Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
CobCowgirl schreef:Met deze constructie (grond = huur en 2e huis = eigendom) kun je te maken krijgen met de verkoop van de 2e woning en kopers die je zelf niet gekozen zou hebben.Alle bouwkosten zijn sowieso voor de rekening van mijn schoonouders.
Foaly schreef:Woont bokker denisesilver niet met haar familie op hetzelfde erf?
juval schreef:mijn schoonmoeder woont op ons erf, maar dat is wel een volledige woning, dus daar hoefde geen vergunning voor aangevraagd.
De situatie was al zo op de boerderij toen ik hier kwam wonen. Er zijn op zich wel goede afspraken voor wat betreft de privacy en we lopen de deur zeker niet plat bij elkaar. Er zijn uiteraard ook wel wat irritaties, het is niet altijd gezellig. En je moet er wel rekening mee houden dat de evt mantelzorg wel voor het grootste deel op jullie neerkomt.
Poldermenner schreef:Wij wonen samen met mijn vader op een perceel. Mijn vader is eigenaar van alles. Wij wonen in de hoofd boerderij en mijn vader in een extra woning op het erf. Onze gemeente is erg lastig met zulke constructies dus wij zijn creatief geweest.
Wij hebben afspraken over alle kosten wie wat betaald omdat wij geen tussenmeters hebben bijvoorbeeld.
Wij hebben qua privacy de afspraak dat er altijd aangebeld wordt en dat er niet zomaar bij elkaar naar binnen gelopen wordt. Ook doet bijvoorbeeld ieder zijn eigen tuin.
DubbelFun schreef:CobCowgirl schreef:Met deze constructie (grond = huur en 2e huis = eigendom) kun je te maken krijgen met de verkoop van de 2e woning en kopers die je zelf niet gekozen zou hebben.Alle bouwkosten zijn sowieso voor de rekening van mijn schoonouders.
Misschien is het handig om alles eens door te spreken met een makelaar.
denisesilver schreef:Foaly schreef:Woont bokker denisesilver niet met haar familie op hetzelfde erf?
Yes! Ik zou het alleen doen als je goed overweg kan met alle gezinsleden, en als je op een fatsoenlijke manier kan communiceren als je ergens tegenaan loopt. Met een stuk zakelijk, zou ik alles heel goed contractueel vastleggen. Puur om iedereen daarin in te dekken.
Het heeft zijn nadelen. Je moet er maar tegen kunnen dat je een deel privacy opgeeft, zelfs als daar goede afspraken rondom zijn, ze zien je toch over het erf lopen. Maar voordelen heeft het ook. Je kan elkaar altijd een hand toeschieten als er iets is, en je vereenzaamt niet als je, zoals ik, erg op jezelf bent.
Verder zijn irritaties niet anders dan als je gewone buren hebt
DubbelFun schreef:CobCowgirl schreef:Met deze constructie (grond = huur en 2e huis = eigendom) kun je te maken krijgen met de verkoop van de 2e woning en kopers die je zelf niet gekozen zou hebben.Alle bouwkosten zijn sowieso voor de rekening van mijn schoonouders.
Misschien is het handig om alles eens door te spreken met een makelaar.
CobCowgirl schreef:Poldermenner schreef:Wij wonen samen met mijn vader op een perceel. Mijn vader is eigenaar van alles. Wij wonen in de hoofd boerderij en mijn vader in een extra woning op het erf. Onze gemeente is erg lastig met zulke constructies dus wij zijn creatief geweest.
Wij hebben afspraken over alle kosten wie wat betaald omdat wij geen tussenmeters hebben bijvoorbeeld.
Wij hebben qua privacy de afspraak dat er altijd aangebeld wordt en dat er niet zomaar bij elkaar naar binnen gelopen wordt. Ook doet bijvoorbeeld ieder zijn eigen tuin.
Hebben jullie de afspraken over de kosten ook schriftelijk vastgelegd? Bij ons zou er mogelijk ook sprake kunnen zijn van geen tussenmeters. En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken? Kan een vd partijen iets afdwingen bij de ander als er niet netjes betaald wordt oid?
CobCowgirl schreef:juval schreef:mijn schoonmoeder woont op ons erf, maar dat is wel een volledige woning, dus daar hoefde geen vergunning voor aangevraagd.
De situatie was al zo op de boerderij toen ik hier kwam wonen. Er zijn op zich wel goede afspraken voor wat betreft de privacy en we lopen de deur zeker niet plat bij elkaar. Er zijn uiteraard ook wel wat irritaties, het is niet altijd gezellig. En je moet er wel rekening mee houden dat de evt mantelzorg wel voor het grootste deel op jullie neerkomt.
Wat voor afspraken hebben jullie en is dit ook vastgelegd?
CobCowgirl schreef:Hebben jullie de afspraken over de kosten ook schriftelijk vastgelegd? Bij ons zou er mogelijk ook sprake kunnen zijn van geen tussenmeters. En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken? Kan een vd partijen iets afdwingen bij de ander als er niet netjes betaald wordt oid?
CobCowgirl schreef:De woning zal verplaatsbaar zijn, zoals bij een tiny house, stacaravan of mantelzorgunit. Bij verkoop zal het ding dus zeer waarschijnlijk van het erf verdwijnen, bijvoorbeeld na hun overlijden of als ze voor die tijd toch nog naar een verzorgingstehuis gaan.
Lieser schreef:CobCowgirl schreef:Hebben jullie de afspraken over de kosten ook schriftelijk vastgelegd? Bij ons zou er mogelijk ook sprake kunnen zijn van geen tussenmeters. En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken? Kan een vd partijen iets afdwingen bij de ander als er niet netjes betaald wordt oid?
Als je vooraf al verwacht dat er misschien iets afgedwongen moet worden, zou ik er niet aan beginnen.