Ik geef les bij persoonsbegeleider (dit was vroeger Jeugd en gehandicaptenzorg). Vanuit het internationaliseringsproject willen we graag op bezoek naar de buurlanden.
Welke organisaties in Nederland zijn het bezoeken waard met cursisten uit het volwassenonderwijs? - Dit mogen dagbestedingen, woonvoorzieningen, onderwijsvormen.... zijn. - Hoe gaat men om met inclusie binnen het volwassenonderwijs in Nederland? Zijn daar ook good practices?
Daarnaast ben ik ook verder dan Nederland op zoek om organisaties te bezoeken die te maken inzetten op inclusie en onderwijs. Het centrum voor volwassenonderwijs zet zich hier sinds vorig jaar op in en we willen graag bij anderen gaan proeven en kijken hoe zij dit doen.
Momenteel ben ik via google aan het kijken maar ik raak de weg een beetje kwijt in het aanbod. Ik hoop via jullie leuke tips te krijgen zodanig dat onze bezoeken de moeite waard zijn!
Alvast bedankt!
ievie
Geplaatst: 24-09-24 12:18
Hoi!
Zelf werk ik bij een zeer grote zorgorganisatie in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking (‘s Heeren Loo). Zij bieden diverse vormen van zorg aan: dagbesteding, woongroepen, ambulante hulpverlening, logeren, etc. Onderdeel daarvan is ook de Academie voor Zelfstandigheid. Hier worden(evt in samenwerking met scholen) op maat gemaakte opleidingen aangeboden.
Edit; Tijdens mijn opleiding ben ik naar Gent geweest voor een uitwisseling. Ik vond dat toen heel leerzaam, omdat de dingen toch net anders geregeld zijn.
Ik ken Zozijn als organisatie die met gehandicapten werkt, maar hoe breed ze dat doen, weet ik niet
pateeke
Geplaatst: 24-09-24 18:14
Ik heb (in België) gewerkt als ondersteuner (= begeleider van leerlingen met een beperking die les volgen in het gewoon onderwijs). Ik werkte met een redelijk “onbekende” doelgroep: blinde en slechtziende leerlingen (vaak met daarnaast nog andere beperkingen, aandoeningen of leerstoornissen. Ik had toen wel wat contact met o.a. medewerkers (of ex-medewerkers van Koninklijke Visio).
Edit: wat betreft inclusie in het onderwijs staan we inderdaad niet zo heel ver, vaak wordt dan vergeleken met Finland. Ik heb zelf met een beperking het gewoon onderwijs gevolgd en daarna dus ook gewerkt in het onderwijs (onder andere). Mijn ervaring is dat inclusie in het onderwijs zeker een meerwaarde is voor bepaalde leerlingen, maar zeker niet voor allemaal. Je moet echt sterk in je schoenen staan als je met een beperking les wil volgen in het gewoon onderwijs en evenzeer om met een beperking (in het onderwijs) te werken.
Als organisatie om te bezoeken kan ik nieuw woelwijck in sappemeer aanraden. Dit is nog een ‘dorp’ zoals jaren geleden de woonvoorzieningen waren voor mensen met een beperking. Tevens hebben ze oa een gilde opleiding.
Dank je wel al voor de tips. Ik ga alles bekijken en de informatie meenemen.
Wat ik mij afvroeg. Is er in Nederland ook een vorm van volwassenonderwijs is? Tweedekansonderwijs of een aanbod van studies die je kan doen als je al diploma (of net niet) op zak hebt. Bv bij ons kan je horeca volgen in het volwassenonderwijs of hoefsmid of persoonsbegeleider en nog zoveel meer. Het is vooral bedoeld om mensen die willen heroriënteren of die kansen mislopen zijn een opleiding aan te bieden. Bestaat zo een vorm van onderwijs ook bij jullie?
Er worden in de zorg steeds meer kansen geboden aan mensen die zich willen laten omscholen. Denk aan certificaten behalen binnen een organisatie, gilde opleiding. Ik heb zelf vorig jaar gewerkt bij praktijkgestuurd leren (pgl) soort bbl voor volwassenen. Ik denk dat ik ook in andere vakgebieden wel te vinden is.