Mondhygiënist ontstoken tandvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Mondhygiënist ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 19:45

Vanmiddag ben ik bij een nieuwe tandarts geweest. Ik heb wat last van mijn tandvlees achter een kies. De tandarts gaf aan dat ik naar de mondhygiënist moet voor een scorelijst parodontiumstatus. Ik had hier nog nooit van gehoord, het is gegevens van je tandvlees/tandpockets meten en opschrijven en zoiets kost 200 euro. Daarbovenop gaan nog kosten komen voor de eventuele behandeling, dat kunnen ze pas na deze statusmeting voorspellen en kan honderden euros zijn. Dit omdat ik parodontitis heb zeiden ze, ten gevolge van een verstandskies trekken en daardoor is mijn kaakbot geslonken. Dit geeft een tandvleesontsteking op de plek achter de laatste kies.
Iemand ervaring met parodontitis of zo een meting? Ik heb dit nooit eerder gehad, de ellende is dus begonnen na een verstandskies trekken. Meestal heb ik hooguit 1 gaatje ofzo dus schrik wel van de hoge kosten die ik mogelijk ga krijgen, al hoop ik dat het probleem eindelijk eens verholpen wordt. Afgelopen jaren heb ik mijn tandvlees ook laten schoonmaken ieder jaar.
Iemand toevallig ervaring met zoiets?

ievie

Re: Mondhygiënist ontstoken tandvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:48

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien wel goed om hier rekening mee te houden met je zorgverzekering voor komend jaar?
Sterkte

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:13

Ik heb aanleg voor paradontitus en ga dus twee keer per jaar naar de mondhygiëniste om mijn tanden te laten reinigen. Je merkt amper iets van paradontitus, maar het veroorzaakt dat je tandvlees terug trekt en als je het onbehandeld laat dat je tanden uiteindelijk los komen te staan en in het ergste geval eruit kunnen vallen. Leuk als je nooit gaatjes hebt zoals ik, maar als je tanden gewoon eruit vallen dan heb je niks aan een goed gebit.

Ik zou die meting sowieso laten doen, dan weet je waar je staat en kan je vanaf daar verder beslissen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 20:27

Ik heb bedacht om dan dit jaar die meting te doen, inmiddels heb ik ook een afspraak gemaakt. Daarna weet ik wel waar ik aan toe ben mbt de zorgverzekering voor de tandarts volgend jaar. Ik vind het altijd zo moeilijk wat je dan beste kunt kiezen. De tandarts zei ook je kunt de meting volgend jaar doen als je nu niks meer hebt van de verzekering (ik heb inderdaad nu niks meer over) alleen dan weet ik het pas volgend jaar? Ik vraag me wel af waarom het zo duur is om het enkel op te meten.
Ik zit ook te denken aan een waterflosser, ik heb gehoord dat dat ook kan helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:32

Ik ga 2 x per jaar naar de mondhygieniste. Voor mij echt het behoud van mijn tanden en tandvlees. Ik heb nooit meer bloedend tandvlees of pijn aan mijn tandvlees.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:56

Mijn man heeft dit afgelopen jaar laten doen en is inderdaad heel veel euro's lichter. :=

Qua verzekering maakt het vaak niet zo heel veel uit, je maandelijkse kosten zijn dan zoveel hoger en ze vergoeden meestal ook geen 100%.

Maar gezonde tanden zijn heel belangrijk, dus ik zou er niet op besparen.

Succes!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:01

Ik ben wel bekend met Paradontitus helaas. Neem het serieus ajb.

ik heb nu een kunstgebit aan de bovenkant want het was zo ontstoken en er zat van alles los wat pijn veroorzaakte. Het was zo erg, en erfelijk wss in mijn geval. Ik heb er 10jaar alles aan gedaan om mijn eigen tanden te behouden, maar het is niet gelukt helaas. Mijn tanden en kiezen waren sterk en ik had dan ook nooit gaatjes, alleen dat tandvlees was niet gezond. Ik ga 4x per jaar naar de mondhygiëniste om het goed schoon te laten maken en dat zorgt er voor dat ik mijn ondergebit kan behouden.

De Paradontoloog is een arts en daar horen hoge tarieven bij helaas. Ik was rond de €250 kwijt bij haar de laatste keer. De mondhygieniste koste de laatste keer zo’n €110. Niks word vergoed uit de basisverzekering dus zorg dat je je goed verzekerd. En zoek ook goed uit of het verzekerd is want niet iedere aanvullende verzekering vergoed alles. Ik zit bij De Friesland en die doen wel een hoop, maar dan wel maar 80%. Er zijn ook aanvullende verzekeringen die bijv geen verdoving vergoeden, en geloof mij soms is verdoving erg fijn hoor!

Edit, zo’n watreflosser zou ik niet zomaar aanschaffen maar overleggen met de Paradontoloog of de mondhygieniste

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:04

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:13

Mijn vriend heeft dit twee weken terug laten behandelen. Hij heeft een half jaar terug ook zo’n meting laten doen en daar kwam ook uit dat hij flinke ontstekingen had onder zijn tandvlees.
Nu dus 1 keer behandeld en daarbij n vijfdaagse antibiotica kuur. In februari moet hij nog eens terug om weer schoon te laten maken en kijken of er verbetering is.
Ik heb gekeken naar aanvullende verzekering maar dit is per maand weer zoveel duurder dat het uiteindelijk niet uitmaakt of t verzekerd is of je t uit eigen zak betaald.
T zit trouwens bij hem ook in de familie, zijn oudere zus is er ook gevoelig voor.

Edit:
Hij geloofde het eerst allemaal niet zo maar na aandringen van mij is het dus na dat half jaar toch maar gegaan en toen bleek het zelfs alweer wat verslechterd te zijn.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:45

Mijn moeder was werkzaam bij een Paradontoloog en zag dus best wel wat verschillende patienten in verschillende stadia. Het is een pijnlijke ziekte, en zoals Siers83 aangeeft kan het uiteindelijk leiden tot een kunstgebit (wat ook geen pretje is want ook daar kan je blaren/drukplekken van krijgen)
Het beste om je pockets (de ruimte bij het tandvlees waar de tanden aan elkaar grenzen) schoon te maken zijn ragers. Daar poets je die ruimte mee schoon. Ze zijn er in verschillende maten, die zal je mondhygiënist meten. Bij de tandarts/mondhygiënist zijn de ragers wel duur, online zijn ze goedkoper te vinden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:56

Captain schreef:
Mijn man heeft dit afgelopen jaar laten doen en is inderdaad heel veel euro's lichter. :=

Qua verzekering maakt het vaak niet zo heel veel uit, je maandelijkse kosten zijn dan zoveel hoger en ze vergoeden meestal ook geen 100%.

Succes!

Zijn die verzekeringen er echt ja?
Ik krijg 500e vergoed (100%) en betaal 340e per jaar. Dat scheelt me dus 160e als ik alles verbruik.de afgelopen 4 jaar heb ik iig meer dan 340e aan kosten gehad dus is het sowieso verstandig geweest.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:00

Na 75 jaar was ik afgelopen week voor de eerste keer bij de mond hygiënischte. Pocket meting 5 mm. Nooit geen klachten nu al dagenlang pijn. Kom nooit weer bij die tandarts en ze hadden mij moeten waarschuwen voor de woeker tarieven. Kan mij voorstellen als je jong bent dat die pocket belangrijk is. Maar wat een onzin op mijn leeftijd immers statistisch gezien doen de tanden over 10 jaar geen pijn. Weggegooid geld in mijn situatie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:05

Ik ben toen ik 18 was naar een parodontoloog gestuurd vanwege parodontose, of titis.. ik haal nl en duits door elkaar volgens mij. Maar goed, daar het verhaal van pockets opmeten en reinigen gehad. En daar is meteen mijn angst voor de tandarts ontstaan. Wat deed dat veel pijn! Maar ik heb mn tanden nog en ben inmiddels 44. Wel ga ik 2x per jaar naar de mondhygiëniste. Als ik dat een keer oversla, dan merk ik meteen dat ik weer bloedend tandvlees krijg, dus het moet maar.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:15

Bij het maken van een parodontiumstatus wordt veel meer genoteerd, dan alleen pockets. Anders was er wel een pocket status gemaakt. Bij een parodontiumstatus wordt genoteerd hoe diep de pockets zijn, hoe ver het tandvlees zich heeft teruggetrokken, of er bloeding is, of je tussen de wortels van de kiezen kunt komen en of tanden en kiezen los zitten en in welke mate. Dit is echt wel een behoorlijke klus waar een mondhygiëniste niet 1 2 3 klaar mee is. Aan de hand van de status kan er een plan van aanpak worden opgesteld. Zo kan het gebeuren dat er aan de tandarts wordt gevraagd of het verstandiger is tanden of kiezen te verwijderen. Vaak gaat het om kiezen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:32

Lithya schreef:
Bij het maken van een parodontiumstatus wordt veel meer genoteerd, dan alleen pockets. Anders was er wel een pocket status gemaakt. Bij een parodontiumstatus wordt genoteerd hoe diep de pockets zijn, hoe ver het tandvlees zich heeft teruggetrokken, of er bloeding is, of je tussen de wortels van de kiezen kunt komen en of tanden en kiezen los zitten en in welke mate. Dit is echt wel een behoorlijke klus waar een mondhygiëniste niet 1 2 3 klaar mee is. Aan de hand van de status kan er een plan van aanpak worden opgesteld. Zo kan het gebeuren dat er aan de tandarts wordt gevraagd of het verstandiger is tanden of kiezen te verwijderen. Vaak gaat het om kiezen.

De behandeling duurde 45 minuten, door de grond gegaan vanwege de pijn. Het enige wat gezegd is meer met ragers aan de slag ivm pockets 5 mm, controle binnenkort, maar ik kom er niet weer. Ik had gerekend op max 10 minuten omdat ik, na 75 jaar, voor de eerste keer behandeld ben wist ik van niks. Ik werk nog steeds, ben niks verplicht, maar er stond werk klaar. Dus al met al ben ik pisnijdig op de tandarts, een waarschuwing of voorlichting was op zijn plaats geweest.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:38

Nico12 schreef:
De behandeling duurde 45 minuten, door de grond gegaan vanwege de pijn. Het enige wat gezegd is meer met ragers aan de slag ivm pockets 5 mm, controle binnenkort, maar ik kom er niet weer. Ik had gerekend op max 10 minuten omdat ik, na 75 jaar, voor de eerste keer behandeld ben wist ik van niks. Ik werk nog steeds, ben niks verplicht, maar er stond werk klaar. Dus al met al ben ik pisnijdig op de tandarts, een waarschuwing of voorlichting was op zijn plaats geweest.

Is er iemand geweest dan die gezegd heeft dat je verplicht bent?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:56

secricible schreef:
Captain schreef:

Succes!

Zijn die verzekeringen er echt ja?
Ik krijg 500e vergoed (100%) en betaal 340e per jaar. Dat scheelt me dus 160e als ik alles verbruik.de afgelopen 4 jaar heb ik iig meer dan 340e aan kosten gehad dus is het sowieso verstandig geweest.

Ik krijg max €2000 vergoed. Afhankelijk van de soort behandeling krijg ik 80 of 100%.
Ik betaal wel een hoge premie voor mijn aanvullende verzekering, maar die heb ik vooral omdat ik wekelijks fysiotherapie nodig heb.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:03

Sinds mijn huidige tandarts ga ik jaarlijks twee maal naar een mondhygiënist. Soms is poetsen echt niet genoeg. Ik heb een aantal wortelpunt ontstekingen gehad.
Ik weet zeker dat ik anders nu een kunstgebit had gehad.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 02:04

Ik loop vanaf mijn 22 ste bij de Paradontoloog door paradonditis, nu al 15 jaar. Heb een flapoperatie gehad zodat ze alles helemaal konden schoonmaken. En ga nu 2x per jaar bij de Paradontoloog naar de mondhygiënist ala 140 euro per keer. Beoordeling Paradontoloog is nog duurder dan zet ik verzekering op 500. Wel opletten sommigen vergoeden niet 100%. Tijdens corona minder aan gehouden maar was gelijk weer slechter.

Ik weet nog hoe ze de eerste paar keer vervloekte zoveel pijn ook uren na pocketcontrole. Nu alles wordt onderhouden en ik het bij hou heb ik nooit meer pijn.