Sportshirts die niet statisch worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Sportshirts die niet statisch worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:32

Hoi,

Ik zou met buiten sporten (actief wandelen, soms ook stalwerk) onder mijn trui graag een sportshirtje/longsleeve dragen dat zweet afvoert. Ik merk alleen dat de combinatie van een glad sportstofje en een warme trui gauw leidt tot statische toestanden.

Heeft iemand een tip over wat wel fijn werkt?

Een gewoon katoenen shirt heb ik geprobeerd maar blijft lang nat, en ik krijg het daarmee erg koud als ik nog drie kwartier op de scooter naar huis moet.
Er is geen mogelijkheid voor omkleden.

manonutjuh

Re: Sportshirts die niet statisch worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:41

Ik denk dat wol een fijne optie is.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:42

Ik heb recent wollen shirts ontdekt, dat werkt echt heel erg fijn en voert het zweet beter af dan de reguliere sportshirts.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 19:51

Dat is inderdaad wel een idee. Ik draag vaak al wollen sokken.

Hebben jullie toevallig tips over specifieke merken/types?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:54

Als het heel koud was deed ik een katoenen shirt over mijn thermoshirt aan (en dus onder mijn trui). Dat werd inderdaad nat, maar dat zat niet op mijn huid want daar zit het thermoshirt nog tussen, en als ik er dan een goede winddichte jas overheen deed dan koelde dat niet heel erg af, het droogt gewoon niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:55

Engel natur of dilling.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:31

Ik ben groot fan van merinowol. Die van Icebreaker vind ik heel fijn. Die heb je als t-shirt, maar ook als longsleeve. Er komen wss nog wel wat acties met Black Friday dus zeker de moeite waard om even te wachten met kopen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 20:34

Bagheera_206 schreef:
Ik ben groot fan van merinowol. Die van Icebreaker vind ik heel fijn. Die heb je als t-shirt, maar ook als longsleeve. Er komen wss nog wel wat acties met Black Friday dus zeker de moeite waard om even te wachten met kopen.

Dat is een goede tip, ga ik doen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:41

De ribbel-wol van Dilling vind ik een aanrader. Al hun wol vind ik prikken behalve de ribbel. En door de ribbels ook elastisch. Ze hebben in die ribbelstof zowel hemdjes, als t-shirts als lange mouwen als met col. Meerdere kleuren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:45

Ik draag merinowol vaak door het hele jaar heen op stal. Lekker koel met warm weer en lekker warm met koel weer. +:)+ Heb hele dunne, maar ook wat dikkere. Als het sneeuwt/vriest is vaak 1 t-shirt en 1 longsleeve en legging onder mijn rijoverall warm genoeg op stal, de weide en op buitenrit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:48

Ik kan absoluut niet tegen gewone wol maar wel merinowol. Dilling krimpt ondanks exact wassen zoals aangeven behoorlijk. Alleen de ribbeltjes shirts vallen mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:40

Nadeel van merino wol vind ik dat het heel snel slijt.
Ik heb in al mijn merino wol binnen no time gaten op rare plekken zitten.
Het draagt heerlijk, maar doordat het niet lang mee gaat vind ik het niet duurzaam en een erg matige prijs-kwaliteit verhouding hebben.
Heb diverse merken geprobeerd, waaronder Icebreaker en Dilling, maar ook Decathlon en Krämer, maar in alle gevallen vallen er gaten in binnen een imo te korte draagtermijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:48

Absoluut merinowol! Ik vind wel dat er veel verschil zit in kwaliteit per merk.
Ik heb een paar baselayers van dilling en daar zat heel snel een gat in (zowel met ribbeltjesstof als platte stof) en voelt ook minder stevig. Maar ik heb ook een longsleeve van icebreaker waar ik meerdere fietsreizen in geleefd heb en ook vaak als het kouder is met trailruns aan doe, naar de paarden, door de bosjes ga en die is nog heel goed. Die draag ik al 4 jaar intensief. Verder heb ik een aantal merino t-shirts van stoic, fusion, supernatural, ook blij mee!

De icebreaker baselayer en legging heb ik ook met een black friday korting aangeschaft.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:35

Ik herken de struggle en los het op door op tijd 'een warme laag' uit te trekken en zo te voorkomen dat ik ga zweten. Ik kan daardoor wel katoen dragen, maar rij in de winter gerust in mijn tshirt paard. Met in- en uitstappen heb ik dan wel meer aan.

De tip om wol te gebruiken, is nieuw voor me dus ga ik zelf ook eens uitproberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:06

Wol en vooral wol-zijde is heerlijk! Maar inderdaad ik vind er ook te snel gaten in vallen. Een combinatie van wol met katoen of bamboe of iets anders, werkt dan vaak beter. Dan heb je de super comfortabele draagkwaliteiten van de wol, met een iets slijtvaster materiaal er doorheen.

Op sites als Bergfreunde kun je vaak veel vinden en ook vaak met korting.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:39

Thermoshirts! En dan bij voorkeur merinowol. De problemen die anderen omschrijven ken ik niet, maar ik heb dan ook wel geinvesteerd. 1 wat duurder setje, en na 2 jaar dragen nog als nieuw ;)

Belangrijkste is denk ik ook dat je kijkt naar het type trui wat je eroverheen doet. Je kunt er bijvoorbeeld ook een fleecevest overheen doen. Dat is vaak fijner dan een “gewone” trui. Anders kan je eerste laag (thermo/merino) goed zijn, maar als je andere lagen bijv de zweetafvoer blokkeren dan werkt het niet optimaal.
Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 24-10-24 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:49

De prijs maakt an sich weinig verschil in mijn ervaring. Het is vooral de soort breisel. Een dunne laag slijt snel door bij de oksels. Maar ook bij het dagelijks dragen en afwisselen van 3 shirts met een wat dikker / dubbel breisel is het na 1 of 2 winters helaas al zo dat er gaten beginnen te ontstaan in de oksels, bij mij dan.

Maar ik draag het dan ook gewoon dagelijks en niet als sportkleding ofzo. Ik denk dat het gewoon steeds langs randje van BH heen schuurt ofzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:59

Ik heb echt geïnvesteerd in dé merken op gebied van Merinowol, maar Icebreaker voorop sleet het snelst, met Dilling ging het langer mee, maar daar ook in de dikke vesten die ik daar van had, of mijn muts, ineens zomaar een groot gat op een plek die ik niet kan verklaren als normale gebruiks slijtage.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:02

Icebreaker koop ik eigenlijk nooit, zit best vaak toch polyester / acryl spul enzo doorheen en ben niet zo'n fan van superwash. Dilling staat wel een beetje bekend om gaatjes. Maar dan vooral bij het dunnere spul?

Wolfleece van Dilling bleef hier wel gewoon goed voor die kleine, als vestje :)
Al het dikkere spul gaat wel goed eigenlijk. Alleen die oksels hè....daar schuurt het toch natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:12

De Icebreakers die ik had waren volgens het etiket 100% merinowol.
Heb ik het over 15 jaar geleden ofzo.
Vanwege beroerde kwaliteit en de hoge prijs niet meer gekocht daarna.
Dilling ging beduidend langer mee, maar juist het wolfleece vest ging als eerste gaten vertonen, en de shirtjes/hemdjes gingen allemaal stuk voor stuk gaten geven op mijn rug, terwijl ik er gewoon iets glads overheen had en niet ter hoogte van mijn broekband of BH bandje oid, maar ergens midden op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:29

Apart is dat dan hè.... super zonde voor de prijs die je ervoor betaalt.

Wij hebben katten in huis dus ik kan niet uitsluiten dat die er soms een gaatje in maken.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 09:59

Dank voor de tips allemaal!

Ik zal het inderdaad wel vaak dragen, een dag of 5 per week. Daarbij beweeg ik best fanatiek dus enigszins slijtvast is wel prettig. Normaal koop ik vrijwel al mijn kleding tweedehands, maar dat is nu dan geen aanrader denk ik?

Ik zal in elk geval eens kijken naar een combinatie van merino met iets anders.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:47

In mijn ervaring is icebreaker dus juist wel slijtvast, ook 100% merino en intensief en ruig gebruik. Misschien dat in 15 jaar ze verbeterd zijn Marije_Jiplover, want de baselayers die ik van ze heb, zijn echt mijn stevigste sportkleding. Maar zo verschillen de ervaringen, dat maakt het lastig. Stoic is ook prettig, die heeft ook wel mooie aanbiedingen, op bergfreunde.