Overbeet, kaakoperatie willen doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fotolijstje

Overbeet, kaakoperatie willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 12:51

Hi!

Ik heb een overbeet, niet verschrikkelijk erg maar wel te zien en storend (met eten bijv of lachen)

Ik heb ooit wel een beugel gehad maar ik heb nooit mijn buitenboord gedragen (ivm pesterijen) en daar heb ik nu heel veel spijt van.
Op mijn 16e kreeg ik weer een slotjesbeugel maar toen deden we het met stiekjes, alleen de overbeet is nooit helemaal weggegaan.

Ik ben zo onzeker over mijzelf, en denk dat dit mij heel erg gaat helpen zowel qua gezondheid maar ook mentaal.

Heeft iemand een kaakoperatie gehad? Kan die tips, en advies geven?
Ik twijfel zo, omdat het best een lang traject is. En duur ook.
Moet ik bij de tandarts beginnen met zeggen dat ik daar wat aan wil doen of kan ik gelijk de ortho bellen?

troi

Re: Overbeet, kaakoperatie willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:08

Ik zou eerst naar de tandarts gaan en bespreken wat de mogelijkheden zijn. Misschien kan je alsnog aan de buitenboord. Een operatie krijg je alleen vergoed als het medisch noodzakelijk is. Duur grapje als je zelf moet betalen vrees ik.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:11

fotolijstje schreef:
Hi!

Ik heb een overbeet, niet verschrikkelijk erg maar wel te zien en storend (met eten bijv of lachen)

Ik heb ooit wel een beugel gehad maar ik heb nooit mijn buitenboord gedragen (ivm pesterijen) en daar heb ik nu heel veel spijt van.
Op mijn 16e kreeg ik weer een slotjesbeugel maar toen deden we het met stiekjes, alleen de overbeet is nooit helemaal weggegaan.

Ik ben zo onzeker over mijzelf, en denk dat dit mij heel erg gaat helpen zowel qua gezondheid maar ook mentaal.

Moet ik bij de tandarts beginnen met zeggen dat ik daar wat aan wil doen of kan ik gelijk de ortho bellen?

Lieve TS
Ik heb je her en der wel eens in topics voorbij zien komen
Ik denk dat je er vele malen meer aan zal hebben om in therapie te gaan.
Volgens mij zit je best wel in de knoop met jezelf en een operatie is behoorlijk ingrijpend, laat staan een kaakoperatie.
Ook denk ik dat het niet vergoed gaat worden, zeker als je hinder puur cosmetisch is zoals met foto's.
Ik denk niet dat er een arts is die daarvoor groen licht gaat geven en zo wel, dan zit je al bij een cosmetische chirurg.
Persoonlijk raad ik je af om dit traject in te gaan, kaakoperaties staan erom bekend ontzettend veel nazorg en napijn te hebben.
Ook moet je je denk ik af vragen wat je doel is. Wil je het idee hebben mooier op de foto's te staan? Waar stopt het dan? Beetje botox voor een frons rimpeltje? Beetje vulling in je lippen? Beetje meer in de voorgevel? Beetje plattere buik?

Ik denk echt dat je veel gelukkiger gaat zijn als je van binnen met jezelf aan het werk gaat.
En een voordeel, psychische zorg is vergoed ;) scheelt ook weer een hoop in de portemonnee

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:14

Hey ts. Ik heb ook een overbeet.
Ik zou nooit een operatie overwegen.
Niemand die het ziet alleen jij zelf. Je zou alsnog een beugel kunnen overwegen. Maar nog beter jezelf accepteren. Dus daar zou ik aan gaan werken ;) succes.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:19

Mijn overbeet is verholpen met een Herbst beugel. Was ook niet echt een pretje, maar deze zag je van buiten niet zitten.

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:20

Mijn man is door de orthodontist en tandarts doorverwezen om een kaak operatie te laten doen ivm overbeet.
Het was noodzaak. Als de overbeet in de jaren erger zou worden dan kan hij mogelijk niet goed meer kauwen.

Conclusie jaren betaald voor een beugel die eigenlijk nooit iets heeft verbeterd.

De operatie is zwaar en herstel kost best veel tijd. Bij mijn man is ook nog de zenuw geraakt bij zijn lip, waardoor hij nu bij een gedeelte geen gevoel meer heeft.

Als je het hem vraagt zou hij nog flink moeten nadenken of hij het over zou doen.

Als het geen mechanische noodzaak heeft, zou ik het afraden.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 13:23

fleurtjeuh schreef:
fotolijstje schreef:
Hi!

Lieve TS
Volgens mij zit je best wel in de knoop met jezelf en een operatie is behoorlijk ingrijpend, laat staan een kaakoperatie.
Ook denk ik dat het niet vergoed gaat worden, zeker als je hinder puur cosmetisch is zoals met foto's.
Ik denk niet dat er een arts is die daarvoor groen licht gaat geven en zo wel, dan zit je al bij een cosmetische chirurg.
Persoonlijk raad ik je af om dit traject in te gaan, kaakoperaties staan erom bekend ontzettend veel nazorg en napijn te hebben.
Ook moet je je denk ik af vragen wat je doel is. Wil je het idee hebben mooier op de foto's te staan? Waar stopt het dan? Beetje botox voor een frons rimpeltje? Beetje vulling in je lippen? Beetje meer in de voorgevel? Beetje plattere buik?

Ik denk echt dat je veel gelukkiger gaat zijn als je van binnen met jezelf aan het werk gaat.
En een voordeel, psychische zorg is vergoed ;) scheelt ook weer een hoop in de portemonnee

Ik vind je altijd zo lief! <3
Ik heb gelukkig ook therapie hoor (die overigens niet helemaal vergoed is).

Maar helaas is het ook niet allemaal voor de cosmetica. Slikken, eten en praten gaat bij mij niet zoals het hoort. En ik stoor me daar regelmatig aan. Mijn tong zit o.a. niet op de goede plek door die overbeet. Dat zorgt daar weer voor dat mijn tanden niet goed gaan zitten.
Omdat de keel, neus en oor allemaal aan elkaar verbonden is krijg ik ook daar sneller last van. Ik heb bijv chronische bijholteontsteking gehad mede dankzij de stand van mijn kaken en de bijkomende klachten daarvan.

Ik weet dat zo'n operatie risico's en pijn met zich meebrengt!
Ik heb immers al 11 operaties ondergaan en ik weet dat het geen pretje is.
Maar als mijn gezondheid (en daarbij ook mijn zelfverzekerdheid) beter wordt dan wil ik het graag overwegen.

Het is natuurlijk niet dat ik gelijk een operatie boek. Maar eerst eventjes een consult aanvragen enzo.

Ik ben benieuwd naar de mensen die het wel hebben gedaan, geen last meer hebben van klachten, of de operatie echt veel pijn deed, en het herstel daarna.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:32

fotolijstje schreef:
fleurtjeuh schreef:

Lieve TS

Maar helaas is het ook niet allemaal voor de cosmetica. Slikken, eten en praten gaat bij mij niet zoals het hoort. En ik stoor me daar regelmatig aan. Mijn tong zit o.a. niet op de goede plek door die overbeet. Dat zorgt daar weer voor dat mijn tanden niet goed gaan zitten.
Omdat de keel, neus en oor allemaal aan elkaar verbonden is krijg ik ook daar sneller last van. Ik heb bijv chronische bijholteontsteking gehad mede dankzij de stand van mijn kaken en de bijkomende klachten daarvan.

Maar als mijn gezondheid (en daarbij ook mijn zelfverzekerdheid) beter wordt dan wil ik het graag overwegen.

Het is natuurlijk niet dat ik gelijk een operatie boek. Maar eerst eventjes een consult aanvragen enzo.

Ik ben benieuwd naar de mensen die het wel hebben gedaan, geen last meer hebben van klachten, of de operatie echt veel pijn deed, en het herstel daarna.

Wat houdt je tegen om weer voor een beugel te kiezen?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:35

Zelf geen overbeet maar een open en onderbeet gehad, waarvoor ik ben geopereerd.

In dit topic kan je veel ervaringen vinden.
[MWS] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Ik heb deels nog steeds spijt van de operatie, maar ook wel blij mee.
Dingen afhappen is nu een stuk makkelijker. Wel heeft het erg lang geduurd voor ik gewend was aan m'n nieuwe gezicht en heb ik geen gevoel in een deel van m'n lip/kin.

Persoonlijk vond ik de pijn mee vallen. Tuurlijk is het de eerste week niet fijn. Maar m'n verstandskiezen er uit vond ik vervelender, oké wel natuurlijk pijnstilling na de operatie gehad.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 13:41

kosseh schreef:
Zelf geen overbeet maar een open en onderbeet gehad, waarvoor ik ben geopereerd.

Dingen afhappen is nu een stuk makkelijker. Wel heeft het erg lang geduurd voor ik gewend was aan m'n nieuwe gezicht en heb ik geen gevoel in een deel van m'n lip/kin.

Persoonlijk vond ik de pijn mee vallen. Tuurlijk is het de eerste week niet fijn. Maar m'n verstandskiezen er uit vond ik vervelender, oké wel natuurlijk pijnstilling na de operatie gehad.

Dankjewel voor de link, ik zocht al zo'n topic maar heb het niet kunnen vinden.
En wennen aan je nieuwe gezicht? Is jouw hele kaakstand en gezichtsvorm dan zó veranderd? of was het gewoon wennen aan hoe je gebit eruit zag?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:43

Mijn collega heeft dit ook en heeft laatst bij haar tandarts een behandeling gehad waardoor het lijkt alsof de overbeet weg is. Hij heeft haar tanden bijgeslepen. Een soort gezichtsbedrog maar het verschil is duidelijk zichtbaar. Zij wilde geen beugel of operatie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:53

BeFunny schreef:
Niemand die het ziet alleen jij zelf. Je zou alsnog een beugel kunnen overwegen. Maar nog beter jezelf accepteren. Dus daar zou ik aan gaan werken ;) succes.

Dat is niet waar een oude vriendin van mijn heeft het laten doen. Heel haar gezicht is daardoor veranderd (positief, al was het toch al een knappe vrouw en nu nog). Het is dus zeker wel zichtbaar het is ook niet zomaar iets.

Het traject bij haar viel wel mee het precieze weet ik niet wel dat ze ook een beugel heeft gehad tijdens dit traject maar of dit voor of na de operatie was weet ik niet meer.

Zei had ook altijd twijfels wel of niet doen en heeft spijt dat ze het niet eerder heeft laten doen. Ook zei was erg onzeker daarover ( en nogmaals het was/is een knappe dame)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 13:56

fotolijstje schreef:
kosseh schreef:

Dankjewel voor de link, ik zocht al zo'n topic maar heb het niet kunnen vinden.
En wennen aan je nieuwe gezicht? Is jouw hele kaakstand en gezichtsvorm dan zó veranderd? of was het gewoon wennen aan hoe je gebit eruit zag?

Elke kleine verandering in het gezicht is al wennen.
Bij mij hebben ze m'n boven kaak 5mm naar voren gezet. Onder 3mm naar achter en gekanteld.

Mensen om mij heen waren er een stuk sneller aan gewend. En sommige zagen het niet. Voormezelf vond ik het wel een groot ding!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:05

Hier alleen een ooglid laten doen en dat is al een verandering in je gezicht. Dus het heeft echt impact over je uiterlijk

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 15:06

StalNollie schreef:
BeFunny schreef:

Dat is niet waar een oude vriendin van mijn heeft het laten doen. Heel haar gezicht is daardoor veranderd (positief, al was het toch al een knappe vrouw en nu nog). Het is dus zeker wel zichtbaar het is ook niet zomaar iets.

Het traject bij haar viel wel mee het precieze weet ik niet wel dat ze ook een beugel heeft gehad tijdens dit traject maar of dit voor of na de operatie was weet ik niet meer.

Zei had ook altijd twijfels wel of niet doen en heeft spijt dat ze het niet eerder heeft laten doen. Ook zei was erg onzeker daarover ( en nogmaals het was/is een knappe dame)

Het ligt er natuurlijk ook wel aan in welke mate.
Ik heb er zelf totaal geen last van. In mijn tiener jaren verschillende beugels gehad maar dat heeft niet veel gedaan.

Pas nu er onder wat tanden getrokken moesten worden (als gevolg van èèn van de beugels zwaar terug getrokken tandvlees) en vanwegen behandelingen in zkh moesten de tanden er uit en moest ik een prothese. Daarbij was het niet heel handig. Ik hoop in de toekomst toch implantaten te kunnen laten plaatsen want ik heb last van de prothese. En wat dat kost boeit me niet want pijn is echt niet fijn. Maar ik heb nooit gedacht ik moet wat aan de kaak laten doen maar ik heb altijd gewoon kunnen eten etc en het is dus niet extreem bij mij. Kan me voorstellen als het wel voor problemen zorgt dat iemand er gewoon vanaf wil.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:06

Citaat:

Citaat:
Wat houdt je tegen om weer voor een beugel te kiezen?

Niks! Maar omdat mijn kaken niet meer groeien kunnen ze de stand niet mee corrigeren met een beugel. Daar is vrijwel altijd een operatie voor nodig.
Maar een beugel heb ik haast waarschijnlijk wel nodig voor dit traject.

Maar goed, morgen eventjes de ortho en tandarts bellen voor een consult.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:28

Mij is ook een kaak operatie aangeraden. Heb het bij mensen in mijn omgeving gezien dat was voor mij de doorslag om het niet te doen. Je gezicht veranderd er heel erg door bij de mensen die ik ken hebben ze een vierkanter gezicht gekregen. En het herstel is echt een verschrikking en duurt lang. Bij mij hebben ze het met beugel behandelingen geprobeerd op te lossen maar daardoor heb ik nu artrose in mn kaken en is mijn kaakgewricht zo goed als weg. Een kunst kaakgewricht is een optie maar ook daar ga ik niet aan beginnen. Dan maar eten in kleine stukjes. Maar aan mijn kaak geen gerommel. Er zullen vast mensen zijn die de operatie een uitkomst vinden.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:30

Jaren geleden heb ik een bovenkaakverbreding gehad, ook omdat een beugel niets kon doen zonder deze operatie.
Nog altijd gelukkig met mijn beslissing om dat te doen. Tuurlijk heb ik tot 2 weken na de operatie gedacht 'help, waar ben ik aan begonnen'. Uiteindelijk is het resultaat erg mooi geworden.
Andere orthodontisten zeiden, 'we trekken wel wat kiezen, dan past het beter'. Maar 1 ortho vond dat het stomste wat je kon doen, omdat uiteindelijk je mond dan nog smaller gaat lijken. Het blijkt ook dat ik later problemen zou krijgen met bijv het plaatsten van implantaten, omdat er steeds minder ruimte zou zijn.
Mijn bovenkaak is iets van 7/8mm breder, daar heeft nooit iemand wat van gezegd, dat ik een ander gezicht zou hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 21:16

Ik heb ook wat topics en berichten van je gelezen in de tijd.

En met een kaak operatie los je het probleem niet op. Je bent onzeker over jezelf en daarom wil je die operatie.

Maar wat is het volgende? Een borst vergroting? Botox tegen fronsen?

Investeer liever in jezelf, in jou als persoon door goede hulp te zoeken zodat je leert inzien dat je helemaal oké bent en goed zoals je bent. Want dat ben je gewoon! :knuffel:

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:38

Hier 2 verschillende ervaringen.
Vriendin heeft ook jaren met beugel gelopen en daarna operatie. In eerste instantie was ze er blij mee. Napijn viel mee. Na verloop van tijd kreeg ze steeds meer pijnklachten. Vaak terug geweest naar ziekenhuis voor onderzoek. Second opinion gehad in Amsterdam. Eindresultaat aangezichtspijn, niets aan te doen. Al veel verschillende medicijnen hiervoor uitgeprobeerd met heel matig resultaat. Nu geeft ze aan dat ze spijt als haren op haar hoofd heeft. Ze heeft zoveel pijnklachten dat ze 's avonds nergens meer energie voor heeft. Gaat vaak erg vroeg naar bed.

Mijn collega heeft ook dezelfde operatie gehad. Boven en onderkaak geopereerd. Bij haar is het wel goed verlopen. Wel ook een bepaalde gevoelloosheid in lip/kin.
Bij beide had de orthodontist aangeraden om de operatie te laten doen zodat de kaken later breed genoeg waren voor eventueel een kunstgebit. 8)7 Vond het heel vreemd om te horen, was wel dezelfde arts die hier volgens mij wel een goed verdienmodel in zag :$

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:59

Ik ga mee met de mensen die zeggen nu niet. Je bent net het huis uit, wat veel stress was. Je hebt veel stress gehad of je de woning wel kon krijgen. Stress over rekeningen niet kunnen betalen.

Zoek eerst de rust, hoe moeilijk ook. Ziek worden kan heel goed door stress. Ik had vroeger altijd longontstekingen etc. Nu heb ik daar geen last meer van. Heb ik het wel, dan geeft mijn smartwatch aan dat ik de hele nacht aan het hyperventileren ben geweest.

Mijn advies is dus: zorg eerst voor rust. Bouw en goede spaarrekening op. (Dit voorkomt stress in de toekomst), ga bezig met jezelf accepteren.

Wil je dit dan over een paar jaar nog, ga je dan eens oriënteren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:05

Ik heb niet volledige topic gelezen, maar je zegt dat je kauw en slikproblemen hebt of verwacht te krijgen.

Je hebt hiervoor speciale logopedisten. OMFT logopedie.

Ik zit zelf beugeltraject en heb ik een onderkaakoperatie gehad wegens medische noodzaak. Daarom worden de meeste kosten in mijn geval vergoed.
Hele traject duurt bij mij nu bijna 4 jaar. Waarvan 3 jaar geleden het uitvoerende gedeelte is begonnen.
Vooraf werd 2 tot 2,5 jaar beugel dragen verteld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:37

Ik had vroeger best veel overbeet en voelde mij daar erg lelijk door. Ben als kind ook veel gepest en kreeg varkensbek ed te horen. Ik kon ook niet van een appel ofzo bijten want dan moest ik mijn ondertanden naar voren brengen en wipte regelmatig de kaak uit de kom. Ik heb mij op mijn 25ste laten opereren en omdat ik psychische en eetproblemen had is alles vergoed. Mijn onderkaak is een centimeter verlengd. Een paar maand met draden en vervolgens elastiekjes gelopen en dus alleen vloeibaar voedsel. Het was best een lastige tijd maar het ziet er veel beter uit en kan ook veel beter eten. Ik vindt mezelf nog steeds lelijk maar dat terzijde. Die ingreep is 35 jaar geleden.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:19

Ik heb een kaakoperatie gehad aan mijn bovenkaak, voornamelijk vanwege cosmetische redenen. Ik had 13mm overbeet, vond het verschrikkelijk en lachte nooit op foto's of in het openbaar. Houd er wel rekening mee dat je ongeveer 1 jaar voor de operatie, en een half jaar tot een jaar na de operatie met een beugel loopt.

Ik ben wel van mening dat als je onzeker bent over jezelf, dit niet de oplossing is. Ik was tijdens het traject, en daarna in therapie. Als je onzeker blijft, vind je wel wat anders om onzeker over te zijn, en blijf je bezig.

Qua pijn vond ik het erg mee vallen, lastig is wel het 6 weken niet kauwen. Verder heb ik mazzel gehad en ben ik overal "makkelijk" door heen gegaan. Verschilt wel erg per persoon.

Bij mij werd alles gelukkig wel vergoed, maar als dat niet zo is zit er mede door het beugel traject een flinke prijs aan