Inmiddels hop ik al 3,5 jaar ziekenhuis in en uit en ben ik net thuis van mijn 25e ziekenhuis opname. Helaas heb ik zeer ernstig instabiel allergisch eosienofiele astma, en krijgen we het gewoon niet onder controle.
Ik gebruik al 3 jaar aaneengesloten prednison, wat niet ten goede komt aan je gewicht maar ook zeker op langere termijn qua bijwerkingen. En 1 daarvan is dat je suiker waarde ontregelt kan raken. Al een aantal opnames wordt alleen tijdens de opname af en toe bloed geprikt, dan krijg ik weer een insuline pen en moet ik paar keer spuiten en als ik naar huis ging hield dat weer op. Daarbij komt de pech dat ik uit een echte diabeten familie kom, mijn hele vaders kan is diabeet type 1 of type 2.
Afgelopen vrijdag ben ik opgehaald door een ambulance met het influenza virus, even bloed prikken in de ambulance stond mijn suiker op 18.4 en in het ziekenhuis ging dat zelfs richting de 21. Alle alarmbellen gingen af, ik werd 4x per dag geprikt en ben niet meer onder de 10 uit gekomen.
De internist werd geraadpleegd en de voorlopige diagnose, diabetes type 2 door chronisch prednison gebruik, fijn.....
Ik ben maandag avond weer naar huis gegaan, maar hoefde thank god geen insuline te spuiten. Wel kreeg ik het middel metformine mee waar ik de volgende dag mee moest beginnen, En daar baal ik sowieso van, want mijn lijstje medicatie is al zo lang (dit is nummer 14..... en dat maakt dat ik inmiddels 25 pillen per dag slik)
Door de astma heb ik ook een complex regionaal pijnsyndroom ontwikkeld, inmense pijn aan de onderkant van mn ribben. De zenuwen zijn overprikkeld door het verkeerd ademhalen. Daarvoor slik ik buiten mijn opnames om behoorlijk oxycodon en tijdens de opnames krijg ik tegenwoordig een ketamine infuus welke dagen kan doorlopen. Dit is de laatste opname ook het geval geweest, waardoor ik in die dagen een flinke stap terug kon zetten in mijn oxycodon gebruik. Want daar wil ik vanaf, en door de ketamine heb je gelukkig geen ontwenningsverschijnselen.
Maar sinds ik thuis ben, ben ik mij toch een partijtje beroerd.... En ik denk dat het komt door de metformine, heb buikpijn, boeren en ben echt misselijk. Normaal kan ik na een opname vrij snel weer aan de gang, nu lig ik als een dood vogeltje op bed en snachts slaap ik niet. Nu denk ik dat dat laatste door het minderen van de oxycodon komt hoor! Maar ook duizelig en alles kost moeite.
Ik heb in het verleden ook saxenda gebruikt, en daar had ik vergelijkbare klachten, maar toen kon ik terug in dosering en ging het echt beter!
Dus lieve mensen, hoelang ligt deze tweety nog op de bank/bed? En kan ze weer een beetje eten? Gaat het uberhaupt over?
Toen ik het gebruikte werd ik vooral de eerste dagen na ophogen dosis misselijk, maar deze vlakte na een weekje wel af
nine1987
Geplaatst: 08-01-25 19:21
Mijn man is diabeet en heeft metforminetabletten 500 mg 1x per dag savonds met eten..
Neem je je medicatie wel in met/na het eten? Zo niet, kan dat namelijk jouw klachten geven..
Charaz
Geplaatst: 08-01-25 19:22
Dat is inderdaad een bekende bijwerking van Metformine, meestal adviseer ik mensen om het even 2 weken aan te kijken omdat het meestal dan wel zakt. In welke dosering heb je het gekregen?
Ik slik al een hele tijd metformine, 3 x daags 1000 mg (langzaam aan kreeg ik steeds meer). Ik heb wel vaak maag darm problemen maar heb ook een prikkelbare darm. Ik slik ook nog een ander medicijn voor mijn diabetes. En ben met nog een andere gestopt, daar kreeg ik constant hypo's van.
Ik slik 1x per dag 500mg metformine in de ochtend, tijdens mijn ontbijt. Momenteel slik ik zoveel medicatie dat zonder eten dit innemen, het garantie is op maagpijn enzo.
Ik heb in het begin metformine gehad ik kon er echt niet tegen (er was nog niet bekend dat ik type 1 heb) Ik heb toen andere tabletten gehad (weet niet meer welke)
Nu al jaren op insuline omdat tabletten niet werken bij T2
Mijn oud collega heeft ook diabetes en ook eerst op tabletten gezet nu over op insuline omdat ze ziek werd van de metformine
Is er getest of je T1 of T2 hebt? Dat kunnen ze in je bloed zien en is wel een verschil in behandeling
Ook best lastig wat nu door wat komt natuurlijk. Van influenza, zeker met je longgeschiedenis, kun je echt weken onderweg zijn. Vermoeidheid kan ook misselijkheidsklachten geven. De metformine ook. Kan ook een combi zijn. Kan ook een bijwerking zijn dat je minder oxycodon gebruikt en toch ontwenningsverschijnselen hebt. Nou zeg het maar . Metformine staat erom bekend dat het maagklachten en misselijkheid kan veroorzaken. Meestal is de 1e week het ergst. Maar goed ik neem aan dat je het in het ziekenhuis ook al een aantal dagen gebruikte voor je met ontslag ging? Mocht het met een goede week nu echt niet minder worden, dan zou ik een afspraak bij de internist vragen om een medicatiewijziging te overleggen. Er zijn altijd mensen die er nooit tegen kunnen namelijk, en je zou maar net die pechvogel zijn
Tinka
Geplaatst: 08-01-25 21:53
Hopelijk gaat het met 1 a 2 weken beter, en anders terug naar de internist voor andere medicijnen. Ik was altijd onder begeleiding van de diabetes verpleegkundige bij de huisarts.
Dit zijn inderdaad de meest voorkomende begin bijwerkingen. Is vaak na 1 a 2 weken weg. Het is ook goed om je vitamine B12 in de gaten te houden, Bij metformine gebruik is het bekend dat deze kan verlagen waardoor een tekort op kan treden.
Dank voor de tip, al wordt dit al in de gaten gehouden door het chronisch gebruik van prednison.... (echt piep middel eigenlijk...)
@diddykong, ik had gelukkig (!) een milde variant influenza want ik ben er niet echt ziek ziek van geweest. En in die 25 opnames zitten bijvoorbeeld ook een aantal opnames door covid, waardoor ik inmiddels the hard way heb moeten leren wat mijn lichaam aan kan of niet.
Ik ben overigens metformine pas gaan gebruiken toen ik thuis kwam..... omdat ze in het ziekenhuis het met insuline deden, er in het weekeind geen internist langs kon komen en ik maandag zelf heel graag naar huis wilde.
Ik kan je een hand geven vrees ik.. Gebruik al 4 jaar prednison voor mijn autoimuumziekte.
Ook daardoor is mijn suiker vaak te hoog (30+) maar ik spuit wel dagelijks insuline en wekelijks ozempic erbij. (Voordeel van de ozempic is dat je hongergevoel wel weg gaat)
Ik kon niet tegen de metformine dus slik nu cliclazide dagelijks 4 stuks a 30 mg.
Ik zat door de metformine dus bijna dagelijks op de wc met een flinke buikloop.
Ik ken een paar mensen met diabetes, die last van de darmen kregen van de Metformine. Echt tot niet meer de deur uit durven, vanwege het niet kunnen ophouden van de dunne ontlasting. En constant beroerd zijn. Dus die waren heel blij dat ze daarmee gestopt zijn. Dat ze meer insuline moeten spuiten, maakt ze niks uit. Hun kwaliteit van leven is nu zoveel beter.
Ik neem sinds anderhalf jaar Metformine en heb moeten opbouwen van 1x 500 naar 3 x 1000. Per opbouwperiode een halve pil erbij. Telkens als ik meer nam, toch een twee weken goed misselijk geweest. Dus even tanden bijten…
Maag-darm klachten zijn de meest voorkomende bijwerkingen van metformine, meestal gaat het idd met 1 tot 2 weken over. Ik begin altijd met lage dosering (1x 500 mg) en hoog dan geleidelijk op, als je direct hoog doseert gaat het bijna nooit.
Ben je inmiddels al eens in een expertisecentrum (zoals Amsterdam) geweest/besproken voor evt biologicals? Want de allerbeste remedie is natuurlijk van de prednison afkomen.
Noukie
Geplaatst: 09-01-25 22:49
Ik dacht al, dat spul komt bekend voor. Ik heb het heel kort gebruikt, tot ze bedachten dat insuline bij type 1 toch beter zou werken. Kan je dus niet echt iets zeggen over de bijwerkingen (gelukkig, als ik de ervaringen zo lees).
Maar jeetje, de zoveelste tegenslag... dus wilde je vooral sterkte wensen!