Wijslander schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met lichttherapie voor een verstoord slaapritme?
Ik lees online veel positieve ervaringen met de AYO lichttherapiebril en ben benieuwd of er bokkers zijn die hier iets over kunnen vertellen?
(In mijn geval gaat het om na het avondeten in slaap vallen en 's ochtends heel vroeg wakker worden, oftewel een vervroegde slaapfase/ASPS.)
Ik gebruik nu sinds een week of 5 een daglichtlamp. Ik was altijd maar moe en viel elke avond tussen 20 en 20.30 uur in slaap maar werd dan ook dus om 4 a 5 uur weer wakker in de ochtend. Geen fijn of leuk ritme als je naast je werk ook nog een privé leven wil hebben.
De eerste week niet veel gemerkt behalve een meer wakker gevoel in de ochtend. Maar daarna een periode met gemak wakker gebleven tot 22 uur in de avond en smorgens pas wakker rond 6.30 a 7.00 uur. Heerlijk gevoel was dat.
Helaas door wat spannende gebeurtenissen weinig geslapen en wel fysiek pittig werk gedaan wat ik niet gewend ben en de daglichtlamp een dag of 4 niet gebruikt. Daarna griep gekregen en dus slaap ik weer elke avond rond 20.00 uur voor de tv.
Ik hoop dat het wakker blijven tot 22 uur weer terugkomt, want dat is toch wel een fijner en normaler ritme. De tijd zal het leren, in ieder geval voel ik mij wel echt "wakker" zeg maar nadat ik 30 minuten voor de lamp heb gezeten tijdens mijn ontbijt. Daarvoor kon ik mij echt nog moe voelen tot een uur of elf.