Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 03:55

En dan heb ik het niet over hoogtevrees, emetofobie, spinnen etc, maar angsten waar je niet vaak 'lotgenoten' van treft :P

Ik heb bijvoorbeeld 14 jaar geleden voor het laatst in de zee gezwommen, en geen haar op m'n hoofd die overweegt dat nog te doen. En dan heb ik het niet over angst midden in de oceaan waar het weet-ik-veel hoeveel kilometers diep is en kriebels krijgen van alles wat daar wel niet rondzwemt, maar dobberen voor de kust of zelfs pootje baden zul je mij ook niet zien doen. Schelpen oprapen vind ik al onprettig. Dat heeft eigenlijk een vrij gekke reden: namelijk dat ik ging nadenken hoeveel 'dood' er wel niet in de zee is. Niet alleen dode vissen maar ook bijvoorbeeld verdronken migranten. En ja mijn gezonde verstand weet ook wel dat dat maar een minimaal percentage is in zoveel liter zeewater, maar wellicht heeft het te maken met mijn volgende angst:

Alles wat met de dood te maken heeft. Opgebaarde mensen inclusief rouwcentra, cremateria en begraafplaatsen, plekken in het openbaar waar mensen door welke reden dan ook zijn overleden (ongeluk, hartstilstand, schietpartij), in een ziekenhuisbed liggen en nadenken over dat in datzelfde bed zeer waarschijnlijk ook mensen zijn overleden. Ik vermijd die plekken voor zo ver het kan (ja dat ziekenhuisbed is vaak vrij onvermijdelijk :P ). Maar ook spullen (zoals kleding/sieraden) die een overledene gedragen heeft raak ik liever niet aan. Mogelijk dat de oorzaak daarvan is dat ik mijn vader heb zien sterven toen ik 17 was, thuis in onze woonkamer. Ik heb me dan ook heel lang onprettig gevoeld in ons huis (waar mijn moeder overigens nu nog steeds woont) en heb heel lang niet op de plek in de woonkamer willen zitten op de bank waar hij gestorven is.

Nog een andere volgens mij niet zoveel voorkomende angst heeft de naam megalofobie. Ik word echt heel naar in de buurt van grote gebouwen (zeg maar flats en kantoorpanden met plm meer dan 14 verdiepingen), grote schepen, grote standbeelden of rotspartijen en ook als ik naar foto's daarvan kijk ga ik me heel ongemakkelijk voelen en lopen de rillingen over m'n rug :') Wat ik overigens best jammer vind want het beperkt wel in reisbestemmingen waar ook andere mooie natuur is die me wel aanspreekt.

Een (nu) wel grappige angst die ik vroeger had, was dat ik oprecht heel bang was voor kiwi's. Dat was al zo zo lang ik me kan herinneren en ik weet nog steeds niet precies waarom :') Ben nog steeds geen fan maar dat heeft meer met de de smaak van de (groene) kiwi te malen de kiwi gold kan ik wel waarderen.

Heb jij angsten (gehad) waar je nooit echt herkenning van anderen in hebt gevonden? Ik ben wel benieuwd.

Rennie89

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 06:59

Ik heb het ook met de zee, dood eng als je er over nadenkt. Je kan zo de diepte in gesleurd worden. Ik loop over de kustlijn, thats it :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:00

Jep, niet de zee of water an sich. Maar ik heb submechanophobia: ik ben bang voor door mensen gemaakte objecten onder water.

Echt heel random maar dit heb ik al sinds ik een kind ben. Denk bijvoorbeeld aan een boei die op zee drijft en de ketting die de diepte in gaat.. brrrr. Of een vliegtuig wat ze hebben laten zinken om daar omheen te duiken.

Dit zul je me dus echt NOOIT zien doen. _O-

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:04

Captain, dat vind ik geen vreemde angst want dieptevrees heb ik ook :=
Het idee dat je niet weet wat er onder je gebeurd pffff... Of die gigantische diepte die je niet kunt zien!

En wat volgens mij ook een rare angst is: Ik kan vanaf grote hoogte prima naar beneden kijken, maar niet naar boven! Dat vind ik veel enger als naar beneden kijken :=
In een vliegtuig zitten heb ik dan weer totaal geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-11-24 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:09

Ik heb een grote angst voor trappen. Ik ben een aantal jaren geleden heel hard van de trap gevallen.
Smalle wenteltrappen, ik moet er niet aan denken. Moet mijzelf ook altijd vast kunnen houden aan de leuning van de trap.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:45

Ik was als kind extreem bang voor mensen in kostuum, denk hierbij aan de paashaas, Pardoes, de kerstman... Nog steeds ben ik geen fan, vooral als ik het gezicht niet kan zien. Op m'n 16e ben ik een keer naar Walibi Fright Night geweest, dat was eens en nooit meer, doodangsten uitgestaan. :')

En was als kind erg bang voor de wasstraat. Dat vind ik nu ook nog steeds niet top, maar ook geen ramp meer :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:00

Ik heb een fobie voor dode mensen en dieren. En ik ben bang voor spoorwegovergangen. :)

Dat eerste komt omdat ik toen ik 8 was een meisje van 7 in de kist heb zien liggen nadat ze verongelukt was.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:01

Als kind was ik bang voor de roltrap :o

Nu ben ik niet gecharmeerd van vrachtwagens op de snelweg, dat maakt het soms dus behoorlijk complex auto rijden

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:02

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een fobie voor dode mensen en dieren. En ik ben bang voor spoorwegovergangen. :)

Dat eerste komt omdat ik toen ik 8 was een meisje van 7 in de kist heb zien liggen nadat ze verongelukt was.

Wat heftig, dat is een trauma.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:08

Klopt, ik zie haar nog steeds levendig voor me. Het wordt inmiddels wel beter met m’n eigen dieren. Maar overleden mensen zien zorgt nog steeds voor enorme paniek.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:14

Ik rijd eigenlijk altijd met mijn autodeuren op slot. Ik ben bang dat iemand ze opentrekt als ik stil sta en mij dan wat wil aandoen. :=

Dit is trouwens gekomen, nadat een neef van mijn vriend dit gebeurt is hier in mijn woonplaats. Voor die tijd had ik die angst niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:18

Ik ben bang voor alles dat knalt. Vuurwerk uiteraard, maar als ik kinderen met een ballon zie spelen wil ik het liefst weg of mijn handen voor mijn oren houden. Zelfs klappertjes pistooltjes moet ik van weg.

Allemaal dankzij een neefje die ooit toen ik kind was een rotje vlak naast me af stak.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:28

Ik vind liften niet heel chill. Als het even kan kies ik liever voor de trap.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:37

marleen_88 schreef:
Ik rijd eigenlijk altijd met mijn autodeuren op slot. Ik ben bang dat iemand ze opentrekt als ik stil sta en mij dan wat wil aandoen. :=

Dit is trouwens gekomen, nadat een neef van mijn vriend dit gebeurt is hier in mijn woonplaats. Voor die tijd had ik die angst niet.

Ik herken dit deels. Als ik ergens stil sta terwijl ik me niet op mijn gemak voel, doe ik de duur even op slot. Dat kan gewoon bij een stoplicht zijn met rare mensen naast me... Verder houd ik de deur altijd open, omdat ik anders bang ben dat mensen niet goed bij me kunnen komen als er een ongeluk gebeurt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:41

Misschien niet super ongewoon, volgens mij zijn er meer met die angst sinds ~die ene film~, maar niemand in mijn omgeving lijkt de angst te herkennen. Mij zul je dus echt niet achter een houttransportwagen zien rijden :=
Zodra ik ze zie ga ik ze zo snel mogelijk voorbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:45

Tigress schreef:
Misschien niet super ongewoon, volgens mij zijn er meer met die angst sinds ~die ene film~, maar niemand in mijn omgeving lijkt de angst te herkennen. Mij zul je dus echt niet achter een houttransportwagen zien rijden :=
Zodra ik ze zie ga ik ze zo snel mogelijk voorbij.

Waar ben je dan bang voor? Bij hard remmen en onvoldoende gezekerde lading schuiven de balken naar voren, dus je kunt beter niet vóór een auto met balken (of betonijzer) rijden. Er achter is geen probleem, een vrachtauto trekt nooit zo hard op dat de balken in je gezicht gekatapulteerd worden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:47

Machie schreef:
Ik vind liften niet heel chill. Als het even kan kies ik liever voor de trap.

heel herkenbaar!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:47

Ik vind onderwater eng. Maar dan dus ook aquariums (dus Burgers Ocean is voor mij horror) en de film Finding Nemo kan ik ook niet tegen :')

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:50

Ik heb angst voor roltrappen.....grote hilariteit bij mijn zus altijd want die doet echt haar best om me erop te helpen maar het lukt gewoon soms niet. En dan is zij allang beneden, komt weer terug omhoog om het nogmaals te proberen. Al die mensen kijken maar goed we lachen er maar altijd om want wat moet je anders. Ik krijg gewoon niet dan mijn voet op die tree.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:53

Ik vind het nog altijd best spannend om vanaf onze boot te gaan zwemmen. Zowel in de haven als voor anker zit er dan maar zo'n 5 meter water onder, maar je ziet geen hand voor ogen _O-

En ik ben doodsbang voor tafelzagen en cirkelzagen, zelfs als iemand anders ze gebruikt :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:55

Ik vind roltrappen niet relaxt.

En misschien wel wat algemener: ik val al flauw bij medische verhalen die iemand anders zijn overkomen. Heel prettig -O-

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:59

Dat ik mn portemonnee of telefoon oid kwijtraak in een achtbaan.. voor het instappen 6x checken. Net na het instappen checken en tijdens het baar boven gaan nog eens checken of alles echt achter die ene rits zit _O-

Auto op slot doe ik ook maar meer dat ik "bang" ben dat de achterklep of deur open klapt en mn spullen op straat liggen :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:03

Winged schreef:
Ik vind roltrappen niet relaxt.

En misschien wel wat algemener: ik val al flauw bij medische verhalen die iemand anders zijn overkomen. Heel prettig -O-

Roltrappen zijn ook niet relaxt......paar jaar geleden in Praag echt bijna doodervaring. Die zijn afgrijselijk hoog en lang maar goed met hulp van mijn zus kom ik overal!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:30

Straaljagers, word ik helemaal naar van

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:34

Putjes in het zwembad :') Echt heel erg ook, als ik er te dicht bij in de buurt kom raak ik zo erg in paniek dat ik mezelf zowat verzuip. Ik zwem dus ook eigenlijk nooit :')