Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fotolijstje schreef:Hi!
Ik heb een overbeet, niet verschrikkelijk erg maar wel te zien en storend (met eten bijv of lachen)
Ik heb ooit wel een beugel gehad maar ik heb nooit mijn buitenboord gedragen (ivm pesterijen) en daar heb ik nu heel veel spijt van.
Op mijn 16e kreeg ik weer een slotjesbeugel maar toen deden we het met stiekjes, alleen de overbeet is nooit helemaal weggegaan.
Ik ben zo onzeker over mijzelf, en denk dat dit mij heel erg gaat helpen zowel qua gezondheid maar ook mentaal.
Heeft iemand een kaakoperatie gehad? Kan die tips, en advies geven?
Ik twijfel zo, omdat het best een lang traject is. En duur ook.
Moet ik bij de tandarts beginnen met zeggen dat ik daar wat aan wil doen of kan ik gelijk de ortho bellen?
fleurtjeuh schreef:fotolijstje schreef:Hi!
Ik heb een overbeet, niet verschrikkelijk erg maar wel te zien en storend (met eten bijv of lachen)
Ik heb ooit wel een beugel gehad maar ik heb nooit mijn buitenboord gedragen (ivm pesterijen) en daar heb ik nu heel veel spijt van.
Op mijn 16e kreeg ik weer een slotjesbeugel maar toen deden we het met stiekjes, alleen de overbeet is nooit helemaal weggegaan.
Ik ben zo onzeker over mijzelf, en denk dat dit mij heel erg gaat helpen zowel qua gezondheid maar ook mentaal.
Heeft iemand een kaakoperatie gehad? Kan die tips, en advies geven?
Ik twijfel zo, omdat het best een lang traject is. En duur ook.
Moet ik bij de tandarts beginnen met zeggen dat ik daar wat aan wil doen of kan ik gelijk de ortho bellen?
Lieve TS
Ik heb je her en der wel eens in topics voorbij zien komen
Ik denk dat je er vele malen meer aan zal hebben om in therapie te gaan.
Volgens mij zit je best wel in de knoop met jezelf en een operatie is behoorlijk ingrijpend, laat staan een kaakoperatie.
Ook denk ik dat het niet vergoed gaat worden, zeker als je hinder puur cosmetisch is zoals met foto's.
Ik denk niet dat er een arts is die daarvoor groen licht gaat geven en zo wel, dan zit je al bij een cosmetische chirurg.
Persoonlijk raad ik je af om dit traject in te gaan, kaakoperaties staan erom bekend ontzettend veel nazorg en napijn te hebben.
Ook moet je je denk ik af vragen wat je doel is. Wil je het idee hebben mooier op de foto's te staan? Waar stopt het dan? Beetje botox voor een frons rimpeltje? Beetje vulling in je lippen? Beetje meer in de voorgevel? Beetje plattere buik?
Ik denk echt dat je veel gelukkiger gaat zijn als je van binnen met jezelf aan het werk gaat.
En een voordeel, psychische zorg is vergoedscheelt ook weer een hoop in de portemonnee
fotolijstje schreef:fleurtjeuh schreef:
Lieve TS
Ik heb je her en der wel eens in topics voorbij zien komen
Ik denk dat je er vele malen meer aan zal hebben om in therapie te gaan.
Volgens mij zit je best wel in de knoop met jezelf en een operatie is behoorlijk ingrijpend, laat staan een kaakoperatie.
Ook denk ik dat het niet vergoed gaat worden, zeker als je hinder puur cosmetisch is zoals met foto's.
Ik denk niet dat er een arts is die daarvoor groen licht gaat geven en zo wel, dan zit je al bij een cosmetische chirurg.
Persoonlijk raad ik je af om dit traject in te gaan, kaakoperaties staan erom bekend ontzettend veel nazorg en napijn te hebben.
Ook moet je je denk ik af vragen wat je doel is. Wil je het idee hebben mooier op de foto's te staan? Waar stopt het dan? Beetje botox voor een frons rimpeltje? Beetje vulling in je lippen? Beetje meer in de voorgevel? Beetje plattere buik?
Ik denk echt dat je veel gelukkiger gaat zijn als je van binnen met jezelf aan het werk gaat.
En een voordeel, psychische zorg is vergoedscheelt ook weer een hoop in de portemonnee
Ik vind je altijd zo lief!![]()
Ik heb gelukkig ook therapie hoor (die overigens niet helemaal vergoed is).
Maar helaas is het ook niet allemaal voor de cosmetica. Slikken, eten en praten gaat bij mij niet zoals het hoort. En ik stoor me daar regelmatig aan. Mijn tong zit o.a. niet op de goede plek door die overbeet. Dat zorgt daar weer voor dat mijn tanden niet goed gaan zitten.
Omdat de keel, neus en oor allemaal aan elkaar verbonden is krijg ik ook daar sneller last van. Ik heb bijv chronische bijholteontsteking gehad mede dankzij de stand van mijn kaken en de bijkomende klachten daarvan.
Ik weet dat zo'n operatie risico's en pijn met zich meebrengt!
Ik heb immers al 11 operaties ondergaan en ik weet dat het geen pretje is.
Maar als mijn gezondheid (en daarbij ook mijn zelfverzekerdheid) beter wordt dan wil ik het graag overwegen.
Het is natuurlijk niet dat ik gelijk een operatie boek. Maar eerst eventjes een consult aanvragen enzo.
Ik ben benieuwd naar de mensen die het wel hebben gedaan, geen last meer hebben van klachten, of de operatie echt veel pijn deed, en het herstel daarna.
kosseh schreef:Zelf geen overbeet maar een open en onderbeet gehad, waarvoor ik ben geopereerd.
In dit topic kan je veel ervaringen vinden.
[MWS] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet
Ik heb deels nog steeds spijt van de operatie, maar ook wel blij mee.
Dingen afhappen is nu een stuk makkelijker. Wel heeft het erg lang geduurd voor ik gewend was aan m'n nieuwe gezicht en heb ik geen gevoel in een deel van m'n lip/kin.
Persoonlijk vond ik de pijn mee vallen. Tuurlijk is het de eerste week niet fijn. Maar m'n verstandskiezen er uit vond ik vervelender, oké wel natuurlijk pijnstilling na de operatie gehad.
BeFunny schreef:Hey ts. Ik heb ook een overbeet.
Ik zou nooit een operatie overwegen.
Niemand die het ziet alleen jij zelf. Je zou alsnog een beugel kunnen overwegen. Maar nog beter jezelf accepteren. Dus daar zou ik aan gaan werkensucces.
fotolijstje schreef:kosseh schreef:Zelf geen overbeet maar een open en onderbeet gehad, waarvoor ik ben geopereerd.
In dit topic kan je veel ervaringen vinden.
[MWS] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet
Ik heb deels nog steeds spijt van de operatie, maar ook wel blij mee.
Dingen afhappen is nu een stuk makkelijker. Wel heeft het erg lang geduurd voor ik gewend was aan m'n nieuwe gezicht en heb ik geen gevoel in een deel van m'n lip/kin.
Persoonlijk vond ik de pijn mee vallen. Tuurlijk is het de eerste week niet fijn. Maar m'n verstandskiezen er uit vond ik vervelender, oké wel natuurlijk pijnstilling na de operatie gehad.
Dankjewel voor de link, ik zocht al zo'n topic maar heb het niet kunnen vinden.
En wennen aan je nieuwe gezicht? Is jouw hele kaakstand en gezichtsvorm dan zó veranderd? of was het gewoon wennen aan hoe je gebit eruit zag?
StalNollie schreef:BeFunny schreef:Hey ts. Ik heb ook een overbeet.
Ik zou nooit een operatie overwegen.
Niemand die het ziet alleen jij zelf. Je zou alsnog een beugel kunnen overwegen. Maar nog beter jezelf accepteren. Dus daar zou ik aan gaan werkensucces.
Dat is niet waar een oude vriendin van mijn heeft het laten doen. Heel haar gezicht is daardoor veranderd (positief, al was het toch al een knappe vrouw en nu nog). Het is dus zeker wel zichtbaar het is ook niet zomaar iets.
Het traject bij haar viel wel mee het precieze weet ik niet wel dat ze ook een beugel heeft gehad tijdens dit traject maar of dit voor of na de operatie was weet ik niet meer.
Zei had ook altijd twijfels wel of niet doen en heeft spijt dat ze het niet eerder heeft laten doen. Ook zei was erg onzeker daarover ( en nogmaals het was/is een knappe dame)
Citaat:Ik vind je altijd zo lief!![]()
Ik heb gelukkig ook therapie hoor (die overigens niet helemaal vergoed is).
Maar helaas is het ook niet allemaal voor de cosmetica. Slikken, eten en praten gaat bij mij niet zoals het hoort. En ik stoor me daar regelmatig aan. Mijn tong zit o.a. niet op de goede plek door die overbeet. Dat zorgt daar weer voor dat mijn tanden niet goed gaan zitten.
Omdat de keel, neus en oor allemaal aan elkaar verbonden is krijg ik ook daar sneller last van. Ik heb bijv chronische bijholteontsteking gehad mede dankzij de stand van mijn kaken en de bijkomende klachten daarvan.
Ik weet dat zo'n operatie risico's en pijn met zich meebrengt!
Ik heb immers al 11 operaties ondergaan en ik weet dat het geen pretje is.
Maar als mijn gezondheid (en daarbij ook mijn zelfverzekerdheid) beter wordt dan wil ik het graag overwegen.
Het is natuurlijk niet dat ik gelijk een operatie boek. Maar eerst eventjes een consult aanvragen enzo.
Ik ben benieuwd naar de mensen die het wel hebben gedaan, geen last meer hebben van klachten, of de operatie echt veel pijn deed, en het herstel daarna.
Citaat:Wat houdt je tegen om weer voor een beugel te kiezen?