Bekkenbreuk, ervaringen gezocht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Bekkenbreuk, ervaringen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 23:00

Begin september deed ik mee aan een eventingwedstrijd in Oudkarspel, tijdens het springparcours kwam ze niet goed uit voor hindernis 2. Daarbij tikte ze de bovenste balk er af, deze kwam tussen de voorbenen terecht. Zij viel op haar knieen, ik viel er af en doordat ze zich afzette voor de sprong maakte ze met haar achterkant een salto en viel ze boven op mij.

Hierbij is mijn bekken aan de achterkant gescheurd op 2 plekken, mijn bekken is iets verzet en het schaambot is hierbij kapot.

Dit is zaterdags gebeurd en dinsdags ben ik in het ziekenhuis in Alkmaar geopereerd. Ze hebben de achterkant met 2 schroeven vast gezet en het schaambot met een plaat weer aan elkaar gezet.

Afbeelding

Ik mag links voor 100% belasten, rechts niet en loop daarom met rollator of zit in een rolstoel. Maar moet vooral rust houden

We zijn nu 5 weken verder, het herstel gaat best goed, 31 oktober voor foto’s en dan mag ik hopelijk beginnen met fysio.

Ik was daarom wel benieuwd of er ook mensen zijn die ervaring hier mee hebben en hoe het herstel bij jullie is gegaan. Vooral ook met het plaatje voorin bij het schaambot. Voel je dit met paardrijden? Of met andere dingen? Is het er weer uitgehaald?

Ik stel de vragen ook zeker aan de arts maar ervaringen horen van anderen geeft misschien ook wel een geruststelling.

Mariska_28

Re: Bekkenbreuk, ervaringen gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 23:18

Geen ervaring maar damn wat een nare klapper heb jij gemaakt. Hopelijk heb je een goed en spoedig herstel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:07

Earth hier op Bokt had ook een bekkenbreuk na de val van een paard en daar liep volgens mij een topic over.

Wat een nare smak zeg, het ziet er heftig uit! Heel veel sterkte met het herstel!

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 10:58

Dankje wel!

Ga ik daar naar op zoek! Zijn er nog meer ervaringen?? ☺️

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:26

Ik heb een bekkenbreuk gehad na een val een aantal jaar geleden. Schaambeen helemaal door en een scheur in het heiligbeen.
Kon toen zelf kiezen of ik geopereerd wou worden of niet. Uiteindelijk gekozen om dat niet te doen, bekkenring staat iets scheef maar dit is minimaal.

Had 6 weken links onbelast en daarna mocht ik rustig opbouwen naar 100% belasten. Elke week iets meer gewicht erop.
Merkte dat het even duurde voordat de kracht terug was en de stabiliteit.
Na een half jaar kon ik weer redelijk paardrijden.

Nu merk ik er niet veel meer van. Alleen als ik te lang zit op een harde ondergrond. Bv een te breed fietszadel.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:06

Wat een nare val is dat geweest to! Beterschap.
Hier 3 bekkenbreuken gehad na een val, ik had mijn schaambeen, heiligbeen en staartbotje gebroken. Geopereerd ben ik niet. Ik Ben er destijds 9 maanden zoet mee geweest, ook doordat ik er nog botkneuzingen bij had.
Het is nu 5 jaar geleden, ik kan sindsdien niet meer op een fietszadel zitten en heb geregeld last van mijn SI gewicht, op harde bankjes o.i.d. zitten kan ik ook niet zonder pijn.Paardrijden lukt gelukkig wel, mits het paard niet te hoog opgooit.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:32

Ik voel met je mee :(:)
In mijn geval vonden ze een operatie niet nodig, en het is ook goed genezen gelukkig.

Na een val het rechter schaambeen door midden gebroken, en na foto's kreeg ik van het universiteitsziekenhuis in Gent een stel krukken mee. En de boodschap om minstens twee weken rustig te blijven liggen/zitten. Ik mocht alleen wandelen naar het toilet, en hoe langer ik me rustig hield hoe beter het herstel zou zijn.
Uiteindelijk 3 weken rustig blijven liggen in een sta-op-stoel (wat een zegening, ik hoefde nergens uit te klimmen <3). Toen voor controle naar het ziekenhuis hier, en was het goed genoeg hersteld om door te mogen naar de fysio. Wel werd de arts verrast door een scheur in het rechter bekkenblad, die op de originele foto's van Gent niet te zien was.

Na 9 weken fysio, vooral het weer los maken van de verzuurde spieren, kon ik weer gewoon lopen en autorijden. En ben ik het eerste het beste weekend naar een kleine zit-clinic gegaan en weer op een paard geklommen O:)
Drie maanden na de fysio de laatste controle-foto's en van de arts de toestemming om weer te mogen rijden 8-) Yup, zijn gezicht en dat van zijn interns toen ik vertelde dat ik alweer drie maanden reed :+

Rijden is geen enkel probleem, maar het heeft wel een aantal maanden gekost eer beide benen weer een zelfde spierkracht hadden.