Goede UV lamp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Goede UV lamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 14:14

Elke herfst heb ik er meer last van. Algeheel gevoel van somber zijn. Gewoon niet lekker in mijn vel zitten. Nu ben ik op een punt dat ik er wat aan wil gaan doen. Maar er is zoveel keus in lampen. Wie heeft ervaring en kan me een beetje op weg helpen? Wat is nu echt een fijne en handige lamp? Liefst 1 die mobiel is, en die je zowel aan tafel als zittend op de bank kan gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Re: Goede UV lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:55

Zoek je een uv lamp of een daglichtlamp?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 15:17

Zit daar verschil in? Het is tegen de herfst/winter dip.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:56

Wij hebben een Beurer. De TL95. Bevalt goed.
Het is wel echt fel licht, daar moest ik erg aan wennen. De kleinere en minder sterke zijn eigenlijk niet nuttig, dan moet je ze op 5-10 cm van je gezicht zetten.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:14

SusanH schreef:

Zeker. Een UV-lamp os niet geschikt voor lichttherapie, een daglichtlamp wel. Een daglichtlamp helpt tegen de winterdip. Let bij aanschaf vooral op het aantal lux. Een lamp met minimaal 10.000 lux is ideaal voor lichttherapie. Dit zorgt voor een voldoende sterke blootstelling aan licht binnen een redelijke tijd (20-30 minuten per dag). Kies ook een lamp met een koud-wit licht (ongeveer 5.000–6.500 Kelvin). Dit lijkt het meest op natuurlijk daglicht

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:23

Ik heb ook een beurer, ik zou liever een lichtbril hebben zodat ik in de ochtend gewoon dingen kan doen, maar die ik tot nu toe kon vinden waren erg duur. Nu zit ik verplicht te zitten in het felle licht :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:29

SusanH schreef:

Als je geen geblakerde huid wilt zou ik geen UV-lamp kopen :D
UV-licht is zonnebanklicht. Slecht voor je huid, geeft veroudering en huidkanker.

Daglichtlamp-lichttherapie helpt tegen winterdepressie.
Veel lux maakt de hoeveelheid tijd die je ermee kwijt bent korter. Kies wel een hoeveelheid lux die je aan kunt, een zonnebril opzetten is niet de bedoeling want daar doe je het effect weer grotendeels mee teniet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 20:37

Je hebt er volgens mij ook die je kunt variëren in sterkte. Dat is dan wel handig denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:04

Ik heb twee soorten daglicht lampen. Een is een best grote openklap lamp die handig is als werklicht.de andere is echt een soort scherm waar je voor moet gaan zitten. De tweede heb ik nu niet nodig gelukkig. De openklap lamp gebruik ik nu als kamerverlichting naast me of als ik aan het knutselen ben. Niet sfeervol wel effectief.

Zo n schermpje heb ik. Wel een oudere variant van deze. Wel dezelfde lux
https://www.bcc.nl/product/brellavio-ha ... bby-lampen

De andere lijkt hier een beetje op. Maar is het niet. Die in de link ks veel te weinig lux. Paar jaar geleden heb ik mijn lamp in Duitsland gekocht bij een medisch hulpmiddelen winkel. 10000 lux

https://www.huissteden.nl/daylight-twis ... gKHEvD_BwE

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:55

Ik heb vorig jaar de AYOLite gekocht. Kwakkelde al jaren met een flinke winterdip en was er nu toch echt klaar mee (mede door een bijna burn-out). Zodra de dagen grijs zijn ben ik ook 'meh', op zonnige dagen ben ik zo veel meer energieker. Dit gaf mij ook echt de kennis dat het aan het licht ligt bij mij.

Merk dat dat bij mij zoveel helpt en het helpt mij mobiel te blijven in de ochtend. Ik heb, met een kind, niet de luxe om even 20-30 minuten rustig te zitten op zeer kleine afstand van een lamp. Soms heb ik de bril ook in de middag nog even 20 minuutjes op. Gooi 'm dan in de tas en zet 'm op kantoor op. Voordeel is dat die ook over de gewone bril gedragen kan worden.

Ik merkte bij mijzelf ook echt verschil. Laatste weken weinig gebruikt omdat het steeds zonnig was. Ik fietste dan een half uur in het licht naar kantoor waardoor ik direct oplaadde. Afgelopen dagen is het weer grijs en mijn energiepijl duikt naar -10. Nu pak ik de bril erbij om te zorgen dat ik weer meer aan kan :)

Let er een een lamp/bril voordal dat het voldoende aantal Lux is (>10.000) en dat het de juiste golflengte licht is. Dat is vooral het wit-blauwe licht.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:15

Ik vind het echt een aanrader, ik heb de beurer tl30. Dat is een vrij goedkope lamp van 10000 lux dat is een beetje het minimum dat nodig schijnt te zijn. Ik moest er in het begin wel even aan wennen maar toen ik gewend was hielp het mij echt heel goed. Je moet wel dicht bij de lamp zitten voor een goed effect, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Inmiddels naar het zuiden verhuisd en gebruik ik hem haast niet meer. Vorige week wegens slecht weer er toch weer even bij gepakt en wederom lijkt het te helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 08:37

Die beurer komt er ook goed uit in de reviews zag ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 09:53

Mijn lamp is gisteren binnen gekomen. Vanmorgen met ontbijt aan gehad. Ga later vandaag nog een keer zitten want had vanmorgen maar 15 min tijd. Er zit een handige timer op en je kan ook heel makkelijk de licht intensiteit regelen. Ik heb deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl/p/daglichtlam ... rgyup-sunl