Zelfzorg - wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Zelfzorg - wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 13:54

Heel benieuwd wat Bokkers doen aan zelfzorg en hoe je dit inricht. Neem je eens in de week een maskertje, kook je voor jezelf, ga je naar therapie, haal je geregeld een kop koffie bij je favoriete horecazaak, loop je hard, lees je zelfhulpboeken of leg je je mobiel geregeld weg?

Ben je je bewust waar jij ontspannen en blij van wordt? Heb je een bepaalde actie of inzet nodig om je fijn te voelen? Hoe zorg jij voor je mentale en/of fysieke ontspanning? Hoe houd jij je werk/gezin/huisdieren/paard/mentale welzijn in balans? Gaat dit vanzelf, is dat altijd zo gegaan of moet je je er heel bewust van zijn/heb je er veel voor moeten leren?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:55

Toevallig afgelopen week voor het eerst in mn eentje zitten ontbijten bij de hema :')
Was zeer relaxt en nog lekker ook hahaha

Kan ook genieten van een goed boek op een krukje in de paardenstal.

sterregoud

Re: Zelfzorg - wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:57

Bij zelfzorg denk ik aan vitamines enzo. Dus bij mij vitamine C, soms een multi, en ook glucosamine voor mijn heup.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:17

Ik heb paracetamol in huis, ibuprofen 400 en diclofenac. En wat pleisters.
Verder bruistabletten magnesium voor na het sporten en verder eventueel vitamine B12. Heb ook multivitamine in huis. En glutathion, glutamine en NAC. Bij mij raakt het meeste over datum overigens ;)
Dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Oh ja, natuurlijk pure zuurstof voor duikongevallen, gelukkig nog niet nodig gehad.
En ik heb ook wel wat medicijnen in huis die in het buitenland vrij verkrijgbaar zijn, maar hier niet. Sommige daarvan zijn handig om te hebben voor nood, bijvoorbeeld pseudoefedrine als absoluut paardenmiddel om bij een verkoudheid nog te kunnen duiken. Vreemd genoeg sinds ik het in huis heb zelf nog niet gebruikt, maar een paar buddies wel.

Dat schaar ik onder zelfzorg.

Ik ga niet voor de lol in m'n uppie naar een massage of ergens ontbijten. Daar is in je eentje niets aan. En ik heb altijd het idee dat men je aanstaart, terwijl er natuurlijk veel meer alleenstaanden zijn. In het buitenland heb ik er minder moeite mee. Maar hier zie je mij zelfs geen ijsje kopen als ik alleen ben. Dan loop ik er zo aan voorbij. Een broodje alleen als ik echt omval zeg maar, maar ga dan nog niet rustig op een terrasje zitten, geef mij dan maar een to-go.

Ik heb wel van die voetmaskers die je van die schilfervoeten geven. Niet dat mijn voeten er daarna mooier van worden, maar 2 dagen lang huidschilfers er af mogen trekken is wel grappig om te doen. :P

Ik heb verder een nagelfrees, ben nog nooit bij een pedicure geweest, kan dat allemaal prima zelf. De keer dat ik een likdoorn had heb ik die met een naald er ook zelf uitgestoken. Gaf wat bloed, maar was daarna meteen een opluchting.
Ik ga zelfs maar 1 keer per 5 jaar ofzo naar de kapper, want zelfs dat is iets wat je prima zelf kunt doen. Nu heb ik ook geen dik haar. Bespaart je ook 17 euro per keer ofzo.

Kortom, aan mij zijn wellness activiteiten niet besteed. Heb er het geduld ook niet voor en vind het simpelweg te duur.

Ik heb wel een paard voor de ontspanning en de liefde die je er aan kunt geven en terug krijgt. Verder sport ik veel. En ik rook niet en drink ook niet. Dus ben op dat gebied gezond bezig.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-10-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:22

Genoeg rusten, maar ook sporten. Gezond eten, maar ook genieten van een ijsje als het warm is, of van warme chocola als het koud is. Genieten van tijd met mijn echtgenoot, maar ook van bewust dingen zelf doen. Mediteren. Nieuwe dingen leren. En natuurlijk mijn paarden!

Om alles (relatie/werk/paarden/vriendschappen/zelfontwikkeling/rust) in balans te houden ben ik daar wel bewust mee bezig. Ik heb bepaalde tijdstippen in de week/maand die ik blok voor elk van deze dingen. Voor sommige mensen vast te rigide, maar voor mij werkt het goed :) Vroeger overstroomde ik met enige regelmaat, dat gaat nu duidelijk beter.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 10-10-24 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:22

germie schreef:
Ik heb paracetamol in huis, ibuprofen 400 en diclofenac. En wat pleisters.
Verder bruistabletten magnesium voor na het sporten en verder eventueel vitamine B12. Heb ook multivitamine in huis. En glutathion, glutamine en NAC. Bij mij raakt het meeste over datum overigens ;)
Dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Oh ja, natuurlijk pure zuurstof voor duikongevallen, gelukkig nog niet nodig gehad.
En ik heb ook wel wat medicijnen in huis die in het buitenland vrij verkrijgbaar zijn, maar hier niet. Sommige daarvan zijn handig om te hebben voor nood, bijvoorbeeld pseudoefedrine als absoluut paardenmiddel om bij een verkoudheid nog te kunnen duiken. Vreemd genoeg sinds ik het in huis heb zelf nog niet gebruikt, maar een paar buddies wel.

Dat schaar ik onder zelfzorg.

Ik ga niet voor de lol in m'n uppie naar een massage of ergens ontbijten. Daar is vind ik in je eentje niets aan. En ik heb altijd het idee dat men je aanstaart, terwijl er natuurlijk veel meer alleenstaanden zijn. In het buitenland heb ik er minder moeite mee. Maar hier zie je mij zelfs geen ijsje kopen als ik alleen ben. Dan loop ik er zo aan voorbij. Een broodje alleen als ik echt omval zeg maar, maar ga dan nog niet rustig op een terrasje zitten, geef mij dan maar een to-go.

Oh heerlijk vind ik dat juist. Niemand die op je let, bestellen wat je zelf wilt en een lekker boekje erbij.

Ik ben best wel goed geworden in zelfzorg. Ik heb bijvoorbeeld mijn telefoon niet meer in mijn kamer als ik op bed ga en lees nu een boek voor het slapen gaan, ik kook eigenlijk altijd voor mezelf en ik ga braaf naar therapie. Daarnaast kies ik bewust welke afspraken ik wel maak en waar ik geen zin in heb, en als ik geen zin heb en het niet moet zeg ik het af om een moment voor mezelf te nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:27

Me time <3
Ik ben wekelijks in het bos te vinden voor een lange wandeling of een rondje hardlopen en eindig structureel op een terras (of dalijk weer binnen) met een cappucino en mijn ereader. Ik ga bewust alleen en neem hier echt de tijd voor.
Mijn ultieme me time en moment van zelfzorg door bewust tijd voor mezelf te nemen, uit het dagelijks leven te stappen, te bewegen en mezelf kado te doen waar ik van ontspan.

Daarnaast sport ik, eet ik gezond, rook en drink ik niet, doe ik eens per maand een behandeling van de sportfysio, steek ik tijd in mijn relatie etc.

Oh, en heb ik 2,5 jaar geleden een stacaravan op de Veluwe gekocht waar ik me nog veel meer kan ontspannen dan thuis. Beste kado aan mezelf ooit.
Laatst bijgewerkt door Goof op 10-10-24 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:27

Ik doe dat veel te weinig :=
Een paar keer per jaar ga ik eens uitgebreid in bad, heerlijk ontspannen, maar meestal neem ik er gewoon de tijd niet voor.
Wel ga ik een paar keer per jaar in mijn eentje een weekje naar onze boot. Eigenlijk om rustig te kunnen doorwerken, maar dat is wel ook ontspanning. Even geen verplichtingen, koken wat ik lekker vind, 's morgens een uurtje naar het zwembad baantjes trekken of 's avonds even de zee in duiken.. Thuis heb of neem ik daar de tijd niet voor :=

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:31

Leuk topic! Ben heel benieuwd naar wat andere bokkers doen, en/of zien als zelfzorg. Ik zie al dat het enorm uiteen kan lopen haha.

Voor mij is zelfzorg in de kern: weten waar je op dat moment behoefte aan hebt, en wat je goed doet.

Hoe ziet dat er voor mij uit? Dat kan dus heel verschillend zijn. En ik doe vanalles. :')

Ik sport enkele keren per week (krachttraining, hardlopen en yoga), ik lees dagelijks een boek waar ik van geniet, ik probeer ervoor te zorgen dat ik voldoende slaap en ik probeer meerdere keren per week te mediteren.

Qua balans kijk ik heel bewust elke week naar: wat heb ik gepland en hoe voel ik me daarbij? Soms heb ik behoefte aan meer sociale activiteiten en heb ik enorm veel energie, andere weken heb ik behoefte aan meer tijd voor mezelf. Dan hou ik er bijv. ook van om zelf een rondje door de stad te lopen en rond te kijken, of voor mezelf mijn gedachtes op te schrijven. Hier moet ik wel bewust aan werken, anders laat ik me al gauw meeslepen in de drukte van alle leuke dingen.

Om ook op de lange termijn lekker in mijn vel te zitten hou ik er ook van om zelfhulpboeken te lezen. Ik ben iemand die graag leert en zichzelf graag verder ontwikkelt. Ik hou echt van die mentale uitdaging. Dus als ik dat niet voldoende heb, mis ik dat enorm.

Gezond eten is ook voor mij voor de lange en korte termijn belangrijk.

Ik heb vrijwel al mijn social media verwijdert. Heerlijk! Ik probeer ook regelmatig mijn telefoon weg te leggen.

En af en toe trakteer ik mezelf graag op een massage, een nieuw [vul maar in], of iets anders bijzonders. Waar ik dan zin in heb!

Ik ben me er dus vrij bewust van wat me blij en ontspannen maakt. Maar dat lukt in de praktijk niet altijd even goed, en dat is oke.

Wat ik ook een fijne herinnering vind is de verschillende type rust. Dat vat het voor mij samen.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:32

8nnemiek schreef:
Ik doe dat veel te weinig :=
Een paar keer per jaar ga ik eens uitgebreid in bad, heerlijk ontspannen, maar meestal neem ik er gewoon de tijd niet voor.
Wel ga ik een paar keer per jaar in mijn eentje een weekje naar onze boot. Eigenlijk om rustig te kunnen doorwerken, maar dat is wel ook ontspanning. Even geen verplichtingen, koken wat ik lekker vind, 's morgens een uurtje naar het zwembad baantjes trekken of 's avonds even de zee in duiken.. Thuis heb of neem ik daar de tijd niet voor :=

Ik hou daarom enorm van soloduiken. De minivakanties noem ik dat. Even helemaal alleen onder water, niemand die je ziet, en dan soms oog in oog staan met een mooie snoek of andere vissen.
Ben helaas ook een keer een kat in een plastic zak met bakstenen tegengekomen. Maar meestal is het gewoon even heerlijk, nergens om denken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:39

Is het ook zelfzorg door bewust 3 dagen te werken voor je mentale gezondheid?
Ik merk dat ik nu ik het de afgelopen weken drukker heb, ik minder toe kom aan zelfzorg. Ben sinds kort weer begonnen met lezen en die leg ik bewust naast me op de bank zodat ik hem sneller erbij pak. En ik wil weer gaan tekenen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:41

Het hangt enorm af van waar mijn behoefte ligt, maar:
- hardlopen om hoofd en lijf tot rust te brengen
- lekker thee met een appeltje uit de magnetron en een handje kruidnootjes en een boek op de bank, liefst met een dekentje voor comfort en rust
- haken of spinnen voor mindfulness
- lekker zingen met een goede vriend/zangdocent: therapeutisch en meestal goed voor m'n ego
- met een debiel spelletje op m'n telefoon een uur echt helemaal niks zeggen, tegen niemand. Compleet uit.
- Seks en dan compleet zen in slaap vallen
- Op de slackline staan
- Tekenen/kleuren
- een keer per jaar naar Castlefest
- Kleding/kostuums/accessoires maken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:52

Zelf zorg is voor mij vakantie in een warm land

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:56

Ik heb net een chocolade reep op.
Ja.
Een hele. In 1 keer. Helemaal voor mezelf. Zonder te delen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:01

voor mijn gevoel zit dat zelf zorg momentje elke keer in wat anders.. Gisteren was het dat momentje dat ik op tijd in bed stapte met een thee en een boek. Vandaag is het de afspraak voor mijn lastlift, morgen etentje met mijn vriend en overmorgen avondje stappen met vriendinnen.

Daarnaast probeer ik mijn lichaam goed te verzorgen met sporten en gezond eten en mij zelf blijven te ontwikkelen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:02

Selina schreef:
Is het ook zelfzorg door bewust 3 dagen te werken voor je mentale gezondheid?

Zeker is dat zelfzorg :j vind ik ook een hele goede van je. Maakt niet uit dat het word verwacht om veel te werken, dit is gezonder voor jou

Mijn grootste zelfzorg is mijn positieve dagboek die ik elke avond voor ik ga slapen invul. Ik kijk best negatief naar mezelf, maar hierdoor zie ik dat dingen helemaal niet zo slecht gaan als wat mijn hoofd er van maakt.
Daarnaast ga ik elke dag even naar buiten, al is het maar 10 minuten als ik moe ben. Vorig jaar november zat ik zonder paard, was het weer ronduit poedersuiker en ben ik 2 week niet naar buiten geweest. Ik voelde me na die 2 week raar en bedacht me dat dat daardoor kwam. Sindsdien heb ik weer een paard waardoor ik weer lekker buiten kom, en wanneer ik een dagje oversla of me niet fijn voel dan ga ik een stukje fietsen, wandelen of vogelspotten.
Ook plan ik veel tijd in om te rusten en mijn hoofd de tijd te geven om dingen te verwerken

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:15

Zelfzorg is voor mij al mn bed uit gaan, ontbijten en wat dingetjes doen als het lukt.
Alles wat daar nog bij komt is alleen al mooi meegenomen maar dit hierboven is echt de basis.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:22

Zelfzorg is veel dingen voor mij en afhankelijk van wat ik op die moment nodig heb.
Dat kan vanalles zijn: een boek lezen in bad, een dutje doen, mijn paarden uitgebreid borstelen, gellak op mijn teennagels zetten, koffie drinken in bed, een massage boeken, één of andere gezichtsbehandeling, naar de kapper gaan, gewoon in de zetel liggen en niks doen,... Kortom, het is heel uiteenlopend.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:32

Mmmm handig topic.
Ik heb opdracht gekregen om meer rust te vinden, meer me time in te plannen.
Ik vind dat nogal lastig. Ik heb alleen een aanknop, de uitknop zijn ze vergeten erop te bouwen. Met gevolg dat ik oververmoeid ben. En toch ga ik nog door.
Wat ik nu wel al doe is zowizo pauze nemen op het werk. Maar moet nog meer rust en ontspan momenten creëren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:37

wemkelover schreef:
Mmmm handig topic.
Ik heb opdracht gekregen om meer rust te vinden, meer me time in te plannen.
Ik vind dat nogal lastig. Ik heb alleen een aanknop, de uitknop zijn ze vergeten erop te bouwen. Met gevolg dat ik oververmoeid ben. En toch ga ik nog door.
Wat ik nu wel al doe is zowizo pauze nemen op het werk. Maar moet nog meer rust en ontspan momenten creëren.

wat goed dat je hier mee bezig gaat.
voor mij werkt de "uit"knop niet. ik ga dus inderdaad op zoek naar iets waarbij ik iets ontspannends doe.
kleuren, boekje kijken, gewoon doelloos tv kijken. dus niet uit, maar op standje minder. anders ligt de focus zo op het uit moeten, dat je aan blijft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:43

Bij sommige mensen is juist actief bezig zijn de 'me time'. Die moet je niet rustig wegzetten met een boekje, dat levert veel meer stress op dan die door laten gaan met ontspannen door inspanning.

Ik kan ook echt niet op het strand liggen of doelloos tv kijken of knutsel of een boek lezen. Dat werkt gewoon niet voor iedereen. Ik ontspan met wandelen, paardrijden, en vooral duiken.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:45

Leuk om te lezen dat iedereen zelfzorg anders invult.

Voor mij is een kopje rauwe cacao echt een me time momentje, een kopje liefde voor mezelf.

Daarnaast is de natuur (het liefst op blote voeten), meditatie, schrijven en de behoefte van mijn lichaam volgen echte basis zelfzorg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:55

Bezig zijn met mijn dieren.
Zo vaak mogelijk gaan fietsen met de gravelbike door bos en veld.
Altijd zelf eten koken. Alles vers, bio en seizoensgebonden.
3 stukken fruit per dag eten.
Geen geraffineerde suikers, geen snoep, geen koffie en niks kant-en-klaar naar binnen werken.
Genoeg slapen.
Zeker geen smartphone kopen. :')
Schermtijd laptop heel beperkt houden, evenals tv.
En ik ben gelukkig met wat ik heb, dan kan je heel vaak tevreden zijn :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:56

eens hoor Germie.
door juist fysiek bezig te zijn of focus op een bepaald iets (duiken of paardrijden moet je echt daar mee bezig zijn) gaat je hoofd niet alle kanten op

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:58

Als ik niet lekker in m'n vel zit, ga ik meestal meer paardrijden := . Het geeft m'n hoofd rust, maar ook m'n lichaam. Door stress gaat mijn rug vastzitten, en paardrijden helpt juist hem los te krijgen/houden (samen met een goede fysio natuurlijk).

Ik heb een baan waar ik blij mee ben. Leuke collega's, goede werksfeer en een niet te hoge normale werkdruk. En een werkveld waarin ik me met enige regelmaat voel als de schooldirecteur in de video van dat "Ey, ey ey. I'm on vacation" liedje. En dat maakt echt verschil, want mijn vorige baan verzorgde zo veel stress met alle klachten vandien. Dat was ook een groot deel van de reden dat ik vertrokken ben. Ik zit er toch een groot deel van de week, kan ik beter iets leuks doen (of iig meestal leuk, want elke baan heeft dingen die minder zijn).

Verder vrije tijd houden waarin ik kan doen wat ik wil. Geen plannen, gewoon waar ik dan ff zin in heb. Meestal gamen, TV kijken of leuke hobbyprojectjes (meestal IT/computergerelateerd). Soms een wandeling of de stad in, maar niet te lang. Want heel eerlijk, buiten paardrijden om ben ik niet zo actief. Of nouja, ik hou mezelf wel fit, maar dat is óm het paardrijden. Ik rij nou eenmaal beter als ik fit ben, en dat is fijner voor zowel mij als het paard. De échte me-time is dus niet zo actief, eerder lui-lekkerland :+ . Tenzij het paardrijden is dus :p .

Verder probeer ik te zorgen dat ik wat doe. In een pjama de hele dag niksen is niet goed voor je mentale gezondheid. Ik slaap wel graag uit, ben geen ochtend mens, maar daarna kleren aan en klaar maken voor de dag. En die dag kan dan prima gevuld zijn met "niks doen" acties als TV bingen of op fora kletsen, maar dan ben ik daar ook wel echt mee bezig/met m'n hoofd bij. Écht puur hersendood tijdverdrijven probeer ik te voorkomen.

Ik probeer ook aardig gezond te eten en drinken. Maar nu ik weer op gewicht ben moet een doos chocola in 1 keer leeg eten moet af en toe kunnen (want ik ben echt een zoetekauw). Niet te vaak natuurlijk, want na alle moeite om af te vallen moet het er niet weer terug aan. Maar soms mag het best ff. Ook lekker eten, of het nou gezond of ongezond is, hou ik van. Ik probeer dus echt iets als maaltijd te pakken waar ik van kan genieten. Gelukkig kan mijn man goed koken, en door planning eten we een paar dagen in de week alleen en dan kan ik dingen maken die hij niet lust (en vice versa). Zo had ik van de week heerlijk hertenbiefstuk <3 .

En genoeg sociaal contact. Ik ben wellicht een autistische nerd, maar wel een sociale. Soms lastig als autist, maar zodra het gesprek eenmaal loopt vaak prima. Ik mag graag kletsen en doen. Als het niet in persoon is, dan wel via chats enzo online. Ook kom ik graag op kantoor omdat je dan toch ff praatjes maakt enzo. Kantoor zit ook vol met andere autistische nerds, dus dat maakt het makkelijker. Maar ook op stal heb ik wel mensen waar ik mee kan kletsen, en gewoon vrienden en familie natuurlijk.