Darmklachten na stoppen SSRI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Darmklachten na stoppen SSRI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 17:01

Hallo lieve bokkers, ik hoop dat iemand wellicht ervaring of tips heeft om mij met mijn probleem een beetje op weg te helpen.
Acht weken geleden alweer ben ik na tien jaar gestopt met het gebruik van mijn SSRI (Citalopram). Sindsdien heb ik verschrikkelijke last van mijn darmen. Mijn ontlasting varieert van volledig water tot iets wat enigszins solide is (sorry..). Ik weet natuurlijk dat er 'een' link is tussen serotonine en de darmen, en dat het stoppen met de antidepressiva hier waarschijnlijk een grote rol in speelt. Maar ik zou graag weten wat ik kan doen om mijn darmen weer een beetje tot rust te brengen.
Wat ik momenteel aan het proberen ben is elke ochtend yoghurt te eten, twee stuks fruit (waaronder altijd 1 banaan), en verder zo veel mogelijk vezels. Ik eet geen vette snacks o.i.d. 's Avonds eet ik vaak Activia. Geen idee of het nut heeft, maar baat het niet, dan schaadt het niet, denk ik dan maar. }:0

Zijn er misschien andere bokkers die hier ervaring mee hebben? Of die tips hebben w.b. wat ik nog kan proberen? Mijn dank is groot :) !

Kairos

Re: Darmklachten na stoppen SSRI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:27

Geen persoonlijke ervaring, maar wat ik hier lees: https://www.uu.nl/sites/default/files/pug0808-w.pdf
Is kleinere stapjes nemen met afbouwen. En gezien je al helemaal gestopt bent, terug naar een lagere dosering (iom arts), tot je darmen weer stabiel voelen, dan weer opnieuw proberen te stoppen? Want waarschijnlijk heeft je lichaam gewoon meer tijd nodig om te wennen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:53

Wat zegt de psychiater hierover?

Maera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:02

enkele tips:
- darmen tot rust laten komen door vezels tijdelijk te beperken, constiperende voeding eten (bvb rijst, wit brood, toast,...). Licht verteerbare groenten zoals wortel, bloemkool, broccoli,...
- probiotica halen in natuurvoedingswinkel
- thee voor ondersteunen lever en galwegen helpt bij spijsvertering (basis artisjok, paardenbloem, mariadistel,...)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:29

Tiggs schreef:

Dit lijkt mij inderdaad ook de belangrijkste

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:35

Je moet even met de arts overleggen of het een idee is dat je tijdelijk macrogol gaat gebruiken om de boel te stabiliseren.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:50

Macrogol word gebruikt bij verstopping, lijkt mij dat dat juist niet nodig is.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 20:04

Tiggs schreef:

Dat het vrij 'normaal' is en met de tijd vanzelf weer overgaat (enkele weken of maanden). Tot die tijd hoopte ik op wat tips en ervaringen om er in elk geval het beste van te maken.
Edit: en misschien een beetje geruststelling dat het inderdaad weer overgaat.

Maera schreef:
enkele tips:
- darmen tot rust laten komen door vezels tijdelijk te beperken, constiperende voeding eten (bvb rijst, wit brood, toast,...). Licht verteerbare groenten zoals wortel, bloemkool, broccoli,...
- probiotica halen in natuurvoedingswinkel
- thee voor ondersteunen lever en galwegen helpt bij spijsvertering (basis artisjok, paardenbloem, mariadistel,...)

Fijne tips, dankjewel! Ik zal me eens focussen op stoppend eten en een probioticum halen. :j

Kairos schreef:
Geen persoonlijke ervaring, maar wat ik hier lees: https://www.uu.nl/sites/default/files/pug0808-w.pdf
Is kleinere stapjes nemen met afbouwen. En gezien je al helemaal gestopt bent, terug naar een lagere dosering (iom arts), tot je darmen weer stabiel voelen, dan weer opnieuw proberen te stoppen? Want waarschijnlijk heeft je lichaam gewoon meer tijd nodig om te wennen.

Thanks voor het meedenken! Teruggaan op een lage dosering wordt door de psychiater afgeraden vanwege mogelijke tegengestelde effecten. Dit was een optie na 2 weken stoppen, maar na 8 weken wordt het een gok of dit gaat helpen of juist de hele boel weer overhoop gooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:34

Wistaire schreef:
Macrogol word gebruikt bij verstopping, lijkt mij dat dat juist niet nodig is.

Nou ja de psylliumvezels zorgen voor een goede darmwerking.
Maar dat valt best met de arts te overleggen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:41

Activia en yoghurt kunnen in theorie wel Diaree veroorzaken als je zuivel slecht verteerd.
Wel heel fijn dat je gestopt ben met medicatie !!

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:38

Ik zit een beetje met hetzelfde ander medicijn maar wel de maag darm problemen.
Echte melk kefir is de heilige graal voor mij niet gelijk en niet het supermarkt spul maar zelf maken.
Kan me zonder buikpijn weer omdraaien in bed.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:17

Misschien even geen banaan eten? Dat maakt de ontlasting toch juist nog zachter zeg maar?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:25

Misschien heb je baat bij norit kooltabletten?