Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 19:42

Ha!
Ik ben na mijn afstuderen als ZZP'er aan de slag gegaan en het wordt nu tijd om mijn pensioen op te gaan zetten. Ben er alleen absoluut niet in thuis (wel wat gegoogled), maar ben eigenlijk benieuwd of er Bokkers zijn die me hun ervaring willen vertellen met waar ze sparen/beleggen en hoe dat bevalt. Heb daar misschien nog wel meer aan dan online alleen naar de feitelijke info te blijven speuren. :Y)

Dank!
Laatst bijgewerkt door Castilja op 17-09-24 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Re: AOW opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:55

Iedereen die in NL werkt bouwt AOW op. Ook als je zzp-er bent.
Pensioen bouw je op naast je AOW.
Er zijn best wat mogelijkheden qua extra potje. Je zou gewoon wat apart kunnen zetten en sparen. Je zou kunnen beleggen en dat apart zetten. Je kunt ook zelf beleggen of je verdiepen in traden.
Misschien hebben andere bokkers nog goede adviezen? Je kunt ook altijd informatie inwinnen bij iemand die er zijn werk van heeft gemaakt die dan goed advies kan geven op jouw specifieke situatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:01

AOW is iets anders dan pensioen. Ik denk dat je pensioen bedoelt? Dat je zelf als ZZP moet sparen voor je pensioen? Er zijn diverse mogelijkheden voor, maar het is wel kostbaar omdat je werkgever er niet aan meebetaald natuurlijk. Je zal zelf moeten inleggen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 20:09

Ohmygod, uiteraard bedoel ik pensioen :') Ik pas het even aan!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:49

Je hebt bijvoorbeeld keuze uit beleggen, deposito sparen, je huis aflossen zodat je tegen die tijd die vaste lasten niet meer hebt, gewoon op een spaarrekening sparen en er zijn vast nog meer opties. Ik vind het vooral belangrijk dat ik er niet aan vast zit dat het pas vrij komt met de pensioengerechtigde leeftijd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:09

Wij hebben bij BND een pensioen beleggingsrekening, bevalt goed.

Afhankelijk van je plannen/leeftijd/spaar bereidheid (kun je er af blijven) is het ook goed om na te denken over beleggen op een niet-pensioen rekening. Een pensioen rekening heeft namelijk restricties en belasting voordelen, gewoon beleggen heeft vrijheid, belasting kosten en voordelen als je eerder wil stoppen met werken of er even tussenuit wil.

boedjang

Re: Pensioen opbouwen als ZZP'er: tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:21

Ik weet niet of je lid bent van een broodfonds ( in geval van ziekte)
Maar daar zitten vast veel tips tussen.
Sowieso handig als je geen broodfonds hebt als vangnet om eens te kijken wat het inhoudt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:47

Veel banken en beleggingsorganisaties bieden een pensioenrekening-beleggen aan. Daar stort je maandelijks/jaarlijks geld op. Dat geldt wordt voor je belegd zodat het hopelijk ;) meer waard wordt. Je kunt niet tussentijds geld opnemen van zo'n rekening; het is pas beschikbaar als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt gebruikt.

Zo'n pensioenrekening levert je trouwens ook Belastingvoordeel op. Hier staat uitgelegd hoe dat werkt: https://new.brandnewday.nl/de-spelregel ... nrekening/

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:10

Je kunt inderdaad gaan pensioensparen (oa Brand New Day en Nationale Nederlanden bieden dergelijke producten), maar je kunt ook kijken naar banksparen (bijv. Rabo Toekomstsparen, kan overigens ook met beleggen). Alle varianten zijn vrijgesteld in box 3 (horen eigenlijk tot box 1) en de inleg is (afhankelijk van de inleg en het inkomen) aftrekbaar van je inkomen. Ik vind zelf het banksparen heel fijn, omdat het erg transparant is en ik niet van beleggen houd. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:04

Heb je een boekhouder of accountant?
Wellicht kun je daar al eens een balletje opgooien.

Ik zou starten met een spaarrekening flink vullen en daarna eens verder kijken.

Als je het nu weg zet specifiek voor je pensioen kun je er wel heel lang niet bij natuurlijk.

Als je het nu weg zet voor je pensioen en het over 5 jaar toch nodig hebt voor een huis oid is het toch vervelend als het weer belast wordt als je het geld eruit haalt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:23

Wij beleggen zodat we later extra geld hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:43

Ik heb pensioenbeleggen van BND, bevalt prima!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 07:40

Ik heb ook geen pensioenopbouw (via een fonds). Bij mij zit mijn pensioen in mijn salaris verwerkt en op mijn loonstrook staat hoeveel euro dat is. Ik zet dat uiteraard elke maand opzij. Ik kan er gewoon bij maar ik ben niet zo’n kansloze die er toch van gaat snoepen. Ik heb met mijn collega overlegd wat er mee te doen, hij zit in de financiën, boekhouding etc en heeft in het verleden ook in de banksector gewerkt. Hij zei, laat lekker staan, ik zou niet gaan beleggen. Dat doe ik nu dus ook niet. Ik ben ook totaal niet bekend in die wereld %) nu vraag ik mij wel af of ik over dit potje wel of geen belasting betaal

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:07

Als het gewoon op een bankrekening staat en je komt boven een bepaald bedrag wel. Dan betaal je gewoon vermogensbelasting.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:49

Ik ben hier nu zelf ook mee bezig, toevallig net een topic geopend over passief beleggen. Daarnaast doe ik via Brand New Day pensioen beleggen, dat is fiscaal ook nog voordelig en het rendement is lekker. Wel staat dit vast en hier kun je dus niet bij.

Verder kun je denk ik het beste naar een goede adviseur gaan om je te laten informeren.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:26

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:47

Suzanne F. schreef:
Als het gewoon op een bankrekening staat en je komt boven een bepaald bedrag wel. Dan betaal je gewoon vermogensbelasting.

Ja boven de 50.000 is dat geloof ik maar daar zit ik nog lang niet aan :+ Ik bedoel of je met belastingaangifte ook je pensioen erin kan mee nemen

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:11

Wij hebben destijds een afspraak gemaakt bij een professional. Die kan jouw specifieke situatie bekijken en daarin een gedegen advies geven.
Een algemeen advies wat hij sowieso meegeeft is verdeel je vermogen. Dus (indien van toepassing) aflossen op je huis, sparen in een pensioen product, sparen op een spaarrekening dat je ook altijd flexibel bent bij tegenslagen, beleggen etc.
Zo'n afspraak met een adviseur kost een keer geld maar geeft wel veel inzicht en verdient zich vrij makkelijk terug. Het is zo'n brij aan informatie dat je vaak niet weet wat er allemaal mogelijk is.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:23

Hieperdi schreef:
Ik heb ook geen pensioenopbouw (via een fonds). Bij mij zit mijn pensioen in mijn salaris verwerkt en op mijn loonstrook staat hoeveel euro dat is. Ik zet dat uiteraard elke maand opzij. Ik kan er gewoon bij maar ik ben niet zo’n kansloze die er toch van gaat snoepen. Ik heb met mijn collega overlegd wat er mee te doen, hij zit in de financiën, boekhouding etc en heeft in het verleden ook in de banksector gewerkt. Hij zei, laat lekker staan, ik zou niet gaan beleggen. Dat doe ik nu dus ook niet. Ik ben ook totaal niet bekend in die wereld %) nu vraag ik mij wel af of ik over dit potje wel of geen belasting betaal

Eerlijk gezegd vind ik dit vreemd advies. Geld langere tijd op een spaarrekening laten staan betekent over de jaren heen dat dit in waarde vermindert, als je rekening houdt met rente van de spaarrekening en inflatie. Terwijl beleggingen over lange termijn juist een stabiel rendement opleveren, als je kijkt naar de historie. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar persoonlijk zou ik nog eens ergens anders advies inwinnen, wellicht bij een financieel adviseur.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:29

Malle_meid schreef:

Ik heb deze beleggings rekening via mijn huidige werkgever. Van het geld dat ik hierop inleg, krijg ik ongeveer een derde weer terug via de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Dit heeft met jaarruimte te maken, maar hoe die berekening precies zit weet ik ook niet, dus dit kan voor iedereen verschillen. Maar in mijn geval is het toch ook weer een mooi spaarpotje.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:44

Lestria schreef:
Wij hebben destijds een afspraak gemaakt bij een professional. Die kan jouw specifieke situatie bekijken en daarin een gedegen advies geven.
Een algemeen advies wat hij sowieso meegeeft is verdeel je vermogen. Dus (indien van toepassing) aflossen op je huis, sparen in een pensioen product, sparen op een spaarrekening dat je ook altijd flexibel bent bij tegenslagen, beleggen etc.
Zo'n afspraak met een adviseur kost een keer geld maar geeft wel veel inzicht en verdient zich vrij makkelijk terug. Het is zo'n brij aan informatie dat je vaak niet weet wat er allemaal mogelijk is.

Ja sparen doe ik nu in een potje die ik heb aangemaakt. Maar ik ben helaas geen bezitter van een eigen huis. Het duurste in waarde wat ik bezit zijn mijn auto, zadel en paard :') kan zo’n afspraak ook bij de bank gemaakt worden? Sorry ik heb hier echt geen verstand van :+
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 19-09-24 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:45

xMathilde schreef:
Hieperdi schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit vreemd advies. Geld langere tijd op een spaarrekening laten staan betekent over de jaren heen dat dit in waarde vermindert, als je rekening houdt met rente van de spaarrekening en inflatie. Terwijl beleggingen over lange termijn juist een stabiel rendement opleveren, als je kijkt naar de historie. Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf bepalen, maar persoonlijk zou ik nog eens ergens anders advies inwinnen, wellicht bij een financieel adviseur.

Dankjewel voor je toelichting. Wat bedoel je met dat het over de jaren heen in waarde vermindert? Ik heb geen eigen grond/huis bezit

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:51

@ Hieperdi Hiermee wordt bedoeld dat de inflatie een stuk harder omhoog gaat dan de rente die je krijgt over het gespaarde bedrag.

Ik zou in jou geval ook ervoor kiezen om (een deel) te beleggen. Als je dit slim doet is het rendement een stuk hoger dan stil op een spaarrekening zetten met een zeer lage rente zoals dit nu het geval is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:36

Hieperdi schreef:

Zolang je het niet op een pensioen rekening vast zet betaal je er zeer waarschijnlijk gewoon inkomstenbelasting over. En als je boven de vrijstelling voor vermogen uitkomt, betaal je er ook nog eens vermogensbelasting over.

Zou me er toch maar eens in verdiepen... Beleggen is echt niet zo slecht en eng hoor. En anders zijn er ook nog pensioen spaarrekeningen maar dat levert weinig extra op.

Het idee van pensioen sparen is dat je er nu geen inkomstenbelasting over betaalt, maar dat je die betaalt als je met pensioen gaat en het dus op gaat maken. De belastingtarieven zijn dan lager, en daar zit dan je winst, naast dat het gedurende de opbouw tijd mogelijk meer waard wordt (en hopelijk iets meer dan slechts de inflatie, wat met een spaarrekening bijna niet mogelijk is).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:46

Prairy schreef:
Hieperdi schreef:

Zolang je het niet op een pensioen rekening zet betaal je er zeer waarschijnlijk gewoon inkomstenbelasting over. En als je boven de vrijstelling voor vermogen uitkomt, betaal je er ook nog eens vermogensbelasting over.

Zou me er toch maar eens in verdiepen... Beleggen is echt niet zo slecht en eng hoor.

Maar ik betaal zowiso belasting ook bij de rabobank Zie hieronder

Beleggen zonder belastingvoordeel, ook wel gewoon beleggen, biedt meer vrijheid. Je bepaalt zelf hoeveel je inlegt en je kunt je geld altijd opnemen. Hierbij geldt wel dat het geld op je beleggersrekening meetelt als bezitting in box 3. Dit betekent dat je mogelijk belasting over je vermogen moet betalen.

Bij beleggen met belastingvoordeel leg je geld in op een bankspaarrekening. Dit is een speciale rekening waarop je belegt voor je pensioen. Je inleg is afhankelijk van je jaarruimte en/of reserveringsruimte. Dit is het bedrag dat je belastingvriendelijk mag storten. Het geld dat je inlegt op je bankspaarrekening staat vast. Vanaf je pensioen kun je het geld dat je hebt opgebouwd periodiek laten uitkeren via een uitkeringsproduct. Je kunt dit ook eerder of later doen. Het voordeel is dat je een deel van je stortingen terug kunt krijgen via je belastingaangiften én dat je geen vermogensrendementsheffing betaalt over het geld op je bankspaarrekening. Je betaalt wel belasting over de periodieke uitkeringen die je ontvangt.