Verzwaringsdeken/knuffel ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raya11

Verzwaringsdeken/knuffel ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 23:10

Ik zie de laatste tijd steeds vaker advertenties op social media voorbij komen van de lotgenootjes knuffels.
Verzwaarde knuffels dus, ik heb ze al eerder gezien en lees dan best wel wat reacties van mensen die er enorm baat bij hebben bij o.a stress en angst.

Zelf zit ik nu in een best wel stressvolle periode en neig ik er dus steeds meer naar om zo'n deken of knuffel aan te schaffen, de knuffels zijn alleen best prijzig maar ik weet dat er ook verzwaringsdekens bestaan, dus nu ben ik eigenlijk vooral op zoek naar mensen die een deken/knuffel hebben en wat jullie ervaring er mee is, helpt het echt goed of heb je er juist geen goede ervaring mee, ik lees het graag.

Bedankt alvast!

Biebz

Re: Verzwaringsdeken/knuffel ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:39

Ik had een verzwaringsdeken.
Vond het gevoel heel erg fijn, alleen veel te warm. Lag liever alleen onder een laken.

Nu krijg ik komende maand voor mijn verjaardag een verzwarings knuffel van lotgenootjes.
Heb er al eentje bij iemand mogen 'proberen'.
Het geeft mij een fijn gevoel. Ik ontspan en lijk echt tot rust te komen als ik hem vast heb/op me heb liggen.
Dan heb ook als de katten bij mij liggen, alleen die blijven niet liggen op commando :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:44

Over de dekens liep een topic op bokt :
[LZP] Ervaringen verzwaringsdeken?
staan ook wat dingetjes in over gewicht kiezen en trucjes bij gebruik. Die knuffels kende ik nog niet.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 00:17

Tip: huur een deken voor je er eentje koopt! Verzwaringsdekenshop heeft een barslechte/onduidelijke website, maar een verschrikkelijk goede klantenservice, Karin denkt echt supergoed mee en ze maakt ook verzwaringsdeken-schootkussens. Ze verkoopt ook pakketten om zelf je verzwaringsdeken te kunnen maken op de naaimachine; ik heb hem zelf besteld.

Je kunt een standaard formaat deken kopen, en eentje die op maat gemaakt is. Ik ben 185 cm en mijn verzwaringsdeken is 160x 120 cm, 1 kant is kobaltkleurig, 1 kant is campagnekleur met HSP-stof (HSP-stof is wat dikker en geschikt als je sneller overprikkeld raakt, want door de gewone stof heen voel je het granulaat dat in de deken zit).

Je kunt er twee dekens voor 4 weken huren (er is een korte wachtlijst). Je betaalt €50 (per week extra betaal je €10, als je eerder je dekens terugstuurt en een deken bestelt, krijg je korting, zie link) en je kunt 4 weken lang testen.

Verzwaringsdekenshop geeft je twee dekens om te proberen. Ik kreeg een deken van 3 kg en een van 5 kg (er zijn ook van 2 kg dekens te huur). Stapel je ze op elkaar, dan kun je een deken van 8 kg uitproberen dus - vouw je ze dubbel, dan voel je plaatselijk 16 kg. Ik vond zelf dus de deken van 5 kg, met daarop de dubbelgevouwen deken van 3 kg lekker - 11 kg.

50 euro betalen om 4 weken lang verzwaringsdekens te mogen testen lijkt veel geld, maar een goede verzwaringsdeken, afgestemd op jouw persoonlijke voorkeuren, is zijn gewicht in goud waard.
Mijn eerste verzwaringsdeken was namelijk een miskoop; ik las dat een verzwaringsdeken 10% van je lichaamsgewicht moest zijn. Ik dus braaf een deken kopen die 10% van mijn lichaamsgewicht was ... ik kreeg paniekaanvallen van de druk en ik wist niet hoe snel ik die deken op Marktplaats moest gooien. Achteraf gezien weet ik nu dat ik de druk/zwaarte heel langzaam had moeten ophogen (en mijn huidige verzwaringsdeken is uiteindelijk zelfs zwaarder dan mijn eerste verzwaringsdeken)

Ik heb uiteindelijk door Karin een deken laten maken van 160 cm lang, 120 cm breed en 15,085 kg zwaar. De huurdekens die ik kreeg, waren 140x100 cm en ik vond zelf 11 kg een aangenaam gewicht - omdat de deken die ik heb gekocht groter was dan de standaard deken, is de deken uiteindelijk omgerekend 15,085 kg zwaar geworden. Ik heb voor de deken €308 betaald.

Als je ervoor kiest om een deken te kopen, kun je uit veel kleuren kiezen. Voor de gewone stof zijn dat 21 kleuren en voor HSP/prikkelarme stof zijn dat 11 kleuren. Er zijn ook 12 prints.

Ik moest de onderstaande 12 vragen invullen, nadat ik de betaling van 50 euro had gedaan.
Na 4 weken moet je de dekens wassen met geurloos wasmiddel/Neutral en ontpluizen met een pluizenroller, voor je ze terugstuurt. Ik heb zelf aangegeven dat ik de deken niet naar een volgende tester wilde sturen.

De vragen:
1. Heb je al getest met een deken van de fysio, ergotherapie of iemand anders? Zodat je weet welk gewicht het beste voor je werkt?
2. Weet je wat de achterliggende veroorzaker is van de verstoorde prikkelverwerking?
3. Is het voor een kind of volwassene?
4. Is er een kleur stof of print die je liever niet als testdeken ontvangt?
5. Bij een kind, wat is de leeftijd?
6. Is er sprake van hoog gevoeligheid HSP op huidcontact, bijvoorbeeld voor labeltjes of naden in kleding?
7. Is er sprake van een visuele overprikkeling?
8. Heb je eventueel zelf nog vragen?
9. Op welk moment van de dag (in zijn algemeen) kan ik je het beste bellen? (alleen als ik het echt nodig vind)
10. Heb je nog informatie die mogelijk van belang kan zijn voor een advies?
11. Heb je in de komende periode -tot 2 maanden vanaf je besteldatum- vakantieplannen?
Laat dat dan even weten.Het zou jammer zijn als we de dekens voor niks opsturen.
12. Geef je toestemming om een adreslabel met jouw adresgegevens aan de vorige testers te mailen?

Ik vroeg speciaal om huurdekens zonder drukke prints in gedekte kleuren i.v.m. gebruiken tijdens overprikkeldheid.
De dekens (en later mijn verzwaringsdeken) zijn op mijn verzoek bezorgd op een PostNL-punt, omdat ik niet altijd thuis ben.

Je kunt ook een beschermhoes voor de verzwaringsdeken erbij kopen om de deken te beschermen tegen slijtage/vuil/morsen. Zelf heb ik dat nog niet gedaan, maar misschien koop ik er wel nog eentje.
Bedenk ook waar het ding gaat 'wonen', ik heb hem altijd in de woonkamer liggen, maar gezien de zwaarte en de grootte sleep ik hem niet makkelijk mee naar een andere kamer.

Indien je op zoek bent naar druk, maar geen zwaarte is de Ozy sleep (een soort kruising tussen een panty en een slaapzak) wellicht een mogelijke keuze. Zelf geen ervaring mee, maar ik twijfel er wel over. Normaal voor 80, op de website aangeboden voor 60, en met de tijdelijke kortingscode WORK10 kun je nog 6 euro van de 60 euro afkrijgen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 00:43

Ik word zelf van een verzwaringsdeken juist onrustig. Geen verzwaringsknuffel-ervaring maar die van Lotgenootje zou ik zelf niet bestellen omdat ze 'maar' 2 kg zijn. Ik ben ze wel zwaarder tegengekomen op internet, daar zou mijn voorkeur eerder naar uit gaan.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 01:13

Ik snap een verzwaringsdeken helemaal. Ik heb er zelf niet een, maar ik kan niet slapen onder een te lichte deken. Enkel een overtrek is al helemaal geen optie voor mij. Ik koop altijd een zwaarder dekbed en zelfs zwaardere bankdekens. Vind ik echt veel comfortabeler.

Maar het gaat toch juist om het even gedistributeerde gewicht dat op je drukt? Hoe moet zo'n knuffel werken? Het gaat niet over je lichaam waar het druk uitoefend, maar is juist iets dat jij vast houd. Wellicht omdat ik altijd op m'n zei slaap en een knuffel dus grotendeels naast me zou liggen, maar dat lijkt me vrijwel niks te doen? En zelfs als je hem op je legt, dan glijd hij er toch zo af in je slaap? En een knuffel zal nog oneven zijn kwa gewicht ook. Of werkt zo'n knuffel sowieso op een andere manier dan een deken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 05:11

Wat een mooie duidelijke post van Gaby +:)+

Ik vind een verzwaringsdeken wel heel fijn, maar het moet inderdaad wel goed passen.
Als je (veel) draait dan is het erg vervelend als de deken van je af glijdt en je dan zon zware hoop naast je hebt liggen. Je moet dus wel genoeg ruimte hebben om er onder te kunnen draaien.

We hebben hier voor die kleine 2 verzwaringsdekens liggen die we wel eens gebruiken. De eerste was om te testen, een eigen project. Gewoon een stevig dekbedovertrek genomen, zak met een kilo of 5 fijne aquariumsteentjes besteld (hetzelfde soort quartz als er in goede verzwaringsdekens zit, dat je niet dat vieze zweterige kunststof granulaat / balletjes er in hebt zitten) en de steentjes in vakken verdeeld in het overtrek genaaid.

Maar als er (nu) een testservice bestaat dan is dat handiger natuurlijk :j

En je hebt ook nog slaaptunnels die je om je matras heen doet en waar je dan strak ingestopt onder ligt. Dat werkt natuurlijk weer anders dan dat er gewicht op je ligt, maar het voordeel is wel dat je er niet onder vandaan rolt. En je hebt ook nog van die dwangbuisjes die je zelf aan kan trekken, dat je een soort tube van stretchende stof aantrekt waar je je voeten nog uit kan laten steken (of niet) en die je omhoog en naar beneden kan stropen naar believen. (voeten / benen er uit om naar de WC te gaan. Of armen er uit als je dat fijner vindt) Zodat je gewoon zelf in een soort drukverband zit.

Dat heeft ook wel wat :)

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 06:58

Ik heb een lotgenoten beer.
Fantastisch.
Als ik onrustig ben ik lig op mij zij, hou ik hem tegen mijn buik en soms leg ik dan mijn kin op zijn hoofd.
En als je buikpijn hebt, leg hem je op buik, of tegen je
rug als je daar van hebt.
Top ding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:48

Mijn zoon heeft een verzwaringsknuffel. In zijn geval ligt die op schoot bij bijvoorbeeld samen lezen oid zodat hij meer rust in zijn lijf voelt.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:51

Cambionn schreef:
Ik snap een verzwaringsdeken helemaal. Ik heb er zelf niet een, maar ik kan niet slapen onder een te lichte deken. Enkel een overtrek is al helemaal geen optie voor mij. Ik koop altijd een zwaarder dekbed en zelfs zwaardere bankdekens. Vind ik echt veel comfortabeler.

Maar het gaat toch juist om het even gedistributeerde gewicht dat op je drukt? Hoe moet zo'n knuffel werken? Het gaat niet over je lichaam waar het druk uitoefend, maar is juist iets dat jij vast houd. Wellicht omdat ik altijd op m'n zei slaap en een knuffel dus grotendeels naast me zou liggen, maar dat lijkt me vrijwel niks te doen? En zelfs als je hem op je legt, dan glijd hij er toch zo af in je slaap? En een knuffel zal nog oneven zijn kwa gewicht ook. Of werkt zo'n knuffel sowieso op een andere manier dan een deken?

En verzwaringsknuffel is niet specifiek voor het slapen.
Het gevoel van gewicht in je armen/een knuffel krijgen kan stress en angst verminderen. Dus als ik mij onrustig/overprikkeld voel en ga op de bank zitten met die knuffel op schoot. Dan voel ik mij echt rustiger worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:10

Ik heb geen verzwaringsdeken maar een zwaar dekbed. Ik kan niet slapen onder iets lichts. Ook heb ik een knuffel maar dat is geen zware. Maar ik kan me voorstellen dat het wel fijn is, vooral op de bank bijvoorbeeld.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:25

Ik heb een verzwaringsdeken, gebruik hem alleen niet veel meer. Hij is vooral lastig te hanteren, als je even op de bank wilt ploffen moet je hem eerst erheen sjouwen/goed leggen en dat is best zwaar als je deken 7kg weegt.
Eronder slapen vond ik best prima, ik draai heeeeeel veel 's nachts en dat was met die deken wel minder (door t gewicht denk ik?) Het is wel vrij warm, nu ben ik vrij kouwelijk dus voor mij is dat niet erg. Maar voor veel mensen is het te warm.

Raya11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 19:43

Super fijn! Bedankt voor jullie tips en ervaringen :D
Ik slaap ook het liefst onder een dikke deken, en voel me ook heel comfortabel in zo'n oversized knuffeltrui die wegen ook wel wat :P ben best een koukleum dus misschien is een deken dan wel wat.
Kwa knuffel denk ik soms wel eens ja ik heb ook een kat, die weegt 4 kilo die kan ik ook knuffelen :+ nu wil ze dat niet altijd dus zo'n knuffel is wel een uitvinding..

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:47

Hier het konijn (voor mij zelf) en de beer in huis! En ik vind het heel fijn.

Ik slaap al jaren onder een verzwaring deken van 7 kg, en dan is dit is echt een fijne toevoeging.

Het konijn ligt vaak op mijn buik en in bed tegen mij aan of op mijn buik. Het geeft een rust gevoel. Zowel in bed als op de bank heb ik hem bij me.

Hij had van mij zelf ook wel 1 kg zwaarder gemogen. Btw de knuffel bevat klittenband dus je zou hem zelf nog extra bij kunnen vullen.

Ik hoop dat er tzt nog een kat bij komt.

gewoon new born baby kleding aantrekken maatje 50/56. Blijft het lekker fris. Kleding kun je regelmatig wassen. De knuffel zelf namelijk niet.

Ik vind het echt het geld waard

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:04

Ik heb een verzwaringsdeken van 7 kilo, had ik veel eerder moeten doen! Ik sliep altijd heel onrustig, veel draaien en dekens die op de grond vielen. Sinds ik de verzwaringsdeken heb slaap ik veel rustiger, veel minder draaien/woelen. Ik ga er overdag ook wel eens onder liggen als ik onrustig of overprikkeld ben en dat helpt goed. Ik ben zelf ook een enorme koukleum dus zelfs in hartje zomer lig ik onder de deken, maar voor veel mensen zal zo'n deken dan té warm zijn.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:43

Ik ben ook koukleum dus in de zomer slaap ik er ook gewoon onder.
Heb nu zomerdekbed extra er overheen en echt in de winter gewoon winter dekbed er op. Eigenlijk gewoon twee dekens

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:53

Ik verplaats dit topic naar [MWS] omdat het redelijk over menswelzijn gaat :)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:54

Ik heb een verzwaringsdeken liggen van 12kg alleen heb hem nu al zeker bijna een jaar weg gelegd,
want ik heb een peesontsteking in de schouder zitten, en ik wil vaak bij het
omdraaien hem omhoog brengen met de armen en dan omdraaien.
Maar merkte bij het omdraaien dat ik er mee last van kreeg in de schouder,
en ergens mis ik het wel vooral de zwaarte en warmte.

Maar de lichtgewicht deken die ik nu heb liggen op bed vind ik ook wel erg lekker liggen.
En zag laatst dat er ook een verzwaarde slaapmasker bestaat, wil die ook wel eens proberen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:21

Siggislief schreef:
En zag laatst dat er ook een verzwaarde slaapmasker bestaat, wil die ook wel eens proberen.

Die heb ik :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:39

Ik heb de deken van 8 kilo van ikea en ben erg tevreden. Dochter heeft 5 kilo van blenkz. Ik vind huren heel duur tov kopen trouwens. Enige wat ik wel echt gecheckt heb is materiaal van de deken. Ik wil geen synthetisch materiaal. Dochter heeft dan ook de dure, katoenen blenkz. Bij ikea kun je er even onder liggen in de showroom btw, als je eens wilt testen. Action verkoopt ze ook, maar weet het materiaal zo niet.

Ik vind het trouwens niet warm, de vulling isoleert niet ofzo. Dus heb er nu gewoon een donzen dekbed bovenop liggen. En ik gebruik m alleen in bed vanwege het verplaatsen. Dat vind ik wel best zwaar. Dus misschien is een zware knuffel voor op de bank nog niet zo gek. Ik gebruik nu vaak een warmie knuffel. Ook best zwaar en lekker warm.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:50

Ik heb ook een verzwaringsdeken al gebruik ik hem alleen in bed. Ik vind hem trouwens niet warm, ik heb er dus ook nog een dekbed overheen liggen.
In het begin deed trouwens mijn hele lijf zeer toen ik hem ging gebruiken. Ik heb echt een week of twee moeten wennen aan het gewicht. Ik draai best vaak in mijn slaap. Tegenwoordig heb ik er geen enkele last meer van en vind ik hem in de vreemdste posities ‘s ochtends.

Ik vind het echt een uitkomst en slaap beter, dieper en rustiger.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:24

_Karlijn schreef:
Siggislief schreef:

Hoe ervaar je deze? :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:11

Siggislief schreef:
_Karlijn schreef:

Hoe ervaar je deze? :)

Hij is fijn, fijner dan een gewoon slaapmasker. Ik heb hem in eerste instantie aangeschaft omdat ik met gewone slaapmaskers altijd een klein beetje licht blijft zien er onder door, wat ik heel irritant vind en dat is bij deze niet. Wat ik ook fijn vind bijvoorbeeld migraine, is is dat je hem even in de koelkast kunt leggen en hij zo een tijd koud blijft :j

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:44

Ik heb een verzwaringsdeken en ik ben er dol op. Ik draai en beweeg heel veel in mijn slaap en ik heb erg veel last van spanning en angst. Ook heb ik last van slapeloosheid. Door de deken lig ik stiller en ik voel me rustiger. Mijn vader heeft dezelfde deken en gebruikt hem zomer en winter. Hij slaapt ook altijd onrustig en die deken helpt om rustiger te slapen.

De knuffel ken ik van kinderen op de opvang. Als ze heel onrustig zijn en wiebelen kunnen ze die op schoot nemen en het helpt de meesten rustiger worden en wat beter opletten.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:15

De lotgenootjes verzwaringsknuffel zijn weer leverbaar. Ik ben er nog steeds heel blij mee.