Duizelig en misselijk na elke autorit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Duizelig en misselijk na elke autorit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:18

Dag Bokkers,

Sinds een toenememd aantal weken/maanden heb ik last van een soort wagenziek-gevoel tijdens het autorijden (ik ben alleen passagier in de auto). Als kind was ik erg snel wagenziek maar dat is in de loop der jaren minder geworden, nooit helemaal over gegaan. Maar nu lijkt het weer een soort van terug..

Tot een half jaar geleden was het in lichte mate aanwezig, als ik dan na een uur uit de auto stapte was ik echt ff instabiel op m'n benen en draaide alles om me heen, maar 30 seconden later was ik weer cool. Maar nu hoef ik maar 5 minuten in een rijdende auto te zitten en het gebeurt al. Zelf heb ik het idee dat ik door mijn hyperalertheid en dat mijn aandacht door elk klein detail getrokken, m'n ogen het niet bij kunnen benen (soort overprikkeling?). Ik probeer dus ook een punt in de verte te nemen om op te focussen, maar na 1,3 seconden ben ik weer afgeleid omdat ik weer iets zie :+

Het meest vervelende is: mijn wereldje is al immens klein dus ik onderneem daardoor. Ik ben chronisch ziek, zowel fysiek als mentaal dus alles kost me al extra veel moeite, energie en pijn. Als ik een keertje met de auto naar het tuincentrum ga (dan zijn we denk ik een uur en een kwartier weg, waarvan 3 kwartier in de auto), ben ik de rest van de dag niks meer waard. Zo gauw als we thuiskomen doe ik alle gordijnen dicht, kleed ik me om, ga in m'n pyjama in m'n bed liggen met m'n verzwaarde slaapmasker op en blijf ik voor minstens 1,5 uur zo stil mogelijk liggen, want de misselijkheid en de duizeligheid zijn niet te doen.

Klein detail: de duizeligheid lijkt vanuit m'n ogen te komen en de misselijkheidheid lijkt niet vanuit m'n maag te komem maar vanuit m'n hoofd. Ik heb het ook regelmatig een split second in de supermarkt, als ik met omdraai gaat even m'n hele wereld/zicht over de kop.

Mijn moeder is trouwens een hele rustige rijder, ik heb wel het idee dat de klachten erger zijn geworden sinds zs haar Ford Focus inruilde voor een VW Golf GTI.

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die iets soortgelijks mee hebben gemaakt, of jullie tips hebben oid. Ik ben brildragend en de sterkte is pas nog gemeten en hetzelfde gebleven (bril ook). Ik heb gemberpillen en thee geprobeerd tegen de misselijkheid (zowel voor- als na het autorijden) en ik doe geen dingen zoals lezen of kijken op m'n telefoon (tenzij dat even nodig is voor de navigatie :+ )

Ik hoop op herkenning! Bedankt voor het lezen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:20

Ik had het ook in de nieuwe auto van mijn broer.Hij zei heel trots. “ dat komt vast door de sport vering “.
Dus misschien is dat het :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:25

Hier was de auto de oorzaak. De auto met sportvering was pure hel, zakje mee voor onderweg. We hebben nu een grote zware gezinsbak,bevalt 10000x beter dan de polo

Dus ja de fijne degelijke ford was een betere keuze dan de golf zo te lezen.

Suprimal nemen werkt hier t beste. Daar word je ook niet suf van

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:27

Ben je ook wel eens misselijk tijdens het eten of kokhals je wel eens als je zelf eet of iemand ziet eten??

Vraag ook je HA eens naar een elektronystagmografisch onderzoek (ziekenhuis) en/of een Audiometrisch c.q. calorisch onderzoek.

Ik neem aan dat er regelmatig routinematige bloedtesten op bloedsuiker, bloedtellingen, elektrolyten en schildklierfunctie gedaan worden.

nine1987

Re: Duizelig en misselijk na elke autorit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:39

Ik denk eerder aan problemen met 't evenwichtsorgaan.. Ook omdat je last hebt bij 't omdraaien enzo..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:41

Balen dat de oorzaak dan bij de auto kan liggen -O- want m'n moeder is niet van plan deze al weg te doen :+

@Dubbelfun: geen last vab kokhalsneigingen wanneer ik mensen zie eten of zelfs eet. Soms vraag of me weleens af of ik überhaupt een kokhalsreflex heb :+ kan zo met m'n vinger over de achterkant van m'n keel voelen zonder problemen. Misselijk tijdens eten ben ik (zeker de laatste weken) wel vaak (maar de kans dat ik zwanger ben is <1 :') )

Ik zal die onderzoeken die je noemt eens opzoeken. Bloed wordt regelmatig wel geprikt ja, glucose en kalium vaak wat aan de lage kant en schildklier wiebelt, ene keer is TSH afwijkend en dan T4 net randje en de volgende prikrondje is alles wer oke.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:50

Laat de garage er maar z'n strip aan zetten ( kosten strip minder als 10,- + aanzetten kosten en ik had er veel minder last van ( te veel statische toestand) kwijt nooit minder ja veel

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:54

Wij hebben sinds een jaar een nieuwe auto en die zorgt bij mij ook voor wagenziekte. Als ik zelf rij is er niks aan de hand maar zodra mijn man rijdt dan kots in mijn hart eruit.
Hiervoor een aantal auto's gehad waar ik geen last had maar als kind al had ik het bij bepaalde auto's. Ik heb destijds allerlei onderzoeken gehad maar daar kwam niets bijzonders uit. Tabletjes tegen wagenziekte halen ook weinig uit, dus voor mij is de oplossing dat ik zelf moet rijden tot we een andere auto gaan kopen. En als we een andere gaan kopen ga ik tijdens de proefrit ook op de passagierszetel zitten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:06

snorkel1986 schreef:
Laat de garage er maar z'n strip aan zetten ( kosten strip minder als 10,- + aanzetten kosten en ik had er veel minder last van ( te veel statische toestand) kwijt nooit minder ja veel

Thanks, dat kan ik nog wel eens opperen. Ik lees op Google ook dat het werkt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:14

Wellicht voor iedereen een poging waard om eens te proberen;

Voordat je vertrekt, zoetigheid drinken en eten. Onderweg zelfs zoet snoep eten.
Dus niet als je pas ziek wordt, maar vooraf al.

Ik was eerder super misselijk. Zelfs als ik zelf reed en stil stond bij een stoplicht en als je anderen langzaam zag aansluiten naast je. Dan dacht mijn brein dat wij bewogen.
Ook schommelen, ponden, boten.. etc etc

Maar het nemen van veel suiker werkt goed.
Kost je niets om eens te proberen.

Denk er eens aan!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:34

Een zware knuffel op schoot houden kan ook helpen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:51

Er zijn tegenwoordig ook speciale wagenziekte brillen. Zelf geen ervaring mee maar lees van veel mensen dat die goed werkt. Alleen geen idee of die te combineren valt met een gewone bril... Maar misschien wel het proberen waard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:12

Ik heb het niet zo erg als jij nu beschrijft maar ik kan wel goed duizelig en suf worden als ik als bijrijder in een auto zit.

Bij mij heeft dat te maken met mijn evenwichtsorgaan. Daar heb ik ooit eens een virus oid op gehad en toen het ik echt last van draaiduizeligheid. Twee jaar geleden heb ik een sepsis gehad en dat lijkt ook een nadelig effect te hebben. In de supermarkt kon ik heel lang niet goed zoeken want dan bewogen mijn ogen te snel heen en weer voor mijn brein. Dan werd ik ook instant weer duizelig.

Bij mij trekt het gelukkig wel nog verder bij maar ik kan me voorstellen dat het echt vreselijk naar is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:09

Ik heb het niet zo erg, maar bij mij kan het ook heel erg verschillen per auto.

In een vrachtwagen kan ik hele films en series kijken, in een VW Scirocco ben ik zo misselijk. Strak naar buiten blijven kijken helpt. Achterin gaan zitten is in bijna elke auto een slecht plan.
Bij mij lijkt het ook vooral in de wat ‘sportievere’ auto’s erger te zijn.

Zit je altijd in dezelfde auto? Is er iemand met een grotere auto die eens een stukje met je kan rijden om te kijken of het daarin net zo erg is?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:17

Bij mij wisselt het ook, bij mij ligt het aan mijn oren. Dan zit ik meer verstopt en dan krijg ik meer last.
Ik kan echt binnen 10 sec in de auto heel ziek worden, bij mij helpen reispilletjes echt heel goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:27

Heel stom maar heb je geprobeert je neus te sprayen, en evt oordruppels van de huisarts?

Ik had jaren last tot ik oorontsteking kreeg middenoor, en later gehoorgang.
Toen kreeg ik voor de laatste druppels en sindsdien heb ik het idee dat ik het veel beter kan hebben als bijrijder.
En ik had niet overduidelijk ooronsteking.
Vaak zat is erin gekeken, maar het is wel weg nu sinds de kuur voor mijn oren en daarna weer dizzy, de gehoorgangontsteking kort erop.
En die druppels werken bij mij enorm goed.
Ik kan ook echt merken dat ik slinger als het opspeelt soms met lopen na opstaan.
En na druppelen 1-2 dagen dus niet meer.
Had ik dat maar eerder geweten!

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:07

Klinkt als een combinatie van het type auto en dat je zelf niet fit bent. Ik heb ook last van wagenziekte en dat is erger als ik verkouden ben of veel stress ervaar. Mijn dochtertje is ook wagenziek, maar was te jong voor reistabletjes. Daarom zijn we Seabands gaan proberen, een soort stoffen armbandje met een drukpunt tussen de pezen van je pols. Niet alleen voor haar, ook voor mezelf (om te testen of ze op lange ritten niet te veel afknellen/smetten, doen ze niet). Ik heb wel sterk de indruk dat het helpt.

Wat ook nog zou kunnen helpen: ogen dicht. Als je je ogen ontspannen dicht houdt (met een slaapmasker bijvoorbeeld, dan hoef je niet te "knijpen"), kan er in je brein geen verwarring ontstaan tussen wat je ziet en wat je voelt. Werkt natuurlijk alleen als je lekker achterover kan leunen (kussentje erbij desnoods), niet als je met je moeder wil kunnen kletsen of navigeren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:31

Ik lees even mee, hier niet chronisch ziek oid, maar soms als ik even te snel omdraai of omkijk of als passagier in de auto zit dan word ik licht in het hoofd en duizelig. Soortgelijke klachten dus.. alleen bij mij trekt het gelukkig binnen enkele seconden weer weg als ik vaste grond onder de voeten heb.

Evenwichtsorgaan is al eens gecontroleerd even als binnenoor. Ogen ook gecheckt. Als ik zelf autorijd dan nergens last van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:32

Wat vervelend!
Wat bij mij altijd goed hielp tegen wagenziekte; niet op een vast punt focussen, maar just lantaarnpalen volgen.
En verder, uit de Chinese geneeskunde en nog steeds wereldwijd een van de populairste middelen; gember. Ik kook het liefst wat warm eten met veel gember, maar je kan ook thee trekken van verse gember, of een smoothie maken met gember. Een gember-appel shotje is ook lekker als je een slowjuicer/sapcentrifuge hebt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:38

Beetje suf maar heb je het gevoel dat je oren verstopt zijn? Dan kun je ze een keer laten uitspuiten.. Bij zelfs een heel lichte oorontsteking kan je evenwichtsorgaan al van slag zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:37

SophievdV schreef:
Ik heb het niet zo erg als jij nu beschrijft maar ik kan wel goed duizelig en suf worden als ik als bijrijder in een auto zit.

Bij mij heeft dat te maken met mijn evenwichtsorgaan. Daar heb ik ooit eens een virus oid op gehad en toen het ik echt last van draaiduizeligheid. Twee jaar geleden heb ik een sepsis gehad en dat lijkt ook een nadelig effect te hebben. In de supermarkt kon ik heel lang niet goed zoeken want dan bewogen mijn ogen te snel heen en weer voor mijn brein. Dan werd ik ook instant weer duizelig.

Bij mij trekt het gelukkig wel nog verder bij maar ik kan me voorstellen dat het echt vreselijk naar is.

Jij hebt neuritis vestibularis gehad. Dat heb ik ook eens gehad. Dan krijg je last van draaiduizeligheid.
Heeft bij mij een dag of 2 geduurd met overgeven en echt niets kunnen behalve op bed liggen. Toen ben ik op dag 3 met iemand meegereden (ja, enorm wagenziek terwijl ik dat echt nooit ben) naar een duikstek en eenmaal in het water was het hele rare gevoel meteen weg. Ik heb heerlijk gedoken, dat weet ik nog. Weer een dag lager was het al weer beter, en na een week merkte ik niets meer, totdat ik ging paardrijden. Ik ben nog ongeveer 2 weken wagenziek geweest op mijn paard. Maar dat ging dus ook weer over, en ik ging wel rijden omdat er gezegd was dat ik de grenzen op moest zoeken, dan zou het sneller over zijn. Heeft bij mij dus al met al 1 week geduurd, maar na 1.5 dag was het ergste voorbij. Weer borden langs de weg kunnen lezen heeft denk ik een dag of 4 geduurd. Gemiddeld is men 2 weken duizelig en duurt het 2 maanden voordat het echt over is.

Hier gaat het om draaiduizeligheid, dan werkt 1 van beide evenwichtsorganen niet goed. Bij neuritis vestibularis is dat tijdelijk, maar bij veel mensen duurt het toch wel langer dan 1.5 dag voordat ze weer uit bed kunnen komen.

Het vervelende voor de TS is dat je waarschijnlijk nu niet meer kunt achterhalen of dat verkoudheidsvirus op het evenwichtsorgaan geslagen is (want dat is neuritis vestibularis). Maar het is dus wel de vraag of het bij de ts dus om draaiduizeligheid gaat of toch wat anders.

Je kunt oefeningen doen tegen draaiduizeligheid. Maar ik weet niet of het dan werkt als het alleen bij autorijden optreedt.

Er zijn ook nog opties als een soort 'steentjes' in je evenwichtsorgaan waardoor je zoiets krijgt. Google er maar eens op. Gaat ook weer over, en zijn ook oefeningen voor.

Sterkte er mee in ieder geval, er is niets erger dan duizelig zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:41

Wat mijn fysiotherapeut heeft aangeraden zijn Seabands. Ik twijfel nog steeds of het helpt bij mij, maar wellicht voor jou wel een uitkomst?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 15:19

Ik zal even proberen op iedereen te reageren:
germie schreef:
Hier gaat het om draaiduizeligheid, dan werkt 1 van beide evenwichtsorganen niet goed. Bij neuritis vestibularis is dat tijdelijk, maar bij veel mensen duurt het toch wel langer dan 1.5 dag voordat ze weer uit bed kunnen komen.

Het vervelende voor de TS is dat je waarschijnlijk nu niet meer kunt achterhalen of dat verkoudheidsvirus op het evenwichtsorgaan geslagen is (want dat is neuritis vestibularis). Maar het is dus wel de vraag of het bij de ts dus om draaiduizeligheid gaat of toch wat anders.

Je kunt oefeningen doen tegen draaiduizeligheid. Maar ik weet niet of het dan werkt als het alleen bij autorijden optreedt.

Er zijn ook nog opties als een soort 'steentjes' in je evenwichtsorgaan waardoor je zoiets krijgt. Google er maar eens op. Gaat ook weer over, en zijn ook oefeningen voor.

Sterkte er mee in ieder geval, er is niets erger dan duizelig zijn.

Ik dacht dat draaiduizeligheid hetzelfde was als BPPD, dat heeft mijn moeder weleens als ze wakker wordt en dan draait de hele wereld om haar heen. Dat heeft idd te maken met die kristallen in je evenwichtsorgaan dacht ik. Van wat ik daarvan weet is dat het spontaan begint (en meteen heftig is) en door bepaalde bewegingen bij de fysio die kristallen weer op hun plek komen te zitten oid en het dan meteen over is.

Ik ben overigens nooit verkouden. En dit sluipt erin als ik als bijrijder in de auto zit en na een half uurtje rijden moet ik een half uur in het donker stil liggen wil ik weer wat minder duizelig en misselijk zijn. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste dagen sowieso wat misselijk en duizelig(er) ben.

moonfish13 schreef:
Heel stom maar heb je geprobeert je neus te sprayen, en evt oordruppels van de huisarts?

Ik had jaren last tot ik oorontsteking kreeg middenoor, en later gehoorgang.
Toen kreeg ik voor de laatste druppels en sindsdien heb ik het idee dat ik het veel beter kan hebben als bijrijder.
En ik had niet overduidelijk ooronsteking.
Vaak zat is erin gekeken, maar het is wel weg nu sinds de kuur voor mijn oren en daarna weer dizzy, de gehoorgangontsteking kort erop.
En die druppels werken bij mij enorm goed.
Ik kan ook echt merken dat ik slinger als het opspeelt soms met lopen na opstaan.
En na druppelen 1-2 dagen dus niet meer.
Had ik dat maar eerder geweten!

Ik heb geen oorontsteking gehad en ook nooit oordruppels. Op welke manier werkt dat dan?

Sintara schreef:
Beetje suf maar heb je het gevoel dat je oren verstopt zijn? Dan kun je ze een keer laten uitspuiten.. Bij zelfs een heel lichte oorontsteking kan je evenwichtsorgaan al van slag zijn

Nee absoluut niet, ik ben 'sensorisch' heel gevoelig en ook m'n oren werken zeg maar veel te goed, waren ze maar eens verstopt :') zou me een hoop overprikkeling schelen (grapje natuurlijk).

8nnemiek schreef:
Wat vervelend!
Wat bij mij altijd goed hielp tegen wagenziekte; niet op een vast punt focussen, maar just lantaarnpalen volgen.
En verder, uit de Chinese geneeskunde en nog steeds wereldwijd een van de populairste middelen; gember. Ik kook het liefst wat warm eten met veel gember, maar je kan ook thee trekken van verse gember, of een smoothie maken met gember. Een gember-appel shotje is ook lekker als je een slowjuicer/sapcentrifuge hebt.

Ik heb wel gember capsules en thee probeerde maar dat deed niks.

De tips van een slaapmasker, een zware knuffel/kussen op schoot, speciale bril, Seabands en reisziektepilletjes ga ik eens over inlezen en/of proberen.

Mijn moeder gaat iig zo'n rubberen strip onder haar auto laten plaatsen, dat is wel heel fijn. Want mocht het aan het type auto liggen is het probleem al grotendeels verholpen omdat haar auto zo'n beetje de enige auto is waar ik in (mee)rij.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:17

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:47

Karlijn, ik dacht ook nooit oorontsteking gehad te hebben.
Artsen ook niet maar kennelijk hoeft het niet zichtbaar te zijn..?
Ik ben er volledig vanaf!
Het zijn druppels met 1% ontstekingremmer.
En ik moést altijd naar buiten kijken etc nu niet meer?!