Krakende kaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetgirl1

Krakende kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:23

Goedendag mede bokkers

Ik heb al contact met de huisarts en die verwees me door naar een kaak fysio maar ben benieuwd naar eventueel jullie ervaringen.

Ongeveer 2 weken geleden is het begonnen dat mijn kaak ging " kraken " elke keer als ik wat at.
Nu had ik laatst de huisarts een berichtje gestuurd en die gaf aan dat het eventueel uit het kaakgewricht kan komen of er staat spaiing op de kaakspieren.

Nu ben ik dus benieuwd of meer mensen dit wel eens hebben gehad. Ga uiteraard wel een afspraak maken als het deze week nog erger wordt.

Jasmijn159

Re: Krakende kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:13

Ervaring met fysio voor mn kaakgewricht ivm kaak op slot. Kreeg letterlijk mn kiezen niet van elkaar.
Fysio werkte als een trein, maar goh wat pijnlijk joh....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:21

Kraken of knakken?
Knakken komt vaak door te hoge spierspanning. Ik heb er jaren last van gehad en in die periodes schoot mijn kaak ook weleens op slot.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:21

Heb daarvan al bijna mijn hele leven last, vroeger kon ik dan soms wekenlang mijn mond nauwelijks openen. Inmiddels kraakt het nog wel, maar is de pijn en het ongemak vrijwel weg. Ben er als kind en puber wel een paar keer voor naar de huisarts geweest, die zei dat het normaal was en dat het wel zou slijten. Ik weet dat mijn kaakgewrichten vaak ontstoken zijn geweest en ik inmiddels een forse hoeveelheid artrose erin heb.
Ik ben nu over de zestig en heb er mijn leven lang last van gehad, ben eigenlijk wel benieuwd of er iets aan te doen was geweest.

Sterkte ermee

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:34

Ik heb hier veel last van en ben er ook voor naar de kaakfysio geweest. Die zei dat er geen artrose kan zitten in een kaakgewricht (maar dat was me niet duidelijk hoe dat dan zat).
Bij mij komt het ook door spanning en de fysio was dus vooral gericht op de ontspanning van de spieren rond de kaak. En als ik die oefeningen doe, dan helpt dat wel.
Het lost bij mij echter niets echt op, omdat de spanning bij mij gerelateerd is aan autisme.
Ik heb er dus nog steeds wel veel last van en dat blijft denk ik ook wel zo. Ik kan er alleen zelf iets meer aan doen om de gevolgen wat te verlichten.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:09

Vanaf mijn puberteit tot tegen de 30 last van gehad. Een paar behandelingen bij een orofaciaal fysiotherapeut gehad en die heeft me vooral behandeld met massage en inzicht gegeven in de oorzaak. In mijn geval was dat, dat ik (vooral bij spanning) mijn tong vacuüm trok tegen mijn gehemelte.
Sinds ik dat weet kan ik mezelf corrigeren en heb ik er alleen bij spanning in fases nog last van. Fysio helpt echt!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:16

Ja! Jaren last van gehad, totdat aan die kant mijn verstandskies eruit is gehaald. Toen verdween het als sneeuw voor de zon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:28

Eapy schreef:
Ja! Jaren last van gehad, totdat aan die kant mijn verstandskies eruit is gehaald. Toen verdween het als sneeuw voor de zon.

Dit wilde ik net zeggen. Kan ook je verstandskies zijn.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:38

Ik had dat ook en bij mij schoot het ook op slot.
Het was bij mij o.a. chronisch vermoeide kauwspieren en het kommetje van m'n onderkaak schoot uit het kopje van de bovenkaak. Heb kaakfysio gehad en een bitje voor het slapen omdat ik kennelijk ook knarsetanden.
Mag nog steeds geen kauwgum kauwen, uit een appel happen of grote happen nemen. Dus misschien hier ook al vast op letten.
Succes.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:48

hier ook, in mijn pubertijd dagelijks te kampen met een op slot zittende kaak. verwijderen van mijn verstandskiezen deed het probleem alleen maar versterken. Na mijn pubertijd hier jaren geen problemen meer aan ondervonden, echter paar jaar terug bij tijd en wijlen enorme pijn aan beiden zijde van mijn kaakgewrichten.. gerelateerd aan stress(werk gerelateerd) hierbij wist een knarsplaatje voor tijdens het slapen uitkomst te bieden..

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 00:18

Suzanne F. schreef:
Eapy schreef:

Dit wilde ik net zeggen. Kan ook je verstandskies zijn.

Alle 4 de verstandskiezen zijn getrokken/verwijderd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:40

Weet je zeker dat het niet je oren zijn?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 03:20

Herkenbaar. Meermaals kaak op slot gehad en nu sinds maanden dat 1 kant kraakt en knakt bij eten.
Voor het op slot zitten veel baad gehad bij fysio. Voor het kraken nu eenmaal geweest.
Nav intake zit er een beperking nog steeds in gebruik van de kaak, spierspanningen en zij vermoed dat kaakdiscus niet meer goed zit. En dit met massage en fysio wel goed moet komen.
Ik word er zelf eigenlijk een beetje moedeloos van, heb heel erg de neiging om tijdens het eten mijn kaak vanuit buiten met mijn hand te ondersteunen.

Klemmen uitgesloten bij tandarts, wel bitje nog gehad, zijn niet mn verstandskiezen of mn oren.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 07:26

Ik had dit toen ik zwanger was, alles werd zo week, kon nauwelijks eten.

Sterkte ts!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:44

Ik heb jarenlang een knakkende kaak gehad en 2 jaar geleden plotseling erge pijn erbij gekregen, lag er 's nachts van wakker. Jaren terug al eens bij de gnatoloog gelopen en daar een splint gekregen (zo'n bitje), wat een beetje hielp. Maar de kaakfysio heeft toen bij de pijn echt heel erg geholpen! Nu *even afkloppen* eigenlijk geen last meer van.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 10:50

Babootje schreef:
Weet je zeker dat het niet je oren zijn?

Dst weet ik zeker ja

K ben bijna 12 weken geleden wel bevallen van een prschtig jongetje

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:53

K heb 12 februari een afspraak bij een fysio. Van de week kon k niet eens goed broodje eten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:25

Ik heb ook last van een "krakende"kaak. Het is meer een soort knisper en soms klikt of popt het. Het kan soms ook erg pijn doen. Ik ben bij 3 verschillende doctoren geweest en heb bij alle 3 röntgenfotos gehad. Alle 3 zeiden ze hetzelfde: temporomandibular joint disorder (TMJ)

Er is eigenlijk niks dat er aan gegaan kan worden. Je kan inderdaad zo'n bitje krijgen voor het slapen. Er zijn operaties maar de doctoren zeiden dat het niet bewezen helpt en het zelfs erger kan maken. Dus niet aan te raden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:55

Gydja schreef:
Ik heb ook last van een "krakende"kaak. Het is meer een soort knisper en soms klikt of popt het. Het kan soms ook erg pijn doen. Ik ben bij 3 verschillende doctoren geweest en heb bij alle 3 röntgenfotos gehad. Alle 3 zeiden ze hetzelfde: temporomandibular joint disorder (TMJ)

Er is eigenlijk niks dat er aan gegaan kan worden. Je kan inderdaad zo'n bitje krijgen voor het slapen. Er zijn operaties maar de doctoren zeiden dat het niet bewezen helpt en het zelfs erger kan maken. Dus niet aan te raden.

Is kaakfysiotherapie weleens aangeraden/geprobeerd? Ik kende de medische term ervan niet maar ervaar de klachten al jaren, soms ook met heel veel pijn. Ik heb het weleens besproken met artsen maar nooit echt laten onderzoeken en zij raadden telkens kaakfysiotherapie aan, en dat is ook wat ik lees op Google (weliswaar op Amerikaanse websites/onderzoeken), dat medicatie, een bitje, fysiotherapie en uiteindelijk eventueel chirurgie kunnen helpen.

Ik heb het eigenlijk altijd op mijn hypermobilitei/Ehlers Danlos syndroom gegooid maar nog niet de stap genomen voor een oplossing.