Wetten/regels in de zorg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Wetten/regels in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 17:26

Kort samen gevat. Wegens geen vaccin laat ik nu elke 3 mnd bloedprikken. Echter wordt de uitslag iedere keer gescand, doorgestuurd en opgeslagen in mijn dossier.

Nu heb ik vanmorgen juridisch advies ingewonnen, maar het is nog niet zo simpel. Volgens artikel 9 (wet avg) mag een werkgever GEEN medische gegevens opvragen/dan wel opslaan zonder toestemming van werknemer. Echter zijn daar ook uitzonderingen voor.

Zijn hier mensen die hier meer vanaf weten?
Mag mijn werkgever dit wel eisen van mij? En mogen die gegevens wel opgeslagen/ingezien worden? Ben ik dit verplicht? Ps. discussie betreft wel/niet vaccineren is niet van toepassing. Bij voorbaat dank.

Aight

Re: Wetten/regels in de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:29

hier kan je denk ik het beste met het juridische loket over bellen :)

Maar wat is je vraag precies?
- of je werkgever je mag verplichten te testen?
- of je werkgever de testuitslag mag inzien en/of opslaan?

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:32

Werkgever mag je niet verplichten om te vaccineren. Ik ga er even vanuit dat het bloedprikken is om antistoffen aan te tonen. Lijkt mij dat ze je dit dan ook niet kunnen verplichten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:34

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:35

Ik mag geen uitslag van lab (antistoffen in mijn geval) aan mijn werkgever laten zien, ik mag alleen verklaren of ik beschermd ben

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:36

Ik heb even de richtlijn van het RIVM erbij gepakt, daar staat dit in:

Een gezondheidszorgwerker met laag-viremische chronische HBV-infectie mag alle risicohandelingen uitvoeren, mits de mate van viremie minstens eens per zes maanden wordt gemeten en de gevonden viremie daarbij steeds niet hoger is dan 1000 IU/mL. Een kopie van de originele laboratoriumuitslag (dus niet een vermelding van de uitslag) moet steeds opgestuurd worden naar de Commissie. De betrokken gezondheidszorgwerker zelf en -indien van toepassing- de werkgever zijn hiervoor verantwoordelijk.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/richtli ... epatitis-b

Dus ik denk dat dit een van de uitzonderingen is op de AVG als ik het zo lees.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:39

Waarom ga je elke drie maanden bloed prikken en waar prikken ze dan op?
Ik kom toch even terug op het wel of niet vaccineren.
Vaccineren is niet verplicht, niet in Nederland en niet in de zorg, werkgevers kunnen een dringend advies geven maar ook niet eisen/ verwachten dat er een controle op is.
Ga je elke drie maanden bloed prikken voor je zelf of is dat op verzoek/ vraag van je werkgever?
Om welk vaccin gaat het wat je niet hebt/ wil/ je goed recht is om het niet te doen?

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:40

Evelyne79 schreef:
Vaccineren is niet verplicht, niet in Nederland en niet in de zorg, werkgevers kunnen een dringend advies geven maar ook niet eisen/ verwachten dat er een controle op is.
Ga je elke drie maanden bloed prikken voor je zelf of is dat op verzoek/ vraag van je werkgever?
Om welk vaccin gaat het wat je niet hebt/ wil/ je goed recht is om het niet te doen?

Ik dacht inderdaad ook aan corona, maar het kon wel eens over hepatitis B gaan, wat door veel werkgevers in de zorg inderdaad verplicht wordt gesteld. :')

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:47

Ik ging er idd vanuit dat het om hepatitis B gaat, en daar mogen ze dus wel vanuit de wet verplichten om of te vaccineren, of regelmatige titerbepalingen als je risicohandelingen moet uitvoeren voor je beroep (waarbij bloed-bloed contact kan ontstaan)

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:04

Omdat dit topic beter op MWS past ga ik het daarheen verplaatsen.

NM --> MWS

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:20

Evelyne79 schreef:

Paar jaar terug werd er wel gevraagd of ik tegen mazelen was gevaccineerd en of daar bewijs van was.

Toen was er een uitbraak en ergens vind ik het heel logisch dat je voor deze ziektes gevaccineerd wordt. Je werkt met kwetsbare mensen, niet vaccineren vanwege eigen redenen gaat dan niet op.

Hep. B werd bij ons verplicht tijdens de opleiding.
Is voor je eigen veiligheid ivm in aanraking komen met zweet, bloed, speeksel, urine en ontlasting.
Is alleen maar dom als je dat niet doet.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:26

xLoki schreef:
Ik ging er idd vanuit dat het om hepatitis B gaat, en daar mogen ze dus wel vanuit de wet verplichten om of te vaccineren, of regelmatige titerbepalingen als je risicohandelingen moet uitvoeren voor je beroep (waarbij bloed-bloed contact kan ontstaan)

Volgens de site van RIVM is de werkgever verplicht om de vaccinatie aan te bieden, maar hebben het niet over verplicht ontvangen van de vaccinatie

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... g_0214.pdf

https://www.rivm.nl/hepatitis-b-vaccina ... dheidszorg

@ topicstarter, eventueel eens bij RIVM je vraag neerleggen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:32

Ik ben ook wel benieuwd om welke vaccinatie het gaat , maar ik snap ook dat je het niet wilt zeggen.

Coornavaccinatie hoeft niet meer , lijkt mij ook stug dat je dat elke 3 maanden aan moet tonen dus ik dacht ook aan hepatitis.

Volgens mij is het bij ons ook niet verplicht. Ik werk niet met mensen met hepatitis ( straks wel weer). Ik heb mij daartegen wel laten vaccineren via school ( was toen ook gratis)

Het wordt aangeraden maar volgens mij niet verplicht. Tenzij een werkgever het als verplichting stelt , maar dan weet je het vaak al voordat je het contract tekent. Dan zou je de baan eigenlijk al bij voorbaat moeten afwijzen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:46

Onali schreef:
Evelyne79 schreef:

Paar jaar terug werd er wel gevraagd of ik tegen mazelen was gevaccineerd en of daar bewijs van was.

Toen was er een uitbraak en ergens vind ik het heel logisch dat je voor deze ziektes gevaccineerd wordt. Je werkt met kwetsbare mensen, niet vaccineren vanwege eigen redenen gaat dan niet op.

Hep. B werd bij ons verplicht tijdens de opleiding.
Is voor je eigen veiligheid ivm in aanraking komen met zweet, bloed, speeksel, urine en ontlasting.

Precies.
Bovendien is de werkgever verplicht om jou conform de arbo wet een veilige werkomgeving aan te bieden. Dat is best ingewikkelde wetgeving, die per sector vaak weer is vastgelegd in een arbocatalogus zoals deze https://www.arbocatalogusvvt.nl/thema/i ... /algemeen/

Helaas kan de werkgever niet garanderen dat je niet via het bloed e.d. besmet wordt met bijvoorbeeld hepatitis, ondanks dat ze PBM e.d. aanbieden, als jij je niet laat vaccineren (of de PBM niet op de juiste wijze gebruikt, maar dat is nog weer een andere discussie). Het punt is dan dat ze jou je werk niet veilig kunnen laten doen. En dat levert potentieel voor de werkgever een groot probleem op (de eerste claims liggen er nu bijvoorbeeld mensen die besmet zijn geraakt met corona tijdens het werk in de zorg).
Mijn vraag is wat de ts nu eigenlijk precies wil? Ja, ze wil zich niet laten vaccineren, maar blijkbaar vindt ze de afspraak die ze hierover met haar werkgever heeft gemaakt voor het onderzoek nu ook een probleem? Het alternatief is waarschijnlijk heel simpel: zoek een andere baan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 11:06

Onali schreef:

Hoezo? Je weet helemaal niet wat de achterliggende gedachte/ beweegredenen is/ zijn om het niet te doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:09

Evelyne79 schreef:
Onali schreef:

Hoezo? Je weet helemaal niet wat de achterliggende gedachte/ beweegredenen is/ zijn om het niet te doen.

Je eigen gezondheid lijkt me reden genoeg.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 14:05

Onali schreef:
Evelyne79 schreef:

Je kan ook allergisch zijn voor de bestanddelen van het vaccin natuurlijk. Dan is je eigen gezondheid de reden om het vaccin NIET te nemen.

Vriend van mij had het probleem dat hij niet genoeg antistoffen aanmaakte tegen hepatitis B. Die moest booster op booster op booster halen en elke keer tussendoor antistoffen prikken die dan te laag waren waardoor hij weer opnieuw moest. Dan begrijp ik ook dat het een keer klaar is. Dan is het vaccin nemen dus ook niet de oplossing.

Zolang we niet weten of TS bij de uitzonderingen hoort, kunnen we daar niks over zeggen natuurlijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:03

Maar wat is precies het probleem in dit geval?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:10

Sannens schreef:
Onali schreef:

Je kan ook allergisch zijn voor de bestanddelen van het vaccin natuurlijk. Dan is je eigen gezondheid de reden om het vaccin NIET te nemen.

Vriend van mij had het probleem dat hij niet genoeg antistoffen aanmaakte tegen hepatitis B. Die moest booster op booster op booster halen en elke keer tussendoor antistoffen prikken die dan te laag waren waardoor hij weer opnieuw moest. Dan begrijp ik ook dat het een keer klaar is. Dan is het vaccin nemen dus ook niet de oplossing.

Zolang we niet weten of TS bij de uitzonderingen hoort, kunnen we daar niks over zeggen natuurlijk.

Dan zou de TS denk ik wel schrijven dat er geen antistoffen aangemaakt worden, want er is wel een vaccin genomen. Er staat nu echt wegens geen vaccin. En de reden waarom je het niet neemt kan natuurlijk van alles zijn.

Maar ik heb het inderdaad al eens meer gehoord dat iemand geen antistoffen aanmaakt. Maar als je niet in de zorg werkt, en gewoon zelf de hep B vaccinatie haalt wordt er volgens mij niet gecontroleerd of je wel antistoffen hebt. Dan gaat men er gewoon van uit dat het werkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:56

Bij mij werd dat wel gecontroleerd hoor. Ik moest na mijn vaccinaties antistoffen laten prikken. En dat is genoteerd in een vaccinatiekaart. Wanneer je voor je beroep wordt gevaccineerd is dit standaard beleid.

Je werkgever mag uitslagen niet registreren. De bedrijfsarts mag dat wel, maar mag dat niet zomaar delen met werkgever.
Wanneer het gaat om hepatitis en je bent een risicovormer (er is een risico dat je patiënten besmet met hepatitis) kan het gevolgen hebben als je niet vaccineren, danwel weigert te laten weten of je gevaccineert bent. Mogelijk kan je dan bepaald werk niet meer uitoefenen voor je werkgever en krijg je alternatieve taken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-10-24 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:58

secricible schreef:
Bij mij werd dat wel gecontroleerd hoor. Ik moest na mijn vaccinaties antistoffen laten prikken. En dat is genoteerd in een vaccinatiekaart. Wanneer je voor je beroep wordt gevaccineerd is dit standaard beleid.

Van mij wilden ze alleen een verklaring of ik wel of niet gevaccineerd was óf als ik dat niet wilde zeggen mocht ik dat ook aankruisen.
Ik heb mn titerbepaling meegestuurd maar die is meteen vernietigd want kennelijk mochten ze dat niet inzien..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:05

Polly schreef:
secricible schreef:

Van mij wilden ze alleen een verklaring of ik wel of niet gevaccineerd was óf als ik dat niet wilde zeggen mocht ik dat ook aankruisen.
Ik heb mn titerbepaling meegestuurd maar die is meteen vernietigd want kennelijk mochten ze dat niet inzien..

De werkgever heeft het ook niet ingezien. Werkgever is verplicht je vaccinatie aan te bieden en dat bestaat in de zorg wettelijk uit alle vaccinaties + controle v antistoffen.

Je werkgever mag alleen vragen of je gevaccineerd bent en er vanuitgaan dat als je gevaccineerd bent dat je dus het hele programma + controle hebt gehad.

Ik verwacht overigens dat dit idd over hepatitis gaat, gezien non-responders ook advies krijgen iedere 3mnd te checken.

Om antwoord te geven op je vraag is het iig noodzakelijk te weten of je risicoloper (je loopt risico op hepatitis) of risicovormer bent (je kan anderen besmetten). Voor beide is een richtlijn ontwikkeld.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:46

germie schreef:
Dan zou de TS denk ik wel schrijven dat er geen antistoffen aangemaakt worden, want er is wel een vaccin genomen. Er staat nu echt wegens geen vaccin. En de reden waarom je het niet neemt kan natuurlijk van alles zijn.

Als ik TS goed lees dan vindt ze in het algemeen geen vaccin altijd beter. Dat is met bepaalde beroepen dan wel lastig, gelukkig is er in een oplossing met elke 3 maanden testen (op kosten van de werkgever?).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 18:09

Dat gebeurt inderdaad op kosten van de werkgever.
Het alternatief is iemand een andere functie geven waarin hij geen risicovormer is, maar in de huidige zorgschaarste is dat niet altijd wenselijk.
De richtlijn staat hier: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/richtli ... ten%20zijn.