Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CobCowgirl

Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 12:20

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hun (schoon)ouders en/of kinderen zelfstandig en permanent op hun erf laten wonen, zogenaamd familiewonen.

Het gaat daarbij (nog) niet om mantelzorg. Ik en mijn partner zijn samen met mijn schoonouders aan het onderzoeken of ze op termijn op ons erf kunnen wonen. Dit zou dan in een soort chalet/containerwoning zijn die voldoet aan het bouwbesluit.

Ik snap dat er allerlei vergunningen moeten worden aangevraagd voor o.a. permanente bewoning en het aansluiten op de voorzieningen.

Wat we in overleg nog moeten specificeren zijn de kaders voor de omgang met elkaar (privacy), een huurprijs voor de grond en onze eigen activiteiten langs "hun" perceel. Bijvoorbeeld een stukje uitbreiding van de paardenwei of een micro-camping.

Ik ben vooral benieuwd naar de positieve en negatieve persoonlijke ervaringen van anderen en de "zwarte vlekken": wat zijn dingen waar je tegenaan bent gelopen die je vooraf niet zo had ingeschat? Denk aan bepaalde voorzieningen, zoals een parkeerplaats. Of onverwachte kosten.

Ook vraag ik me af wat een redelijk bedrag is om af te spreken voor de huur van de grond, ongeveer 400m2. Alle bouwkosten zijn sowieso voor de rekening van mijn schoonouders.

Ik hoor het graag!

Cioccolato

Re: Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:35

Hier, de buren, buren verderop, nog maals wat verder op. Gebeurd hier eigenlijk heel veel..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:38

Woont bokker denisesilver niet met haar familie op hetzelfde erf?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:46

mijn schoonmoeder woont op ons erf, maar dat is wel een volledige woning, dus daar hoefde geen vergunning voor aangevraagd.

De situatie was al zo op de boerderij toen ik hier kwam wonen. Er zijn op zich wel goede afspraken voor wat betreft de privacy en we lopen de deur zeker niet plat bij elkaar. Er zijn uiteraard ook wel wat irritaties, het is niet altijd gezellig. En je moet er wel rekening mee houden dat de evt mantelzorg wel voor het grootste deel op jullie neerkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 12:51

CobCowgirl schreef:
Alle bouwkosten zijn sowieso voor de rekening van mijn schoonouders.
Met deze constructie (grond = huur en 2e huis = eigendom) kun je te maken krijgen met de verkoop van de 2e woning en kopers die je zelf niet gekozen zou hebben.
Misschien is het handig om alles eens door te spreken met een makelaar.

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:01

Wij wonen samen met mijn vader op een perceel. Mijn vader is eigenaar van alles. Wij wonen in de hoofd boerderij en mijn vader in een extra woning op het erf. Onze gemeente is erg lastig met zulke constructies dus wij zijn creatief geweest.

Wij hebben afspraken over alle kosten wie wat betaald omdat wij geen tussenmeters hebben bijvoorbeeld.

Wij hebben qua privacy de afspraak dat er altijd aangebeld wordt en dat er niet zomaar bij elkaar naar binnen gelopen wordt. Ook doet bijvoorbeeld ieder zijn eigen tuin.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:29

Foaly schreef:

Yes! Ik zou het alleen doen als je goed overweg kan met alle gezinsleden, en als je op een fatsoenlijke manier kan communiceren als je ergens tegenaan loopt. Met een stuk zakelijk, zou ik alles heel goed contractueel vastleggen. Puur om iedereen daarin in te dekken.

Het heeft zijn nadelen. Je moet er maar tegen kunnen dat je een deel privacy opgeeft, zelfs als daar goede afspraken rondom zijn, ze zien je toch over het erf lopen. Maar voordelen heeft het ook. Je kan elkaar altijd een hand toeschieten als er iets is, en je vereenzaamt niet als je, zoals ik, erg op jezelf bent.

Verder zijn irritaties niet anders dan als je gewone buren hebt :D

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:48

juval schreef:
mijn schoonmoeder woont op ons erf, maar dat is wel een volledige woning, dus daar hoefde geen vergunning voor aangevraagd.

De situatie was al zo op de boerderij toen ik hier kwam wonen. Er zijn op zich wel goede afspraken voor wat betreft de privacy en we lopen de deur zeker niet plat bij elkaar. Er zijn uiteraard ook wel wat irritaties, het is niet altijd gezellig. En je moet er wel rekening mee houden dat de evt mantelzorg wel voor het grootste deel op jullie neerkomt.

Wat voor afspraken hebben jullie en is dit ook vastgelegd?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:50

Poldermenner schreef:
Wij wonen samen met mijn vader op een perceel. Mijn vader is eigenaar van alles. Wij wonen in de hoofd boerderij en mijn vader in een extra woning op het erf. Onze gemeente is erg lastig met zulke constructies dus wij zijn creatief geweest.

Wij hebben afspraken over alle kosten wie wat betaald omdat wij geen tussenmeters hebben bijvoorbeeld.

Wij hebben qua privacy de afspraak dat er altijd aangebeld wordt en dat er niet zomaar bij elkaar naar binnen gelopen wordt. Ook doet bijvoorbeeld ieder zijn eigen tuin.

Hebben jullie de afspraken over de kosten ook schriftelijk vastgelegd? Bij ons zou er mogelijk ook sprake kunnen zijn van geen tussenmeters. En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken? Kan een vd partijen iets afdwingen bij de ander als er niet netjes betaald wordt oid?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:53

DubbelFun schreef:
CobCowgirl schreef:
Met deze constructie (grond = huur en 2e huis = eigendom) kun je te maken krijgen met de verkoop van de 2e woning en kopers die je zelf niet gekozen zou hebben.

De woning zal verplaatsbaar zijn, zoals bij een tiny house, stacaravan of mantelzorgunit. Bij verkoop zal het ding dus zeer waarschijnlijk van het erf verdwijnen, bijvoorbeeld na hun overlijden of als ze voor die tijd toch nog naar een verzorgingstehuis gaan.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:57

denisesilver schreef:
Foaly schreef:

Yes! Ik zou het alleen doen als je goed overweg kan met alle gezinsleden, en als je op een fatsoenlijke manier kan communiceren als je ergens tegenaan loopt. Met een stuk zakelijk, zou ik alles heel goed contractueel vastleggen. Puur om iedereen daarin in te dekken.

Het heeft zijn nadelen. Je moet er maar tegen kunnen dat je een deel privacy opgeeft, zelfs als daar goede afspraken rondom zijn, ze zien je toch over het erf lopen. Maar voordelen heeft het ook. Je kan elkaar altijd een hand toeschieten als er iets is, en je vereenzaamt niet als je, zoals ik, erg op jezelf bent.

Verder zijn irritaties niet anders dan als je gewone buren hebt :D

Gelukkig kunnen we allemaal heel goed met elkaar overweg en is van directe communicatie ook sprake. Anders was het voor mij uberhaupt nooit een optie geweest, want ik ben meer op mezelf en had ook wel kluizenaar willen worden :P

Het zakelijke gaan we zeker goed vastleggen, weet je of dat bij een notaris oid moet? Of kun je een contract via een advocaat regelen? Of is het zelfs gewoon een kwestie van zelf een contract opstellen die voldoet aan bepaalde voorwaarden en gezamenlijk tekenen?

Het zal wel zo zijn dat ze een eigen oprit krijgen en dat er nog een dierenweide tussen de woningen zit. We maken dus niet gebruik van dezelfde oprit of parkeerplek. Ik ben eerder bang dat bepaalde grenzen glijdend vervagen qua bij elkaar binnenlopen. Heb je daar ook ervaring mee of liep dat wel los?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:13

Die grenzen vervagen inderdaad wel, dat is echt zaak van alert blijven, anders gaat dat fout. Qua contracten, daar is niet per definitie een notaris bij nodig, maar het is wel handig om daar juridisch advies over in te winnen, zodat je contract wel rechtsgeldig is.

Ik heb hetzelfde hoor. Ik had mezelf waarschijnlijk opgesloten in huis als ik geheel op mezelf had gewoond.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:25

Leef ook beide een andere kant op. Woningen tegen elkaar zijn vaak nog fijner dan van elkaar af. Van elkaar af zie je alles, tegen elkaar gespiegeld zie je niet alles van elkaar.

Dus leef beide de andere kant op.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:44

DubbelFun schreef:
CobCowgirl schreef:

Notaris. Makelaar heeft op dit gebied vaak de klok horen luiden, maar dat is het dan ook.

Maar het is wel het checken waard, want in principe worden jullie eigenaar van de woning als die onroerend is (aard- en nagelvast, bestemd om duurzaam ter plaatse te blijven).

Poldermenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:46

CobCowgirl schreef:
Poldermenner schreef:

Hebben jullie de afspraken over de kosten ook schriftelijk vastgelegd? Bij ons zou er mogelijk ook sprake kunnen zijn van geen tussenmeters. En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken? Kan een vd partijen iets afdwingen bij de ander als er niet netjes betaald wordt oid?

Wij kijken elk jaar hoe het met de kosten zit. Mijn vader betaald de hypotheek en wij bijvoorbeeld gas water elektra en tv. Wij hebben niets schriftelijk ondertekend. Aanschaf van spullen gaat in overleg. Kopen niets dubbel.

Verbouwing van de boerderij heeft mijn vader de constructieve dingen betaald en wij de badkamer keuken en verdere aankleding.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:56

CobCowgirl schreef:
juval schreef:

Wat voor afspraken hebben jullie en is dit ook vastgelegd?

dat is inderdaad vastgelegd toen mijn man de boerderij van zijn ouders overnam. de woning is eigendom van mijn man, hij betaalt de woz en verzekeringen. schoonmoeder heeft een eigen water en elektriciteitsmeter, er is ook een aparte meter voor het gas. Daar krijgt ze maandelijks een afrekening van. Onderhoud aan het huis zijn voor mijn schoonmoeder (behalve groot onderhoud). En hoe het verder financieel is geregeld ga ik niet op internet zetten :)

De afspraken zijn vastgelegd bij de notaris.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:23

CobCowgirl schreef:

Als je vooraf al verwacht dat er misschien iets afgedwongen moet worden, zou ik er niet aan beginnen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:24

Ik heb een aantal jaar in een stacaravan op het terrein bij mijn ouders gewoond. Uiteindelijk ook samen met mijn vriend (inmiddels man).

Ik vond het heerlijk! Maar ik was dan ook 19 jaar oud toen we de caravan kochten, heb hem helemaal eigen gemaakt en opgeknapt en voelde echt als míjn plekje. Kon mijn paarden zien vanaf het keukenraam enz. De privacy was in het begin wel even zoeken, mijn moeder liep de deur plat zonder te kloppen zeg maar :') Dat is toch wel vervelend als je net op jezelf woont en ook beetje je eigen ruimte wilt. Hier hebben we goede afspraken over gemaakt. Grotendeels van de tijd vond ik het juist gezellig, op zaterdagochtend samen koffie drinken of zondagavond gezamenlijk buiten eten bijvoorbeeld. Maar als het een keer niet zo was of ik andere plannen had was dat ook helemaal oké. Echt vrijblijvend vond ik daarin wel belangrijk :j

Voor mijn vriend was het wel iets lastiger omdat het toch zijn schoon ouders zijn en hij soms ook wat meer op zichzelf is. Als hij dan een zondag zich niet liet zien werd daar weleens een opmerking over gemaakt o.i.d. Gelukkig hebben we nooit écht onenigheid of ruzie gehad. Belangrijk om irritaties uit te spreken en te voorkomen dat het escaleert.

Wij hebben verder niks vastgelegd van de afspraken maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik betaalde 'huur' als kostgeld en G/W/L naar gemiddeld verbruik. In de winter verbruikte ik veel gas om te stoken en in de zomer amper, voor mij was het met toen nog basis salaris lastiger op te vangen dus hebben mijn ouders er 1 maandelijks bedrag van gemaakt.

Qua huur bedrag wil ik je in PB wel sturen wat ik betaalde. Om te bepalen is het vooral wat jullie het waard vinden denk ik. En misschien ook aanvullende afspraken die van waarde kunnen zijn.

Mocht je nog specifieke vragen hebben stel gerust.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:33

Ik heb tot 2 jaar geleden met 3 generaties een erf gedeeld. Altijd prima gegaan, ieder een eigen huis en een eigen leven. Fijn om (groot) onderhoud samen te kunnen doen als je veel grond en opstallen hebt. En ook oppas voor je dieren of iemand die even een boodschapje voor je meeneemt etc.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:34

Wij zijn op zoek naar een dergelijke constructie: Samenwonen met ouders, zonder mantelzorgindicatie.

Waar jij op zoek bent naar een tijdelijke huisvesting (met persoonsgebonden vergunning is dat dan, gok ik?):

CobCowgirl schreef:
De woning zal verplaatsbaar zijn, zoals bij een tiny house, stacaravan of mantelzorgunit. Bij verkoop zal het ding dus zeer waarschijnlijk van het erf verdwijnen, bijvoorbeeld na hun overlijden of als ze voor die tijd toch nog naar een verzorgingstehuis gaan.

zijn wij op zoek naar een permanente ruimte, waar na mijn schoonouders de kinderen naartoe kunnen verschuiven als de situatie daar tegen die tijd om vraagt. Maar dat betekent (volgens mij?) dat de 2 woonruimten aan elkaar moeten zitten (één woning of geschakeld), wat de opties alweer beperkt. Ik volg dit topic graag voor de tips van anderen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 15:54

Ik weet dat er een wetsvoorstel in behandeling is/was dat het makkelijker maakt om een extra woning voor directe familieleden te plaatsen, ook zonder directe mantelzorgindicatie. Maar of dat met een nieuwe regering ook zo gaat zijn ...?

Buren hier hadden een mantelzorgwoning staan, maar toen die leeg kwam moest ie binnen een half jaar van het terrein af.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:07

Lieser schreef:
CobCowgirl schreef:

Als je vooraf al verwacht dat er misschien iets afgedwongen moet worden, zou ik er niet aan beginnen.

Altijd van het slechtste uitgaan bij het vastleggen van dit soort zaken. Dat geld ook voor bijvoorbeeld huwelijken. Op dat moment is het eenhoorns en regenbogen, maar er kan altijd iets opspelen, en dan wil je niet op straat komen staan met “had ik maar”.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:54

Jammer dat het niet landelijk geregeld is, maar op gemeentelijk niveau. Nu is het maar net de willekeur waar je woont.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:27

Onze situatie is wel even iets anders maar hoe goed je ook denkt te zijn met je familie, ik zou het nooit meer doen. Vooral veel pijn gedaan afgelopen 2 jaar en ontzettend veel geld gekost. In dit geval waren het afspraken met mijn eigen ouders en heb ik een heel deel spaargeld geïnvesteerd, alles leek zo goed tot mijn broertje last van hormonen kreeg. Eindstand is dat ik het liefst mijn ouders nooit meer zie en mijn broertje al ruim een jaar niet meer spreek terwijl we op hetzelfde erf wonen.

Ik had echt nooit verwacht dat ik mijn ouders niet kon vertrouwen en ook nooit gedacht dat er iets op papier had moeten staan. Veel mensen verwachten het ook niet eens van onze familie als je het aangeef hoe alles daadwerkelijk gelopen is :o
Zal gerust bij mensen werken en goed gaan maar mijn kijk is er in iedergeval goed op veranderd