Op latere leeftijd nog in de sport gaan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Op latere leeftijd nog in de sport gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 15:27

Zijn hier mensen die eerder nooit jumpings of dergelijke gereden hebben maar het op latere leeftijd toch begon te kriebelen?

Ik ben zelf al over de 30 en de laatste tijd spreekt me jumping terug meer en meer aan. Mijn huidige merrie was hier nooit geschikt voor en aangezien zij op leeftijd komt en er toch een 2de bijgekocht zal worden ben ik druk aan het nadenken erover.

Vandaar mijn vraag want ik heb buiten het gaan kijken ernaar en het kennen
van de basisregels nooit eraan meegedaan of bij LRV, club (behalve manege club)aangesloten geweest.

Dus hoe begin ik hier zelfs aan op termijn?

Douce

Re: Op latere leeftijd nog in de sport gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 15:33

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 16:02

Neen kende ik niet. Dank je

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 16:46

Bij paardrijden is de leeftijd van de ruiter bij uitstek ondergeschikt.
Als je fysiek in staat bent een proefje te rijden is het irrelevant of je 8 of 80 bent.

Een van mijn oud stalgenoten is pas begonnen met starten tijdens haar pensioen. Voor die tijd was ze veel te druk met haar baan.

Overigens associeer ik 30+ niet bepaald met latere leeftijd. Paarden zijn schreeuwend duur, dus heel veel mensen kunnen sowieso pas gaan nadenken over zulke dure tijdsbestedingen als ze een stabiel inkomen hebben.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 17:23

Op latere leeftijd zeggen, en dan een dertiger zijn _O- . Een kwestie van perspectief, zullen we maar zeggen. Ga ervoor, in mijn ogen ben je jong en (hopelijk) fris en fruitig!

Als veertiger was ik op de ponyclub de enige volwassene in de springlessen en op de onderlinge wedstrijdjes. Mijn paard is nog te jong en te groen, maar anders zou ik springwedstrijden (op bescheiden niveau, het is geen typisch springpaard) heel erg leuk vinden. Zolang ik fit ben, vind ik me werkelijk waar nergens te oud voor. Nou ja, behalve naveltruitjes, maar dat heeft andere redenen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 18:42

Hahaha ja ik snap wel jullie reactie. Maar ken echt niemand van mijn leeftijd die in zo een club zit de meesten zijn minstens 10jaar jonger vandaar dat ik dan vind latere leeftijd :p

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:49

Met springen kan ik me wel voorstellen dat leeftijd eerder een rol gaat spelen dan dressuur. Naarmate je ouder wordt zie je ook eerder de risico's.
Ik zou zeggen, ga gewoon lessen met je nieuwe paard, en kijk wat je (en paard) leuk vindt. Een goeie instructeur geeft vanzelf wel aan wanneer je rijp bent voor (oefen-)wedstrijden. Hou er wel rekening mee dat een heel parcours springen ook nog wel wat anders is dan losse sprongen, of een paar achter elkaar, tijdens les. Ook conditioneel.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 18:54

Ja het zou het idee zijn een paardje te kopen die al wat ervaring heeft. Liefst wedstrijdervaring in beide als dat mogelijk is..en dan zien we wel. Moet ook geen topniveau halen hé.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:11

Ts, je bent dertig, := komop. Lekker gaan genieten hoor. Als ik voor mijn leeftijdsgroep mag spreken is het alleen maar leuk als verschillende leeftijden mee doen. Misschien sluiten er spontaan wel meer 30ers aan.
Hopelijk vind je het geschikte paard en meer ervaringen hier, :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:14

“30” en “latere leeftijd”. Ik heb heel hard moeten lachen. In het topic wat genoemd wordt zitten genoeg 50ers, 60ers en 70ers.
Hopla, paard opzadelen en gaan met die banaan!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 19:35

Mannekes, dank jullie voor het enthousiasme. Maar nogmaals hoe begin ik eraan? Een paardje zoeken en dan Verder rustig springlessen nemen?

Heb je een a en b brevet nodig ik heb dat allemaal niet behaald destijds.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:08

Koop een paard en ga lessen. Dat is stap 1.
Zorg wel dat je iemand in de arm neemt die bekend is met het aankopen van een paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:22

Idifix schreef:

Geen idee hoe dit in België is, in NL moet je voor zover ik weet B dressuur met winst zijn.
Maar dat weet je instructeur ongetwijfeld, en anders de LRV (of die andere federatie die België rijk is) wel.
En als het daar nou op hangt, die brevetten halen zullen toch niet moeilijker zijn dan een springconcours rijden? :D

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 21:25

Nee ik verwacht ook wel dit gwn snel te behalen dan. Idd

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:34

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:43

Ibbel schreef:
Idifix schreef:

Geen idee hoe dit in België is, in NL moet je voor zover ik weet B dressuur met winst zijn.
Maar dat weet je instructeur ongetwijfeld, en anders de LRV (of die andere federatie die België rijk is) wel.
En als het daar nou op hangt, die brevetten halen zullen toch niet moeilijker zijn dan een springconcours rijden? :D

haha nou ik snap het wel, alsook dertiger, tussen de clublessen van 15 jarigen zo'n beetje. :')

In NL hoef je geen winstpunt meer te rijden in de dressuur, je mag ook een foutloze ronde in de 80 cm ofzo? en dan door naar de B. Dat is enkele jaren geleden aangepast.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:53

Ibbel schreef:
Idifix schreef:

Tegenwoordig is in Nederland een winstpunt in de 70 cm ook voldoende (dus 1x foutloos met minimaal 60 punten voor stijl of maximaal 4 strafpunten met minimaal 75 voor stijl).
Dit geldt voor de paarden, voor de ponies is hetzelfde resultaat in de 30 cm voldoende om te mogen starten in de B of alle onderliggende klasses op lagere hoogte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:58

Ik ben pas april dit jaar de springsport in gegaan. Voorheen altijd recreatief gereden zonder wedstrijden.

Je hebt in België geen brevetten meer nodig. Gewoon lod worden van een club en licentie aanvragen.

Ik ben 32.
Ik merk wel dat ik meer nadenk over de gevolgen van een val ofzo tov toen ik wag jonger was, toen kon je me gerust op elk paard zetten. Nu ben ik eerder wat bang om werkonbekwaam te worden na een lelijke val, dus ik rij nu liever m'n eigen paard waarvan ik weet da die braaf is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 10:00

Art_Ificious schreef:
Ik ben pas april dit jaar de springsport in gegaan. Voorheen altijd recreatief gereden zonder wedstrijden.

Je hebt in België geen brevetten meer nodig. Gewoon lod worden van een club en licentie aanvragen.

Ik ben 32.
Ik merk wel dat ik meer nadenk over de gevolgen van een val ofzo tov toen ik wag jonger was, toen kon je me gerust op elk paard zetten. Nu ben ik eerder wat bang om werkonbekwaam te worden na een lelijke val, dus ik rij nu liever m'n eigen paard waarvan ik weet da die braaf is.

Dat heb ik idd ook wel, je eigen paard heb je al meer vertrouwen in. Maar ongelukjes kunnen natuurlijk altijd.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:39

Ik snap je wel Idifix, ik ben 37 en vind me ook vaak al in het "op latere leeftijd" clubje behoren.

Maar ik zou zeggen: Ga ervoor! Gewoon doen wat je leuk vindt en je van andere niks aantrekken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:47

Ik ben 61. Tussen de jonkies. Ik ben uit het stenen tijdperk als jullie jezelf als oud bestempelen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 11:06

Veriye schreef:
Ik snap je wel Idifix, ik ben 37 en vind me ook vaak al in het "op latere leeftijd" clubje behoren.

Maar ik zou zeggen: Ga ervoor! Gewoon doen wat je leuk vindt en je van andere niks aantrekken!

Hier ook 37. Rondhobbelen was leuk, maar er mag wat actie en spanning terug in komen ;)

@rien10 61 wil niets zeggen je kan nog heel fit zijn dan, anders doe je deze sport volgens mij niet meer. Dus top van je!

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:11

Hoi Idifix,

Van waar in België ben je?
Ikzelf rij competitie, gisteren nog, en de leeftijd varieerde van, ik gok, 8-65 jaar! Niemand weet toch dat je dat nog nooit hebt gedaan? Misschien is de ratio in lagere proefjes eerder jong dan oud, maar zelfs dan rijden er nog “ouderen” mee en twee, who cares

Ik zou inderdaad een leuk paardje zoeken met misschien wat ervaring, als jou dat gemoedsrust brengt, lekker lessen, maar ook gewoon gaan!

Met mijn eigen paard moet ik soms tot in de perfectie werken om op wedstrijd te “mogen” gaan van mijn trainer (ben daar wat van afgestapt). Ik heb nu Max 5 keer op een paard van iemand anders gezeten en gisteren meteen 90 cm gestart en T was de beste ronde van de drie _O-

Kilometers maken is minstens even belangrijk als eerst alles goed hebben…

Als je tips wil over goede (oefen)wedstrijden etc in België mag je me altijd sturen, van LRV weet ik niet veel maar sowieso vind ik het binnen seizoen minder club/federatie/organisatie verdeelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:42

Ik ben begonnen op mijn 42e in de sport. Ben nu 53 en start al jaren internationaal. Ben van plan dit nog wel even te blijven doen ook.
Ik rij en show dan Reining op amateur niveau maar wel in de hoge levels.
Ik merk best dat mn lijf soms protesteerd en ik dagelijks niet meer dan 3 paarden KAN rijden.
En dat het best zuur is je door tieners voorbij gereden word op wedstrijden maar so be it. Des te meer gemotiveerd nog beter te willen zijn