rugklachten met koud weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

rugklachten met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 15:20

Herkent iemand dit?
Ik heb 2 versleten rugwervels en de hele zomer ging het goed; lekker rijden, en daarnaast sporten om de spieren sterk te houden en ik dacht ik heb het goed onder controle. Wel eens mindere dagen met de rug maar het was te doen. Nu sinds oktober/ natte weer en iets kouder is geworden ; niet te houden met de rugklachten. Kan niet rijden en niet naar de sportschool. Kan amper rechtop lopen op dit moment. Zelfs zware pijnstilling helpt niet. Fysio (kom ik nu al tijdje niet want heeft weinig vooruitgang gebracht en mn behandelingen zorgverzekeraar waren op) zei dat dit soort rugklachten vaker voorkomt bij " paardenmensen" maar in mijn omgeving hoor ik er weinig over. Dus ik was benieuwd wie dit herkent? Af en toe denk ik er echt aan om te emigreren naar een warm land :o maar ja dat is best lastig met paarden erbij :D

Nyaleti

Re: rugklachten met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:25

Niet perse vergelijkbaar met jouw verhaal maar heb wel rugklachten.
Ik ben een mega koukleum en als je het koud hebt span je al je spieren aan natuurlijk. Ik krijg daardoor enorm last van m'n onderrug en schouders / schouderbladen.

Overdag goed kleden is natuurlijk key. Maar :'s avonds extra warm houden werkt hier goed. Ik lig elke avond met een rug warmte matje in bed en het werkt echt goed voor mij. Soms ook Spiroflor / Midalgan, dat is spiergel die warm wordt.
En ik zit recht voor de houtkachel maar das een luxe die je net moet hebben :+

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 15:37

Nyaleti schreef:
Ik ben een mega koukleum en als je het koud hebt span je al je spieren aan natuurlijk. Ik krijg daardoor enorm last van m'n onderrug en schouders / schouderbladen.

Overdag goed kleden is natuurlijk key. Maar :'s avonds extra warm houden werkt hier goed. Ik lig elke avond met een rug warmte matje in bed en het werkt echt goed voor mij. Soms ook Spiroflor / Midalgan, dat is spiergel die warm wordt.

Toevallig sprak ik van de week met iemand die ook schouderklachten heeft (wel na gebroken schouder die niet goed is hersteld) maar hij zei dat hij minder klachten heeft sinds hij een houtkachel thuis heeft. Iets over droge warmte wat heel goed schijnt te zijn in de winter. Vorig jaar zat ik bij een andere sportschool en die hadden sauna kamer erbij; daar ging ik vaak in en in infrarood en dat hielp volgens mij ook. Wat voor een warmte matje heb je in bed?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:32

Ik ken het helaas ook. Vorig jaar ben ik aangereden en heb ik 4 rugwervels gebroken. Dat gaat gelukkig al heel erg de goede kant op, maar bij de kou spannen mijn rugspieren direct aan wat weer erg veel pijn geeft. Bij mij werkt het om elke dag (soms wel 2) warmtecompressen om mijn rug te doen onder mijn kleding. Door de warmte ontspannen mijn spieren en dat verminderd de pijn heel erg!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:38

Larissajulia schreef:
Ik ken het helaas ook. Vorig jaar ben ik aangereden en heb ik 4 rugwervels gebroken. Dat gaat gelukkig al heel erg de goede kant op, maar bij de kou spannen mijn rugspieren direct aan wat weer erg veel pijn geeft. Bij mij werkt het om elke dag (soms wel 2) warmtecompressen om mijn rug te doen onder mijn kleding. Door de warmte ontspannen mijn spieren en dat verminderd de pijn heel erg!

oh wat heftig. Dat lijkt me een zware herstel. Hoe heb je dat aangepakt ?
Welke warmptecompressen gebruik je?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:40

Sassy4barrel schreef:
Nyaleti schreef:

Toevallig sprak ik van de week met iemand die ook schouderklachten heeft (wel na gebroken schouder die niet goed is hersteld) maar hij zei dat hij minder klachten heeft sinds hij een houtkachel thuis heeft. Iets over droge warmte wat heel goed schijnt te zijn in de winter. Vorig jaar zat ik bij een andere sportschool en die hadden sauna kamer erbij; daar ging ik vaak in en in infrarood en dat hielp volgens mij ook. Wat voor een warmte matje heb je in bed?

Geen idee. Het vochtige weer buiten kan bij sommige echt klachten geven (zie je veel met reuma patiënten bijvoorbeeld). Of het nu echt verschil maakt in huis waar vochtig niet echt vochtig is..

Hier is het vooral dat de houtkachel helpt omdat ik recht voor een grote warmte bron kan gaan zitten fikken :+ veel warmer dan een verwarming in huis met een aangename temperatuur.

Je hebt zoiets alleen voor je onderrug:
https://amzn.eu/d/ejAOFRj

Of zo voor de hele rug.
https://amzn.eu/d/iGkElJj

Zijn talloze opties van. Tegenwoordig heeft bijna alles wel een veiligheids schakelaar dat het uit gaat na 90 min. Ik lig vaak nog even op m'n telefoon en dan dat ding op m'n rug. Doe het wel weg voor ik ga slapen.
Bij echt pijn gebruik ik een pittenzak, heb het idee dat dat toch wat verder de spieren intrekt.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:56

Sassy4barrel schreef:
Larissajulia schreef:

oh wat heftig. Dat lijkt me een zware herstel. Hoe heb je dat aangepakt ?
Welke warmptecompressen gebruik je?

Ik gebruik de warmtecompressen van thermacare, deze kun je bij de Kruidvat halen en geven tot 16 uur verlichting. Voor mij is dat echt mijn redding met deze koudere dagen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:38

Jep hier ook, al vanaf jongs af aan rugpatiënt en zo rond oktober/november als het weer om gaat slaan leef ik op diazepam want anders kan ik gewoon letterlijk niet meer lopen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:45

Nyaleti schreef:

Ik heb precies dezelfde klachten ook omdat ik een koukleum ben en hoe warm ik me ook kleed het werkt gewoon niet.
Ik zit er aan te denken voor thuis een infrarood paneel te nemen boven de bank zodat ik er miss een beetje baat bij heb.
Nou heb ik ook een kunstheup en merk dat deze ook echt door en door koud wordt dus het helpt niet echt mee.
Vroeger hield ik echt van de winter maar nu echt niet meer last van mn handen en voeten,rug en heup….lekker hoor :')
Maar of dat een ruiter dingetje is betwijfel ik.
Mn man heeft andere sporten gedaan en ook een versleten rug en nek.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:48

Ik draag hele dagen de back on track rugbeschermer, soort recuptex deken idee. Helpt mij heel erg.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:36

Ik vind warmte op mijn rug ook onwijs prettig. Als ik het koud heb hou ik mn rug onbewust strak en dat is niet fijn.

Ik heb sinds vorig jaar een verwarmde bodywarmer van Gløde met drie verschillende warmte standen en twee powerbanks zodat ik die kan wisselen als er eentje leeg is. Dat werkt voor mij zo ontzettend fijn dat ik nu ook de verwarmde QHP jas heb besteld.

De bodywarmer draag ik binnen als het fris in huis/op kantoor is. Buiten onder een jas, maar dat vervang ik nu voor de nieuwe winterjas.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:46

3 jaar terug een extreme hernia gehad en uiteindelijk ook eraan geopereerd.
Daarvoor jaren problemen gehad met mijn rug.
Tijdens het uitmesten schoot het vaak erin etc etc....

Wat voor nu echt extreem belangrijk is, warm houden en zorgen dat de koude wind niet aan mijn benen komt..

Ik heb normaal gesproken een softshellbroek, maar die pas ik momenteel niet :Y) .
En als het nog wat kouder word nog een Thermolegging eronder en indien nodig zelfs een 2de _O-

Dan heb ik sinds de hernia operatie altijd een hemd aan, simpele spaghetti hemdje van de zeeman.
Dan vaak een thermoshirt, gewoon shirt en daarover nog een trui. Eventueel zelfs thermotrui.
En dan nog een jas die wat langer is zodat er geen kou aan mijn rug kan komen.

En als ik toch koud geworden ben, dan ga ik naderhand met een kruik en dekentje heerlijk op de bank opwarmen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 15:45

deze reacties zijn zo fijn. Ik herken me in veel en kan echt iets met deze tips :) ik ga ermee aan de slag :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:26

Ik hoor ook veel positieve dingen over lichttherapie zoals met de cellkick pads. Verhalen van mensen en dieren die echt minder klachten hebben na gebruik. Ik heb er zelf niet een, en officieel zijn de pads van cellkick volgens mij alleen gemaakt voor dieren, maar als ik eens langdurig ergens last van zou hebben, zou ik zeker hiernaar kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:35

ik heb in de winter maanden ook altijd last van mijn onder rug. Zaak is dat je in beweging blijft. Als ik het weekend niet rijd heb ik ook het meest last dus dat klopt wel.

ik heb vorig jaar zo een klein apparaatje aangeschaft van Medisana met van die plakkers en electroden. Je kan dan Tens therapie doen en dat helpt heel goed voor de doorbloeding. Lekker savonds op de bank met die plakkers op mn rug tv kijken. Helpt mij goed.

https://www.bol.com/nl/nl/p/medisana-tt ... 002938687/

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:43

Ik heb zelf ook een paar tips. Ik heb bijna een jaar geleden een breuk opgelopen in mijn ruggenwervel en sindsdien ook ontzettend snel last van me rug. Ik heb oefeningen van de fysio meegekregen en deze doe ik 2x per dag. Dit houdt me rug soepel. Verder smeer ik een gel (ben even de naam kwijt) die dan ook een soort verwarmd effect heeft op de spieren in me rug. Als ik naar stal ga op de scooter of in de auto doe ik een warme kruik tegen me rug en dan als ik aankom op stal zijn me spieren lekker soepel. En als laatst slaap ik met een elektrische deken. Hopelijk heb je wat aan de tips.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:32

Ik ben met veel tips aan de slag gegaan. Ik heb bij BOL een warmte band voor mn rug gekocht; die gaat op een accu en blijft tussen 2-3 uur warm. Die heb ik op mn onderrug; waar ik meeste pijn/last heb en die blijft dan 2 uur heel warm. Ik doe die ochtends om als ik naar de paarden ga en avonds nog een uurtje als ik op de bank zit. Dit maakt al veel verschil. Nu de ergste pijn weg is kan ik ook weer de fysio oefeningen doen ; deze doe ik 4 x per week op de sportschool , met wat cardio en daarna pak ik de massage stoel; ook dit helpt :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:20

Heel herkenbaar. Wat doe je tussendoor?

Ik ben in 2007 geopereerd aan een hernia, maar had altijd wel rugklachten. Toen een soort rugbrace/korset gekregen, maar dat vond ik niet fijn, dus overgestapt naar een band.

Toen ik 16 was mn knie in stukjes gehad en daar ook een brace voor gehad en ook ooit overgestapt naar een band. Die droeg ik later alleen nog bij koud weer.

Voor mijn gevoel was het vooral de warmte.

Nu heb ik inmiddels al jaren bechterew/reuma. Vanaf mn nek tm de heupen heb ik klachten met af en toe hevige aanvallen.
Vooral in beweging blijven en warmte scheelt me enorm. Vd week was mn heup een rampje en dat zakt weg als ik rechtuit blijf lopen.

Ik draag vooral langere shirts die in mn broek passen, zodat ik nooit een kale rug heb en koop tegenwoordig voor buiten/stalwerk altijd wat langere jassen.

Ik loop graag op sneakers, maar heb ruim een jaar geleden toch wat betere schoenen gekocht voor echt wandelen.

Even terug hebben we een massagegun aangeschaft en die vind ik heftig, maar wel verlichting geven. Ben dan alleen wel afhankelijk van mn man. Kom niet verder dan mn hals.

Tijdens het herstel van de hernia operatie kreeg ik een protocol mee en daarin stond ook staan en zitten is eigenlijk slecht. Beste is liggen of lopen en zo ervaar ik dat ook wel. Investeren in ene goed zitkussen bijv, die je overal kan gebruiken waar je wil zitten kan wel schelen. Beste is als het je ruggengraat iets verlicht.
Net als een goed bed. Wij hebben toen wel een nieuw bed gekocht, incl bodems, toppers, kussen. Laatst was wel zoeken, maar nu iets met vlokken die je kan vullen of legen naar behoefte.

Oefeningen en infrarood is wel heel fijn.