Combinatie moederschap en paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Combinatie moederschap en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 15:38

Hoe ervaren jullie de combi paarden en het moederschap.

Ik twijfel al eeuwen over mijn kinderwens en intussen tikt de tijd weg, mss vreemd om te zeggen maar ik heb zoveel passie en liefde voor de paarden dat ik bang ben er niet meer aan toe te komen met een kindje.

Aangezien hier wss heel veel ervaringsdeskundige zijn. Is dat gelukt terug een ritme vinden met paard en kind? Op mijn vriend kan ik zeker rekenen en de paarden staan aan huis dus daar ben ik niet bang voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:46

ik vind het nu echt niet te combineren. Mijn man voert gelukkig en we hebben een top verzorger. Dus paard komt niets tekort.

Met 1 kind wou het nog wel, oppas regelen was voor 1 wel te doen of mee. Maar onze oudste was dus bang voor paarden dus toen hij een jaar was, werd t een ramp. De 2e kent geen angst, dus ik ben continu aan t opletten. Het is echt niet fijn om ze mee te nemen. Uit gemak laten we ze in de auto zitten terwijl vooral mijn man snel voert. In t weekend is er iets meer tijd.

Maar t is gewoon een gevlieg: kids naar school, van school,vriendjes, sport, zwemles en dan nog een 1 jarige erbij die moet slapen etc. Is er ziekte? Dan is t echt heel erg

De zwangerschappen waren zwaar. Heftige bekkeninstabiliteit. Ik kon niet eens op de wei lopen. Laat staan iets doen. Heb maanden paard niet gezien zelfs. Ja vanuit de auto. Met pasgeborene was t ook intens. Maar met een top verzorger was dat fijn. Met de jongste hebben we een ruime week in t ziekenhuis gelegen. En in die maand erna ook. Dus konden we toen echt niet het paard doen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-01-25 15:53, in het totaal 4 keer bewerkt

rien10

Re: Combinatie moederschap en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:48

Ik heb mijn paarden altijd in vol pension staan. Dat scheelt een boel. En zodra de een thuis is, kan de ander weg.
Mijn kinderen zijn al volwassen, maar ik moet er niet aan denken om paarden aan huis te hebben met kleintjes.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:49

Zou jouw man op alle uren dat je nu naar de paarden gaat kunnen zorgen voor de kinderen?

In theorie hoeft er dan weinig te veranderen. Maar zie je jouw kind dan nog? Naast werk en de paarden? Hoeveel tijd heb je dan voor je eigen kind?

Daarnaast, wat doe je als jij tijdens de zwangerschap ziek wordt? Welk vangnet heb je? Kan jouw man zowel voor de paarden als voor jullie kind zorgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:52

ik heb in de beginjaren een bijrijder erbij gehad. Pas toen de jongste naar de basisschool ging had ik voor mijn gevoel weer genoeg tijd om mijn paarden de aandacht te geven die het nodig had. Ik voelde altijd (tijds)druk en had een schuldgevoel tegenover kind, man en paard.

Maar het scheelt misschien wel als je de paarden thuis hebt staan, dat je alles in eigen beheer kunt doen. Paard krijgt er niets van om minder te hoeven doen denk ik.

Het is te combineren, maar de eerste jaren met kind(eren) zijn heel intens, dus ja, niet altijd rozengeur en maneschijn. Tenminste zo heb ik het ervaren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:52

Als ik kijk naar het verschil tussen kids die tussen de middag thuis komen en kids met een continu rooster is dat best groot. Met een continu rooster is er meer rust en meer tijd om dingen tussen door te kunnen doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:53

Hier gaat het (momenteel) niet :)

Ben altijd fanatiek geweest en met de eerste ging dat nog wel. Maar voor beiden nu op bed liggen is het 9 uur. Dan heb je na een volle werkdag/huishouden en de hectiek van brengen/halen/boodschappen/eten etc de pijp wel aardig leeg.

Maar iedere situatie is anders

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:59

Ik ben er ‘even’ (bijna 10 jaar) uitgeweest (de paarden). Voordeel was dat ik destijds geen eigen paard had, maar een bijrijdpaard. Verkoop was dus niet aan de orde en ik had een goede opvolger om het paard te gaan rijden. Gaf mij erg veel rust.
In de tussentijd wel eens op een paard gezeten, maar niets noemenswaardigs.
Nu is onze oudste 10 en heeft het paarden virus aardig te pakken! We hebben sinds een half jaartje samen een pony. Het rijden pak je echt zo weer op als het zover is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:00

Met heel goed plannen krijgen ze soms wat aandacht. Hier ooit bewust een paard weggedaan na de 1ste kon geen goede stalling meer vinden en deed het paard dus te kort. Toen na een jaar haar veulen gekocht met de intentie dat ik dan 4 jaar heb om stalling te vinden en kind dan naar de basisschool gaat.

Nu boerderijtje gekocht met genoeg grond voor aan huis. En 2 jonge paarden aan huis nu 2 jarige. Nog een dochtertje erbij van ook 2.

Dus zolang ze eten en drinken hebben en schoon staan vindt ik het goed. In het weekend pak ik soms een uurtje voor vlechten en een goede poetsbeurt of in de avond als manlief alles op bed legt.

Het is zwaar maar de nog 2 jaar door bikkelen dan gaat de jongste ook naar school en ivm dat ik partime werk dan weer tijd om te gaan rijden en doen.

Maar hier doen we het voor blije paarden en blije kinderen
Afbeelding

en als er vriendjes en vriendinnetjes komen dan zijn ze de klos
Afbeelding

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:06

Hier gaat het combineren van 3 pony's (1 pensioen, 1 voor de kar en 1 onder het zadel) en 3 kinderen (2, 4 en 7 jaar) prima, omdat mijn man ook volledig achter mijn hobby staat. De pony's staan aan huis en de kinderen groeien er mee op.
Zonder man die er achter zou staan zou het echt niet lukken. Maar ik vind de pony's juist met een drukke baan, eigen bedrijf en kinderen een heerlijke "eigen tijd" plek om te ontspannen. Maar nogmaals, zonder man die net zo hard rent voor de pony's en kinderen zou het echt niet lukken om 2 pony's in het werk te houden.

Zwangerschappen waren hier het grootste "probleem". Ik had last van extreme misselijkheid en kon echt niks.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 16:07

Wat een verhalen zeg

Ik moet wel misschien even erbij zeggen ik werk niet voltijds en ben dus 2 middagen over de week thuis. Ik zou die 2 middagen dan al zo dacht ik toch de stallen bv kunnen doen.

Als de paarden af en toe wat stilstaan is dat niet zo erg, ben idd al blij als ik wat zou kunnen tutten en doen dat is in de winter zoal vaak het geval.

Mijn vriend is best op een redelijk uur thuis.

Voor de zwangerschap zelf ben ik ook erg bang haha

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:09

Op jouw vrije middagen, waar is het kind dan? Zolang kind in kinderwagen kan is uitmesten prima. Maar zodra het kan lopen?

Of neem een monitor die op je telefoon kan, kind dutje jij snel uitmesten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:10

Onze oudste heeft dus echt niets met paarden (durft net een aai te geven na veel gebibber), dus dat kun je ook nog hebben. Blij kind met blij paard zien wij niet. Dat maakt het echt super onhandig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:11

Met 1 kind lukte het me nog wel, maar met 2 kinderen niet meer.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:11

kijk even naar de schooltijden in de ochtend alle tijd maar vanaf 2 uur is alles thuis, en dan de speeluitjes, sporten (ze moeten van mij maar op voetbal of paardrijden zeg ik gekscherend). Ik zou het voor geen goud willen missen de kinderen en inderdaad ze groeien er mee op heerlijk veel buiten en nu kijken hoe mama hun pony alles leert zodat hij ze er straks op kunnen hopelijk.

Betrefd de zwangerschap ik heb mazzel gehad 2x alles kunnen doen tot ongeveer het eind. wel aangepast. Maar tot ca 34 weken nog gereden bij de eerste. Maar sommige voelen zich vanaf het begin al niet meer goed om te rijden kan zowel fysiek als mentaal zijn.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 16:16

Ik heb nogal vreemde werkuren dus ben over de middag 2x in de week enkele uren vrij. Kleintje zou wel naar kinderopvang gaan door de dag want anders wordt het een warboel met kind enkel uren daar en enkele uren opvang is geen beginnen aan. Dus die zou tot half5, max 17u naar opvang moeten want ik ben terug aan het werk en man heeft gedaan om half5.

Het zou immers wel met 1 blijven hoor aangezien ik al een iets oudere mama zal zijn

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:24

Hier ook de paarden aan huis en het werkt prima met een kind. Geen idee hoe het zou zijn met meerdere kinderen.

Overdag vindt hij het fantastisch om te helpen. Lopen met de kruiwagen, meehelpen uitmesten, hooi voeren etc. Als hij smiddags slaapt dan heb ik mooi even de tijd aan mezelf, en anders ga ik savonds aan de slag met de paarden.

Ik werk 36 uur. Op mijn werkdagen, en zoonlief bij de oppas is, dan mest ik en voer ik in de middag zodat ik savonds rustig de tijd voor ze heb als zoon weer op bed ligt

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:35

Wat fijn om alle verhalen hier te lezen. Ikzelf zie het zo: de tijd met jonge kinderen is heftig, maar gaat voorbij. Die tijd mag je best wat plezieriger voor jezelf maken. Voor de een betekend dit dat er even geen tijd en ruimte is voor een paard, omdat het financieel niet kan, te veel tijdsdruk geeft of juist een gevoel geeft altijd iemand (kind, man, paard) tekort te doen. Voor mij betekent dat juist wel een paard, want ik heb zo een heel goede reden om (verplicht) naar buiten te gaan, mijn hoofd even leeg te kunnen maken.

Maar, ik heb wel enorm veel water bij de wijn moeten doen. ‘Vroeger’ had ik allemaal regeltjes in mijn hoofd over hoe mijn paard getraind moest worden, hoe lang, hoe vaak, wanneer enz. Nu ben ik daar een stuk flexibeler in, goed is goed genoeg en als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Dat geeft mij op andere vlakken ook veel meer lucht moet ik zeggen. Het is echter heel persoonlijk, wat bij mij past hoeft niet bij jou te passen. En weet je, dat hoef je nu ook helemaal nog niet te besluiten. Dat mag je gaande weg ervaren, je kunt nu simpel weg nog niet weten hoe bijvoorbeeld je zwangerschap verloopt en wat voor jou als moeder belangrijk is.

Wat wel als een paal boven water staat: paardrijden kun je tot hoge leeftijd doen en als je kinderen ouder worden, komt er ook weer meer ruimte voor je eigen hobby’s. Zo klinkt het ook net alsof je jezelf moet wegcijferen, zo ervaar ik het helemaal niet trouwens. Maar je tijd en aandacht zijn ergens anders nodig. Of het te combineren is met een paard (al dan niet aan huis), is dus heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Maar de tijd en aandacht die ik met mijn kindjes doorbreng vind ik ook erg waardevol, ik zou het absoluut niet willen missen.

Jij hebt een kinderwens, die kun je maar tot een bepaalde leeftijd invullen. Lees je in over de risico’s van een zwangerschap op latere leeftijd (dat geldt vanaf 35 jaar).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:37

Idifix schreef:
Ik heb nogal vreemde werkuren dus ben over de middag 2x in de week enkele uren vrij. Kleintje zou wel naar kinderopvang gaan door de dag want anders wordt het een warboel met kind enkel uren daar en enkele uren opvang is geen beginnen aan. Dus die zou tot half5, max 17u naar opvang moeten want ik ben terug aan het werk en man heeft gedaan om half5.

Het zou immers wel met 1 blijven hoor aangezien ik al een iets oudere mama zal zijn

Hou er ook rekening mee dat je gevoel heel erg mee gaat spelen
Nu kun je makkelijk zeggen ik breng het kind naar de opvang zodat ik kan paardrijden maar wil je dat straks überhaupt nog wel?
Als je kind al veel naar de opvang gaat is het juist ook heerlijk om gewoon lekker met hem en haar thuis te zijn en wordt de prio paarden miss ook wel een stuk minder prio

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:41

Ik vind het met 1 kind goed te doen. Met meerdere kinderen geen ervaring, omdat wij 1 dochter hebben. Wat ik superleuk vind is dat we alledrie gek zijn op paarden hier. Heb mijn man in de paarden ontmoet en onze dochter is nu bijna 15 en ook paardengek. Moet je wel geluk mee hebben. Ik vind het ook mooi om je kind met dieren op te laten groeien. Ze leren er zoveel van. We hebben de paarden wel altijd in volpension gehad. En tijdens de zwangerschap hebben we een bijrijdster gehad omdat mijn man dat niet gecombineerd kreeg met zijn werk ( wij deelden samen 1 paard).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:44

Ik heb mijn paard verkocht toen ik twee kinderen had, ik heb het een tijd geprobeerd.
Op gegeven moment kwam mijn tweede zoon en toen lukte het al helemaal niet meer.

Ik kwam 1x per week ofzo, dan wordt het naar mijn mening een te dure hobby en heb ik m verkocht.
Hij is inmiddels weer doorverkocht aan iemand anders, maar die kan ik wel volgen op Instagram en als ik zij wat zij met hem doen is hij zoooooo goed terecht gekomen, bij een familie die hem de aandacht en liefde kan geven die ik hem niet kon geven helaas.

Ik ben sinds 2020 al helemaal gestopt met de paarden (en mis het eerlijk gezegd ook niet echt meer..)

Sidenote is dat ik ook nog een hbo opleiding aan het volgen was toentertijd en nu een master opleiding, dus een paard past ook gewoon echt niet meer..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:58

Idifix schreef:

Dit heb je niet voor het zeggen helaas, ee zijn zat tweeling geboorten.

Ik ben momenteel 31 weken zwanger en ben ook al aan het nadenken hoe ik het ga doen met de paarden. Het voordeel wat ik heb is dat ik geen eigen paard heb maar een verzorgpaard.
En dit op flexibele basis van en naar elkaar.
Maar toch, de baby zal toch mee moeten, hetzij in de draagdoek, maxicosi, ligbak op de kinderwagen.

Ik ben van mening dat als je echt wilt, hier heus een oplossing voor is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:00

Dat dacht ik ook Jolliegirl, maar ik ben ervan terug moeten komen. Hopelijk werkt het bij jou wel :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:02

Hou er ook rekening mee dat je zelf vaker ziek zal zijn. Kinderen brengen graag dingen mee naar huis haha

Baby vond ik makkelijk, maar vanaf dat ze konden lopen moeilijk: huilen in de draagzak of buggy als die te lang stil stond.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:02

996981 schreef:
Dat dacht ik ook Jolliegirl, maar ik ben ervan terug moeten komen. Hopelijk werkt het bij jou wel :j

Wil je daar wat over vertellen?

Want ik ben me graag bewust als ik dingen te rooskleurig zie.

Ik rij niet, ik mest niet, ik voer niet.
Ik knuffel en ik poets :') en hang wat rond en kijk naar anderen of ga met de eigenaresse mee als zij gaat rijden.

Ik voorzie hier met een baby in een draagdoek ( mits ze die accepteert natuurlijk) geen problemen mee.

Ik hoef ook geen uren op stal te zijn, dat doe ik nu ook nooit eigenlijk.