Veel ziek/niet fit rond deze periode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Veel ziek/niet fit rond deze periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 20:34

Wie herkent dit ook? Ik kan toch niet de enige zijn? -O-

In plaats van nu lekker een lesje bodycombat doen, ben ik wéér geveld door een verkoudheidsvirus/griepvirus. En ik ben er klaar mee.

Vorig jaar heb ik ongeveer een maand eruit gelegen met werk. Uiteindelijk heeft een antibiotica kuur ervoor gezorgd dat ik me beter ging voelen.
Dit jaar is niet veel beter. Het begin 7 weken geleden met niet fit zijn. Doorgewerkt met paracetamol. Daarna ging het een halve week goed, toen kreeg ik keelpijn. Dat weekend was ik ziek, het bleek corona te zijn. Na een week uitzieken op de bank, weer gaan werken. Dat ging een week goed, want dat weekend kreeg ik buikgriep. Weer een week thuis gebleven om écht goed uit te zieken. Dat is nu ongeveer drie weken geleden, dit is week vier dat ik weer normaal werk en volledige uren.
Je raadt het al... sinds gister hoofdpijn, blegh gevoel, snotterig.. Niet zo ziek dat ik niet kan werken, dus hup paracetamol erin en gaan.

Ik snap het niet. Ben er ook zo klaar mee.
Nu heb ik wel een beroep waarbij ik veel mensen aanraak (handtherapeut), maar toch.. ik ontsmet mijn handen veel, was ze veel. Maar het maakt niet uit.
Verder ben ik gezond, sport ik 3-4x in de week en rijd ik 2x paard in de week. Probeer gezond te eten, 8 uur te slapen etc. Stress level is wel wat hoger, omdat her druk op het werk is en er collega's met psychische klachten zijn uitgevallen. Waaraan ik wel aan mijzelf merk, dat ik daardoor alles op mijzelf ga betrekken en denk dat ik harder en meer moet werken. Dus wie werkt er vrijdag weer een paar uur extra? Juist ja..
Om die reden is de sfeer de laatste weken ook niet altijd goed onderling en daar heb ik ook moeite mee.
Mensen die ziek zijn, daaraan wordt gevraagd hoe het ermee is. Niet aan mij. Ik ben niet ziek.

Maar goed, dat heeft niets met de situatie van vorig jaar te maken, toen ik ook weken onder de pannen was...

Ik wilde even van mijn af typen en misschien weet iemand raad? Ik denk dat de huisarts hier weinig tot niets mee kan, dus die wil ik niet lastig vallen. Hebben het druk genoeg...

Dammie

Re: Veel ziek/niet fit rond deze periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:56

Ik had dit vorig jaar ook. Mijn weerstand bleek slecht te werken door een medische oorzaak.
Dus als ik jou was, zou ik toch de huisarts bellen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:04

Hoelang doe je je huidige beroep?

De eerste jaren dat ik in de zorg werkte was ik ook heel veel ziek en vaak ook behoorlijk heftig.

Gek genoeg heb ik dan ook wel een keer gehad dat elke cliënt en collega corona had en ik als enige niet :+ ik kwam er pas weken later achteraan.

Ik denk wel door de afgelopen jaren dat we minder weerstand hebben opgebouwd door minder onder de mensen te zijn geweest. De ene lijkt er helaas wat gevoeliger voor dan de anderen.

Ik ben dit jaar voor het eerst er steeds vanaf gekomen met hele milde verkoudheid en een beetje van die halve symptomen.

Maar ik denk ook dat je niet genoeg uitrust en hersteld tijdens de periode dat je ziek bent. En ik snap het hoor dat het met je werk lastig is, maar soms kan een week extra herstellen wat beter uitpakken.
Ik zou wel laten uitzoeken of er misschien medisch wat speelt of met je weerstand.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:07

Nja, als ik kijk naar je weekschema en dat je aangeeft dat je stress hebt, kan ik me wel voorstellen dat je eerder verkoudheden enzo te pakken hebt.

Sowieso is het ook wel de tijd van het jaar. Zit zelf ook wat vaker met een net-niet-ziek-genoeg te werken

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 21:09

@Zebrastreep: 5 jaar.. en sinds 2 jaar een deze baan en dus al 2x zo'n periode gehad

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:10

Hier ook. Veel stress en ik blijf van de ene in de andere snotter, hoest, koorts, moe en spierpijn te gaan. Irritant en vermoeiend.een week fit zou ik al blij mee zijn. Meer dan kalm aan doen en uitsnotteren en gezond eten en blijven bewegen moe of niet meer kan ik niet doen,

mijn weerstand is nagenoeg niet bestaand en anderen hoeven maar even mijn kant op te snotteren en ik pik het al op. Zeker bij stress en vermoeidheid,

Sylver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:21

Heel herkenbaar.. inmiddels ook al ruim 3 weken aan het kwakkelen. Keelpijn, slijm ophoesten, verkouden, soms verhoging/koorts, hoofdpijn..

Maar dan weer niet ziek genoeg om ziek te melden, maar ook niet fit genoeg om ‘s avonds of in het weekend dan nog dingen te ondernemen. Heel frustrerend :(
Vrijdag van de dokter antibiotica gehad maar ik voel me nog niks beter helaas… ik werk in het onderwijs dus ben ook continu omsingeld door snotterende kinderen. Maar zo als nu heb ik het nog nooit gehad :\

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:13

Hier ook. Net eindelijk weer te sporten en werken na zwangerschap, direct griep, oorontsteking, verkouden etc etc. Ik ga wel gewoon door, maar ben gister niet wezen sporten. Waar ik weer van baal wegens geen doorzettingsvermogen -O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:23

Wellicht placebo effect, maar ik ben destijds een multivitamine met zink gaan gebruiken. Dat vervangt gezond eten niet, maar ik (b)leek er wel baat bij te hebben.
Intensief sporten gaat niet samen met een zwakke weerstand, lichtjes bewegen wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:28

Zertab schreef:
Stress level is wel wat hoger, omdat her druk op het werk is en er collega's met psychische klachten zijn uitgevallen. Waaraan ik wel aan mijzelf merk, dat ik daardoor alles op mijzelf ga betrekken en denk dat ik harder en meer moet werken. Dus wie werkt er vrijdag weer een paar uur extra? Juist ja..
Om die reden is de sfeer de laatste weken ook niet altijd goed onderling en daar heb ik ook moeite mee.
Mensen die ziek zijn, daaraan wordt gevraagd hoe het ermee is. Niet aan mij. Ik ben niet ziek.

Slechte weerstand is vaak een teken dat er iets in je leven niet in balans is.
Luister naar je lijf en naar wat goed voor jou is.
Hierboven staat waarschijnlijk een onderdeel van de sleutel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:37

Hier merken we dit jaar wel echt dat er meer nare virussen rond gaan.
De laatste keer dat ik echt flink ziek was, dat was in 2020 met corona. Rillen van de koorts, alle conditie in een klap kwijt.. De jaren erna ben ik nauwelijks ziek geweest.. Totdat mijn vriend een paar maanden geleden voor het eerst sinds ik hem ken met koorts in bed lag. Week erna was ik ook goed ziek.
En een paar weken geleden voor de tweede keer dit jaar, deze keer met 40 graden koorts en een week last gehad.
Terwijl ik normaal bijna nooit ziek ben.
Ook familie heeft hier vaker plat gelegen dit jaar.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:46

Volgens mij heerst het... Eigenlijk al sinds eind van de zomer op en aan ziek, zwak en misselijk. Ik ben echt nooit, maar dan ook nooit ziek.
Vorig jaar zomer corona gehad en echt ziek geweest met flinke koorts. En nu telkens weer een paar weekjes fit, dan weer een paar weken snotteren en zo blijft het maar doorgaan, ik heb het nu wel gezien. Momenteel ook alweer 2 weken verkouden en aan het snotteren.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:31

Hier ook al 4 collega's die de laatste 2 weken achter elkaar ziek zijn en ik merk dat ik sinds gister ook begin ;(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:10

Hier ook al een dikke week echt 0 waard.
Zweet mij te pletter, slaap 3 nachten niks en dan opeens 12h non stop.

Ik was in het ziekenhuis toevallig (voor iets anders) en daar zeiden ze ook dat het heerst momenteel.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:19

Eet je voldoende groente en fruit?
Een onderhouds dosering vit D slikken kan ook geen kwaad. Samen met Echinacea C kan dit je weerstand verhogen.
Mocht je darmklachten hebben, kan probiotica ook helpen.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:21

Ik was vroeger echt zelden ziek, maar dit najaar ben ik al 3x goed ziek geweest waarbij ik mij ook ziek moest melden op werk. Nou vind ik een keer ziek zijn niet zo heel erg en probeer ik goed mijn rust te pakken. Maar nu ben ik er wel klaar mee :+ Ik probeer weer even extra te letten op gezond eten en voldoende nachtrust, meer weet ik ook niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:29

senna21 schreef:
Wellicht placebo effect, maar ik ben destijds een multivitamine met zink gaan gebruiken. Dat vervangt gezond eten niet, maar ik (b)leek er wel baat bij te hebben.
Intensief sporten gaat niet samen met een zwakke weerstand, lichtjes bewegen wel.

Dat slik ik dus ook als supplement. En nog iets voor vrouwen. Ben het eigenlijk gaan slikken zodat ik geen overgangsklachten had. En dat hielp. Maar gebruik het al vijf jaar en sindsdien zelfs geen dag meer verkouden geweest, nooit corona gehad, geen dag ziek, niks.

Kan me niet voorstellen dat dat alleen placebo-effect zo zijn. Maar dan nog werkt het verdomd goed! Voel me er super bij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 16:12

Nyaleti schreef:
Eet je voldoende groente en fruit?
Een onderhouds dosering vit D slikken kan ook geen kwaad. Samen met Echinacea C kan dit je weerstand verhogen.
Mocht je darmklachten hebben, kan probiotica ook helpen.

Ik eet 300 gram groenten per dag en twee stuks fruit. :)
Ik slik standaard vitamine D in de winter.

Echinacea doet echt niets dus die gebruik ik niet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 19:06

Nog meer mensen die afgelopen maand ook blijven kwakkelen? Niet zo ziek dat ik niet kan werken, maar wel echt niet fit dat sporten bijvoorbeeld ook half/half gaat.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:14

Zertab schreef:
Nog meer mensen die afgelopen maand ook blijven kwakkelen? Niet zo ziek dat ik niet kan werken, maar wel echt niet fit dat sporten bijvoorbeeld ook half/half gaat.

Ik werd de laatste dag van februari ziek, ongeveer een week echt ziek geweest. Daarna weer langzaam aan het werk gegaan vanuit huis maar weinig energie. Ik begin nu weer een beetje energie terug te krijgen maar het is nog zeker niet wat het geweest is. Vorige week donderdag voor het eerst weer echt een volledige dag op kantoor volgehouden ipv om drie uur naar huis omdat het niet meer ging. Qua sporten kan ik weer 5km hardlopen maar ben daarna behoorlijk moe waar ik eerst 15km liep.

Maargoed er zit nog steeds vooruitgang in dus ik ga ervanuit dat het wel weer goed komt. Door het mooie weer blijf ik ook teveel dingen doen, ben bang dat het zomaar weer voorbij is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:23

Als mensen nou gewoon eens uit de buurt van anderen zouden blijven als ze zich niet lekker voelen dan scheelt dat een hoop ziekmeldingen.. Maar de hygiëne van de gemiddelde mens is ook erg slecht dus als je veel in contact komt met anderen loop je in dit seizoen vrij snel wat op helaas.

Maar dat niet fit herken ik wel. Niet echt ziek, maar dagenlang al enorm moe en wel af en toe zo'n grieperig gevoel, maar verder zet het dan niet echt door naar ziek zijn. Op zich wel fijn dat het geen heftig virus is, maar dat kwakkelen de hele tijd word je ook zat van. Als ik het nu terug bekijk dan gaat dit al een paar weken op en af nu.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 20:00

Ja herkenbaar! Gaat echt op en af.

En als ik me dan elke keer ziek moet melden, kan ook niet. Thuiswerken is ook geen optie, want dat kan niet.
Handen wassen probeer ik na elk patiënt contact te doen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:39

Vitamine D bijslikken 1000iu per dag kan enorm helpen. Vooral in deze periode dat lichaam op reserves teert. Ik slik het de hele winter en nooit ziek.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 20:53

Ik slik ook al vitamine D
Eet gezond. En sport 6x per week.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:12

draag je ook een mondkapje tijdens je werk?
misschien dat dat mee kan help jezelf beter te beschermen?