Stress of toch iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Stress of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 16:24

Ik ga nu toch maar een topic erover openen, want ik weet het even niet meer.

Al bijna een jaar heb ik dezelfde symptomen, die gemiddeld genomen erger zijn geworden in die tijd. Ik heb al een tiental bloedtesten gehad en onderzoeken en het is nog steeds niet duidelijk wat het nou is, wie weet dat jullie aan iets denken :)

Het is elke nacht. S avonds doen we altijd rustig aan, praten nog even na in bed enzo en dan voel ik me meestal nog ok. Totdat ik ga liggen. Opeens ga ik bijna hyperventileren, ik voel een soort stress die moeilijk te omschrijven is. Het voelt alsof ik niet eens meer kan ademhalen als ik blijf liggen. Ik krijg ook een heel rood gezicht, vlekken in mijn hals en tril als een gek.

Het enige dat echt helpt is eruit gaan, wandelen of fietsen op de hometrainer en het duurt makkelijk 20 minuten voor ik het eruit heb. Ik ben dan natuurlijk klaar wakker en kom niet makkelijk in slaap. Eenmaal in slaap, slaap ik wel goed maar ik word soms met hetzelfde gevoel weer wakker.

De intensiteit verschilt, vaak is het een dag of 5 op zijn ergst, en dan krijg ik een paar dagen rust (ik voel het dan nog steeds, maar minder erg).

- Het lijkt totaal los te staan van mijn menstruatie, ik ben wel vrij vroeg toen het voor het eerst opkwam gestopt met de pil. Toen had ik twee weken rust.

- Bij stress is het erger, maar ook bij dagen dat ik me verder goed heb vermaakt en me in elk geval niet bewust drukmaak om iets is het soms heel erg

- Bij mijn eerste bloedtests waren mijn vitamines b11, b12 en vitamine d te laag. Deze zijn nu al een paar maanden op orde

- mijn adrenaline en cortisol zijn een aantal keer vreemd geweest in de bloedtests, de laatste bloedtests zijn die ook weer op orde

- Mijn bloedsuiker blijkt gemiddeld genomen wat aan de lage kant, met name s nachts. Maar wel binnen de normaalwaarden

- Mijn prolactine is te hoog, ze hopen dat dat vanzelf zakt? Maar ze zien daar ook niet perse de oorzaak van mijn symptomen in

Wat ik heb geprobeerd:
- ik neem nu dus al een paar maanden een lage dosering multivitamine
- ik eet sinds 9 maanden weer meer vlees omdat mijn b12 niks deed op supplementen
- later op de avond nog wat eten, voor het geval dat mijn lichaam strest op de lage bloedsuikerspiegel
- natuurlijke dingen zoals magnesium, valeriaan, valdisper rust

Het is eerlijk gezegd eerder erger dan beter geworden gedurende het afgelopen jaar en mijn arts en endocrinoloog zijn extreem voorzichtig wbt het proberen van medicijnen voordat ze de oorzaak weten. Het duurt me gewoon erg lang..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:35

Ik moet denken aan POTS, alleen ontstaan daar vaak juist de klachten van liggen/ zitten naar staan ipv wat jij hebt. Maar het zou me niet verbazen als het een vorm van dysautonomie is.

Maar geen idee of je je daar verder in herkent.

Sintara

Re: Stress of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 16:41

Bij mij is het inderdaad precies andersom, juist het gaan liggen is de ergste trigger. Ik heb ook wel gehad dat het opkwam terwijl ik zat maar dat voelt niet zo slecht als wanneer ik lig

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:42

Heb je een hartslag (vinger) en bloeddruk meter (arm) thuis zodat je kunt zien of er wat gebeurd tijdens staan, zitten, liggen en ook of er iets te zien is tijdens je nare gevoel?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 16:48

Ja, mijn hartslag is hoog als ik ga liggen (zon 90 tot 100 slagen p/m) en tijdens het lopen/ fietsen zakt die naar 80. Ik ben vrij fit en normaal is mijn hartslag lager dan dat. Mijn bloeddruk is al die tijd okee, terwijl ik mijn hartslag hoor en voel in mijn keel dus dat is wel gek.

Ik heb trouwens ook een ecg gehad van mijn hart, die was goed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:49

Ik herken het deels. Het kan best psychisch zijn. Overdag ben je de hele tijd afgeleid. Als je naar bed gaat dan wordt het stil en ben je alleen met je gedachtes en gevoelens. Dan kan de paniek ineens toeslaan omdat het ineens aan de oppervlakte komt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:56

Adem je door je mond of door je neus?
En hangt je tong op de bodem van je mond, of zit die tegen de bovenkant van je gehemelte aan?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:58

Wat gebeurt er als je 's avonds in bed gelijk gaat liggen en liggend in bed nakletst met je partner, of nog even tv kijkt of iets dergelijks? En als je overdag even gaat liggen in een rustige kamer?

De vraag die achter deze vragen ligt: gebeurt dit fysiek door het gaan liggen, of misschien toch psychisch doordat je geen afleiding/prikkels meer hebt? (of een combinatie, uiteraard, of nog iets anders, maar dit vroeg ik me af :) )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:06

Wat stelt je arts voor om te doen, TS?

Ik denk dat het een goede zaak is dat ze niet random dingen voorschrijven zonder de oorzaak te kennen. Daar ben je niet noodzakelijk mee geholpen dan en kan je nog verder brengen van een duidelijk beeld van wat er gaande is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:07

Vervelend je bed verplaatsen en je hoofdeind omhoog doen al geprobeerd? Het kan een soort draai duizeligheid zijn of angst om los te laten.
Eventueel je wifi ‘s nachts eruit halen kost geen moeite sommige mensen zijn toch gevoelig zonder dat ze dat weten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:14

Heb je al ademhalings oefeningen geprobeerd samen met een therapeut?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 17:26

Als ik direct vanaf het avondeten ofzo op bed ga liggen heb ik hetzelfde. Of als ik liggend tv kijk ofzoiets.

Vandaag ben ik ziek en ik heb toen ik thuis kwam even kunnen slapen, om daarna met het stressgedoe wakker te worden. Het lukt me vandaag ook niet heel lekker om het weg te lopen of fietsen en ik heb koorts dus blehh.

Ik ben onderzocht door iemand op mentaal vlak maar die zag geen aanwijzingen voor bv een depressie of iets dergelijks en hij heeft me dus terug naar de huisarts verwezen.

Opzich zijn er wel redenen voor stress geweest natuurlijk, geëmigreerd, nieuw land, nieuwe baan, verbouwing etc. Maar toch ben ik er zelf ook niet van overtuigd dat dat het is. Het voelt anders dan normaal als ik stress had. Het lijkt alleen nog het meest op stress, als ik het ergens mee moet vergelijken. Ik bedoel, het lijkt ergens ook op pijn maar dat is het ook niet, ook al is het zeker niet aangenaam

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:37

Ik ben geen arts dus kan daar niet op mee denken maar heel mijn lijf zit vast van de stress (die is compleet ontregelt en zo gaat het in een cirkel door).

Pak je overdag je rustmomenten? Of wordt je wakker en is het meteen aan en gaan? Werken, door naar het paard, door naar het klushuis, snel even koken wassen en dan pas een rust moment met je vriend? Ga je overdag ( te vaak) over je grenzen?

Even 15min helemaal niks werkt zo goed. Geen telefoon, geen radio of tv. Gewoon even zitten, desnoods ogen dicht.

Wel opvallend dat je het ook hebt als je op de bank liggend tv kijkt.

Kun je proberen om mindfulness (bodyscan) te oefenen? Dat kan ook gewoon als je rustig zit. Heb je dat goed onder controle kun je het liggend gaan proberen (of eerst lekker onderuit gezakt).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:37

Geen onregelmatige hartslag? Of een benauwd gevoel bij vlagen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:40

Sintara schreef:
Als ik direct vanaf het avondeten ofzo op bed ga liggen heb ik hetzelfde. Of als ik liggend tv kijk ofzoiets.

Vandaag ben ik ziek en ik heb toen ik thuis kwam even kunnen slapen, om daarna met het stressgedoe wakker te worden. Het lukt me vandaag ook niet heel lekker om het weg te lopen of fietsen en ik heb koorts dus blehh.

Ik ben onderzocht door iemand op mentaal vlak maar die zag geen aanwijzingen voor bv een depressie of iets dergelijks en hij heeft me dus terug naar de huisarts verwezen.

Opzich zijn er wel redenen voor stress geweest natuurlijk, geëmigreerd, nieuw land, nieuwe baan, verbouwing etc. Maar toch ben ik er zelf ook niet van overtuigd dat dat het is. Het voelt anders dan normaal als ik stress had. Het lijkt alleen nog het meest op stress, als ik het ergens mee moet vergelijken. Ik bedoel, het lijkt ergens ook op pijn maar dat is het ook niet, ook al is het zeker niet aangenaam

Je het het dus alleen als je gaat liggen? Ongeacht het tijdstip op de dag?

Wat gebeurd als als je rustig zit? Dus zittend tot rust komt/ relaxt?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:46

Voor mij klinkt dit als een paniekaanval waarvan je zelf niet in de gaten hebt dat je hem trickerd..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 17:51

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken :) ! Het is ook wel fijn om het eens door te denken vanuit jullie vragen.

Nou, ik ga meestal op standje 100 mijn dag door tot ik bij mijn paarden ben :') . Daar ben ik meestal wel een uurtje of twee per dag terwijl ik geen klusjes heb en ik soms alleen maar voer. Even een rondje om de wei om het hek te checken ofzo vind ik altijd wel lekker.

De enige ademhalingsoefening die wel eens helpt is extra hard uitademen nadat ik al heb uitgeademd, om dat hyperventileren te onderbreken. Eerlijk gezegd krijg ik die bodyscan niet zo onder de knie, daar zat de praktijk ondersteuner toen erg op toen mijn voet in de acute fase was (jaar of 6? Terug?) maar ik ben er nooit kalmer van geworden.

Zittend krijg ik het soms ook wel op de slechte dagen. Ook gaan zitten nadat ik heb gelegen verlicht de symptomen ietsjes, het voelt makkelijker om adem te halen bijvoorbeeld maar het gevoel zakt niet verder. Ongeacht hoelang ik dan blijf zitten.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:54

Hard uitademen icm hyperventileren ken ik niet.
Wat je eens zou kunnen proberen is goed vanuit de buik te ademen.
En dan 3 tellen in en 6 tellen uitademen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:09

girlyggirl schreef:
Voor mij klinkt dit als een paniekaanval waarvan je zelf niet in de gaten hebt dat je hem trickerd..

Ja voor mij ook, zeker omdat je klinisch in orde bent. Een burnout kan heel gemeen naar binnen sluipen, zeker in jouw situatie zoals je het omschrijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:13

Sintara schreef:
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken :) ! Het is ook wel fijn om het eens door te denken vanuit jullie vragen.

Nou, ik ga meestal op standje 100 mijn dag door tot ik bij mijn paarden ben :') . Daar ben ik meestal wel een uurtje of twee per dag terwijl ik geen klusjes heb en ik soms alleen maar voer. Even een rondje om de wei om het hek te checken ofzo vind ik altijd wel lekker.

De enige ademhalingsoefening die wel eens helpt is extra hard uitademen nadat ik al heb uitgeademd, om dat hyperventileren te onderbreken. Eerlijk gezegd krijg ik die bodyscan niet zo onder de knie, daar zat de praktijk ondersteuner toen erg op toen mijn voet in de acute fase was (jaar of 6? Terug?) maar ik ben er nooit kalmer van geworden.

Zittend krijg ik het soms ook wel op de slechte dagen. Ook gaan zitten nadat ik heb gelegen verlicht de symptomen ietsjes, het voelt makkelijker om adem te halen bijvoorbeeld maar het gevoel zakt niet verder. Ongeacht hoelang ik dan blijf zitten.

Zou dit het probleem niet zijn? Lichaam die zo in adrenaline/ door ren stand staat?

Lijkt of je sympatische en parasympatische zenuwstelsel totaal niet in balans zijn.

Ik zou toch echt ademhalingsoefeningen aanraden. Ieder uur gewoon even simpel een paar keer zitten en 4 tellen in, even vasthouden en 6 tot 8 uit.

En kijken of je iets kan vinden waar je echt goed van kunt ontspannen en loslaten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 18:14

Earth schreef:
girlyggirl schreef:

Ja voor mij ook, zeker omdat je klinisch in orde bent. Een burnout kan heel gemeen naar binnen sluipen, zeker in jouw situatie zoals je het omschrijft.

Alleen ben ik daarop wel onderzocht en vervolgens terug naar de huisarts verwezen. Ik ben onderzocht op tekenen van depressie, anxiety en panic attacks

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:17

Kijk eens naar Body stress release. Geen idee of het in Denemarken te vinden is.
Ja het valt onder alternatieve geneeskunde en het klinkt zweverig maar het werkt echt zo ontzettend goed (voor mij en verhalen om me heen).

Zeker als je vast loopt bij de huisarts en je al mindfulness hebt geprobeerd. En als het niks helpt, heb je in iedergeval een uurtje lekker ontspannen gelegen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:28

Sintara schreef:

Klinkt als een behoorlijke overdrive en recept voor een gestresst lijf. Ga eens langere tijd naar standje 75/80. Dus vaker pauze nemen, bij zwaar werk minder lang door doen of minder zwaar maken, langere pauze. En niet een week maar structureel aanpassen. Want in deze modus jaag je jezelf waarschijnlijk alleen maar meer op door ook nog mindfullness oefeningen toe te voegen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:32

Wat je doormaakt is een sympathische reactie van je lichaam. Het komt in fight/flight stand en zet je lijf 'aan' waardoor je idd niet kunt slapen en dus alle symptomen krijgt die je benoemd. Inclusief de hoge cortisol en adrenaline waardes in je bloed, want dat zijn de hormonen die vrij komen bij een dergelijke respons in je lijf. Belangrijk is om te achterhalen waar die stressprikkel vandaan komt. Dat kan van buitenaf komen (trauma, piekeren, onaangenaam gevoel, angst etc) of van binnenuit door een orgaan dat niet goed functioneert bv. Heb je nog andere klachten als je denkt aan je organen? Wel eens last van je nek?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:09

Ik weet het niet zo.. Ik heb bijna letterlijk alles veranderd in mijn leven tijdens het afgelopen jaar en mijn huidige werk is sowieso minder toxisch dan het werk dat ik in Nederland had. Minder uren ook (al werk ik nu wel wat over, drukste tijd van het jaar).

Ik denk er wel over om te gaan lessen op een manege, als ik een beetje een fatsoenlijke kan vinden. Gewoon voor wat aanspraak enzo, misschien kan ik wat vrienden vinden hier :)