Ervaring met enkelbandplastiek of enkelbandreconstructie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenneeee

Ervaring met enkelbandplastiek of enkelbandreconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 17:53

Ik ben eind juli heel erg banketstaaf in een kuiltje gaan staan en heb daarbij mijn enkel flink verzwikt. Het gevolg hiervan is dat ik dus 2 enkelbanden heb gescheurd. Ze zijn beide gelukkig (wat ik zover begreep van de uitslag van de MRI) niet helemaal door, maar wel flink ingescheurd. Deze mri is in november gemaakt en toen was er nog geen herstel van mijn banden te zien.

Ik loop nu sinds oktober met een walker aan mijn voet. En ik werk maar halve dagen, ik werk in de zorg en mijn voet red het niet om hele dagen te werken. Verder ben ik aan huis gebonden omdat ik gewoon geen lange stukken kan wandelen etc, voor uitjes of andere dingen heb ik een rolstoel staan.

Nu heb ik halverwege december een injectie gekregen in mijn enkel om te kijken of de pijn, zwelling en stijfheid daarmee minder zou worden en of mijn enkelbanden dan eindelijk konden herstellen.
Na een week of 3/4 merkte ik overduidelijk verbetering, er was veel minder zwelling, de pijn was zo goed als weg. Dus ik kreeg groen licht van de fysio en de orthopeed om te gaan uitbouwen met uren en af te bouwen met de walker. Helaas was dit van korte duur en heb ik bijna elke dag weer een dikke enkel en veel pijn zeker na belasten.

Nu heb ik vorige week een afspraak gehad met de orthopeed en kwamen we tot de conclusie dat ik 99% zeker geopereerd ga worden aan mijn enkelbanden. Omdat mijn banden niet herstellen (waarschijnlijk icm hypermobiliteit) en het na 6,5 maand pijn en niks kunnen doen het wel genoeg is geweest. Ik ben nog jong en wil graag weer de dingen kunnen doen voordat ik door mijn enkel ging.

Ik was benieuwd of er hier toevallig mensen zijn die ook aan hun enkelbanden zijn geopereerd en wat jullie ervaring is, en hoe het herstel verliep?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:27

Ja hier! Ik was 18 lees 30 jaar,ahum, geleden. Van een beenpees een enkelband gemaakt. Heel eerlijk ik had het jaren eerder moeten doen.
Herstel was 1 week niet belasten in gips en daarna 5 weken loopgips. Moet zeggen dat ik redelijk snel zonder krukken kon lopen.
En nooit meer last van zwikkende enkel gehad. Heb geprobeerd om enkel 2 ook te laten opereren maar die was nog niet vaak genoeg gescheurd.....

karelien

Re: Ervaring met enkelbandplastiek of enkelbandreconstructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:38

Hier ook een enkelband reconstructie gehad. Wel 20 jaar geleden. Stuk van de achillespees af gehaald en bij de enkelband aangemaakt. Heb toen wel 8 weken met krukken moeten lopen, maar de techniek zal nu alvast veel beter zijn.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 22:26

Fijn dat jullie ervaring goed is! Had al gehoord van de arts dat het 2 weken onbelast gips is, en dan nog 4 weken loopgips. Daarna begint dan pas het revalideren. Ben met name erg benieuwd hoe lang het herstel gaat zijn, omdat je daar op internet heel veel verschillende dingen over leest

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:59

Jeetje, wat een ellende zeg!

Zelf vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd. Vermoedelijk geheel afgescheurd, maar ik mocht geen echo of MRI laten maken van de huisarts :') Hij vond een fysio bezoeken zelfs onzin.
Gelukkig mag je die vrij bezoeken, dus in overleg met de fysio besloten het aan te vliegen als volledig afgescheurd. Na 7 weken zat ik weer te paard (en het is mijn linkervoet). Inmiddels heb ik helemaal geen last meer, het is ook niet meer dik. Hooguit wat stijf als ik weer eens met gestrekte voet heb liggen slapen. Ik ben vorige zomer er ook een keer heel heftig door gezakt, maar er scheurde niets en ik heb ook nergens last van gehad daarna.

Ik weet dat het 'vroegah' veel vaker werd gedaan. Maar men doet het met een reden niet meer (volgens mij omdat het herstel er niet om wordt bespoedigd en het onnodig geld kost en belasting voor ziekenhuizen om dit voor elke gescheurde enkelband te doen?) en daarnaast zal het herstel van een 'gezond' persoon niet vergelijkbaar zijn met jouw hypermobiele lijf. Hou daar wel rekening mee als je de ervaringsdeskundigen leest.

Voor jou, heel veel sterkte en beterschap! Het lijkt me een drama om zo lang niets te kunnen! Hopelijk biedt de operatie jou veel soelaas en kan je snel terecht!

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 00:59

Ik ben april vorig jaar geopereerd aan mijn enkelbanden. Zowel binnen als buitenzijde is er enkelbandplastiek uitgevoerd en een internal brace geplaatst. Dus m'n enkelbanden zijn ingekort en een kunstbandje geplaatst.

Ik heb een week gips gehad en daarna een walker. Ik mocht met de walker meteen beginnen met voorzichtig belasten en fysio.
Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen want ik verzwikte om de haverklap mijn enkel en na de ingreep nooit meer.

Ik had de operatie wel onderschat en heb echt wel even last gehad en soort van opnieuw die enkel moeten leren gebruiken. Maar mijn orthopeed gaf ook aan dat hij meer moest doen dan verwacht en m'n enkelbanden ook echt geen functie meer hadden. Ook was er veel littekenweefsel weg gehaald van eerdere operaties en een los botfragmentje dus dat alles zal ook meegespeeld hebben.

Maar als ik opnieuw voor de keuze zou staan zou ik zeker weer voor de operatie kiezen.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 18:35

ulaantje schreef:
Ik ben april vorig jaar geopereerd aan mijn enkelbanden. Zowel binnen als buitenzijde is er enkelbandplastiek uitgevoerd en een internal brace geplaatst. Dus m'n enkelbanden zijn ingekort en een kunstbandje geplaatst.

Ik heb een week gips gehad en daarna een walker. Ik mocht met de walker meteen beginnen met voorzichtig belasten en fysio.
Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen want ik verzwikte om de haverklap mijn enkel en na de ingreep nooit meer.

Ik had de operatie wel onderschat en heb echt wel even last gehad en soort van opnieuw die enkel moeten leren gebruiken. Maar mijn orthopeed gaf ook aan dat hij meer moest doen dan verwacht en m'n enkelbanden ook echt geen functie meer hadden. Ook was er veel littekenweefsel weg gehaald van eerdere operaties en een los botfragmentje dus dat alles zal ook meegespeeld hebben.

Maar als ik opnieuw voor de keuze zou staan zou ik zeker weer voor de operatie kiezen.

Ah kijk dit klinkt wel goed! Ik ga wel vragen als mijn enkel dan toch open ligt, of hij ook niet naar de enkelband aan de binnenkant kan kijken, die is nog intact maar zal door het vele verzwikken in al die jaren ook niet meer top zijn.

Ik loop inmiddels al 4 maanden met een walker, ben blij als ik er straks vanaf ben!
Ik hoorde vanuit de fysio vanuit mijn werk dat de operatie zelf echt wel meevalt, maar dat het herstel best pittig kan zijn.
Maar hopelijk alles beter dan deze pijn continu en alle beperkingen die er aan vast zitten.

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:31

Fenneeee schreef:
ulaantje schreef:

Ah kijk dit klinkt wel goed! Ik ga wel vragen als mijn enkel dan toch open ligt, of hij ook niet naar de enkelband aan de binnenkant kan kijken, die is nog intact maar zal door het vele verzwikken in al die jaren ook niet meer top zijn.

Ik loop inmiddels al 4 maanden met een walker, ben blij als ik er straks vanaf ben!
Ik hoorde vanuit de fysio vanuit mijn werk dat de operatie zelf echt wel meevalt, maar dat het herstel best pittig kan zijn.
Maar hopelijk alles beter dan deze pijn continu en alle beperkingen die er aan vast zitten.

Ik weet niet of dat zo makkelijk kan als je nu zegt om ook naar de enkelband aan de binnenkant te kijken. Bij mij zijn er echt 2 snedes gemaakt, aan zowel de binnenkant als aan de buitenkant. Ze hebben mij ook moeten draaien tijdens de operatie.

Herstel vond ik inderdaad best pittig vooral vanaf het moment dat de walker af mocht. Maar inderdaad alles waard gezien de last en beperkingen welke ik voor de operatie had.
En mijn herstel is ook niet het makkelijkste verlopen vanwege nog oude blessures aan oa heup en tijdens de revalidatie bleek ik ook reuma te hebben waardoor ik helemaal weer stappen terug heb moeten doen.