Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snoraly schreef:Normaal gesproken zou de huisarts inderdaad moeten weten welke PAP uit het uitstrijkje is gekomen. Zoals hierboven al gezegd: Staat er nergens in je patiëntendossier een uitslag? Zit zelf even terug te kijken, mijn uitslagen staan online als ik inlog bij het ziekenhuis.
Bij de gynaecoloog nemen ze vervolgens vaak een biopt waarbij de KOPAC-uitslag en de CIN bekend zijn. Vanuit daar wordt er verder gekeken naar eventuele behandeling.
Vaak wordt er bij een PAP2 nog niet echt behandeld (tenzij er toch twijfel is), dan kijken ze inderdaad eerst of het lichaam het zelf opruimt. Heel gek is het dus niet dat je nog niet eerder doorverwezen bent. Maar ook dit is afhankelijk van de PAP-uitslag.
Mocht je vragen hebben, heb vanaf mijn 21e tot mijn 27e onder controle gestaan. Dus jaarlijks zeker een uitstrijkje. Ook een lisexcisie gehad (PAP 2, CIN 2). Geen idee waarom ze bij mij wel meteen over zijn gegaan op behandelen. Na een aantal jaar toch het virus opgeruimd, moet nu pas weer over 2 jaar als ik 30 ben.
Hollyleaves schreef:Ik ben werkzaam binnen de Gynaecologie, het is niet raar dat je onder follow-up bent geplaatst. De richtlijnen en flow charts zijn vorig jaar namelijk aangepast. We weten steeds iets meer over hpv en dit is wijziging die bij die wetenschap hoort. Je huisarts zal de pap uitslag idd weten, evenals de KOPAC, die stuurt het BVO mee. Het belangrijkste zijn de getallen achter de P en de C. Je zal bij de gynaecoloog een colposcopie krijgen. Dit is doorgaans voor veel vrouwen goed te doen. Tijdens die colposcopie wordt bepaald of er biopten nodig zijn. Zo ja, dan komt daar een uitslag op weefsel niveau uit, oftewel een CIN uitslag. Vaak moet je 1,5-2 weken op die uitslag wachten. Probeer jezelf niet te gek te maken en het rustig af te wachten.
Cinnepin schreef:Normaal krijg je een brief toch? Of belt de dokter alleen bij een afwijkende uitslag?
Oh overheen gelezen.
In de brief hoort het volgens mij wel te staan...
Muze schreef:Mijn huisarts lachte me uit toen ik haar terugbelde destijds toen ze op m’n voicemail ingesproken had “ afwijkende cellen “.
Ik wilde de Pap waarde weten. Vond ze onnodig. Bleek 3b te zijn.
“ maakt toch allemaal niet zoveel uit..”
Heb ook lisexcisie gehad, gelukkig daarna schoon.
Muze schreef:Mijn huisarts lachte me uit toen ik haar terugbelde destijds toen ze op m’n voicemail ingesproken had “ afwijkende cellen “.
Ik wilde de Pap waarde weten. Vond ze onnodig. Bleek 3b te zijn.
“ maakt toch allemaal niet zoveel uit..”
Heb ook lisexcisie gehad, gelukkig daarna schoon.