Galblaasoperatie onverklaarbare alvleesklierontsteking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Galblaasoperatie onverklaarbare alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 12:31

Ik schrijf dit om ook even van mij af te schrijven en ervaringen te horen.

Al ruim een jaar lang heb ik last van terugkerende alvleesklierontstekingen. Er is ook een periode geweest dat ze dachten dat het niet mijn alvleesklier was maar wat dan wel konden ze niet zeggen. Ondertussen heb ik alle scans die je kn hebben al gehad en meerdere (inwendige) echo's en een biopt.
Uiteindelijk is na een petscab in april duidelijk geworden dat het wel mijn alvleesklier was die aanvallen van pijn veroorzaakte.

Helaas is er tot nu toe geen oorzaak gevonden en ben ik doorgestuurd naar een ziekenhuis waar ze meer expertise hebben op het gebied van de alvleesklier. Helaas is hier ook geen oorzaak gevonden en staan ze een beetje met de rug tegen de muur.

De laaste dingen die ze kunnen doen gaan nu ingezet worden.
1 is bloedonderzoek naar genetische alvleesklierontsteking. Wat heel zeldzaam is en ze verwachten ook niet dat ik het heb. Maar dan hebben ze dat uit kunnen sluiten.
2 is de galblaas verwijderen. Uit studies is gebleken dat in 2/3 van de gevallen met onverklaarbare alvleesklierontsteking galblaas verwijdering kan leiden tot symptoomvermindering of zelfs helemaal klachten vrij. Dus daar zetten we nu maar op in.

Ik ben wel wat nerveus voor de operatie. Ik ben nog nooit geopereerd. Heb wel onderzoeken gehad onder een roesje maar verder niet. Dus vind het wel spannend. Aan de andere kant kijk ik er ook wel naar uit.
Tot nu toe val ik steeds in de groep van uitzonderingen maar ik hoop nu wel bij de meerderheid te horen.

Nog 2,5 week wachten en dan ga ik onder het mes.

germie

Re: Galblaasoperatie onverklaarbare alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:39

Na 5 dagen kun je weer duiken na zo'n operatie (buddy van mij heeft het gehad). Dus dan zal het wel meevallen als er geen complicaties zijn. Op maandag laten uitvoeren, dan ben je op zaterdag weer fit in het weekend.

Ik hoop voor je dat het daarna wel geheel over is.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:45

germie schreef:
Na 5 dagen kun je weer duiken na zo'n operatie (buddy van mij heeft het gehad). Dus dan zal het wel meevallen als er geen complicaties zijn. Op maandag laten uitvoeren, dan ben je op zaterdag weer fit in het weekend.

Germie sorry hoor, maar dit kan je niet zo maar zeggen. De arts zal zeggen wat wel en niet kan net als hij mij.

Ik heb een galblaas operatie gehad en ben na 2 weken weer gaan werken, had een kijkoperatie, ik mocht pas na 6 weken weer paardrijden of sporten.

Heel veel beterschap en ik hoop dat je snel weer de oude bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:36

Ik schrijf alleen wat een buddy deed, nergens wat een arts gezegd heeft of wat dan ook. Want dat weet ik niet. Maar het is iemand die gewoon netjes een advies volgt, en als ze zeggen doe het rustig aan en kijk wat gaat, dan is dat opgevolgd in deze. Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt. Maar het herstel kan snel gaan. Ga daar dan ook van uit. Ik snap dat je iets eng vindt, maar je bent dus snel weer de oude normaal gesproken. Ze maken alleen maar een paar kleine gaatjes en die zitten dus met een paar dagen weer dicht.
Met een gastric bypass duik je na 14 dagen weer. Ook al gezien bij een buddy. Niet alles hoeft zo lang te duren dus. Die moest 2 weken wachten en heeft dus exact 14 dagen uitgerekend en is toen weer gaan duiken. Heeft er ook geen 15 van gemaakt, want dat was een dag te lang. Dat is wat ik mee wil geven. Maak je niet direct zorgen.
Sterkte in ieder geval.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:43

@Germie aub geef geen advies of over mensen die net zoals jij blijkbaar schijt hebben aan een medisch advies.
Het herstel van een GB is is langer dan 2 weken, je moet (minimaal) 4 weken rustig aan doen.
Bij een galblaas moet je ook kijken hoe het voelt, maar sporten wordt afgeraden de eerste 2 weken.
De kleine gaatjes in je huid genezen vaak snel, maar in je lichaam heb je meer wonden zitten die moeten genezen en hechtingen die inwendig los kunne gaan (en nog meerdere dagen lucht welke eerst moet zijn opgenomen in je lichaam).
Bij een GB heb is van binnen de boel flink verbouwd en kun je aan de buitenkant niet zien hoe de wonden genezen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:54

Jeetje Germie... Wat heeft duiken hier nou mee te maken..en wat een stom sdvies zeg!
Laat dit lekker over aan de artsen zeg....

Succes ts!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:06

Ik geef nergens advies, alleen dus iemand die ik ken die dus gewoon snel hersteld was en weer kon duiken. Goed lezen is ook een kunst. Die had galstenen, galblaas er uit en week later dook hij weer in Malta. Bij sommige mensen is dus 1 week herstel genoeg. En ik noem het om de angst weg te nemen. Ik geef dus nergens advies, alleen vertel over een ervaring wat ik gezien heb. En die persoon heeft ook geen schijt gehad aan medisch advies. Dat is een conclusie die getrokken wordt zonder de situatie te weten. Het kan dus ook sneller dan 2 weken voordat je weer volledig up and running bent. Dat is het enige wat ik er mee wil zeggen. Maar ik heb nergens advies gegeven, alleen dus een ervaring beschreven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:37

germie schreef:
Goed lezen is ook een kunst.

Geldt ook voor jou, TS heeft nergens over dat ze bang is voor complicaties of bang is voor lang herstel.
Alleen de operatie zelf (narcose) vindt zij eng.

Je kan niet binnenin je lichaam kijken en weet dus niet dat je sneller hersteld ben dan een gemiddeld mens.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:44

Jeetje TS wat rot dat je zo'n last hebt van je alvleesklier. Het lijkt mij heel erg pijnlijk! Hopelijk ben je er vanaf nadat je galblaas is verwijderd.

Ik weet niet of je wat hebt aan een ervaringsverhaal - ik had geen alvleesklier-klachten maar wel galkolieken - maar ik heb mijn galblaasverwijdering niet als heel heftig ervaren. En ik was ook nooit eerder geopereerd en vond het ook heel spannend. Het infuus aanleggen ging vlot, daarna vrijwel meteen onder zijl gebracht, bij het wakker worden kreeg iedereen een waterijsje omdat dat zou helpen tegen de misselijkheid (?) en toen nog een paar uur liggen spacen dankzij de oxicodon. Toen dat spacen over was mocht ik naar huis en na een week of 2 kon ik weer rustig gaan werken. De narcose zorgde ervoor dat ik me nog een paar dagen moe voelde maar na die 2 weken kalm aan doen was dat gevoel weg.

Ik denk dat het beste (ongevraagde) advies dat ik kan geven is: zorg goed voor jezelf en laat anderen ook goed voor je zorgen! Ik ken je thuissituatie niet maar als je een gezin hebt, laat het reilen en zeilen even aan anderen over. Juist door je zo'n (korte) periode op jezelf en jouw herstel te richten, knap je -naar mijn mening- sneller op.

Beterschap, sterkte en als je van je af wil praten, mag je me altijd pb'en.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 15:02

germie schreef:

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord bij mensen die galstenen enz hadden. Bij mij is dat dus niet zo en is het het laatste wat ze kunnen doen om de klachten te verminderen. De chirurg heeft tegen mij gezegd dat het herstel bij mij langer zal gaan duren omdat ik al veel langer last heb. Zij voorspeld een herstel tijd van 3-6 weken.

Dus na een week weer alles kunnen doen gaat voor mij waarschijnlijk niet op.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ook fijn te lezen dat de operatie mee lijkt te vallen. Ik heb 2 kinderen thuis van 7 en 10 en die gaan logeren. Operatie is in de herfstvakantie dus dat is voor hun wel heel fijn. Mijn man werkt die week thuis en kan hoor mij zorgen.

Oxycodon ben ik bekend mee. In het afgelopen jaar heb ik 6 aanvallen van alvleesklierontsteking gehad en een paar keer opgenomen geweest. Oxycodon is dan ook het enige wat helpt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:42

Echt Germie, kun je nou echt nooit eens een normaal antwoord geven waarbij het niet om jou draait óf dat je adviezen geeft die overkomen alsof je maar lekker over je grenzen heen moet gaan....

Ts, een operatie is best pittig, maar probeer er rustig in te gaan. Dan kom je er ook rustig uit. Een galblaas operatie is een relatief eenvoudige operatie, dus het komt echt goed!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:50

Met een galblaas operatie heb ik geen ervaring maar ik ben redelijk vaak onder narcose geweest.
Je bent ineens weg en net zo snel weer bij. Misselijkheid hoeft niet. Daar hebben vooral rokers last van.
Meestal blijf je wel een paar dagen wat moe dus neem je tijd en rust goed uit.

Ervaringen uit tweede hand en dan ook nog bij een man (wat anatomische verschillen ;) ) die zou ik links laten liggen.
Niks overhaasten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:59

Ik heb een hele slechte ervaring met een galblaas-operatie. Bij mij, nu precies 2 jaar geleden, is er iets niet goed gegaan waardoor gal in mijn buikholte is gelopen. Dit hadden we pas een paar dagen na de operatie in de gaten. Ik ben toen met acute pancreatitis met toeters en bellen in het ziekenhuis beland.

Dat kreeg ik dus juist door de galblaas-operatie. Daar voor nooit gehad. 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Stents geplaatst in de galwegen en ab-infuus gehad. Daarna ging het gelukkig weer. Sindsdien heb ik nog 2 x alvleesklier-ontsteking gehad. Hoe het kan is een raadsel. Ik drink geen druppel alcohol.

Ik heb nu medicatie die mijn galvloeistof vloeibaarder/dunner houdt zodat er minder snel steentjes ontstaan en ik heb het idee dat dat wel wat helpt. Het is nu al een jaar rustig, maar afkloppen. Ik weet wel dat die pancreatitis vreselijk pijnlijk is, dus ik hoop echt dat er een goede oplossing voor je komt.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:19

Ik heb geen galblaas meer na aanhoudende pancreatitis. Inclusief langdurige ziekenhuis opnames en IC opnames. Ben de afgelopen 3 jaar 14 keer onder necrose geweest. De galblaas verwijdering viel me mee en ben er nog elke dag blij mee. Via pb kan ik je alles vertellen wat je wil weten van mij.

Wat Germie zegt is gevaarlijk, negeer haar advies.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:54

NOGMAALS lezen!!!!!!! Ik geef geen advies, ik geef een ervaring van een duikmaatje die z'n galblaas na galstenen heeft moeten laten verwijderen. Die lag dus na een week weer onder water. Er staat NERGENS een advies. En ja, ik blijf reageren als mensen niet lezen. Ik geef dus GEEN ADVIES, ik beschrijf een POSITIEVE ervaring hoe het ook kan gaan. Hij mocht ook gewoon na een week weer duiken. Dus heeft ook geen advies genegeerd. Wat ik zeg is dus ook niet gevaarlijk, het is een ervaring die een vriend van mij gehad heeft. Die heeft gewoon opgevolgd wat er gezegd is en na een week mocht hij dus weer duiken. Klaar, nergens advies, gewoon een ervaring. en negeer het maar als het je niet aanstaat, maar benoem het beestje wel even eerlijk zonder mij weg te zetten als iemand die advies geeft, want dat geef ik hier niet.
Dat het meestal niet zo gaat, het zal best, maar het kan dus wel zo gaan. En daarom beschreef ik het, juist om een soort van angst weg te nemen.
Je kunt dus na een week ook weer de oude zijn (behalve dan getekend door wat littekens, hoe klein dan ook).
En zoals je hierboven leest kun je ook veel pech hebben. Dat hoop ik niet voor de ts.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-10-24 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:57

germie schreef:

Wat is dit dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:01

Brainless schreef:
germie schreef:

Wat is dit dan?

Daar staat GEEN advies. Ik lees dat in ieder geval niet. En als je het wel zo leest, sorry. Maar dat is niet zo bedoeld. Het is puur zoals het bij die duikmaat gegaan is.
Dus nee, ik geef nergens advies in dit geval.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:17

germie schreef:
Brainless schreef:
Wat is dit dan?

Daar staat GEEN advies. Ik lees dat in ieder geval niet. En als je het wel zo leest, sorry. Maar dat is niet zo bedoeld. Het is puur zoals het bij die duikmaat gegaan is.
Dus nee, ik geef nergens advies in dit geval.

Als 20 mensen iets als advies lezen en 1 iemand niet, wie communiceert er dan niet goed?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:21

Je schrijft iets letterlijk..als waarheid dus.
Je zit gewoon fout in deze

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:27

En je hebt het over een man, ts is een vrouw. Dat is een wezenlijk verschil.
Stel dat ts denkt "oh makkie" dan kan dat vies tegenvallen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:31

Ik heb een galblaasoperatie gehad via een kijkoperatie en het is op het gas na erg meegevallen. Dat gas laten ze in je buik lopen zodat ze het beter kunnen zien en ik had erg pijn in mijn schouder daarna maar na een zetpil Diclofenac was het weg maar je moet je wel in acht nemen.
Succes!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 18:52

Keldeo schreef:
Ik heb geen galblaas meer na aanhoudende pancreatitis. Inclusief langdurige ziekenhuis opnames en IC opnames. Ben de afgelopen 3 jaar 14 keer onder necrose geweest. De galblaas verwijdering viel me mee en ben er nog elke dag blij mee. Via pb kan ik je alles vertellen wat je wil weten van mij.

Wat goed te horen dat je er zo van opgeknapt bent. Dit soort ervaringen kan ik goed gebruiken. Voor nu heb ik nog geen vragen maar ik hou het in mijn achterhoofd. Dank je wel!

Ik luister nu alleen naar mijn artsen over wat ik wel en niet kan en mag doen na de operatie 'n naar mijn lijf. Wat ik al eerder schreef, het is niet dat de galblaas verwijderd wordt vanwege galstenen oid. Dit is, zoals in jouw geval ook, veel complexer. Ik ken ook de verhalen dat mensen snel opgeknapt zijn.
Vorige week nog iemand die binnen een dag opgeknapt was en snel weer alles kon. Maar dat waren de klassieke galstenen. Dus daar ga ik zeker niet vanuit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:08

Jolliegirl schreef:
Je schrijft iets letterlijk..als waarheid dus.
Je zit gewoon fout in deze

Ik heb al tig keer gezegd in dit topic dat ik nergens een advies geef. Dus dan zit ik zeker niet fout. Lijkt me dat het nu wel genoeg gezegd is. Ik geef GEEN advies.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 19:39

Leandra schreef:
Keldeo schreef:

Wat goed te horen dat je er zo van opgeknapt bent. Dit soort ervaringen kan ik goed gebruiken. Voor nu heb ik nog geen vragen maar ik hou het in mijn achterhoofd. Dank je wel!

Ik luister nu alleen naar mijn artsen over wat ik wel en niet kan en mag doen na de operatie 'n naar mijn lijf. Wat ik al eerder schreef, het is niet dat de galblaas verwijderd wordt vanwege galstenen oid. Dit is, zoals in jouw geval ook, veel complexer. Ik ken ook de verhalen dat mensen snel opgeknapt zijn.
Vorige week nog iemand die binnen een dag opgeknapt was en snel weer alles kon. Maar dat waren de klassieke galstenen. Dus daar ga ik zeker niet vanuit.

Ik was ook niet binnen een dag weer op de been en moest ook na de operatie nog in het ziekenhuis blijven met een drain. Maar al met al ben ik echt heel blij dat het kreng weg is. Het zijn maar een paar kleine littekentjes geworden en het viel me qua pijn ook heel erg mee.

Als je iets spannend vindt gewoon uitspreken naar het medisch personeel, ze zijn er voor je. En verder inderdaad goed je artsen opvolgen, die hebben het hele beeld en weten wat het beste is.

Ver sterkte en beterschap! Hopelijk loop je nu niet constant met pijn.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 20:15

Keldeo schreef:
Als je iets spannend vindt gewoon uitspreken naar het medisch personeel, ze zijn er voor je. En verder inderdaad goed je artsen opvolgen, die hebben het hele beeld en weten wat het beste is.

Ver sterkte en beterschap! Hopelijk loop je nu niet constant met pijn.

Dank je wel. Helaas loop ik nu wel constant met pijn. De ene keer meer dan de andere keer. Elke dag pijnstilling en ben nu aardig afgebouwd met de oxycodon maar helemaal lukt nog niet. Ik zit nu op 4 x daags 2 paracetamol en 1-2 x daags oxycodon. Helaas nu al ruim driekwart jaar met pijnstilling.