Van me af schrijf topic, het contact met een van je ouders verbreken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frydis

Van me af schrijf topic, het contact met een van je ouders verbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 01:21

Het contact met een (een van je) ouders verbreken: was voor mij een ingrijpende beslissing. Ik kan een boek wijden aan de absurde relatie die ik met mijn vader had en de totstandkoming van dit besluit. Heeft voor meer rust in mijn leven gezorgd maar de gevolgen om mijn vader uit mijn leven te bannen daar draag ik dagelijks het grote verdriet van mee.

Je bent nu al zo'n (20 jr) uit mijn leven en ondanks wat ik in mijn jeugd met jou heb meegemaakt, dat wens je ergste vijand niet toe. Heb ik mezelf weer op de rit gekregen door diverse trajecten bij verschillende Psychologen te doorlopen om traumatische gebeurtenissen te verwerken uit het verleden.

Ontelbare EMDR sessies heb ik gevolgd maar oude wonden helen niet dat is mij wel duidelijk geworden in der loop van de jaren. Het verleden durven loslaten is voor mij moeilijk, er zijn weken maanden dat ik nergens last van heb maar op eens voel ik mij dat weerloze kind van vroeger die er niet toe deed en niks in de ogen van haar vader goed kon doen.

Het verleden afsluiten en vol goede moed doorgaan blijft zwaar zonder vader, in mijn leven.

Het contact met een van je ouders verbreken, hoe ging jij ermee om?

Leandra

Re: Van me af schrijf topic, het contact met een van je ouders verbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 03:09

Veel sterkte ts.

Het is voor mij heel herkenbaar. Ik heb, mede door wat mijn vader heeft gedaan, ptss gekregen.

Na jaren van kansen geven heb ik haren geleden ook het contact met mijn vader verbroken. Voor mij was het uiteindelijk een verademing. Mijn vader heeft daarna nog meerdere keren geprobeerd weer contact te krijgen maar dat heb ik genegeerd. Toen hij een aantal jaar geleden overleed ben ik ook niet naar zijn uitvaart geweest. Ik was ook niet officieel uitgenodigd want zijn zus vond dat ik hem in de steek had gelaten. Ik heb er geen spijt van dat ik niet gegaan ben.

Ik vond het, vooral in het begin, lastig om geen contact te hebben. Maar het bracht me uiteindelijk rust.
Door veel en stevige therapie en behandeling van de ptss heb ik het verleden een plek kunnen geven. Het gaat nooit over maar ik kan nu aardig met de trauma's omgaan.

Mocht je willen, pb staat open.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 03:24

Ik heb een heel naar verleden met mn echte moeder.
Ze heeft mij als baby tot 10 maand ongeveer aan toe mishandeld en ontvoerd
Ze heeft met mij bij de trein gestaan om mijn hoofd van mn lijf te willen meedoen en er zelf voor te springen.
Zo doende ben ik bij haar weggehaald en bij iemand anders terecht gekomen die ik als mijn moeder zie. K was tuurlijk nog geen jaar dus wist niet beter.
Tot ik later met mijn pap op de camping haar tegen kwam en ze het me vertelde.
Ik heb haar kansen gegeven om voor me te vechten, alleen die heeft ze weg gegooid. Mij geestelijk mishandeld en me de dood in gewenst. Mijn pa is overleden toen ik 12 was en zelfs daarover heeft ze naar mij geuit blij te zijn dat ie is overleden en bij mn broer zeggen hoeveel verdriet ze er van had.

Nee ben blij dat ze uit mn leven is, hoe heftig het ook klinkt, mocht ze er niet meer zijn zal ik blij zijn.
Met alles hoe ze mij behandeld heeft, mij zo in de steek heeft gelaten als nog.
Nee dit is niet meer goed te praten en ben ik er helemaal klaar mee

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:35

Ik heb in het verleden 4 jaar geen contact gehad met mijn vader. Dit was kort na de scheiding van mijn ouders. Mijn vader gedroeg zich destijds zo dwingend en vervelend, dat ik er op ten duur helemaal klaar mee was. Uiteindelijk is het contact wel hersteld en nu gaat het heel goed. Daar waren behoorlijk wat gesprekken en duidelijk grenzen aangeven voor nodig.

Het is nooit leuk als je geen contact meer hebt met een van je ouders.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:05

Ik vind het heel rot voor iedereen in dit topic. Helaas ken ik ook het gevoel van geen veilige thuishaven hebben.

Ik heb nooit contact met mijn vader gehad op enkele kansen na die ik hem gegeven heb en hij keer voor keer verpeste.
Ik heb wel tot mijn 16e bij mijn moeder gewoond. Vanaf mijn 23e tot mijn 35e geen contact met haar gehad. Ik kan er nu makkelijker mee omgaan dat ze mentaal ziek is in haar hoofd. Ze is nu 78. Inmiddels heb ik zelf een kleine en weer heel oppervlakkig contact met haar eens in de 3 maanden. Het is goed zo.
Wel zit ik te denken om haar naam 16 jaar uit te nodigen met kerst. Ze is helemaal alleen. Met 1 broer van heeft ze geen contact en de andere ook sinds kort oppervlakkig. Ook heeft ze geen sociaal leven.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:56

Mijn moeder is nooit makkelijk geweest, maar uiteindelijk kon ze het niet verkroppen dat mijn man en ik wel gelukkig zijn samen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen dat ik gen behoefte had aan al haar gif in mijn leven, altijd zieken en zaaien, alles is altijd moeilijk voor en met haar. En het is nooit haar schuld. Dus geen contact meer. Uiteindelijk heeft ze zelfs mijn schoonzus nog eens een mail gestuurd (nadat mijn broer dus dezelfde conclusie had getrokken dat ze alleen maar gif rondstrooit, maar hij kwam daar pas achter toen ook hij gelukkig trouwde) dat ze geen kinderen meer heeft. Prima dan toch?
Het enige privilege dat ze heeft is dat ze op facebook mee kan kijken, zodat ze haar enige kleinkind nog enigszins kan zien opgroeien....

Heb ik er soms verdriet van? Jazeker. Geeft het me heel veel rust? Ja ook dat!

Mijn vader is weer een ander verhaal, die woont in het buitenland en zie ik niet veel, heb ik ook weinig contact mee. Dat is gewoon zo gelopen, maar als hij in Nederland is doet hij de laatste jaren wel zijn best om contact te hebben en zijn kleinkind te zien. Dus ja, soms voel ik me en wees met twee levende ouders...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:22

Ben naar 'Leven in je leven' van J. Young (en nog een dame) aan het luisteren op audible, geweldig boek om helderheid te krijgen over wat je jeugd traumas met je gedaan hebben, welke effecten het het heeft op je huidige leven en vooral wat je er aan kunt doen. Bij mij gaat op veel plekken het licht aan waar het donker was en ik raad van harte aan iedereen die met traumas worstelt om dit boek te lezen of te luisteren

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 17:19

Leandra schreef:
Veel sterkte ts.

Het is voor mij heel herkenbaar. Ik heb, mede door wat mijn vader heeft gedaan, ptss gekregen.

Na jaren van kansen geven heb ik haren geleden ook het contact met mijn vader verbroken. Voor mij was het uiteindelijk een verademing. Mijn vader heeft daarna nog meerdere keren geprobeerd weer contact te krijgen maar dat heb ik genegeerd. Toen hij een aantal jaar geleden overleed ben ik ook niet naar zijn uitvaart geweest. Ik was ook niet officieel uitgenodigd want zijn zus vond dat ik hem in de steek had gelaten. Ik heb er geen spijt van dat ik niet gegaan ben.

Ik vond het, vooral in het begin, lastig om geen contact te hebben. Maar het bracht me uiteindelijk rust.
Door veel en stevige therapie en behandeling van de ptss heb ik het verleden een plek kunnen geven. Het gaat nooit over maar ik kan nu aardig met de trauma's omgaan.

Mocht je willen, pb staat open.

Hi Leandra,

Op mijn 10e levensjaar kreeg ik de diagnose PTSS.
Deze diagnose kwam ergens als een verassing en als een opluchting. Ik had me altijd voorgehouden dat de dingen die in mijn leven niet lukten mijn eigen schuld waren. Zo kampte ik
met vage initiële klachten, waar mijn omgeving geen raad mee wist.

Per PB wil ik je best het eea vertellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:46

Ik heb het contact met mijn vader verbroken vanwege mijn stiefmoeder. Het is heel erg jammer want mijn vader is net 78 geworden en ik heb hem al sinds 2020 niet gezien. Mijn stiefmoeder en ik gaan niet samen en helaas betekent dat dat mijn vader mij ook niet meer wil zien. Praten heeft geen zin meer. Het gaf mij teveel stress.

Maar dat betekent wel dat het wachten is op een telefoontje dat één van de twee is overleden. :\

Mijn moeder is al 30 jaar dood dus die heb ik ook al niet meer.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 20:56

Dikke knuffel Bellatrix :(:)
PB staat voor je open als je wat kwijt wil!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:37

Lief, dank je wel. :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:08

Wat een vervelende situaties allemaal! Lastig om het contact te verbreken, maar jullie hebben wel allemaal heftige ervaringen gehad. Snap dat het dan ook rust geeft.

Hier inmiddels ook al jaren geen contact meer met mijn vader. Kan wel zeggen dat ik een vrij bijzondere jeugd heb gehad. Mijn vader is in principe altijd goed voor mij geweest, maar is heel negatief over alles en iedereen en hij liegt/loog heel veel.

Uiteindelijk trok ik het liegen en het altijd naar een ander wijzen niet meer en is dit geëscaleerd. Het geeft mij heel veel rust, maar ik heb wel de angst dat wanneer hij overlijdt, ik er spijt van krijg dat we het nooit hebben uitgepraat. Tegelijkertijd weet ik dat hij niet veranderen zal en dat ik bij herstel van het contact, binnen de kortste keren weer zwaar geïrriteerd en gestrest ben.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:21

Ik heb met mijn vader en moeder geen contact meer, Vader is nooit echt in mijn leven geweest en is een behoorlijk lastige man die niets om mij geeft, Mijn moeder is een ander verhaal, Die heeft me jaren lang geestelijk en lichamelijk mishandeld en uiteindelijk op jonge leeftijd het huis uit geschopt, Met haar heb ik het nog een lange tijd geprobeerd om een band op te bouwen, Maar zij is iemand die op geen enkele manier rekening met een ander kan houden en altijd over grenzen heen gaat, En dat was ik naar ruim 30 jaar zo zat dat ik nu voorgoed een punt achter het contact heb gezet.