Uitslag neuroloog, iemand die kan helpen ontcijferen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Uitslag neuroloog, iemand die kan helpen ontcijferen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 17:30

Zoals de titel eigenlijk zegt.

Ik heb uitslag gekregen maar moet de neuroloog nog spreken.

Wie is er goed in ontcijferen? En weet misschien zelfs wat dit zou kunnen zijn?

Als ik Google kom ik uit op dementie / parkinson etc ;(

Verslag
MRI hersenen: Standaardprotocol zonder contrast. Geen diffusierestrictie. Geen afwijking op de SWI. Normale liquorruimten. Verwijde perivasculaire ruimten in centrum semi-ovale, bitemporaal en mesencephalon. Geen afwijking zichtbaar hersenparenchym. Op deze beelden normaal beeld van nervus opticus. Normale positie cerebellaire tonsillen. Hypofyse niet vergroot.
Slijmvliesverbreding meerdere neusbijholten met beeld van retentiecyste bodem rechtersinus maxillaris. Bilateraal mastoïd helder.

Dank alvast

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:43

Ik weet dat wachten vervelend is maar niemand hier kent de patiënt in kwestie dus zou toch echt het advies van de arts afwachten.

Google is niet handig om te gebruiken bij grote klachten, zelfs met een kleine klacht wil die je al gelijk wat ergs toewenzen. Hoe moeilijk ook, toch het gesprek met de arts afwachten. Veel sterkte.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:43

Ik kan je niet verder helpen met de tekst.
Maar ik denk dat je je grote zorgen maakt op basis wat je via google gevonden hebt.
Dat zijn nogal diagnoses!
Bokker Gomir is arts en altijd bereid bokkers te helpen.
Ik denk dat je haar even een berichtje moet sturen.
En ik hoop dat ze je gerust kan stellen!

Charaz

Re: Uitslag neuroloog, iemand die kan helpen ontcijferen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:47

Slijmvliesverbreding meerdere neusbijholten met beeld van retentiecyste bodem rechtersinus maxillaris.

Dit stukje is volgens mij het enige afwijkende van de scan, opgezette slijmvliezen in de bijholtes en in de rechter neusbijholte een cyste onderin.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:52

Als ik ChatGPT vraag om je tekst te vertalen naar "gewone mensen taal" geeft hij dit:

Citaat:
Geen diffusierestrictie: Er is geen teken van acute hersenschade, zoals een beroerte.
Geen afwijking op de SWI: Een specifiek soort scan (SWI) toont geen afwijkingen, wat goed nieuws is.
Normale liquorruimten: De ruimtes waar hersenvocht zit, zijn normaal van grootte.
Verwijde perivasculaire ruimten in centrum semi-ovale, bitemporaal en mesencephalon: De ruimtes rond de bloedvaten in sommige delen van de hersenen (boven in de hersenen, aan de zijkanten en in de hersenstam) zijn wat wijder dan normaal. Dit komt vaker voor bij oudere mensen of bij mensen met bijvoorbeeld hoge bloeddruk en hoeft niet altijd ernstig te zijn.
Geen afwijking zichtbaar hersenparenchym: Het hersenweefsel zelf ziet er normaal uit.
Normaal beeld van nervus opticus: De oogzenuwen zien er goed uit.
Normale positie cerebellaire tonsillen: Een deel van de kleine hersenen (de tonsillen) zit op de juiste plek en is niet verzakt.
Hypofyse niet vergroot: De hypofyse, een belangrijke klier in de hersenen, heeft een normale grootte.
Slijmvliesverbreding meerdere neusbijholten met beeld van retentiecyste bodem rechtersinus maxillaris: In meerdere bijholtes (holtes rond de neus) is het slijmvlies dikker dan normaal. Dit kan wijzen op een ontsteking of verkoudheid. In de rechter bovenkaakholte (sinus maxillaris) zit een retentiecyste, wat een met vocht gevulde holte is en meestal onschuldig is.
Bilateraal mastoïd helder: De ruimtes achter de oren (mastoïd) zien er normaal uit, zonder tekenen van ontsteking.
Over het algemeen lijkt het beeld normaal, met enkele kleine bevindingen die vaak voorkomen en meestal niet ernstig zijn.

Nou is chatGPT uiteraard geen arts, dus houd altijd een slag om de arm, maar ik zou niet meteen in paniek schieten als ik dit zo lees :(:)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:58

Ik zou me op basis van alleen deze tekst geen zorgen maken over dementie/parkinson (maar de ziekte van Parkinson kun je sowieso niet diagnosticeren op basis van een MRI scan).

ChatGPT vertaalt het best aardig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:08

'Verwijde perivasculaire ruimten in centrum semi-ovale, bitemporaal en mesencephalon' is het enige eventuele afwijkende.

Door een hogere leeftijd kunnen de perivasculaire ruimten al verwijd zijn, het hoeft dus helemaal niets te zeggen. De woorden na het woordje 'in' geven alleen maar aan waar het gevonden is.

Niet alles is direct ernstig of dementie. Als ik dit zo lees zou ik niet in de stress schieten.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:15

Bedankt voor de berichtjes.

Wat is een hogere leeftijd?

En de klachten waarmee ik ging, waren oa tremoren en krachtverlies en evenwichtsproblemen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:16

Dit is geen uitslag van een neuroloog maar van een radioloog.
Deze beschrijft zeer feitelijk wat er te zien is op de MRI.
Je behandelend arts kan dit evt in relatie brengen met je klachten en kijken of dit beeld je klachten kan verklaren.

Je moet dus echt bij je eigen arts zijn, je hebt alleen aan deze tekst helemaal niks.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:43

Babsiej schreef:
Bedankt voor de berichtjes.

Wat is een hogere leeftijd?

En de klachten waarmee ik ging, waren oa tremoren en krachtverlies en evenwichtsproblemen..

Kun je dat niet beter morgen aan je arts vragen? Die weet precies wat er aan de hand is en tot morgen wachten is vast beter ipv je gek maken over wat het eventueel zou kunnen zijn.

Ik heb ook eea aan test gehad vorige week en daar heb ik de uitslag ook van binnen voordat ik de arts gesproken heb en ga bewust niet op Google zoeken. Die is namelijk geen arts en daarvan kun je je zelf alleen maar gek maken. En je arts heeft er voor geleerd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 18:52

In de ideale wereld wel. Maar alles bij elkaar zit ik al een week of 6 in onzekerheid. En dus heb ik wel gekeken.

Maandag heb ik een afspraak met de neuroloog.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:56

Babsiej schreef:
In de ideale wereld wel. Maar alles bij elkaar zit ik al een week of 6 in onzekerheid. En dus heb ik wel gekeken.

Maandag heb ik een afspraak met de neuroloog.

Ja, dat heb ik ook en ik ben er nog niet, zitten nog heel wat onderzoeken aan te komen. Ik snap je wel, maar zo maak je jezelf alleen maar gekker. En anders bel je toch het zh dat je je zorgen maakt, of er iemand tijd voor je heeft.
Er zullen best wel experts op bokt zitten, maar je neuroloog weet waar je voor komt en de bokkers niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:58

Zonder indicatie, symptomen en lichamelijk onderzoek is het echt niet mogelijk om een interpretatie aan deze uitslag te hangen. Het hoeft niet direct zorgwekkend te zijn, maar ik kan je ook niet met zekerheid geruststellen dat er niets is.

Er zit in mijn ogen weinig anders op dan het bezoek aan je arts af te wachten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:25

Ik gok, maar ik ben geen arts, dat er geen dingen uit de MRI zijn gekomen die jouw klachten verklaren. Ik lees dat er in de bloedvaten rond het centrum van je brein iets verwijd is. Staat verder niet bij hoe of wat. En je hebt een cyste en slijmvlies afwijking in de sinus rechts naast je neus.
Nervus opticus is je tweede craniale zenuw en daar is niks mis mee. Is je zichtzenuw.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:53

Wat zei de neuroloog vandaag?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 19:02

Er zijn inderdaad wel afwijkingen icm klachten en uitslag bloedonderzoek.

Hij gaat nieuwe onderzoeken inplannen, en 4 november krijg ik daar pas weer uitslag van :(