Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:09

Ja, ik besef mij dat het voor iedereen anders is, maar ben toch benieuwd of hier nog tips en trucs te vinden zijn.

Ik loop normaal bij de chiropractor en twijfel daar nu over, wel of niet heen gaan?

Hoe lang duurde het voordat de pijn wat te doen werd?

Ben je fysiotherapie gaan volgen en wanneer?

Nouja, ik hoor het graag :D

Captain

Re: Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:14

2x een operatie en nu al 7 jaar 3x per dag morfine. +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:17

Op handen en knieën gaan zitten en afwisselend je rug hol en bol maken gedurende 30sec is pijnverminderend in de acute fase.
Beetje pijnstilling ( ibuprofen ofzo) erbij is ook altijd fijn natuurlijk. }>
Zo weinig mogelijk op een stoel zitten. Blijven bewegen is belangrijk.

Voor mij absoluut geen chirpractor, maar dat is ieder zijn ding.

En het belangrijkste van al : als het ergste voorbij is, beginnen met core stability en core strength oefeningen. Elke dag, desnoods tot je een ons weegt :D
Is het enige waarmee je dezelfde ellende in de toekomst kan vermijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:20

Rug?
Ik had een nekhernia. Goede pijnstilling en rust deden wonderen in de eerste periode. Daarna wat lichte oefeningen om mijn nekspieren sterker te maken. Massage en fysio vond ik niet fijn, dat bleef pijnlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:30

Captain schreef:

Ok, dat wilde ik niet horen :') .... mijn god zeg, wat heb ik met je te doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:33

Pandora2 schreef:
Op handen en knieën gaan zitten en afwisselend je rug hol en bol maken gedurende 30sec is pijnverminderend in de acute fase.
Beetje pijnstilling ( ibuprofen ofzo) erbij is ook altijd fijn natuurlijk. }>
Zo weinig mogelijk op een stoel zitten. Blijven bewegen is belangrijk.

Voor mij absoluut geen chirpractor, maar dat is ieder zijn ding.

En het belangrijkste van al : als het ergste voorbij is, beginnen met core stability en core strength oefeningen. Elke dag, desnoods tot je een ons weegt :D
Is het enige waarmee je dezelfde ellende in de toekomst kan vermijden.

Ibu, i wish. Zit te spacen op oxy en kan dan nog niks :') . Ik dacht dat ik aardig fit was maar ik word toch oud dus vrees dat ik aan de oefeningen moet ja. Heb jij dat met een fysiotherapeut gedaan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 11:33

Goof schreef:
Rug?
Ik had een nekhernia. Goede pijnstilling en rust deden wonderen in de eerste periode. Daarna wat lichte oefeningen om mijn nekspieren sterker te maken. Massage en fysio vond ik niet fijn, dat bleef pijnlijk.

Waarschijnlijk vanuit SI. Nek lijkt me ook hel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:35

ruitje schreef:
Goof schreef:
Rug?

Waarschijnlijk vanuit SI. Nek lijkt me ook hel.

Dat was ook hel!
Ik zou oefeningen in het geval van een hernia altijd met een fysio starten en niet zelf uitproberen.
Sterkte joh!

CanCanAld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:17

Helaas werkte geen enkele pijnstilling, zelfs morfine niet bij mij voor de pijn. Het heeft heel lang geduurd maar heb fysio gekregen en de oefeningen trouw thuis en op het werk uitgevoerd. Verder heb ik echt door de helse pijn heen gewandeld, de eerste 15 minuten wandelen waren echt killing en daarna ging het wel wat beter.
Chiropractor heb ik in de acute fase bewust nog niet gedaan, alles in mij zei dat ik het nog niet moest doen. Na een aantal maanden voelde het iets beter en ben ik naar een chiropractor gegaan, zij heeft me echt voorzichtig behandeld en heb ik baat bij gehad. Na 1,5 jaar was ik er vanaf maar merk wel dat bij spanning ik het nog wel in mijn rug/been voel en heb ik gelijk angst dat het terugkomt.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:42

Waarom ga je niet naar een pijn centrum. Kunnen ze een epidurale injectie in het gebied geven. Dit helpt pijnstillend en een ontstekingsremmer erin. Waardoor de hernia tot rust kan komen en doordat je pijn vrij bent/wordt kan je goed je oefeningen doen. En hopelijk trekt de hernia weg.

Ik heb dit zelf 3weken terug gehad voor hernia bij s1/l5. Helaas al 2x eerder een hernia gehad en daarbij had dit toen ook goed geholpen.

De huisarts kan je doorverWijzen of de neuroloog als je daar loopt. Ziekenhuizen hebben vaak lange wachtlijsten maar er zijn genoeg privé klinieken die het ook hebben en korte wachttijden hebben.

Succes!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:53

ruitje schreef:
Ibu, i wish. Zit te spacen op oxy en kan dan nog niks :') . Ik dacht dat ik aardig fit was maar ik word toch oud dus vrees dat ik aan de oefeningen moet ja. Heb jij dat met een fysiotherapeut gedaan?

Ja, da's de leeftijd die begint te spelen inderdaad }>

Ik ben bij de eerste hernia een paar keer bij de fysio geweest inderdaad. Vervolgens op internet nog allerlei oefeningen gezocht en zo alles een beetje aan elkaar geplakt.

En ik heb het boek ' ROAR' van Stacy Sims gekocht.
Ondertussen ben ik op een leeftijd gekomen waar ik haar volgende boek ' Next Level ' aangeschaft heb. :))
Zijn echt mijn 2 bijbeltjes. Verhelderend. Op elk gebied :Y)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 13:54

Zesvroudige hernia hier. Onderrug en tussen schouderbladen. In nek zit vermoedelijk ook nog wat maar dat is niet mee gescand. Oneindig fysio in verschillende vormen, haptotherapie, sporten, dry needling, osteopathie en weet ik veel wat allemaal geprobeerd. Van kwaad tot erger en al 10 jaar van mn leven hieraan “verloren”. Vorig jaar bijna het hele jaar op krukken gelopen omdat ik niet gewoon kon staan.

Vorig jaar november begonnen met bsr behandelingen en dat is tot nu toe het enige wat echt constructief lijkt te werken. Nooit 100% pijnvrij maar ik kan weer dingen die ik al 10 jaar niet meer kon. Nog steeds in de opbouwende fase maar nog steeds, en dus al een jaar verder, het gevoel dat er verbetering in zit en dat er weer licht is aan het einde van de tunnel.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:01

Operatie heeft bij mij echt onwijs geholpen! In juni geopereerd, heb nog steeds een gevoelige rug, maar sinds ik uit de narcose kwam geen uitstraling meer gehad *\%/*
Nu fysio en corespieren trainen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:01

ruitje schreef:
Captain schreef:

operatie is op de kop af 9 jaar geleden. L5-S1, eerst een half jaar rust met pijnbehandeling (prik, en later stroom), heel veel pijnstilling en oefeningen onder begeleiding van fysio. Na operatie (omdat er geen enkele verbetering in zat) revalidatie opnieuw bij fysio, en inmiddels gaat het prima. Heb heel kleine restklachten en moet wel opletten maar in princcipe gaat het prima.

Precies wat Happy16 zegt dus

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:03

Hier nek.
Eerste maanden overleefd op amitriptyline, oxycodon en paracetamol.

Inmiddels een 1.5 jaar verder. Nog steeds aan de amitriptyline, ibu en pcm. En op "slechte" dagen slik ik er oxy bij.
Inmiddels 3x een zenuwblok gehad, maar dat helpt alleen voor de uitstralende pijn naar arm. Niet voor de nekpijn.

Dus hoelang tot het dragelijk is? Geen idee... ik heb mijn leven eraan aan moeten passen. Want achter een computer is voor mij niet te doen. En fysiek werk net zo..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:19

Ik had/heb bulging (de voorloper van, of ook wel de niet doorgeschoten, hernia) en fysio maakte het alleen maar erger. Het werd zelfs zo erg dat een arts - op basis van foto's en scans - zei dat mijn voorland een rolstoel zou zijn, ook vanwege de eveneens aanwezig slijtage her en der. Puur op basis van wilskracht en heel, heel veel paracetamol (lees: ik mocht toen geen sterkere pijnstilling vanwege mijn medicijnen) heb ik het enigszins onder controle gekregen. Mijn man heeft indertijd het crankstel onder een tweedehands vouwfiets vandaan gehaald, zodat ik een (betaalbare) loopfiets had. Verder veel achter een winkelwagen lopen (rechte lijnen, geen onverwachte bewegingen), verder veel rust gepakt op de momenten dat ik niet op de loopfiets of met een winkelwagen bezig was. Goed de kussens op de bank installeren, zodat ik geen onverwachte bewegingen kon maken tijdens het zitten. We zijn nu heel wat jaren verder en ik moet nog steeds voorzichtig zijn, maar gecontroleerd tillen, bukken en lopen is wel weer mogelijk. Stilstand is achteruitgang, dus beweging is wel belangrijk. Hoe dat uiteindelijk met een echte, doorgeschoten hernia gaat, daar kan ik je (gelukkig in mijn geval) niets over vertellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:27

Operatie.

Ik had steeds last en toen het heftig werd tramadol gekregen en paar dagen plat.

Tijdje daarna veel last en ook met uitstralen naar kuit en grote teen. Ik kwam op wachtlijst voor neuroloog, maar dat zou wel even duren. Die zou dan een Mri laten maken wat ook weer even zou duren en dan evt nog plat of operatie.
Ik heb toen de Mri wel vooraf erdoor gekregen, maar wachtlijst voor neuroloog was 3 maanden.

Ik zat destijds in een huiskamer op Bokt en zeiden mensen dat ik naar Dld of een kliniek moest gaan. Heb toen de verzekering gebeld en uitgelegd dat ik echt slecht reageer op tramadol en ook te lang uit de running ben zo.
Die hebben toen bemiddeld met de kliniek waar ik heen wilde. Daar kon ik een paar dagen later terecht met een cd rom van mn Mri. Het was 22Dec, dus ze zeiden dat het wel na oud en nieuw zou worden. Tja, dat was sws sneller.

In de auto naar huis werd ik gebeld; wat doet u met kerst? Nou niks, plat liggen. Dan kon ik de 23e ertussen gepropt worden en 24e naar huis.
Ik had het jaar ervoor al 2 zware operaties gehad, maar ja........

Na de operatie werd ik gelijk pijnvrij wakker. Je kreeg wel een protocol mee waar je je aan moest houden, maar dat was echt pittig als je dan pijnvrij bent.

De arts daar zei dat veel mensen uiteindelijk geopereerd worden als er verder niks helpt. Die vond de rust, pijnstillers en evt fysio voor veel mensen zonde van de tijd.
Maar als je echt op tijd bent en je kan echt goed de rust pakken, de juiste oefeningen doen, zal het misschien kunnen helpen.

Mn rug blijft mn zwakke plek, maar dat was het altijd al. Ik heb wel een corset, maar het wordt niet beter als je daar in blijft "hangen".

Ik ben niet tegen fysio, maar het kan ook juist averechts werken. Ik heb een tijd fysio gehad en die kraakte ook. Zeer ervaren fysio met goede naam......Ik gaf meerdere keren aan dat het niet hielp en de pijn bleef.
Uiteindelijk bij de reumatoloog gekomen die een diagnose stelde en ook zei dat de fysio me meer kwaad dan goed had gedaan. Die had natuurlijk ook nog geen diagnose van mij en deed wat hij dacht dat goed was aan de hand van mijn klachten, maar na geen verbetering, moeten ze daar wel op reageren.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:36

Osteopaat, rugschool en kine

Ging wel om een “kleine” hernia

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:41

novita13 schreef:
Waarom ga je niet naar een pijn centrum. Kunnen ze een epidurale injectie in het gebied geven. Dit helpt pijnstillend en een ontstekingsremmer erin. Waardoor de hernia tot rust kan komen en doordat je pijn vrij bent/wordt kan je goed je oefeningen doen. En hopelijk trekt de hernia weg.

Ik heb dit zelf 3weken terug gehad voor hernia bij s1/l5. Helaas al 2x eerder een hernia gehad en daarbij had dit toen ook goed geholpen.

De huisarts kan je doorverWijzen of de neuroloog als je daar loopt. Ziekenhuizen hebben vaak lange wachtlijsten maar er zijn genoeg privé klinieken die het ook hebben en korte wachttijden hebben.

Succes!

Mijn man heeft een dubbele hernia (L4 en L5) en doet bovenstaande. Dat is het enige dat voor hem voldoende helpt. Hij had veel bijwerkingen van de tramadol, pregabaline en oxycodon. Slikt nu af en toe ibuprofen en gaat elke 4-6 maanden (afhankelijk van wanneer de klachten terugkomen) weer naar het pijncentrum voor een injectie. Verder inderdaad oefeningen voor de core en eens in de zoveel weken naar een fysio die tevens manueel therapeut is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 15:47

Hoop nuttige informatie, bedankt, ga alles straks even rustig bijlezen :o

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:53

Ik heb een hernia gehad tussen L5 en S1. Ik heb een operatie gehad. Heeft heel goed geholpen. Wel houd ik er altijd rekening mee met zware dingen tillen enzo. Lang staan geeft nog wel eens pijn in m'n onderrug, maar dat is dan meer een soort kramp en geen zenuwpijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 15:53

Lielle schreef:
Captain schreef:

operatie is op de kop af 9 jaar geleden. L5-S1, eerst een half jaar rust met pijnbehandeling (prik, en later stroom), heel veel pijnstilling en oefeningen onder begeleiding van fysio. Na operatie (omdat er geen enkele verbetering in zat) revalidatie opnieuw bij fysio, en inmiddels gaat het prima. Heb heel kleine restklachten en moet wel opletten maar in princcipe gaat het prima.

Precies wat Happy16 zegt dus

welke Prik is dat ? ik kreeg in Duitsland van die prikken tussen de wervels en dat was echt ideaal ; paar maanden geen pijn. Maar volgens de huisarts en rug kliniek worden deze In NL niet vergoed door de zorgverzekeraar... nu ben ik op zoek naar een alternatief

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:35

Hoi ruitje,

wat enorm vervelend! je zou eens kunnen kijken op het zorgnetwerk voor ruiters, daar vind je verschillende ruiterfysiotherapeuten. misschien zit er 1tje bij jou in de buurt die je kan begeleiden bij een hernia.

Ik ben zelf fysio; beleid van de neurologen is op dit moment vaak eerst therapie en bij echt neurologische problemen operatie. Over het algemeen gaat een hernia uit zichzelf over. alleen de pijn en beperking in bewegen is echt oliebol!

mocht je meer vragen hebben stuur gerust pbtje!

heel veel sterkte!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:52

Specifiek Far-infrarood (niet infrarood) en bij de fysio behandelingen met een klasse 4 laser hielpen mij ook naast de andere tips van iedereen hier in het topic.

En warm water aqua sport, dus specifiek in een warm doelgroepenbad.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:17

2.5 jaar geleden geopereerd aan een hernia l4-5.
Het was een massenprolaps.
Oftewel zonder operatie niet te fixxen.

Ik kon ook al een half jaar niks.
Echt extreem donders veel pijn gehad.
200 meter lopen was te ver ondanks dat de arts elke x zei je moet bewegen je moet bewegen....
Maar dat heeft geen nut als het al zo extreem stuk is.
Na de operatie direct geen pijn meer in mijn benen.
Of Naja minder.
Daarna veel tijd nodig gehad om mijn spieren weer op te bouwen.
3 weken revalidatiecentrum (in duitsland na zo'n operatie gebruikelijk).

En voor nu train ik zo veel mogelijk mijn rugspieren.
Als ik dit niet doe.... Ben ik verloren.
Nu met de zwangerschap kan ik niet alle oefeningen doen.
Maar ik kan het nog redelijk dragelijk houden..
Heel belangrijk is bij elke beweging je rug/buikspieren correct aanspannen.
Dus als je staat,loopt of zit. Bewust je rug en buikspieren gebruiken.
Als je bukt, stal uitmesten of wat dan ook.
Buik/rugspieren bewust gebruiken.