Goede multivitamine met vitamine d en goed magnesium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Goede multivitamine met vitamine d en goed magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 12:57

Ik heb al enkele jaren een te laag vitamine d gehalte ( gemeten via bloedonderzoek).
Om dit op peil te houden slik ik vitamine d bij, van lucovitaal momenteel.
Ook slik ik magnesium bisglycinaat bij, voor spieren die snel krampen en trillen.
En nu kwam ik erachter dat ik, nadat ik begonnen ben met af en toe een multivitamine pil slikken ook af ben van m’n bloedend tandvlees en wat meer energie heb.

Ofwel: nu heb ik drie potjes staan waar ik het liefste 1 product wil gebruiken.
Waarom ik van alles nodig heb ondanks dat ik echt gezond en gevarieerd eet: geen idee.
Ik eet zowel vlees als zuivel als diverse groenten en fruit, maar kennelijk “ is het niet toereikend”. Ook heb ik af en toe een te laag ijzer gehalte,en eet daar dan ook weer bewust wat specifieks voor.
Ik hoef geen tips voor anders eten..

Wie weet er een goede multivitamine die dus rijk is aan goede vitamine d en ook liefste met magnesium bisglycinaat?

Suzanne F.

Re: Goede multivitamine met vitamine d en goed magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:09

In ons voedsel zit tegenwoordig gewoon te weinig vitamines en mineralen dus aanvullen met supplementen is zo raar niet. In elke multi zit eigenlijk ook wel d en magnesium maar niet in hoge doseringen. Ik neem elke dag 400 mg magnesium van Orthica bij, daar doe ik het erg goed op. Als ik jou was zou ik gaan voor een goede multi en los nog D en magnesium. Vitamine C is degene die zorgt dat je tandvlees niet meer bloedt, die zou ik ook in de gaten houden of los erbij nemen.
Ik neem dagelijks: 1 x vitamine C 1000, 2 x magnesium 400 van Orthica en een multivitamine. Bij bloedprikken zijn mijn waarden altijd goed en ik ben eigenlijk nooit ziek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:12

Je kunt het beste kijken naar het merk, goedkopere en slechtere merken stoppen magnesiumoxide in hun multivitamines en de betere merken zorgen voor goed opneembare vormen van de vitaminen en mineralen.

Goede merken zijn oa. Vitals, Plantina, Vitalize.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:16

Orthica is inderdaad een topper voor magnesium.

Voor vitamine D kan ik D-Cure 25.000 IE echt aanraden, dan neem je 1 ampule per week. Dit is een iets hogere dosis dus raadpleeg eerst je arts ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 13:16

Ja als ik niks “ alles in een” kan vinden houd ik het bij de losse potjes.
De magnesium neem ik altijd van golden naturals.
De d van lucovitaal de “ forte”.
Vitamine c had ik niet verwacht weinig binnen te krijgen maar kennelijk toch wel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 13:18

Beemsterkaas schreef:

Voor vitamine D kan ik D-Cure 25.000 IE echt aanraden, dan neem je 1 ampule per week. Dit is een iets hogere dosis dus raadpleeg eerst je arts ;)

M’n arts vond dat ik meer in de zon moest. Grapjas.
Ik slik op eigen initiatief dus bij, heb jaren terug wel eenmalig ampullen gehad via de apotheek maar volgens haar moest t daarna maar goed zijn..
Kan je deze zelf halen?

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:21

Goed opneembare vormen van magnesium hebben nogal een groot molecuul. Als je veel van deze verbinding in een multi wil stoppen dan krijg je hele grote tabletten. Daarom zit er in een multi vaak niet zo veel magnesium.

Een multi met veel vitamine D kun je waarschijnlijk wel vinden, maar met veel magnesium niet. Je zou dan dus uitkomen op twee supplementen, een multi met veel vitamine d en een los magnesium supplement.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:22

Alles in 1 ga je nooit vinden met de juiste (hoge) dosis volgens mij.

Dat komt omdat niet iedereen de hele tijd hoge dosissen van vitamine A, D, E en K mag opnemen (deze vitamines zijn niet wateroplosbaar wat betekent dat een overschot niet uitgeplast wordt).
Hetzelfde met mineralen, niet ieder mens mag de hele tijd een hoge dosis ijzer innemen bijvoorbeeld. Dat is maatwerk.

Daarom zijn de multivitamines gemaakt in veilige dosissen die door iedereen dagelijks gebruikt mogen worden zonder innerlijke schade aan te richten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:23

Muze schreef:
Beemsterkaas schreef:

M’n arts vond dat ik meer in de zon moest. Grapjas.
Ik slik op eigen initiatief dus bij, heb jaren terug wel eenmalig ampullen gehad via de apotheek maar volgens haar moest t daarna maar goed zijn..
Kan je deze zelf halen?

Klopt D komt uit de zon, en dat is waar het schoentje knelt hier :D

Tijdens de zonnige maanden hoef je geen D bij te nemen, je kan daar een beetje je gevoel in volgen.

Je kan D-cure inderdaad zelf halen of online bestellen, geen voorschrift nodig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:25

Volgens mijn huisarts kon het in ieder geval geen kwaad om vitamine D bij te slikken (geen extreme hoeveelheden uiteraard).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:39

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:48

Ik heb vitamine D van Kruidvat, zo'n kauwtablet. Die zijn tenminste weg te krijgen.

En verder heb ik multivitamine bruistabletten van de Rossmann (49 cent), en ze hebben ook magnesium bruistabletten voor 49 cent:
https://www.rossmann.de/de/gesundheit-a ... 5615614366

Die vind ik ideaal voor na het sporten, beker water, tabletten er in en ze lossen wel op en ik heb wat te drinken met een smaakje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 18:56

Zelfs in de hoog zomer was m’n vitamine d te laag, kom dagelijks buiten en soms ook de hele dag.
Helaas helpt dat dus niet genoeg

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:10

Ik heb ook vitamine D tekort door de medicijnen die ik slik en ik moet dagelijks vitamine D3 500mg/800IE slikken. Merk maakt niet uit wel dat het kauw/zuig tabletten zijn zo wordt het opgenomen via slijmvliezen.

Teveel ervan wordt niet opgenomen dus die hele hoge doseringen doet niet zoveel. Te weinig doet ook niet zoveel uiteraard.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:20

BeFunny schreef:
Ik heb ook vitamine D tekort door de medicijnen die ik slik en ik moet dagelijks vitamine D3 500mg/800IE slikken. Merk maakt niet uit wel dat het kauw/zuig tabletten zijn zo wordt het opgenomen via slijmvliezen.

Teveel ervan wordt niet opgenomen dus die hele hoge doseringen doet niet zoveel. Te weinig doet ook niet zoveel uiteraard.

Hele hoge doseringen als in een pipet die 1x in de week moet hebben weinig nut.
Maar dagelijks bijv. 2000 ie heeft zeker wel nut. Beter dagelijks 2000 ie dan 1x in de week 25.000 ie.

En wat je zegt over beter kauw of zuigtabletten klopt niet. Het is belangrijk dat het met olie ingenomen wordt of dat het olie bevat.
Dan wordt het beter opgenomen.
Bijv in lucovitaal capsules zit olie.
Ik had altijd lage vitamine d.
De kauwtabletten van 400 of 800 ie deden bij mij helemaal niks. Net als de pipetjes met hoge doseringen.
Ook logisch, stel dat je dorst hebt. Wat zal beter helpen?
1x een emmer leeg drinken en de rest van de week niks?
Of dagelijks een paar glazen?
Zelfde met vit d.
Ik slik dagelijks 2000 tot 3000 ie en m'n vitamine d is van 35 naar 120 gegaan. Voel me beter als ooit.
Bij m'n dochter hetzelfde. Slikt 2000 IE en is van 43 naar 102 gegaan.
En belangrijk, altijd magnesium erbij nemen. Bij een vit d tekort heb je praktisch altijd een magnesium tekort. Magnesium en vit d hebben elkaar nodig. Verbruiken elkaar ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:28

TS: je zal geen multi vitamine vinden waar alles inhoge of de juiste doseringen in zit. En met de vit d doseringen in een multi vitamine zal je ook geen vit d tekort mee ophogen. Daarvoor zit er een te lage vit d in.
Vaak maar 400 IE of 800 IE. Te weinig.
Met een multi vitamine kan je je vitamine d hoogstens op peil houden wanneer deze weer goed is. Tenzij je een opname probleem in je darmen hebt. Dan zal je toch echt hogere doseringen nodig hebben.

Hoeveel IE slik je nu dagelijks?
Ik kom van een waarde van rond 34 en slik dagelijks rond de 3000 IE. Icm 400 mg magnesium.
Magnesium en vit d hebben elkaar nodig en verbruiken elkaar dus goed deze beiden te nemen.

Bloedend tandvlees is trouwens ook een symptoom van vit d tekort. Kan dus ook zijn dat het bloeden is gestopt omdat je vit d waarde meer gestegen is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:50

Ik slik al heel lang dezelfde vitamine d, 3000iu.
Bijna dagelijks soms in de zomer om de dag.
Altijd nog steeds bloedend tandvlees gehad en sinds een multivitamine is dat ( bijna constant) weg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:53

Tieme schreef:
BeFunny schreef:

Hele hoge doseringen als in een pipet die 1x in de week moet hebben weinig nut.
Maar dagelijks bijv. 2000 ie heeft zeker wel nut. Beter dagelijks 2000 ie dan 1x in de week 25.000 ie.

En wat je zegt over beter kauw of zuigtabletten klopt niet. Het is belangrijk dat het met olie ingenomen wordt of dat het olie bevat.
Dan wordt het beter opgenomen.
Bijv in lucovitaal capsules zit olie.
Ik had altijd lage vitamine d.
De kauwtabletten van 400 of 800 ie deden bij mij helemaal niks. Net als de pipetjes met hoge doseringen.
Ook logisch, stel dat je dorst hebt. Wat zal beter helpen?
1x een emmer leeg drinken en de rest van de week niks?
Of dagelijks een paar glazen?
Zelfde met vit d.
Ik slik dagelijks 2000 tot 3000 ie en m'n vitamine d is van 35 naar 120 gegaan. Voel me beter als ooit.
Bij m'n dochter hetzelfde. Slikt 2000 IE en is van 43 naar 102 gegaan.
En belangrijk, altijd magnesium erbij nemen. Bij een vit d tekort heb je praktisch altijd een magnesium tekort. Magnesium en vit d hebben elkaar nodig. Verbruiken elkaar ook.

Bij mij doet het wel wat ik word elke 3 weken geprikt voor bloed onderzoek :j ik heb van de apotheek of van lucovitaal. Maar mijn oncoloog zegt dat het merk niks uitmaakt. Mijn vit D was bijna 0 en op die 800ie is de waarde weer goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:58

Tieme, wanneer die eens per week pipetten niets doen hoe verklaar je dan dat ik na 12 weken van 20 naar 80 ben gegaan? Info is goed maar geen misinfo geven.
Daarna op pillen , 4000, die deden niets bij mij dus nu standaard eens per 2 weken een capsule van 25.000.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:50

Ik slik 3 keer per week D10.000 die is op olie basis dat werkt beter.