Netelroos door lactose?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Netelroos door lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 01:28

Ervaringen / tips gezocht!
Omdat ik al de zoveelste avond niet kan slapen door mijn netelroos ben ik lichtelijk wanhopig aan het worden.

De netelroos is 1,5 geleden begonnen incombinatie met benauwdheids klachten.
Wat heb ik al geprobeerd?
- nutraal wasmiddel, zeep ect
- geen varkensvlees meer eten
- geen alcohol drinken
- niet te warm kleden ( :brr: )
- voldoende drinken (minimaal 1,5 - 2 L per dag). Water en thee.

- via huisarts allerlei testen gehad , geen allergie op uitgekomen voor voedsel of bepaalde dieren ect.
- dagelijkse inname van levocitrizine 10mg en insmeren met creme.

Nu ik niet kan slapen ga ik nadenken. Sinds 1,5 jaar ongeveer ben ik met mijn voeding en sporten bezig en ben ik dus (veel) kwark en yoghurt gaan eten. Gemiddeld (250-350 gr per dag) Oh en veel meer kip.

Zou het kunnen dat mijn lijf zo heftig reageert op lactose?
Ik krijg niet dagelijks een reactie op kwark maar een reactie kan ook een paar dagen na inname komen opzetten.

Wie heeft hier ervaring mee?

shadowstar

Re: Netelroos door lactose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:27

Super vervelend! Geen ervaring maar ik zou eentijd lactosevrije kwark en yoghurt eten en dan kijken of het verbeterd. Zo zijn we ook achter de lactose intolerantie gekomen van mijn vriend. Alle melkproducten vervangen door lactosevrij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:28

Niet met netelroos, maar de koemelkallergie van mijn kind uit zich ook op de huid. Af en toe (als het echt te bont is geweest) hoor ik iets over buikpijn maar het eerste symptoom is last van de huid. In dit geval jeuk.

Dat wordt online niet vaak zo genoemd maar het valt ook zeker niet uit te sluiten. Als baby was de eczeem gelijk over na het stoppen met koemelk.

Edit: ik zou dus voor de zekerheid volledig even stoppen met melkproducten, kun je daarna kijken/testen of het het eiwit is of de lactose.

Edit2: zie nou de benauwdheidsklachten pas :+
Hier was ook een van de symptomen dat snel sprake was van vuile longen. Na stoppen nooit meer gehad.
Laatst bijgewerkt door Douce op 17-01-25 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 07:53

Geen ervaring met netelroos
Maar je kunt kijken of je Melkproducten en kip weg laten kijken wat t doet.
Sinds ik vegan ben is mijn lijf en darmen sowieso veel gezonder.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:56

Van melk(producten) is bekend dat het slijmvorming op de luchtwegen kan veroorzaken. Dus de benauwdheid kan daardoor komen.

Lactose intolerantie uit zich vaak in winderigheid. Veel mensen hebben daar last van maar weten niet dat het van lactose kan komen.

Behalve voor lactose is het ook nog mogelijk om intolerant of zelfs allergisch te zijn voor 1 of meerdere eiwitten in de melk.
Of zich dat kan uiten in netelroos, geen idee.

Mijn vader krijgt van melkproducten flinke kloven in zijn handen en vooral zijn duimen.
Ik krijg ontstekingen/puistjes op mijn rug en schouders.
Dus er kan zeker wel een huidreactie optreden.

Overigens is lactose "vrije" kwark of yoghurt voor mij niet afdoende. Ik moet echt een plantaardig alternatief hebben.

Samenvatting: je klachten kunnen komen door yoghurt en kwark. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn.
Een poosje stoppen met melkproducten is de enige manier om erachter te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:15

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:33

Histiamine rijk voedsel vermijden inderdaad.

Ik heb begin vorig jaar heel veel last gehad van netelroos.
Naar mijn voedsel gekeken. Ik at bv. iedere dag een banaan (en dat is fruit waar veel histamine in zit).

Toen ben ik gestopt met eten van banaan, bietjes, tomaat, aardbeien en bij mij is het weg.
(overigens at ik al geen lactose, want koemelk allergie).
Er stonden overigens ook nog veel meer producten op met veel histamine, ik heb gekeken naar wat ik veel at en wat makkelijk in te wisselen is (een appel ipv een banaan is makkelijk te doen). En dat bleek voor mij voldoende.

Nu ben ik weer zo ver dat af en toe een banaan of aardbeien wel weer gaat. Maar ik ga niet meer terug naar iedere dag :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:42

Histamine inderdaad, hier kan je heel veel informatie vinden over vermijden / verminderen van producten die daarmee te maken hebben. Alternatieven en alles.

https://www.factvsfitness.com/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:36

Voor mij zijn oa koemelkeiwit, varken, caroteen (dat zit in heel erg veel dingen tegenwoordig -O- ), soja, paprika, gefermenteerde dingen zoals ingemaakte olijven (olijfolie gaat wel goed) en ansjovis reden voor ontstekingen netelroos (accuut of na een dag of wat vertraagd) en buikloop. Vreemd genoeg kastanje champignons ook. Andere paddenstoelen inclusief de witte weer niet :?

Haren van dieren geven me instant netelroos en een dichte loopneus en gehoest er meestal ook nog bij.

Lactose is leegloop aan twee kanten binnen 5 minuten ongeveer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:53

Het kan ook heel goed zijn dat er geen oorzaak voor is, dat je lichaam dat uit zichzelf doet.

Heb je er al 1,5 jaar last van? Mijn tip is om je te laten doorverwijzen naar een academisch ziekenhuis, die hebben wat sterkere middelen. Ik heb er een paar jaar last van gehad, voor vragen mag je pb'en.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:36

Roodvos schreef:
Van melk(producten) is bekend dat het slijmvorming op de luchtwegen kan veroorzaken. Dus de benauwdheid kan daardoor komen.

Lactose intolerantie uit zich vaak in winderigheid. Veel mensen hebben daar last van maar weten niet dat het van lactose kan komen.

Behalve voor lactose is het ook nog mogelijk om intolerant of zelfs allergisch te zijn voor 1 of meerdere eiwitten in de melk.
Of zich dat kan uiten in netelroos, geen idee.

Mijn vader krijgt van melkproducten flinke kloven in zijn handen en vooral zijn duimen.
Ik krijg ontstekingen/puistjes op mijn rug en schouders.
Dus er kan zeker wel een huidreactie optreden.

Overigens is lactose "vrije" kwark of yoghurt voor mij niet afdoende. Ik moet echt een plantaardig alternatief hebben.

Samenvatting: je klachten kunnen komen door yoghurt en kwark. Maar er kan ook een andere oorzaak zijn.
Een poosje stoppen met melkproducten is de enige manier om erachter te komen.

Hele goede reactie, compleet en het correcte advies.