(Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

(Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 17:52

Ik ben sinds een aantal maanden vol energie via een hardloopschema aan het hardlopen. Ik volg dan echt netjes het schema, dus 3 maal per week een rondje.
Nu heeft iedere beginner volgens mij wel wat mankementen,..ik onder andere in het begin aan mijn scheenbeen maar alles trok netjes weg.

Echter sinds afgelopen donderdag is het hardnekkiger. Ik had een kleine beetje last van mijn rechter enkel. Gewoon normaal kunnen lopen, maar na afloop net wat zeurend. Die nacht niet lekker geslapen door wat ongemak en vrijdag besloot ik mijn enkel wat dichterbij te bekijken en daar zat wat zwelling. Gek.. want ik heb geen misstap begaan en niets vreemds gedaan. Zondag ochtend besloten om toch een rondje te gaan, wellicht trekt het weg. Maar dat was dus niet handig. Sinds zondag is mijn voet ( met name hiel) echt heel pijnlijk. Normaal staan gaat nog wel maar lopen niet. Het afwikkelen van de voet doet echt genadig zeer. ( ik loop kreupel) Te omschrijven als stekende pijn in de punten van de pees/ spier die langs het enkel gewricht naar mijn hiel loopt. Ook kon het zondag erg bonzen.

Huisarts; kon niets verklaren, want heb me niet verstapt. Er is geen spontane scheur te zien in de botten. Ook is het niet rood van een ontsteking.

Mijn vraag; herkent iemand dit? Wat kan ik hiermee ( behalve rustig aan doen), en wat kan ik doen om het herstel te bespoedigen, was namelijk zo ontzettend lekker op weg en ik baal hier zo van.

Yenni

Re: (Onbekende) blessure na hardlopen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:05

Goed dat de huisarts al wat controles heeft gedaan. Uit je verhaal op te maken zijn er dus wel fotos gemaakt (geen scheur in de botten zeg je). Voor de pijn paracetamol pakken, voor de zwelling koelen. Lopen gelange de pijn toelaat. Beterschap zo met de kerstdagen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:07

Toch even langs de fysio?
Die hebben meer kennis van het bewegingsapparaat dan een huisarts.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:09

Die foto is denk ik een röntgenfoto? Daarop zie je geen weke delen letsel. Het kan best dat je pees/spier overbelast is, dat zie je dan niet.

Ik zou eens beginnen met rust nemen en dan misschien een naar een (sport)fysio

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:10

Ik heb heel lang geleden ook een hardloop blessure gehad. Niet in mijn enkel maar wel extreme shin splint in beide scheenbenen. Wat bij mij hielp was sporttape. En dan niet van die tape waarbij je alles dichtplakt voor de stevigheid, maar van die sporttape die je spieren ondersteund en de doorbloeding verbetert. En daarnaast (helaas) veel rust. Wandelen mocht wel om de doorbloeding te helpen, maar ook daar had ik veel pijn. Tiger Balm vond ik ook een uitkomst, dat verzacht en verwarmd. En magnesium spray voor na het wandelen of voor het slapengaan. Uiteindelijk ben ik wel dik 2 maanden bezig geweest voordat ik het echt niet meer voelde. En ik heb ook gezworen om nooit meer te gaan hardlopen na deze ellende, maar inmiddels gaat het weer prima en loop ik zelfs evenementen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:13

Heb je goede schoenen? Dit kan écht veel verschil maken. Ik heb bijvoorbeeld schoenen die veel steun geven bij de enkel, anders "zak" ik iedere pas iets naar binnen met mijn enkels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 18:42

Als je pech hebt is het de peesplaat, in de volksmond ook wel hielspoor genoemd. Die loopt van de achillespees onder de voet door. En bij mij gaf die ook pijn op de 'knokkel' van de enkel. Met speciale zooltjes ging het over, eerder niet.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:02

Fysio toe
Zou de volgende stap zijn. Weet niet of je op t asfalt loopt( das belastend) of op zachte ondergrond?
Sterkte
Ff stappie terug dus

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:23

JudithGigi schreef:
Heb je goede schoenen? Dit kan écht veel verschil maken. Ik heb bijvoorbeeld schoenen die veel steun geven bij de enkel, anders "zak" ik iedere pas iets naar binnen met mijn enkels.

Ja dit! Goeie schoenen die passen bij je loopstijl zijn heel erg belangrijk met hardlopen. Voor nu zou ik ook zeggen naar de fysio en rust pakken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:49

Zwelling is vaak teken van overbelasting of een defect. Aangezien er niets kapot is en je geen misstap hebt gemaakt ga ik uit van overbelasting. Wellicht past het opbouwschema niet bij je of heb je gewoon iets waardoor je dit schema minder goed tolereert qua lijf.
Punt is, je bent overbelast en dat moet tijd krijgen om recht te trekken. Je kunt dit ondersteunen door in te tapen of een reiskous aan te trekken (geeft compressie, waardoor je lijf minder hard hoeft te werken het vocht weg te werken). Pootje geregeld omhoog leggen helpt ook, veel drinken. En pak je rust. Luister naar je lichaam.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:08

Helemaal eens met de voorgangers: rust, fysio en (wanneer je weer gaat lopen) checken of je echt goede schoenen hebt die bij je passen én met compressiekousen starten voor extra steun. Kan in jouw geval geen kwaad :)

En wellicht overbodig: een goede schoen voor de een, hoeft voor de ander geen goede schoen te zijn. Dus als je het nog niet had gedaan: echt even goed advies inwinnen.

Sterkte! +:)+

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 00:25

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Heel erg bedankt.

Er is inderdaad een röntgenfoto gemaakt om te zien of er niet een spontaan scheurtje in het bot was gekomen.
Mee eens dat dat alleen de botstructuur weergeeft en niet alle pezen en spieren. Want ik had ook totaal niet verwacht dat er een scheur te zien zou zijn.

Via Google kwam ik inderdaad ook uit op goed schoeisel. Ik heb nu 'maar' lopers schoenen uit de scapino collectie. Wat zou jullie advies zijn? Echt naar een renners winkel toe te gaan? ( en welke?)

De vraag kwam langs op welke ondergrond ik ren, en dat is eigenlijk alleen asfalt. Wellicht zou meer variatie ook helpend zijn.

Voor na de feestdagen dus afspraak fysiotherapeut en afspraak voor goede schoenen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 03:40

Hutchersons post ben ik het helemaal mee eens.
Wat mijn idee versterkt is dat je zelf al zegt dat je last hebt rond je scheenbeen, maar dat zou horen of het wel wegtrekt. Dat klinkt voor mij ook als overbelasting. Het kan zijn dat dit schema niet voor je werkt bv of dat je te hard loopt. Soms kun je een training conditioneel wel aan, maar moet je lijf nog wennen aan de belasting. Dat vraagt tijd. Herstel is een essentieel onderdeel van training. :)

Voor nu rust houden en vooral niet door de pijn heen lopen. En straks misschien eerst even opbouwen met wat wandelen erbij. Niet klakkeloos verder gaat waar je in je schema was gebleven, als je dat al zou overwegen.

Beterschappies!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 04:20

Loopanalyse laten maken.En kleine pijntjes niet meer negeren voortaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 04:50

leeslampje schreef:
Helemaal eens met de voorgangers: rust, fysio en (wanneer je weer gaat lopen) checken of je echt goede schoenen hebt die bij je passen én met compressiekousen starten voor extra steun. Kan in jouw geval geen kwaad :)

En wellicht overbodig: een goede schoen voor de een, hoeft voor de ander geen goede schoen te zijn. Dus als je het nog niet had gedaan: echt even goed advies inwinnen.

Sterkte! +:)+

+1

Yenni schreef:
Goed dat de huisarts al wat controles heeft gedaan. Uit je verhaal op te maken zijn er dus wel fotos gemaakt (geen scheur in de botten zeg je). Voor de pijn paracetamol pakken, voor de zwelling koelen. Lopen gelange de pijn toelaat. Beterschap zo met de kerstdagen!

Paracetamol zullen ze altijd eerst aanraden, maar voor het geval er toch ontsteking is, neem ik in zo'n geval - als de pijn te hinderlijk is ook bij niet-lopen, anders is rust beter - liever iets dat ook ontstekingsremmend is als ibuprofen (als je geen te gevoelige maag hebt natuurlijk, en niet te lang nemen). Paracetamol heeft enkel een pijnstillende maar geen genezende werking, handig bij een kater of een griepje maar anders zie ik er het nut niet van in.

Ik weet niet of jullie in Nederland ook podologen hebben? Die hebben veel kennis op dit vlak, en kunnen ook zooltjes op maat maken indien nodig (al ben ik meer fan van fysio dan van zooltjes, die maken je lijf sterker ipv hulpmiddelen gebruiken. Maar bij sommigen is dit niet genoeg).

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:24

Ik zou beginnen bij de fysio.

Absoluut een loopanalyse laten doen, bv bij runnersworld. Zij kunnen je vervolgens adviseren over de juiste schoenen. Dat maakt echt een enorm verschil.

Daarnaast is het ook nuttig om een keer looples te nemen. Runnersworld bied dit weleens gratis aan maar een clinic kan ook. En misschien dat de sportfysio hier ook iets in kan betekenen.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:20

Bedankt voor alle tips!
Ik vind het onwijs irritant dat ik niets kan . Net een klein stukje gelopen en overal om mij heen zijn mensen aan het hardlopen :') . Ik hoop dat de pijn vlot gaat weg trekken ( wat tot nu toe 0 het geval is) en ik dan advies kan in winnen voor goede schoenen en weer kan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:45

Voor voetenadvies en loopadvies kun je ook naar een podotherapeut gaan. Het kan ook zijn, hoeft niet uiteraard, dat je cuboid botje (een van je voetwortelbeetjes) niet helemaal lekker op z'n plek zit. Een podo kan dat controleren en indien nodig recht zetten. Niet elke fysio kan dat (goed). En een podo kan ook kijken naar je looppatroon, wel gewoon lopend en niet rennend en kan ook advies geven waar je op moet letten bij het aanschaffen van (hardloop) schoenen.

Ik loop niet hard, maar sport wel veel. Ik overponeer ook. Dat laatste kun je trouwens met een beetje mazzel ook wel aan je schoenen zien als je dat doet. Als je je hardloopschoenen voor je op tafel zet en ze staan niet recht (de hak naar je toe gedraaid) maar schuin naar binnen, dan overproneer je vrij wel zeker. Iets dat een podo kan helpen oplossen met zooltjes. Met een afwijken looppatroon kun je een hoop ellende aan je onderstel krijgen en bij een hardloopwinkel kunnen ze niet alles voor je oplossen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:11

Herkenbaar verhaal. Ik ben in mei ook begonnen vanaf 0, en ook al vanaf het begin met kuitklachten te maken, wat soms ook doortrekt naar de schenen. Ik ben naar de fysio geweest, die heeft dry needling gedaan, ik heb schoenen gekocht bij en winkel met loopanalyse. Maar beide zorgen er nog niet voor dat het pijnvrij is. Ik ben nu laatst bij een podotherapeut geweest, verbonden aan een hardloopwinkel, zij hebben testjes gedaan, zowel op m'n blote voeten als m'n oude en nieuwe schoenen, testjes gedaan qua beweeglijkheid van m'n voeten en benen en daar worden nu zooltjes voor mij gemaakt.

Ik hoop echt onwijs dat dat gaat helpen, maar het kan dus een hele zoektocht zijn. Ik zou als ik jou was beginnen bij de fysio en voor je schoenen kijken of je zoiets kan vinden als bij mij, dus waarbij er echt podotherapeuten rondlopen voor verkoop van schoenen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:25

Los van dat het vervelend is, denk ik dat je eerst maar even rust moet pakken.
Dat je last had en toch ging lopen was dus niet handig.
Als je zonder echte aanleiding zoiets hebt, heb ik het vermoeden dat je voeten onvoldoende hersteltijd hebben na een rondje lopen.

Ik was ook een fanatieke loper. En kreeg ook voetproblemen. In mijn geval was het heel duidelijk dat ik tussen de rondjes door veel meer rust moest pakken. Ik ging 6x in de week 6-10 km. Dat heb ik naar beneden bijgesteld en ging toen 2-3 keer in de week. En als ik heeel ver ging, pakte ik langer rust of liep ik erna een kort rondje.

Maar heb ook hulp gehad van een sportfysio. Ging voor andere schoenen bij een winkel die kijk had op hardlopers. En dus verder gingen dan alleen je voet opmeten maar ook naar standen, afdruk en houding keken.

En werd lid van een vereniging om mij een spiegel voor te houden. Ik liep dus echt niet goed. Omdat loop techniek toch wel lastig is om ongedwongen een nieuwe houding aan te nemen, duurde het ook best lang voordat dat verbeterde.
Daarna geen voetproblemen meer gehad.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:56

Met 2 fanatieke hardlopers in huis kan ik je aanraden om eerst goed rust te nemen.
Ondertussen op zoek te gaan naar een fysio, eventueel vragen bij een atletiekvereniging, die jou weer goed op weg gaat helpen om pijnvrij te lopen.
Bij bv een Runnersworld een loopanalyse te laten maken wat voor type hardloopschoenen je nodig hebt.
En ga naar een atletiekvereniging toe die bv een start to run organiseert.
Die helpen je niet alleen met een loopschema, maar letten ook goed op je techniek.
Hoe beter je techniek is hoe des te minder je blessure gevoelig je bent.
Mijn zoon ( 16jaar) en de fanatiekste heeft minimaal elke week 1 training waarvan de helft bestaat uit techniek en houding en de andere helft uit rondjes lopen voor de conditie waarbij er ook wordt gelet op zijn houding en om de week een krachttraining.
Minimaal 1 duurloop en 1 intervaltraining per week. Voeg er nog wat survivaltraining bij, en de week is al bijna om.
1 keer per maand op zondag ergens een hardloopwedstrijd of leuke loop.
En nog een keer een survivalwedstrijd.
Gelukkig kan ik niet meer paardrijden en staan die bij mij grasmaaier te zijn, dus kunnen we dit zo doen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:43

Als je geen hardloop ervaring hebt, is 3D per week veel. Vooral je pezen en gewrichten hebben veel tijd nodig om aan deze beweging te wennen en dat duurt langer dan conditie opbouwen.
En dan zijn goede schoenen echt nodig. Er zal vast wel een hardloopwinkel bij jou in de buurt te vinden zijn. Het beste een waar je ze loop/landing filmen en daar de juist schoen bij zoeken.

Voor nu zou ik ff stoppen, todat de blessure weg is een dan langzamer opbouwen. Ik deed alle trainingen 2x voordat de volgende nam.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:14

Er zit bij ons een atletiek vereniging echt wel dichtbij, dus dat is zeker te organiseren.
En ik lees van jullie dat 3 maal per week dus ook wel veel is, aha.. ik denk dan inderdaad te weinig hersteltijd. Want ik liep nu rondjes van 6,4 km per stuk.
Wat ik me dan afvraag, ik doe echt een training voor beginners waarom dit dan 3 maal per week is? Ze schermen er mee dat je met 12 weken 5 km in 30 minuten kan doen.
Ik lees wel echt allemaal tips waar ik iets mee kan.

Ik kan bij de fysiotherapeut er ongetwijfeld pas bijkomen in het nieuwe jaar, dus voor nu lopen we nog steeds kreupel door het leven. Wanneer ik thuis ben naast werk en paard dan leg ik mijn voet hoog, maar volgens mij is dat echt nog steeds te weinig, want hij blijft echt fors dik. Dat klopt denk ik wel dat het lang duurt voordat vocht er uit is? Of ik zou echt moeten stoppen helemaal te belasten.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zojuist genomen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:06

Nou meid die dikte dat komt niet door het hardlopen
Jij hebt je voet niet verzwikt?

Iig zou ik echt goede schoenen kopen en ze passen bij een goede hardloop winkel. Maar eerst je voet laten genezen. Nou dan rekening met 150 tot 200 euro ongeveer voor de schoenen.

Met de opbouw liep ik 3 tot 4 x per week. Een dag rust en een dag lopen. Dus 3 x per week is niet teveel. Ligt er wel aan hoe je loopt en hoe lang dus welk schema. Ik begon met Evy.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:35

Je moet het echt even niet in je hoofd halen om te belasten. Oke als je naar toilet moet oid even gaan maar verder kous aan en poot omhoog. Dit is hele vette overbelasting. Echt leer naar je lijf luisteren. Je moet nu niet eens nadenken over hardlopen :')