege calorien en je lijf komt nog steeds voedingsstoffen tekort. Tekorten zijn ook een reden om te blijven eten.
Medicijnen om een vol gevoel te bereiken hebben een hogere prijs dan wat ze ervoor terug geven en je zit er levenslang aan vast, hetzij om je gewicht er af te houden hetzij via de bijwerkingen.
Het kopen van deze middelen via internet geven 0,0 garantie op een veilig middel laat staan het werkende middel in de juiste dosering.
Hier hoeft er maar max. 4kg af (iets met het gaat de verkeerde kant uit en geen nieuwe kleren willen moeten kopen), en dat is met meer bewegen en van de koekjes afblijven (moeilijk) redelijk te doen (al zit de overgang mee te klieren -O- ).

Sec basis qua afvallen als oorzaak enkel voedingspatroon is : calorien omlaag, nutrienten en massa! omhoog.
Dus ja vitaminepil zodat je in elk geval je basis binnenkrijgt.
Koop de ingredienten en maak het zelf. Voor massa sperciebonen & champignons, vezels, vol gevoel en weinig calorien. Verzadigingsgevoel krijg je ook eerder van eiwit, dus ja gooi dat wat omhoog en liefst in dierlijke vorm ook omdat plantaardig weer meer calorien heeft en je er meer van moet eten omdat niet alles goed om te zetten is voor je lijf.

Er is een behoorlijke discussie over het nut en noodzaak van koolhydraten (ongeacht de vorm) tot het punt van niet nodig, lichaam maakt die paar gram wel uit dierlijke eiwitten. Nu is suiker (en vet) schaars in de natuur en is het overschakelen van de mens op landbouw en daarmee graan niet zo dolletjes geweest voor de gezondheid. Iets wat je nogal eens terugziet in de jager verzamelaar volken die nergens last van hadden totdat die europeanen langs kwamen met graan en bewerkt spul (van hartklachten tot geestelijke problemen, slechte gebitten en kanker aan toe). Zijn destijds zelfs wel winkels in de fik gestoken om van het demonenspul af te komen. Kan heel goed dat ze gelijk hadden. Wat op dit punt voor jouw lijf werkt en waar je grens ligt qua nodig of aankunnen zal je zelf moeten uitvinden.

Vet en in dit kader dierlijk vet als bv roomboter of ghee ivm bewerkingen nodig voor meeste plantaardige olieen die het in de categorie ultraprocessed plaatsen. In elk geval nodig voor opname vitamines A,D,E & K. En zonder dat soort essentiele bouwstukjes lopen ook je hormonen incl. die je hongergevoel regelen spaak.