Mensen met epilepsie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Mensen met epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:39

Zijn er mensen op Bokt die zelf epilepsie hebben?

Ik weet dat er verschillende soorten zijn en het zal voor iedereen anders zijn, maar ik zou graag wat dingen willen weten uit 1e hand.

* Welke medicijnen slik je?
* Heb je last van die medicijnen/bijwerkingen?
* Hoe vaak krijg je een aanval?
* Voel je een aanval aankomen?
* Voel of merk je iets van de omgeving tijdens een aanval?
* Hoe voel je je na een aanval?
* Wordt dan ook de Midazol spray ingezet? En hoe voel je je daarbij?

Het gaat niet om mezelf.
De medicijnen die worden genomen zijn; depakine en lamotrigine

verootjoo

Re: Mensen met epilepsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:48

Eigenlijk kan je dit niet vergelijken per persoon, het is echt heel erg verschillend.
Waar de ene 1x per jaar of 1x per 5 jaar een aanval krijgt, heeft de ander regelmatig een status epilepticus.

Waar bij de ene het ene medicijn goed werkt, doet dit bij een ander totaal niks.
Het is ook niet te voorspellen welke medicatie bij wie goed zal werken.

Helaas zie ik van dichtbij de verwoestende gevolgen van epilepsie.
Anderen kunnen er prima mee functioneren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 13:00

verootjoo schreef:
Eigenlijk kan je dit niet vergelijken per persoon, het is echt heel erg verschillend.
Waar de ene 1x per jaar of 1x per 5 jaar een aanval krijgt, heeft de ander regelmatig een status epilepticus.

Waar bij de ene het ene medicijn goed werkt, doet dit bij een ander totaal niks.
Het is ook niet te voorspellen welke medicatie bij wie goed zal werken.

Helaas zie ik van dichtbij de verwoestende gevolgen van epilepsie.
Anderen kunnen er prima mee functioneren.

Ja, dat snap ik. Daarom staat het er ook bij.

Voor de medische kant is er natuurlijk een arts. Maar zou graag eens ervaringen horen van mensen die zelf epilepsie hebben. Het gaat niet om mezelf, maar kan me dan misschien een beetje verplaatsen in degene die het wel heeft.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:08

Mijn vriend heeft het. Je mag me altijd pben.
In oktober nog een hele heftige gehad die heeft 3 uur geduurd met ambu en brandweer voor de deur als gevolg

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:13

Sweetgirl1 schreef:
In oktober nog een hele heftige gehad die heeft 3 uur geduurd met ambu en brandweer voor de deur als gevolg

Mijn god. Wat zal hij zich uitgeput hebben gevoeld. Hoe was zijn herstel?

En was je erbij? Wat heftig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 14:19

Sweetgirl1 schreef:

Dank je wel. Heftig, maar helaas herkenbaar.

Zal je een pb doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:36

Ik heb het als kind gehad, gelukkig over heen gegroeid.

Ik had Absence. Dus was alleen even afwezig. Deze had ik aan het begin heel vaak, meerdere per dag of zelfs per uur.
Na veel gedoe medicatie op orde gekregen. Ook met medicatie wel, maar minder.
Uiteindelijk een jaar aanvalsvrij met medicatie. Mogen stoppen ermee een aanvals vrij gebleven.

Welke medicatie ik allemaal gebruikt heb weet ik niet. Als kind slikte ik wat m'n ouders mij gaven.

Wat ik er lastig aan vond was vooral dat er altijd op mij geled werd, of het niet fout zou gaan.
En de bijwerkingen van de medicatie..
Soms merkte ik dat ik iets gemist had, omdat ik het gesprek niet snapte ofzo. Maar vaker merkte ik zelf niks, alleen de blik van andere.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 14:56

Tip: kempenhaeghe in Heeze. Daar kun je echt stappen zetten als die mogelijk zijn. Als zij het niet meer weten, wordt het echt ingewikkeld

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:02

superpony schreef:

Ik weet dat er verschillende soorten zijn en het zal voor iedereen anders zijn, maar ik zou graag wat dingen willen weten uit 1e hand.

Het gaat niet om mezelf.

Hier nog iemand die epilepsie heeft vorm absances.

Medicatie die ik slik is ethymal

Hoevaak ik een aanval krij is wisselend gelukkig nu al meerdere jaren geen aanvallen meer gehad.

Ik voel niet altijd een aanval aankomen enkele keer wel en dan word ik heel licht in mij hoofd.
Merendeel na een aanval voel ik mij altijd heel moe.

Neusspray is bij mij niet aan de order.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 15:11

kosseh schreef:
Ik heb het als kind gehad, gelukkig over heen gegroeid.

Ik had Absence. Dus was alleen even afwezig. Deze had ik aan het begin heel vaak, meerdere per dag of zelfs per uur.
Na veel gedoe medicatie op orde gekregen. Ook met medicatie wel, maar minder.
Uiteindelijk een jaar aanvalsvrij met medicatie. Mogen stoppen ermee een aanvals vrij gebleven.

Welke medicatie ik allemaal gebruikt heb weet ik niet. Als kind slikte ik wat m'n ouders mij gaven.

Wat ik er lastig aan vond was vooral dat er altijd op mij geled werd, of het niet fout zou gaan.
En de bijwerkingen van de medicatie..
Soms merkte ik dat ik iets gemist had, omdat ik het gesprek niet snapte ofzo. Maar vaker merkte ik zelf niks, alleen de blik van andere.

Dat zwarte gat merk ik ook. Ik snap beide kanten. Voor de omgeving wel angst, maar voor een kind vervelend dat je je beperkt voelt.

Fijn dat je erover heen bent gegroeid. Dat heb ik ook weleens gehoord. Het is anders toch wel een hele aanslag op je leven en lijf.

Tink89 schreef:
Tip: kempenhaeghe in Heeze. Daar kun je echt stappen zetten als die mogelijk zijn. Als zij het niet meer weten, wordt het echt ingewikkeld

Ziet er goed uit, maar wel ver. Het gaat om mijn moeder en die heeft epilepsie door andere problemen waarschijnlijk en staat wel onder zware controle. Woont ook niet zelfstandig meer.

Het gaat mij er echt om dat we ervaringen horen om ons te kunnen verplaatsen in haar. Gister spraken ze bijv over haar waar ze naast ligt. Ze was echt wel in diepe slaap, maar toch.......

Ik dacht eerst dat ik wel de aanleiding zag, zodat ze op tijd op de noodknop kan drukken, maar het lijkt toch ook totaal onverwacht te komen.

Medicatie is nu al meerdere keren aangepast en die hebben ook gevolgen op haar gedrag.

nardxash schreef:
superpony schreef:

Het gaat niet om mezelf.

Hier nog iemand die epilepsie heeft vorm absances.

Medicatie die ik slik is ethymal

Hoevaak ik een aanval krij is wisselend gelukkig nu al meerdere jaren geen aanvallen meer gehad.

Ik voel niet altijd een aanval aankomen enkele keer wel en dan word ik heel licht in mij hoofd.
Merendeel na een aanval voel ik mij altijd heel moe.

Neusspray is bij mij niet aan de order.

Fijn dat je al jaren geen aanval meer hebt gehad en het op die medicatie goed doet.

Artsen zeggen ook dat het net zo intensief is als een marathon lopen.

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:03

Ik heb helaas meerdere keren per week een aanval je mag me wel een PB sturen..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:24

Tink89 schreef:

Hele goede arts!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:44

Idd Kempenhaeghe. De epilepsie van mijn man kon nergens gelocaliseerd worden, maar bij Kempenhaeghe is het gelukt.
Hij kreeg daarna medicatie en heeft sindsdien nooit meer een aanval gekregen! Inmiddels bijna 10 jaar aanvalsvrij! *\o/* *klopt af*.
Tussendoor heeft hij nog een keer van medicatie moeten wisselen omdat hij als bijwerking ontzettend trillende handen kreeg. Maar ook na de wissel geen aanvallen meer gehad.
Hij slikt lamotrigine . Van Depakine kreeg hij trillende handen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-01-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:47

Ik heb een heel lichte vorm. Als ik geen medicijnen slik, krijg ik ongeveer eens in de acht maanden een aanval - en dan alleen in mijn slaap. Zo in mijn studententijd kreeg ik daar last van (voor zover ik weet geen klap op mijn kop gehad die de directe aanleiding vormde). Uiteraard herkende ik dat eerst niet. Ik werd wakker op de grond met aan alle kanten spierpijn, maar ik dacht dan dat ik griep had en dat zoiets bij mij spectaculair begon...

Pas toen het een keer bij mijn ouders thuis gebeurde, zijn we daarachter gekomen. Zij hoorden een bonk en zagen mij er op een heel enge manier bij liggen. De diagnose "epilepsie" klinkt heel vervelend - echt als een soort levenslange gevangenisstraf - maar de last die ik ervan heb is nogal beperkt. Wel ben ik na de volgende aanval gaan slikken. Ik heb namelijk ook één slechte schouder, en vaak schoot die een paar dagen na een insult uit de kom. Logisch als je armspieren zich maximaal gaan aanspannen...

Ik slik een lichte dosis depakine en dat is genoeg. Zelfs als ik een weekje zonder zit (door mijn eigen stommigheid, omdat ik niet op tijd heb bijbesteld) krijg ik niet ineens een aanval. Sinds ik dat neem (ik geloof dat ik dat nu vijf jaar doe) heb ik er nog één gehad - en die was een stuk lichter.

Al met al kan ik dus gerust paardrijden en fietsen. Ik moet alleen geen relatie krijgen, want wie er naast mij ligt kan bont en blauw worden geslagen...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:04

Mijn broer heeft het en onder behandeling bij de Kempenhaege.

Omdat medicatie niet voldoende helpt heeft hij inmiddels ook een Nervus Vagus stimulator. Hij heeft nog aanvallen, maar zijn leefstijl helpt helaas ook niet mee.

De midazolam neusspray wordt niet gebruikt omdat hij meestal alleen is. Vroeger kreeg hij Valium, maar dat wilde hij toen niet meer. Na een aanval herstelt hij wel vrij rap tegenwoordig, vroeger lag hij een hele dag in bed.

Hij voelt de aanvallen niet aankomen, waardoor hij helaas ook vaak veel schade heeft in de zin van gekneusde ribben, hersenschudding of oogbeschadiging. Tijdens de aanvallen krijgt hij niets mee en vaak als hij voor ons weer 'bij' oogt mist hij ook nog even.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:58

superpony schreef:

Dat geloof ik wel. Mijn man moest na een aanval altijd een paar dagen echt bijkomen.
Het zweet gutste tijden een aanval ook echt van zijn lijf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 23:46

XxMariellexX schreef:
Ik heb helaas meerdere keren per week een aanval je mag me wel een PB sturen..

Jeetje, meerdere keren pw. Heftig hoor. Ik pb je morgen even, Dank je wel
Cayenne schreef:
Idd Kempenhaeghe. De epilepsie van mijn man kon nergens gelocaliseerd worden, maar bij Kempenhaeghe is het gelukt.
Hij kreeg daarna medicatie en heeft sindsdien nooit meer een aanval gekregen! Inmiddels bijna 10 jaar aanvalsvrij! *\o/* *klopt af*.
Tussendoor heeft hij nog een keer van medicatie moeten wisselen omdat hij als bijwerking ontzettend trillende handen kreeg. Maar ook na de wissel geen aanvallen meer gehad.
Hij slikt lamotrigine . Van Depakine kreeg hij trillende handen.

Dat is wel fijn als het onder controle is. Bij mijn moeder nu 3 opnames verder en paar keer medicatie aangepast, maar ook na de laatste aanpassing toch weer een aanval. Ze slikt lamotrigine en Depakine. Maar naar ons idee hebben die erg veel invloed op haar, omdat we grote veranderingen merken sinds het gebruik.
Maar dat kan ook aan de aanvallen of de waarschijnlijke oorzaak liggen.

musiqolog schreef:
Ik heb een heel lichte vorm. Als ik geen medicijnen slik, krijg ik ongeveer eens in de acht maanden een aanval - en dan alleen in mijn slaap. Zo in mijn studententijd kreeg ik daar last van (voor zover ik weet geen klap op mijn kop gehad die de directe aanleiding vormde). Uiteraard herkende ik dat eerst niet. Ik werd wakker op de grond met aan alle kanten spierpijn, maar ik dacht dan dat ik griep had en dat zoiets bij mij spectaculair begon...

Pas toen het een keer bij mijn ouders thuis gebeurde, zijn we daarachter gekomen. Zij hoorden een bonk en zagen mij er op een heel enge manier bij liggen. De diagnose "epilepsie" klinkt heel vervelend - echt als een soort levenslange gevangenisstraf - maar de last die ik ervan heb is nogal beperkt. Wel ben ik na de volgende aanval gaan slikken. Ik heb namelijk ook één slechte schouder, en vaak schoot die een paar dagen na een insult uit de kom. Logisch als je armspieren zich maximaal gaan aanspannen...

Ik slik een lichte dosis depakine en dat is genoeg. Zelfs als ik een weekje zonder zit (door mijn eigen stommigheid, omdat ik niet op tijd heb bijbesteld) krijg ik niet ineens een aanval. Sinds ik dat neem (ik geloof dat ik dat nu vijf jaar doe) heb ik er nog één gehad - en die was een stuk lichter.

Al met al kan ik dus gerust paardrijden en fietsen. Ik moet alleen geen relatie krijgen, want wie er naast mij ligt kan bont en blauw worden geslagen...

Het is en blijft heftig, maar het is wel fijn als je het onder controle kan krijgen met medicatie en redelijk goed kan functioneren.

Ik heb in Sept nog met mijn moeder op een hotelkamer geslapen in een king sized bed, maar ze was heel onrustig. Daarna is er een slaaponderzoek en 48 uurs hersenfunctie observatie opname geweest, maar toen is er niks gezien.

Miepmiept schreef:
Mijn broer heeft het en onder behandeling bij de Kempenhaege.

Omdat medicatie niet voldoende helpt heeft hij inmiddels ook een Nervus Vagus stimulator. Hij heeft nog aanvallen, maar zijn leefstijl helpt helaas ook niet mee.

De midazolam neusspray wordt niet gebruikt omdat hij meestal alleen is. Vroeger kreeg hij Valium, maar dat wilde hij toen niet meer. Na een aanval herstelt hij wel vrij rap tegenwoordig, vroeger lag hij een hele dag in bed.

Hij voelt de aanvallen niet aankomen, waardoor hij helaas ook vaak veel schade heeft in de zin van gekneusde ribben, hersenschudding of oogbeschadiging. Tijdens de aanvallen krijgt hij niets mee en vaak als hij voor ons weer 'bij' oogt mist hij ook nog even.

Oke, die zoek ik op. Nooit van Nervus Vagus stimulator gehoord.

Het is echt wel heftig. Bij de eerste 3 aanvallen is mijn moeder echt lang weg geweest. Nu waren ze snel met de spray en lijkt het sneller te herstellen.
De eerste 2x heeft ze wel aangegeven dat ze niet lekker was voor de aanval kwam. De 3e keer was tijdens de nacht en hoorde ze haar tekeer gaan.
Ze heeft zichzelf wel beschadigd een paar keer. Ze heeft een kleine gebitsprothese en daar een stuk van kapot gebeten.

Ik had eerst het idee dat spanning een oorzaak kon zijn of dat ik merkte dat ze vooraf een beetje niet lekker was, slechte at etc. Maar die link kan ik nu met gister echt niet leggen.

Cayenne schreef:
superpony schreef:

Dat geloof ik wel. Mijn man moest na een aanval altijd een paar dagen echt bijkomen.
Het zweet gutste tijden een aanval ook echt van zijn lijf.

Heel heftig. Mijn moeder slaapt ook veel en is dan ook wel even flink in de war. Omdat ze 3x in het ziekenhuis wakker is geworden, ook flink van streek even en dan echt gaten in de dagen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 00:36

Wat ontzettend heftig voor je moeder!
En voor jou natuurlijk ook! Ik vond het heel heftig om de aanvallen mee te maken bij mijn man. Het is voor omstanders ook moeilijk om te zien. Je voelt je zo machteloos!

Is er bij je moeder ook een hersenscan gemaakt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 00:47

Cayenne schreef:
Wat ontzettend heftig voor je moeder!
En voor jou natuurlijk ook! Ik vond het heel heftig om de aanvallen mee te maken bij mijn man. Het is voor omstanders ook moeilijk om te zien. Je voelt je zo machteloos!

Is er bij je moeder ook een hersenscan gemaakt?

Ja, ze heeft elke 3 maanden een mri en ct scan vanwege de kanker en bij elke opname op de SEH is er een ct scan gemaakt. En eind sept dus 48 uur hersenactiviteit gemeten en een slaaponderzoek.

In Jan 2024 bij de eerste aanval was een uitzaaiing gezien van 7mm en die is succesvol bestraald.

Er is vooral veel gedrags verandering.

Ik ben nooit bij de aanval zelf, maar wel daarna. Bij de eerste aanval dagen in het zkh gezeten vanwege de hallucinaties en het gedrag.

Het meest lastige vind ik zelf dat ze niet alles doorheeft. Ik vind het onwijs sneu dat iemand die altijd hard heeft gewerkt en nog veel plannen had, dingen niet kan doen. Ze vindt het echt vreselijk en heeft zoveel plannen nog. Maar ze merkt er zelf blijkbaar minder van dat ze niet zichzelf meer is.

Er zijn verder geen afwijkingen in de hersenen meer gevonden en ook geen tekenen van dementie bijv.

Ik geef dus de medicijnen de schuld en vraag me af of ze die moet blijven nemen als de aanvallen toch komen. Mits ze dan zonder weer meer zou kunnen tussen de aanvallen door natuurlijk. Dus ook weer zichzelf zou zijn.

Voor jou ook, veel sterkte. Het is inderdaad echt waardeloos en je kan niks. Dat is eigenlijk ook waarom ik nu naar ervaringen van mensen zelf zoek. Hoe zij het zelf ervaren. Wil me graag in mn moeder kunnen verplaatsen en alle begrip tonen zonder dat je met iets standaard komt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:30

Ik snap je gevoel volledig! Ik hoop dat er nog meer reacties komen om je te kunnen helpen.
Misschien heb je iets aan deze link? Daar zijn ook ervaringsdeskundigen en kun je ervaringen uitwisselen als familie van iemand met epilepsie: https://www.epilepsie.nl/leven-met-epil ... twisselen/

Gedragsverandering lijkt me ontzettend lastig voor je en erg confronterend ook :(:)

Er werd door het ziekenhuis trouwens aan mij gevraagd of ik een aanval kon filmen voor onderzoek, maar dat is me nooit gelukt.
Bij het zien van een aanval is een camera pakken wel het laatste waar je aan denkt.
Ik snap wel dat het waardevol is voor onderzoek om een aanval op beeld vast te leggen, maar daar ben je in je hoofd dan totaal niet mee bezig.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:07

Cayenne schreef:
Ik snap je gevoel volledig! Ik hoop dat er nog meer reacties komen om je te kunnen helpen.
Misschien heb je iets aan deze link? Daar zijn ook ervaringsdeskundigen en kun je ervaringen uitwisselen als familie van iemand met epilepsie: https://www.epilepsie.nl/leven-met-epil ... twisselen/

Gedragsverandering lijkt me ontzettend lastig voor je en erg confronterend ook :(:)

Er werd door het ziekenhuis trouwens aan mij gevraagd of ik een aanval kon filmen voor onderzoek, maar dat is me nooit gelukt.
Bij het zien van een aanval is een camera pakken wel het laatste waar je aan denkt.
Ik snap wel dat het waardevol is voor onderzoek om een aanval op beeld vast te leggen, maar daar ben je in je hoofd dan totaal niet mee bezig.

Nou inderdaad. Je gaat t niet even zoiets filmen. Had k met mn vriend toen ook. Die moest afgetakeld worden door de brandweer. Maar mn gedachten gingen eerder naar wat moet k mee nemen. Gaat t goed met m ondanks alle hulpverlening.
T scheelde ook bij mij dat ik bhv heb gehaald en hem nog makkelijker kon helpen ondanks toen 36 weken zwanger

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:53

Toch zijn die filmpjes wel heel helpend voor de neuroloog.

Ik heb een zoon met epilepsie en een dochter met heftige A typische koortsstuipen.
Na bij zoon, 3 min en dochter 5 min moet ik midazolam toedienen en vervolgens 112 bellen.

Als mijn dochter een aanval krijgt, zorg ik dat ze veilig ligt en zet ik de timer op mijn telefoon aan. En ga ik haar filmen. (En daar loopt ook de tijd dus kan ik het daar ook goed in gaten houden) Soms maak ik een paar korte filmpjes. Daarna volgen de rest van de stappen, wel of niet midazolam toedienen en wel of niet 112 bellen.

(Nou heb ik ook niet alle aanvallen kunnen filmen maar de meeste wel)

Mijn zoon is gelukkig (afkloppen) aanvalsvrij met medicatie. Afgelopen april mochten we afbouwen, de 2de dag zonder ging het helaas meteen ‘s ochtends en ‘s middags mis. ‘s ochtends heeft mijn ex niet kunnen filmen, toen was hij ook niet helemaal weg, ‘s middags wel en toen heeft mijn ex eigenlijk hetzelfde gedaan, veilig, timer en filmen. Zoon komt er eigenlijk gelukkig altijd wel binnen die 3 minuten weer uit.

Zoon krijgt levetiracetam.

We zijn begonnen met depakine maar dat was 1 en al ellende. Hij was al overprikkeld zodra hij wakker werd en niet te houden qua gedrag.

Daarna levetiracetam, hij heeft ook adhd en de levetiracetam versterkt ontzettend zijn adhd en dan niet de + punten.

We zijn toen overgestapt op de lamotrigine maar daar kreeg hij wel aanvallen bij.

Toen zijn we naar de briviact gegaan, maar daar werd hij depressief van. Dus vandaar dat we weer op de levetiracetam zitten. Sinds april, na zijn aanval wel op halve medicatie en dat gaat goed en scheelt ook wat in zijn gedrag.

Dochter heeft ook een half jaartje levetiracetam gehad, maar omdat zij het echt alleen met koorts krijgt (en ook niet altijd) zijn we er weer vanaf gestapt. (April 2023) want ook bij haar waren de bijwerkingen goed te merken, ze was heel moe en snel overprikkelt. Ze heeft daarna nog 3 aanvallen gehad. (Dec 2023 en afgelopen december 2 vlak na elkaar in 1 ziektebeeld)

Beide zijn ontzettend moe na een aanval. Zoon knapt wel snel op. Dochter heeft toch wel een paar dagen nodig maar bij haar duren de aanvallen ook veel langer en is ze er dus ook ziek bij.

Ze voelen beide trouwens de aanvallen niet aankomen. Ik ben bij dochter wel extra alert als ze koorts krijgt. Maar toch heeft zij mij ook al een paar keer verrast door gewoon aan het spelen te zijn en ineens in een aanval te zitten.

Beide zijn zich compleet niet bewust wat er gebeurt, ze hebben er geen herinneringen aan.

Ik weet waar de epilepsie/koortsstuipen vandaan komen en ze kunnen er gelukkig rond de puberteit overheen groeien, dus dat is wel waar ik op hoop.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:41

ik heb in mijn pubertijd een aantal aanvallen gehad. Toen geen medicatie genomen.
En ik voelde ze aankomen, stond ik opeens tussen een hele grote groep onbekende mensen, steeds de zelfde, terwijl die er dus niet waren. Best eng vond ik dat in die tijd. (40 jaar geleden gelukkig)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 14:07

Cayenne schreef:

Dank je wel. Ik zal de link bekijken.

Wilde eigenlijk niet alles vertellen en heb ook nog niet echt iets gedeeld met derden.

Ik ben nog niet bij een aanval zelf geweest. Thuis is er wel verzorging bij. 1x was dan met familie en 1x 's nachts maar toen hoorden ze haar.
Laatste 2 aanvallen zaten dicht op elkaar ondanks aanpassen van de dosis.

Ik heb wel in het ziekenhuis toen ze hallucinaties/delier had moeten filmen. Dat heeft de verpleegkundige toen overgenomen omdat ik mn moeder moest vasthouden/tegenhouden.

Waar mensen van schrikken is dat ze ook een paar keer zichzelf heeft gebeten en er dan bijv bloed uit dr mond komt. vd week had ze snel de spray gekregen en dat heeft de aanval en het gevolg kunnen minderen.

Ik ben wel wat gewend en ook vrij nuchter, maar vind het vooral heel sneu dat ze zelf niet doorheeft dat ze dan even een stap terug moet doen en ook vaak niet zichzelf is. Ze lijkt er zelf wel minder last van te hebben, dus we laten het ook een beetje gaan.
Maar ze wil nog zo ontzettend veel en dat maakt het pijnlijk, want er zijn echt wensen die niet meer kunnen.

wyoming schreef:
Toch zijn die filmpjes wel heel helpend voor de neuroloog.

Ik heb een zoon met epilepsie en een dochter met heftige A typische koortsstuipen.
Na bij zoon, 3 min en dochter 5 min moet ik midazolam toedienen en vervolgens 112 bellen.

Als mijn dochter een aanval krijgt, zorg ik dat ze veilig ligt en zet ik de timer op mijn telefoon aan. En ga ik haar filmen. (En daar loopt ook de tijd dus kan ik het daar ook goed in gaten houden) Soms maak ik een paar korte filmpjes. Daarna volgen de rest van de stappen, wel of niet midazolam toedienen en wel of niet 112 bellen.

(Nou heb ik ook niet alle aanvallen kunnen filmen maar de meeste wel)

Mijn zoon is gelukkig (afkloppen) aanvalsvrij met medicatie. Afgelopen april mochten we afbouwen, de 2de dag zonder ging het helaas meteen ‘s ochtends en ‘s middags mis. ‘s ochtends heeft mijn ex niet kunnen filmen, toen was hij ook niet helemaal weg, ‘s middags wel en toen heeft mijn ex eigenlijk hetzelfde gedaan, veilig, timer en filmen. Zoon komt er eigenlijk gelukkig altijd wel binnen die 3 minuten weer uit.

Zoon krijgt levetiracetam.

We zijn begonnen met depakine maar dat was 1 en al ellende. Hij was al overprikkeld zodra hij wakker werd en niet te houden qua gedrag.

Daarna levetiracetam, hij heeft ook adhd en de levetiracetam versterkt ontzettend zijn adhd en dan niet de + punten.

We zijn toen overgestapt op de lamotrigine maar daar kreeg hij wel aanvallen bij.

Toen zijn we naar de briviact gegaan, maar daar werd hij depressief van. Dus vandaar dat we weer op de levetiracetam zitten. Sinds april, na zijn aanval wel op halve medicatie en dat gaat goed en scheelt ook wat in zijn gedrag.

Dochter heeft ook een half jaartje levetiracetam gehad, maar omdat zij het echt alleen met koorts krijgt (en ook niet altijd) zijn we er weer vanaf gestapt. (April 2023) want ook bij haar waren de bijwerkingen goed te merken, ze was heel moe en snel overprikkelt. Ze heeft daarna nog 3 aanvallen gehad. (Dec 2023 en afgelopen december 2 vlak na elkaar in 1 ziektebeeld)

Beide zijn ontzettend moe na een aanval. Zoon knapt wel snel op. Dochter heeft toch wel een paar dagen nodig maar bij haar duren de aanvallen ook veel langer en is ze er dus ook ziek bij.

Ze voelen beide trouwens de aanvallen niet aankomen. Ik ben bij dochter wel extra alert als ze koorts krijgt. Maar toch heeft zij mij ook al een paar keer verrast door gewoon aan het spelen te zijn en ineens in een aanval te zitten.

Beide zijn zich compleet niet bewust wat er gebeurt, ze hebben er geen herinneringen aan.

Ik weet waar de epilepsie/koortsstuipen vandaan komen en ze kunnen er gelukkig rond de puberteit overheen groeien, dus dat is wel waar ik op hoop.

Dat is echt heel heftig. 2 Kinderen. Ik hoop echt dat ze er overheen groeien zoals je zegt. Ontzettend veel sterkte met en voor ze. :(:)

De medicatie is ook heftig. Mijn moeder is onder behandeling van de neuroloog, maar ben er niet geheel over te spreken. Die werkt wel weer veel samen met de oncoloog en dat is een super arts, dus daar wil mijn moeder wel bij blijven lopen.

Ik geef de Depakine en Lamotrigine wel de schuld. Ze zijn heel erg bezig geweest met eerst de 1, toen de ander, toen weer terug naar het eerste. Daarna de combinatie, toen alles omlaag en toen weer omhoog.

Maar goed, 81 en ziek, dus er zijn ook grenzen.

Het andere is dat ze in eerste jaar ziekte chemo en 3 operaties heel goed heeft doorstaan en ze eind 2023 dacht met onderhoud nog veel dingen te kunnen ondernemen. Dan sins Jan 2024 de epilepsie en dus de medicatie gooit echt bij alles roet in het eten.

Zag gelukkig vd week wel dat haar handen rustiger waren en dat is dan weer een plus.

diesuus schreef:
ik heb in mijn pubertijd een aantal aanvallen gehad. Toen geen medicatie genomen.
En ik voelde ze aankomen, stond ik opeens tussen een hele grote groep onbekende mensen, steeds de zelfde, terwijl die er dus niet waren. Best eng vond ik dat in die tijd. (40 jaar geleden gelukkig)

Fijn dat je er overheen bent gekomen. Het is ook fijn als je het aanvoelt komen en jezelf veilig kan stellen. Mensen kunnen zichzelf ook zo beschadigen.

Iedereen nogmaals bedankt.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:45

Ook ik zie de verwoestende gevolgen van epilepsie in mijn omgeving
Als slimme jongen met vele toekomstplannen kreeg hij op zijn 18e epilepsie
Nu ruim 12 jaar later heeft hij dagbesteding, kost het leven hem lichamelijk inspanning, staat hij strak onder de medicatie waardoor praten hem moeite kost, heeft hij een neurosimulator, heeft hij 1 zware aanval en meerdere abcenses per week en woont hij niet meer zelfstandig

Mijn schoonvader heeft een paar maanden epileptische aanvallen gehad. Heeft medicatie geslikt wat gelijk goed hielp. Nadat de oorzaak is behandeld is hij weer aanvalsvrij.
Iemand anders in mijn omgeving hebben alle 2 epilepsie wat goed onder controle is met medicatie

Is Kempenhage te ver is SEIN ook nog een goede oplossing. Fijne betrokken medici zowel voor interne als externe patiënten