Nare geur (plastic) verpakte 'snacks'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Nare geur (plastic) verpakte 'snacks'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 18:59

Google is je beste vriend, maar ik kan daar niet helemaal vinden wat ik zoek. Misschien zijn er bokkers die het herkennen en weten wat het is!

Soms is het zo dat ik een verpakking van snacks openmaak (bijvoorbeeld Olly's Pretzels, rijstcrackers of van die voorverpakte kaasstengels bij kerstpakketten), en er dan een vervelende geur vanaf komt. Een beetje olie-achtig, maar ook weer net niet. De producten zitten vaak helaas al te lang in deze verpakking waardoor ze precies die geur als smaak hebben overgenomen.

Ik weet niet de juiste termen waarmee ik dit kan omschrijven om wijzer te worden door google. Zou het een bepaalde stof zijn in het verpakkingsmateriaal? Of is het puur toeval dat dit soms gebeurt?
Ik vind het een bijzonder onsmakelijk effect en vraag me af of het wel veilig is :Y)

Xyris

Re: Nare geur (plastic) verpakte 'snacks'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:25

Volgens mij is het een bepaald gas dat de houdbaarheid verlengt, het vervliegt snel nadat je de verpakking hebt geopend. Ik eet nooit echt dingen die duidelijk over datum zijn, maar het zou me niks verbazen als deze gas na verloop van tijd inderdaad de smaak beinvloed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:01

Prima2Donna schreef:
Ik vind het een bijzonder onsmakelijk effect en vraag me af of het wel veilig is :Y)

https://www.rivm.nl/hormoonverstorende-stoffen

Ik probeer maar zoveel mogelijk uit glas te eten of koop dingen vang de biowinkel die in veiliger verpakkingen zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:34

Xyris schreef:
Volgens mij is het een bepaald gas dat de houdbaarheid verlengt, het vervliegt snel nadat je de verpakking hebt geopend. Ik eet nooit echt dingen die duidelijk over datum zijn, maar het zou me niks verbazen als deze gas na verloop van tijd inderdaad de smaak beinvloed.

'Onder beschermende atmosfeer' betekent gewoon dat de zuurstof uit de lucht is gehaald. Dwz dat er vrijwel alleen nog stikstof in zit. En dat ruik je niet.

Evelyne79

Re: Nare geur (plastic) verpakte 'snacks'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:25

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:00

Een bepaald toegevoegd gas is idd logisch. Maar er wordt nergens benoemd welke dat specifiek is en waar het wel/niet gebruikt wordt?

Evelyne79 schreef:
Dat komt door het gas wat ze gebruiken, ik vind het vaak chemisch ruiken, zeker bij een zak hutspot, voor mezelf koop ik die al nooit, maak ik het vers, maar op het werk bestellen ze die geregeld.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... ouwen.aspx

Met zakken groente heb ik het nog nooit gehad eigenlijk! Die koop ik sws vaker vers :o . Het spul ruikt vrij chemisch ja. Vind het zo'n zonde dat het etenswaar er ook door aangetast wordt qua smaak (of ik ben gewoon heel gevoelig...)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:39

Ibbel schreef:
Xyris schreef:

'Onder beschermende atmosfeer' betekent gewoon dat de zuurstof uit de lucht is gehaald. Dwz dat er vrijwel alleen nog stikstof in zit. En dat ruik je niet.

Niet helemaal, er worden ook gassen toegevoegd. Vooral stikstof, kooldioxide en zuurstof. De samenstelling van zo'n gasmengsel verschilt per product. Hier wordt dat goed uitgelegd: https://www.linde-gas.nl/shop/nl/nl-ig/mapax

@TS waarschijnlijk ruik je dus (een van) deze gassen.