Wia en ziek melden uwv

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Wia en ziek melden uwv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 20:39

Hoi allemaal

Ik heb een wia, voor 35-45% afgekeurd. Hiernaast heb ik een eigen bedrijf.

Nu heb ik een ongeluk gehad en kan tijdelijk minder werken. Ik probeer nu uit alle macht mijn bedrijf boven water te houden maar merk dat het niet gaat en mijn gezondheid achteruit gaat.

Ik zou me nu ziek kunnen melden bij uwv waardoor tijdelijk uitkering opgehoogd wordt en ik ruimte heb te herstellen.

Maar omdat het destijds onwijs moeilijk was om de wia te krijgen ( terwijl ik in revalidatie centrum zat)
Ben ik super bang voor een herkeuring. Ik kan me echt niet permitteren de uitkering kwijt te raken. Dat kan ik fysiek en mentaal niet aan.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Tips?

Dank!!

Themba

Re: Wia en ziek melden uwv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:19

Als je situatie rondom reden van afkeur niet veranderd is lijkt mij niet dat ze bij een herkeuring een ander oordeel zullen hebben.
Ziek melden gewoon doen. Je werkt je nu kapot.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 21:32

Ik heb de wia destijds met heel erg veel moeite gekregen dus ben daar altijd bag voor dat een herkeuring niet goed uitpakt. Maar ik zal erop vertrouwen dat een paar maanden ziekmelding dat niet in de hand werkt. DAnk voor je advies!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:50

Ziek zijn en de wia aanvraag staan los van elkaar. De reden van ziekte nu staat los van de redenen dat je een wia uitkering hebt (zo ik het nu lees in je verhaal) Het lijkt me niet dat je dan een herkeuring krijgt. Zou je in loondienst zijn, dan zou je je ook ziek melden toch? Je kunt wel een herkeuring krijgen als je uiteindelijk na 2 jaar nog steeds niet aan het werk bent voor die 55-65%. Maar dan lijkt me dat alleen maar "fijn". Want dan zullen ze toch kritisch moeten kijken wat nog lukt zeg maar.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 22:03

Diddykong schreef:
Ziek zijn en de wia aanvraag staan los van elkaar. De reden van ziekte nu staat los van de redenen dat je een wia uitkering hebt (zo ik het nu lees in je verhaal) Het lijkt me niet dat je dan een herkeuring krijgt. Zou je in loondienst zijn, dan zou je je ook ziek melden toch? Je kunt wel een herkeuring krijgen als je uiteindelijk na 2 jaar nog steeds niet aan het werk bent voor die 55-65%. Maar dan lijkt me dat alleen maar "fijn". Want dan zullen ze toch kritisch moeten kijken wat nog lukt zeg maar.

Ah Dankje ik verwacht over 6 maanden wel weer te kunnen werken hopelijk

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:10

Maar kun je je wel ziek melden bij het uwv als het om je eigen bedrijf gaat? Want ik meende dat dit alleen geldt voor mensen in loondienst.

Er wordt daarom niet voor niets gezegd dat je een AOV moet hebben als zelfstandig ondernemer.
Ik zit namelijk ook in de Wia voor 100% vanuit loondienst maar kan mij niet ziekmelden bij mn eigen bedrijf (waar ik alleen nog op papier bij zit)

Maar misschien dat het in jouw geval anders werkt.

Je hebt toch een contact persoon waar je elke 6 maanden een gesprek mee hebt vanuit het uwv? Kun je die niet om advies vragen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 02:10

Alle veranderingen in jouw gezondheid die effect hebben op jouw belastbaarheid moet je gewoon melden. Bovendien heb je nu een WGA, dus je zit al in het WIA traject. Je moet alleen opnieuw gezien worden om te kijken wat mogelijk is.
Ps, had je die zaak al voordat je een wia kreeg? Of heb je die opgezet tijdens je reintegratie?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 07:56

ivy_power89 schreef:
Maar kun je je wel ziek melden bij het uwv als het om je eigen bedrijf gaat? Want ik meende dat dit alleen geldt voor mensen in loondienst.

Er wordt daarom niet voor niets gezegd dat je een AOV moet hebben als zelfstandig ondernemer.
Ik zit namelijk ook in de Wia voor 100% vanuit loondienst maar kan mij niet ziekmelden bij mn eigen bedrijf (waar ik alleen nog op papier bij zit)

Maar misschien dat het in jouw geval anders werkt.

Je hebt toch een contact persoon waar je elke 6 maanden een gesprek mee hebt vanuit het uwv? Kun je die niet om advies vragen?

Mijn partner heeft ook een eigen zaak, als die ziek is heeft hij pech. Krijgt geen uitkering. Dan moet hij zich hier voor verzekeren maar dat schijnt erg duur te wezen.

Misschien is het met de ts anders geregeld omdat ze ook voor zoveel procent is afgekeurd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:29

Eigen bedrijf en ziek dan regel je dat normaal via je aov verzekering.
Afhankelijk van je polis is de wachttijd voordat ze uitkeren.

En ja een aov is echt wel duur. Je hebt ook sommige die ze broodfonds noemen. Maar daarbij is de uitkering Afhankelijk hoeveel er nog in de pot zit. Tenminste zo ging dat daarbij een paar jaar geleden.

Let ook op mocht je ooit een aov afsluiten op de voorwaardes bij blijvend ongeschikt. Bij sommige moet je dan evengoed de premie blijven betalen en bij de ander stopt deze bij blijvend ongeschikt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:43

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:58

Op Facebook is een groep voor mensen in de WIA, je zou hier je situatie voor kunnen leggen. Er lezen ook enkele experts mee dus wellicht hebben zij advies.
Mocht je de groep niet kunnen vinden, dan stuur gerust een PB dan stuur ik je het linkje.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:32

Petpa schreef:
Heb je je bedrijf gestart vanuit de WIA?
In dat geval zou ik contact opnemen met het UWV ivm de verrekeningsconstructie.

Voor meer informatie zie:
https://www.uwv.nl/nl/eigen-bedrijf-sta ... ng-waz-wao

Dit is inderdaad het geval en ik kan de uitkering tijdelijk op hogen.