Gelukkig zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Gelukkig zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 16:59

Interresant set vragen denk ik.
Voor mij wel in ieder geval :')

Gisteren in een groepssetting (kleine groep, fysiek bij elkaar, niet online)
Ging het gesprek allerlei kanten op, maar uiteindelijk leidend tot mij zeggend:

'Ik ben over het algemeen wel gelukkig eigenlijk. Heb natuurlijk mijn zorgen, maar over de lijn heen ben ik wel gelukkig'

De vijf anderen draaiden hun gezichten echt in 1 keer vol mijn kant op, en keken me aan.

Alsof dat iets héél geks is om te zeggen.
Daarna ging het even kort over wat maakt dat ik dat zeg,

Mijn vraag daarna 'Maar hoe doen anderen dat dan?' bleef eigenlijk stil en nagenoeg onbeantwoord.
Daar schrok ik van

De vragen;

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?

2. Wat denk jij dat gelukkig zijn is?

3. Ben jij over de grote lijn gelukkig?
Zo ja, wat draagt daar aan bij?

(Ik zou het leuk vinden als dit topic echt on topic blijft, en niet verzand in allerlei redenen en ellende waarom iemand níét gelukkig is!)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:21

Daar zijn cijfers over. In NL geven zo‘n 85-90% van de mensen aan gelukkig te zijn.
Maar het is mij inderdaad ook vaker opgevallen dat als je dat zomaar zegt dat mensen je met open mond aangapen alsof je iets heel raars zegt.

Dus 1: nee het is volgens de statistiek niet zeldzaam.
2: dat weet ik niet, maar 3) ik zie mijzelf als gelukkig 3b) ik heb geen antwoord op de vraag wat ik daaraan bijdraag maar ik ik probeer in iedergeval anderen geen verdriet te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:22

Mungbean schreef:
Daar zijn cijfers over. In NL geven zo‘n 85-90% van de mensen aan gelukkig te zijn.
Maar het is mij inderdaad ook vaker opgevallen dat als je dat zomaar zegt dat mensen je met open mond aangapen alsof je iets heel raars zegt.

2: dat weet ik niet, maar 3) ik zie mijzelf als gelukkig 3b) ik heb geen antwoord op de vraag wat ik daaraan bijdraag.

Hoeveel mensen hebben ze gevraagd om tot die cijfers te komen? Ik ken niemand die hierover bevraagd is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:23

Ik ben keigelukkig.

Heb 2 kinderen, we zijn gezond. We hebben geen financiën zorgen (meer). We hebben een fijn koophuis, goede auto. Ik heb een baan waar ik gewaardeerd word. Heb mijn beide ouders nog en voldoende fijne mensen om me heen. Iedere dag weer ben ik gelukkig.

Maaaar, ik ben single en ben uit een flinke toxische relatie gestapt waarna ik alles dreigde te verliezen. Nadat ik van alle kanten een 'nee' kreeg voor zowel het koophuis als een huurhuis, ben ik keihard gaan knokken om een 'ja' te krijgen voor mijn koophuis. Het is gelukt en dat komt door dit forum (nadat ik een topic opende onder een SA kreeg ik hulp van bokkers die me de juiste weg op hielpen).

Maar door alles dat ik meegemaakt heb, lukt het niet meer om een nieuwe relatie aan te gaan. Ik blokkeer gewoon.
Maar ondanks dat, ben ik enorm gelukkig.

Om mij heen zijn de meeste mensen ook wel gelukkig denk ik.
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-09-24 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:25

moonsparkle schreef:
Mungbean schreef:

2: dat weet ik niet, maar 3) ik zie mijzelf als gelukkig 3b) ik heb geen antwoord op de vraag wat ik daaraan bijdraag.

Hoeveel mensen hebben ze gevraagd om tot die cijfers te komen? Ik ken niemand die hierover bevraagd is.

Zoals bij iedere statistiek is uiteraard nooit iedereen gevraagd dus dat is geen verrassing dat ze jou of je kennissen persoonlijk nooit gevraagd hebben.
Het is iets wat al heel lang bijgehouden wordt. Ik kan het wel even googelen.

Edit: hier is een link van het cbs van een paar jaar terug. Als je daar even verder op zoekt dan kom je vast ook wel op de data van 2023.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/16 ... et%20leven.

Er is ook jaarlijkse statistiek op wereldniveau over de „gelukigheidsindex“. Nederland staat daar net als veel andere Europese landen heel hoog in.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/World_Happiness_Report

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:38

Ik begrijp de setting niet helemaal, dus op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven.

Ik denk dat gelukkig zijn voor iedereen iets persoonlijks is. Voor mij zou het zekerheid zijn, tevreden met carrière/loopbaan en goed rond kunnen komen. Daarnaast voldoende vrije tijd en kunnen genieten erg belangrijk. En waar je dan van geniet, verschilt ook weer natuurlijk. Ik kan erg genieten van het paardrijden en gamen bijvoorbeeld.

Over het algemeen zie ik mezelf momenteel niet als een gelukkig persoon. Dat heeft te maken met het feit dat ik qua werk niet op mijn plek zit en dit momenteel heel veel tijd en energie daaraan kwijt ben. Dat maakt dat ik mijn huishouden laat versloffen en het lastiger vindt om te genieten van vrije tijd etc.

Ik heb er wel vertrouwen in dat dit weer kan verbeteren, maar momenteel ben ik even niet gelukkig met mijn leven :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:44

Interessante vragen.

1. Is het echt zo vreselijk zeldzaam en uitzonderlijk dat mensen dat vinden/voelen?

Nee in mijn omgeving niet.familie vrienden kennissen hebben het allemaal goed en zijn tevreden/gelukkig

Geen idee ik ben wel gelukkig.
Het is een gevoel voor mij.
Blij met hoe mijn leven nu ingevuld is.

Ja ben ik zeker.

Toch wel financiële zekerheid (beide een goede vaste baan)

We zijn beide gezond
Mijn partner maakt me heel gelukkig en mijn paard en poes.
Een fijn huis rustig dorp en toch ook wel goede auto/fiets/brommer draagt zeker bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:50

Ik ben zeker heel gelukkig op dit moment. Heb sinds begin dit jaar een hele leuke baan waar ik veel voldoening uit haal en waar ik echt mijn kwaliteiten in kwijt kan. Financieel hebben we het beter dan ooit tevoren. We hebben een leuk (huur)huis dat bijna helemaal naar onze wens is. We zijn gezond genoeg om regelmatig leuke dingen te kunnen doen.

Had ik liever een koophuis gehad? Zeker. Voel ik me regelmatig ondergeschikt aan anderen die hun leven nog beter voor elkaar hebben? Zeker. En toch kan ik kijken naar waar we vandaan komen en waar we nu zijn en dat maakt mij echt een gelukkig mens.

Als alles je altijd voor de wind gegaan is kan ik me voorstellen dat je sneller ontevreden bent. Wij hebben hard moeten vechten voor waar we nu staan, daardoor waarderen we het denk ik ook meer. Ook zien we om ons heen dat het leven niet altijd over rozen gaat en hoe erg je moet koesteren wat je hebt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:56

Ik denk niet dat het uitzonderlijk is. Wel denk ik dat niet iedereen zich ervan bewust is of reageert vanuit het moment. Het is niet zo dat gelukkig zijn betekent dat je je altijd geweldig goed voelt en je nooit eens zorgen of zo hebt. Dat kan imo ook helemaal niet.
Ik denk dat er wel verschillen kunnen zitten in hoe mensen gelukkig zijn definiëren. Voor mij betekent het voldoende geld hebben om van rond te komen maar ook niet zoveel dat je niet weet wat je ermee moet doen, gezond zijn, kunnen genieten van kleine dingen, een fijn netwerk hebben,.. een kwaliteitsvol leven hebben zeg maar.
Of ik gelukkig ben? Moeilijk om te zeggen. Enigszins zou ik zeggen van wel. Ik heb wel een deel van bovenstaande dingen om gelukkig te zijn en ben daar zeker ook dankbaar voor. Maar tegelijkertijd hoop ik wel dat ik de andere dingen in de toekomst ook nog kan afvinken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:00

Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt- Glücklich ist nur die Seele die liebt! Dit is een motto uit de Duitse Romantiek. Volgens mijn herinnering uit een gedicht van Goethe maar het kan zijn dat ik me vergis, ik hoop dat een Bokker die het beter weet me dan corrigeert! Voor mij is het in elk geval de liefde (in ruime zin) die me gelukkig maakt, en het eventuele verliezen daarvan ongelukkig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:14

moonsparkle schreef:
Mungbean schreef:

Je krijgt af en toe zo’n brief van het CBS. Dan zit je in de steekproef. Dan kan je een enquete invullen, dit kan over allerlei onderwerpen gaan.

Er zijn manieren om te berekenen hoe groot je steekproef moet zijn om statistisch iets zinvols en betrouwbaars te zeggen over de gehele doelpopulatie.
Je hoeft daarvoor niet iedereen in Nederland te vragen.

Ontopic: ik ben meestal wel gelukkig maar gevoelig voor angst en somberheid. Maar dat weet ik en ik kan er best leuk mee leven :j :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:19

Het merendeel van de Nederlanders zegt gelukkig te zijn (zie eerdere link).
Maar het kan natuurlijk best dat er raar wordt opgekeken als je dat ook hardop zegt.

En het zou ook nog kunnen dat er raar werd opgekeken dat jij specifiek dat zei, Femke. Wetend (uit een ander topic) dat het lichamelijk niet denderend gaat met je, kan ik me voorstellen dat vrienden daar verbaasd over zijn (mits ze dat natuurlijk weten). 'Hoe kun je nou gelukkig zijn als je ziek bent?'

En je vragen:
Ja, ik ben gelukkig. Eigenlijk mijn hele leven wel.

Wat is geluk voor mij? Jezelf kunnen zijn, genieten van de kleine dingen, ook tevreden kunnen zijn als iets níet kan. Niet klagen over dingen die je kúnt veranderen, en vooral niet klagen over dingen waar je toch niets aan kunt doen.

Wat doe ik daarvoor? Vooral mezelf zijn, en leven met in het achterhoofd: 'do not unto others...' Niet zozeer zie geen kwaad, hoor geen kwaad, spreek geen kwaad maar veel meer: doe geen kwaad :+ Die drie aapjes missen duidelijk het belangrijkste :))

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:22

Ben ik gelukkig? Hmm niet 100%. Ik ben heel blij met het huis waar ik sinds een jaar woon en heel blij dat mijn katten een lang leven mogen hebben. Ik heb een paar goede vriendinnen en met twee nichten heel fijn contact.

Maar ik ben al mijn hele leven alleen en daarin mis ik dus wel wat. Ik weet niet wat het is om naast iemand wakker te worden en lief te hebben.

En ik heb ook niet de baan waar ik tot mijn pensioen wil werken. (maar het betaald niet slecht en het is wel gezellig)

Er kan nog wel wat verbeterd worden in mijn leven dus om nou te zeggen dat ik 100% gelukkig ben: nee.
Misschien komt dat ooit, ik hoop het wel.

Urbanus

Re: Gelukkig zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:31

Ja, ik ben gelukkig. Ik heb een fijn gezin, blije kinderen, een fijne man, iedereen in m'n familie is gezond, fijne vriendengroep die ik veel zie, ik doe veel leuke dingen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:32

Vooropgesteld: ik ben zeer gelukkig.

Gelukkig zijn is persoonlijk. Ik hoor mensen weleens opdreunen waar het ze allemaal aan ontbreekt, terwijl ze (imo) alles goed voor elkaar hebben. Toch is dat naar hun persoonlijke maatstaven dan niet goed of genoeg.

Ik ben zelf alles kwijtgeraakt drie jaar geleden. En ik heb weer opgebouwd. Heel anders dan voorheen, veel minder groot, minder spullen, back to basic. En ik ben zielsgelukkig weer. Snappen mensen ook niet: gelukkig zijn met stappen terug. Veel mensen die hetzelfde is overkomen willen minstens hetzelfdw of méér terug. En dat is voor de meerderheid niet haalbaar. Zo kweek je onvrede.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:40

Volgens mij niet. Ik denk dat mensen heel goed weten wat ze nog meer zouden willen als alles open lag, maar ik denk wel dat het merendeel nu óók gelukkig is.

Ja goede vraag... dat zal voor iedereen anders zijn, ook afhankelijk van wat je hebt. Maar ik denk dat je gelukkig kan zijn als je basisbehoeften vervuld zijn.

Poeh... dit vind ik wel echt een moeilijke vraag, maar ik denk dat ik mezelf nu niet als gelukkig kan bestempelen. Niet meer en hopelijk nog niet. Na het verlies van mijn partner is dat echt iets wat nog vorm moet krijgen. Ik tel mijn zegeningen met 2 lieve kinderen en een cirkel vol lieve mensen om ons heen. Financieel geen zorgen, een fijne baan. Rationeel zie ik dat er ook nog veel is on wel gelukkig mee te zijn, maar geluk voelt nog echt veel te ver weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:46

Geluk is iets heel ongrijpbaars. Geluk zit hem in je zegeningen tellen, de hele kleine dingen. Als je altijd kijkt naar wat je niet hebt dan word je heel ongelukkig. Ik heb een verleden met depressies en ook hele donkere jaren waarin ik blij was dat aan elke dag een einde kwam. Dat heeft jaren geduurd. Inmiddels kan ik zeggen dat ik zeker 13 jaar heel goed ga en gelukkig ben. Natuurlijk ben ik nog weleens verdrietig, maar het overheerst mijn leven niet meer. Ik heb geleerd heel gelukkig te zijn met mijn eigen kleine dingen en niet alleen maar te streven naar dingen buiten mijn invloed en die ik niet heb. Soms heb ik even een moeilijke dag of dagen maar als ik dan naar de kerk ga dan helpt me dat. Ik weet nu goed wat ik nodig heb, ik hecht aan rust, structuur en me-time. Ik ben graag alleen. Ik heb mezelf in de donkere tijden echt leren kennen. Gelukkig zijn heb ik geleerd eigenlijk. Ik help vanuit ervaringswerk ook vrijwillig anderen en ik hoop dat ik een klein lichtje kan zijn in iemands duisternis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:49

Of het raar gevonden word is misschien de context waarop het gezegd werd?

Voor mij, ja ik ben gelukkig.
Maar ben het ook zeker een hele poos niet geweest.

Ja ik ben gelukkig nu, ondanks dat ik vaak dingen niet kan, besef ik ook dat ik héél veel wel kan.
Ik heb een geweldige vriend.
Lieve dieren.
En nu ook weer financieel oke.

En vandaag heb ik geen migraine, ben ik niet doodop voor mijn doen.
Heb vanmorgen een heerlijk stapritje met de pony gemaakt.
En vanmiddag nog de puf om een pompoen uit te hollen en soep te maken.
Ja dan zelf ik volmondig ik ben gelukkig

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:23

Ik ben ook gelukkig. Mijn man heeft dat heel lang heel moeilijk gevonden. Want wat is gelukkig zijn als je altijd wat gemist hebt in je leven? Liefde en geborgenheid van je ouders, loyaliteit van je familie en uiteindelijk het overlijden van de mensen die wel een poging hebben gedaan je een warm thuis te geven. En ook het gemis aan een passende partner die een team met je vormt.

Uiteindelijk hebben we hem zover gekregen dat hij 'tevreden' is. Ik denk dat dat gevoel gelijk staat aan gelukkig zijn maar dat het voor hem simpelweg lastig is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:33

Leuke vragen, TS!

Nee. Maar voor sommigen hoor je er niet bij als je geen drama hebt (maakt) :')

Kan je op de dag terug kijken, en zeggen 'dit was een mooie dag'? 'Dat was een mooi moment?'

Mijn pony is een grote factor, mijn vrienden, en ik zelf. Ik heb heel hard gewerkt in de afgelopen jaren om voor mijn eigen geluk te gaan, ipv het geluk van anderen altijd voorop stellen. Ik stel dus zeker grensen in hoeverre ik klaar sta voor anderen. Mijn pony is heel belangrijk voor me, maar ik zoek ook mijn geluk buiten haar om. Dus ga ik regelmatig naar een mudrun, suppen/ zwemmen, anders...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:38

Ik zie nu dat ik de laatste vraag verkeerd begrepen heb trouwens :+
Ik dacht dat het ging om bijdragen van gelukkig zijn op populatie niveau.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:45

Ik ben gelukkig binnen de beperking die ik heb. Niet 100% tevreden met mijn leven, maar wel gelukkig.
Ik kan niet werken vanwege oa een slaapstoornis, maar ik ben verder redelijk gezond, heb een lieve man, lieve dieren en bewust geen kinderen :D
Daarnaast is mijn familie gezond, hebben we een mooi huis en wonen in een mooie omgeving.
Ik heb geleerd om met weinig gelukkig te zijn en van de kleine dingen te genieten. Al het overige is een bonus :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:05

'Gelukkig zijn is een keuze' hoorde ik laatst. Ik denk dat ik het daar grotendeels mee eens ben.

Er overkomen je soms dingen die je volledig uit het veld slaan. En daar zijn ook weer gradaties in.
Maar dan is je mindset alles bepalend. Is je glas halfvol of halfleeg?

Ik volg een jonge meid op insta. Ze heeft kanker en is inmiddels uitbehandeld. Afschuwelijk. Ze deelt hoe intens veel verdriet ze heeft. Maar ook hoe ze zich weer 'bij elkaar raapt' en zich inzet voor anderen, met de dag leeft en iets maakt van het leven. Ik denk dat zij terugkijkend op haar veel te korte leven kan zeggen dat zij gelukkig is geweest. Diep respect.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:40

Eva. :j Ja, ik heb ook diep respect voor haar. Zoveel kracht.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:19

Nee dat denk ik niet, ik denk wel dat blij zijn met wat je hebt, zonder jezelf met wat anderen doen/hebben te vergelijken aan je levensgeluk biijdraagd.

Blij zijn met wat je hebt en kunt, ik ben chonisch ziek, kan daardoor niet werken op dit moment, echter als ik dan wel eens een betere dag heb dan ben ik daar heel gelukkig mee.

3. . Ben jij over de grote lijn gelukkig?

Ja nu ben ik wel gelukkig, ondanks dat ik doodongelukkig ben geweest in mijn jeugd, slechte jeugd gehad thuis, een zeer toxische relatie heb gehad, waar ik 10 jaar terug eindelijk de kracht voor had deze te verbreken.
Wat het meest heeft bijgedragen is mijn emigratie vorig jaar, ben daardoor wel weer single, maar ik heb veel meer rust, minder stress en lichamelijk krabbel ik eindelijk wat op.