Rolstoel gebruikers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Rolstoel gebruikers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 08:40

Ik ga een B&B huisje nieuw bouwen op mijn terrein welke ik ook geschikt wil maken voor rolstoelgebruikers.
Wat zijn de dingen waar ik rekening mee moet houden?
- hoe breed moet de gang zijn?
- noodknop wc?
-Ramp naar de voordeur

Jullie kunnen vast nog meer bedenken!

ievie

Re: Rolstoel gebruikers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:51

Wat tof dat je het rolstoeltoegankelijk wilt maken.
Niet alleen de breedte van de deur is belangrijk, maar eigenlijk alle breedtes (gangpaden, badkamer, draaicirkels).

Daarnaast kan je denken aan zitje in de douche, hoogte van kranen en spiegels.

Noodknop weet ik niet. Want wie komt er als ze daar op drukken? En hebben de meeste mensen thuis ook niet.

Ramp inderdaad.

een bevriend stel van mij zitten allebei in een rolstoel. Zij bellen vaak van tevoren op, om alle afmetingen te weten. Ik kan hen evt vragen om mee te denken, als je wil.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:53

Denk vooral aan drempels. Daar liep ik met mijn oma altijd tegenaan toen zij tijdelijk in een rolstoel zat.
Ook kleine drempels kunnen heel lastig zijn om overheen te komen

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:00

Ik ben geen rolstoelgebruiker maar wel een verpleegkundige met jaren ervaring…. Verplaatsbare bedden (wellicht ook hoog-laag) en dus ook een nachtkastje die je eventueel ergens anders neer kunt zetten. Genoeg ruimte in de badkamer om te manoeuvreren. Niet alleen de rolstoelgebruiker maar óók de verzorger moet er omheen kunnen lopen/werken. De draairichting van de deuren!! Soms is het een heel gehannes omdat de deuren niet handig open/dicht gaan ten opzichte van elkaar. Meubels in de woonkamer: aan de eettafel zit bij voorkeur zo laag mogelijk de dwarslat onder het tafelblad zodat armleuningen er onder kunnen. Kies meubeltjes die stevig zijn en tegen een stootje kunnen. Rolstoelen kunnen zwaar en lomp zijn en een beschadiging zit er zo op. Ruimte onder je keukenblad/kitchenette zodat de rolstoel er ook onder kan. De deurposten zijn bij voorkeur van ijzer ivm beschadiging en je doet er wijs aan de onderkant van je wanden ook te beschermen door harder materiaal dan alleen je stucwerk.
In je entree wil je ook een zo lang mogelijke mat hebben zodat de wielen kunnen worden schoon en droog gereden en wederom genoeg ruimte om daar geholpen te worden om natte jassen etc uit te kunnen doen

Ik hoop dat je er wat aan hebt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:01

Mijn moeder zat in een rolstoel en in huisjes was het vaak dat de keukens niet aangepast waren.
Aanrechten te hoog en ze kon er niet onder met de rolstoel.
Ik weet dat ze vaak naar dit huisje ging en daar altijd heel tevreden over was.
Misschien kun je er wat inspiratie uit halen.
https://dorado.nl/bungalows/fitis/

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:04

Kijk naar de hoogtes van de wasbak ook. Maar de badkamer zo rolstoel en transfer (de overstap van rolstoel naar toilet) vriendelijk als mogelijk. Denk aan strategisch geplaatste beugels aan de muur, transfer hulpmiddelen.

Wat voor doelgroep rolstoelgebruikers wil je bedienen? Want de ene persoon kan zelfstandig bewegen met wat hulpmiddelen, de ander heeft een passieve lift en 24 uurs begeleiding nodig. In de 2e geval heb je het ook over heel andere hulpmiddelen en inrichting.

Ik werk als fysiotherapeut in de gehandicaptenzorg en veel van mijn cliënten zijn rolstoel gebonden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:13

Ik zit zelf niet in een rolstoel, maar mijn moeder zat dat wel (inmiddels overleden). Wat wij gemerkt hebben bij bijvoorbeeld de mindervalide kamer bij een Van der Valk is dat de lichtschakelaars te hoog hingen, het toilet te laag was ( vanuit rolstoel gaan zitten ging nog, maar omhoog lukte niet) en geen toiletverhoger aanwezig ( hadden we het geweten, dan hadden we de eigen verhoger meegenomen ). Geen handgrepen/steunen bij het bed en ook geen hoog/laag bed. Er in en er weer uit was een uitdaging. De kamer zelf was wel ruimer dan standaard, dus in een rolstoel kon je je wel bewegen.

Wat we op Terschelling hebben ervaren in het zorghotel/buurtzorghuis was een stuk beter. Hier was een ruime natte cel met schuifdeur ( erg handig!), een verhoogd toilet met (wegklapbare) beugels aan beide kanten, een wastafel met verstelbare spiegel, stevig zitje voor de douche (badkamer volledig drempelloos), een hoog/laag bed, desgewenst met ‘ papagaai ‘, laagpolig tapijt ( rolt gemakkelijk en doet niet zo ziekenhuisachtig aan) en in een andere accommodatie een laminaat vloer. Een sta-op stoel (mijn moeder kon nog wel switchen van rolstoel naar sta-op). Hier was wel gedacht aan lichtschakelaars op juiste hoogte, maar een afstandsbediening voor het licht kan ook handig zijn als de schakelaars niet meer verplaatst kunnen worden.

Verder zijn ruime deuren praktisch en inderdaad ruimte om fatsoenlijk te kunnen draaien. Voor de toegang een niet te steile opgang, welke niet glad is. En verder geen of minimale drempels, die bij voorkeur afgeschuind zijn.

Dit is wat mij zo even te binnen schiet. Wat je altijd kunt doen is een aantal verschillende rolstoelgebruikers uitnodigen om te komen testen, praktijkervaring is het best en niet iedereen heeft dezelfde behoeften, maar wellicht komen er wel handige ‘gadgets’ uit.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:29

Wat goed TS dat je ook denkt aan de minder mobiele mensen! Op de website van Eelke droomt, kun je onder het kopje "over Eelke droomt" info vinden over toegankelijkheid. Bij "Tips voor hotels" staan afmetingen die je zou kunnen aanhouden.

Ik zag een opmerking over keukens in de huisjes, dat vind ik een lastige, want een onderrijdbare keuken is natuurlijk heel fijn, maar zal nooit voor iedereen op de juiste hoogte zitten. Ze bestaan ook wel elektrisch in hoogte verstalbaar, maar die zijn een stuk duurder. Maak je wel een onderrijdbare keuken, werk dan als het even kan met een inductieplaat. Bij gas loop je als roller meer risico met een mouw bij de vlam in de buurt te komen met alle gevolgen van dien (was hier het dringende advies vanuit de WMO). Lades in de keuken zijn vanuit de rolstoel handiger dan kastjes.

Voor de badkamer heb je beugels voor bij het toilet die je op kan klappen, zodat iemand die ze niet nodig heeft, er geen last van heeft. Denk ook even goed na over waar je de toiletrol hangt. Beugels hebben vaak wel een houder, maar ik vind dat dan weer niet handig. Tenzij het toilet aan 2 kanten rondom helemaal vrij is, dan heb je geen andere keus. Maar de toiletrol tegen de muur achter het toilet, wat ik ook wel eens zie, is niet handig. Ook ls gezond mens niet. Bij een toilet dat aan beide zijn veel vrije ruimte heeft, zou je nog en losstaande toiletrolhouder kunnen doen. Waar je ook extra toiletpapier op kwijt kan. Ikea heeft de KROKFJORDEN.

Een kantelbare spiegel kan handig zijn voor wie zich wil scheren, maar kijk dan wel uit dat je die niet te laag hangt, want da kan iemand die staat, zichzelf niet zien in de spiegel.

Ipv kranen met draaiknoppen, kranen met een hendel en in de douche een thermostaatkraan die goed in ingeregeld.

Ipv een verhoogd toilet zou ik eerder kiezen voor een normale hoogte toilet met een losse toilet verhoger erbij, dan een kleiner iemand ook fatsoenlijk gebruik maken van het toilet.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:31

Mocht je eens willen proberen hoe het is om in een rolstoel te zitten/bewegen, mag je die van mij wel een keertje testen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:34

Mijn rolstoel en ik gaan regelmatig op vakantie.
Om te beginnen heb ik een vraag TS.
DE rolstoelgebruiker bestaat niet, wat is de doelgroep waar je je op wilt richten?

Een voorbeeld ter onderbouwing.
Als ik voor mezelf spreek dan wil ik bijvoorbeeld geen vakantieverblijf met een hoog-laag bed, dat doet voor mij veel te ziekenhuisachtig aan.
Terwijl er een doelgroep is die juist dat soort bedden nodig heeft.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:44

Ben je voor jezelf al nagegaan wie je doelgroep is? Is dat de gewone toerist of de rolstoelgebruiker als toerist. Op het moment dat je je hele huisje aanpast voor de rolstoel haakt een deel van de eerste groep af. Al die praktische dingen betekenen iets voor hoe het eruit ziet en het vraagt wat van de grootte van de ruimtes. Is wandelstok of rollator geschikt misschien ook al voldoende voor wat je wilt bereiken? De een is inderdaad de ander niet, heeft iemand een tillift nodig of kunnen ze nog een een klein stukje lopen?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:45

Ik denk dat je een keuze moet maken of je het echt puur op rolstoelgebruikers wilt richten en heel veel aanpassingen wilt doen. Of dat je het geschikt wilt maken voor rolstoelgebruikers die bijvoorbeeld met iemand samen komen. Een aangepaste keuken, handgrepen en een stoel in de douche klinkt super voor rolstoelgebruikers, het wordt dan alleen wel wat minder aantrekkelijk voor de niet rolstoel gebruiker en er hangt een prijskaartje aan al die aanpassingen. Ook moet je genoeg ruimte hebben, kijk maar eens op een invalide toilet in een openbare ruimte.

Iemand in een elektrische rolstoel heeft ook andere aanpassingen nodig dan iemand in een gewone rolstoel die veel zelf kan.

Mijn zus heeft als tiener een aantal jaar in een rolstoel gezeten, wij gingen niet specifiek naar rolstoel geschikte plaatsen, we zijn zelfs gaan kamperen in een ruime gehuurde tent (dat is niet echt een aanrader trouwens). De dingen die zij niet kon deden wij. De camping eigenaar had vooraf aangegeven dat het allemaal wel rolstoel toegankelijk was, eenmaal daar bleek het toiletgebouw een trap te hebben, dat is natuurlijk super onhandig.

Het is fijn als er geen drempels zijn en er voldoende ruimte is om te draaien zodat de persoon zelf veel kan. Dat de keuken dan niet aangepast is dat maakte voor ons niet uit een snijplank kan de ander dan op tafel leggen bijvoorbeeld en dan kan je ook samen koken.

Veel hangt ook af van hoe flexibel mensen zijn. Mensen die veel op aangepaste plaatsen komen zullen veeleisender zijn dan mensen die meer meedraaien in de gewone maatschappij en regelmatig geconfronteerd worden met situatie die niet aangepast zijn op een rolstoel. In de tijd dat mijn zus in een rolstoel zat hadden de bussen en treinen nog een trapje bijvoorbeeld, dan schrik je ook niet meer zo van een niet aangepaste keuken.

Wel goed dat je hierover nadenkt, ik ben benieuwd waar je voor gaat kiezen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 09:49

1 van de dingen waar ik met vrienden regelmatig tegenaan loop (ik ben zelf geen rolstoelgebruiker, twee vrienden wel)

Is dat er op zich wel gedacht is aan bijvoorbeeld bredere deuren, maar niet aan de ruimte die je nodig hebt om die te kunnen open doen als je ook met een rolstoel moet manouvreren.

Of niet voldoende ruimte om bijvoorbeeld een bocht goed te kunnen maken.
Draaien met 1 staand wiel gaat bij de ene wel (en dan nog heb je wel ruimte voor die draai nodig, want stoel draait om dat standwiel) en bij de andere nauwelijks.
Die gebruikt electrisch gestuurde en aangedreven rolstoel die iets lomper is qua manouvreren.

Nog een dingetje is dat bijvoorbeeld heel zware deuren lastiger zijn vanuit zittende houding dan staand (heb ik wel eens uitgeprobeerd met iemand samen)

Zal eens kijken, volgens mij heeft de ene een (vrijwel slapend) bokt account.
Misschien wil die zelf ook wel even reageren nog.

Die heeft er tig keer meer zicht op dan ik, en helpt volgens mij ook wel eens bedrijven en openbare gebouwen met meedenken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:47

Wat ik nog niet langs heb zien komen, is een toilet met waterstraal en blazer. Mijn buren wonen aangepast en hebben dat omdat een van hun rolstoelgebonden is. Verder hebben ze inderdaad voor zover mogelijk schuifdeuren, in hoogte verstelbaar aanrecht (hij kan alleen niet bij de bovenkastjes), een niet al te hoge koelvriescombinatie, wasmachine en droger niet op elkaar maar wel verhoogd, bij het hoog/laag bed geen papagaai maar een soort paaldanspaal noem ik het.
Ik zag al langs komen een goede lange mat om bij binnenkomst de wielen droog en schoon te rijden. Dat is leuk, maar denk daar ook aan bij de badkamer als dat kan.
En een toegankelijke badkuip is ook een plus en een luxe voor op vakantie.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 10:58

Wij hebben ooit met de familie een weekend in een aangepaste groepsaccommodatie gezeten.
Allicht kan je wat inspiratie halen uit hun website http://www.dedielis.be/
Vooral die snoezelbadkamer was een groot succes door alle lichtjes die aan konden. Een disco badkamer leek het wel.

Ik heb een vriendin die ook in een rolstoel zit die wil je vast wel tips geven of naar ideeën kijken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 11:02

Hey! Bedankt voor de antwoorden tot dusver!
In beginsel richt ik me op de gewone tourist die een huisje wil huren in se bosrijke natuur waar elanden voor je raam langslopen als je geluk hebt. Ik woon in Zweden :D.
Maar ik wil het ook rolstoel vriendelijk houden, dus tips zoals de stopcontacten, geen drempels, de deuren wilde ik sowieso al schuifdeuren (barn doors) van maken.
Er zal alleen een douche in de badkamer komen, geen bad maar buiten een hottub. Koken is hier altijd inductie, gas heeft niemand
De keuken aanpassen...ik denk dat dat tever gaat, moet ook de kosten in de gaten houden :)).
Maar bv lange mat bij de deur is ook een goede tip!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:17

Ach jij zou eens een gesprek moeten aangaan met een vriendin van mij. Een hotelier die na een paardrij ongeval door hersenletsel in een rolstoel is beland. Zij loopt tijdens de vakanties ook tegen verschillende dingen aan en zij en haar man kunnen je vanuit hun kennis als hotelier als rolstoel gebruiker wel wat tips geven.

Als je met hun in contact wilt komen, stuur me dan maar een PB.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:34

Nog 2 tips.

Rolstoelers maken gebruik van een rolstoelbus of maken vanuit de auto een transfer naar de rolstoel, beide opties vereisen ruimte.
ik zou de parkeergelegenheid daarom iets groter dan standaard maken.

Los van mijn rolstoel kan ik ook korte stukjes lopen.
Ik ben recent in een vakantiehuisje geweest waarbij naast de voordeur een soort van opslagruimte was. Deze kon afgesloten worden met een sleutel en er was een stopcontact aanwezig. Ik kon hier mijn rolstoel parkeren + de accu opladen en ik vond dat erg plezierig.
Dezelfde opslagruimte is multifunctioneel, mensen kunnen er ook fietsen of wandelwagen enzo kwijt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 11:37

Bij schuifdeuren zou ik denken aan hoe zwaar ze zijn / hoe ze afgehangen zijn. Gewone deuren hebben een aantal nadelen maar zijn ook heel licht te verplaatsen. Terwijl iemand met reuma met een zware schuifdeur (en barn door klinkt vrij zwaar) misschien niet zomaar verplaatst krijgt. (Maar zoals er deurdrangers en automatische openers zijn voor gewone deuren, zijn er ongetwijfeld ook goede oplossingen voor schuifdeuren.)

Mijn moeder gebruikt binnenshuis overigens een rollator, geen rolstoel. Ik denk dat het ongeveer om dezelfde aanpassingen vraagt (voldoende ruimte om je te kunnen bewegen.) Maar loop het in elk geval in gedachten eens door hoe dat zou werken. Dat is in zoverre anders dat zij ook baat heeft bij bepaalde handgrepen op stahoogte. Waarschijnlijk geldt dit ook zeker voor een deel van de mensen in rolstoel - genoeg ervan die wel kunnen staan voor korte momenten, soms een klein stukje kunnen lopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 12:14

Een (elektrische) rolstoel heeft al gauw een draaicirkel van 1,5 meter. Het mooiste is als alle ruimte een draaicirkel hebben van minimaal 1,5 meter. De badkamer is een belangrijke aangezien daar vaak een transfer gemaakt moet worden van rolstoel naar toilet of andersom. Denk ook na over andere aanpassingen zoals: is er een douchestoel aanwezig? Leuk dat je n grote badkamer hebt maar je kunt niet douchen in je rolstoel. Sommigen kunnen lopen, maar bv niet lang staan. Denk aan: onderrijdbare, in hoogte verstelbare keuken. Want een elektrische rolstoel is veel hoger dan een handbewogen rolstoel. Een elektrische rolstoel of rolstoel met handbike of elektrische aansturing moet opgeladen worden. Waar kan de stoel uit de weg staan terwijl hij laad. Denk ook na over hulphonden. Kun je iets inbouwen voor een waterbak voor een hond bv.
Zorg voor wat hogere meubels, want daar kun je makkelijker vanuit opstaan. Laat de tuin deels verharden zodat men buiten kan zitten. Wil je ook zover gaan dat gezinnen waarbij iemand die helemaal niet kan lopen of staan, die in een rolstoel zit langskomt bij je? Dan moet je een passieve tillift hebben.
Denk aan uitstappen uit bed. Dit gaat makkelijker als er een verstelbare lattenbodem in zit of bv een pakpaal ernaast.
Denk aan anti slip ondergronden. Geen drempels en brede deuren, liefstr 90 cm of breder. Denk na over de draairichting van die deuren of wil je liever roldeuren. Maak de voordeur elektrisch bv met een knop. Al met al denk ik best een duur geintje. Al zouden veel mensen er heel graag gebruik van willen maken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:20

Mist schreef:
Ik ga een B&B huisje nieuw bouwen op mijn terrein welke ik ook geschikt wil maken voor rolstoelgebruikers.
Wat zijn de dingen waar ik rekening mee moet houden?
- hoe breed moet de gang zijn?
- noodknop wc?
-Ramp naar de voordeur

Jullie kunnen vast nog meer bedenken!

Ik zou je doelgroep specificeren. Veel dingen zijn idd al genoemd, maar rolstoelgebruikers verschillen onderling nogal.
Transfer: zelfstandig dmv toiletbeugels, zelfstandig met pakpaal, steady, actieve lift, passieve lift. Alles vraagt net wat anders van de ruimte.
Noodknop: Wie ga je eraan koppelen? Is volgens mij voornamelijk in gebruik in Wlz woningen en soms ook voor wonen in de wijk, maar daar staat vaak toch wel een wat langere reactietijd op
Breedte gang: Voor elektrische rolstoel (elro) heb je zoals al eerder benoemd een flinke ruimte voor de draaicirkel nodig. Het verschilt daarbij ook nog eens per elro, sommige draaien gemakkelijk en met andere heb je geheid schade als de doorgang te klein is. Daarnaast moet je als je het geschikt wil hebben ook nadenken over waar de elro opgeladen moet worden ivm vluchtroute. (Evt vooraf de vraag neerleggen bij de brandweer).
- Ramp of gelijkvloers, maar voor handrolstoelers moet een ramp ook niet te stijl zijn.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 14:18

Misschien heel simpel; maar veel huisjes hebben 1 of 2 treden bij de voordeur. Probeer de ingang dan ook echt gelijk aan de grond te maken of zorg voor een fijne drempelhulp. Mooie brede deuropeningen.

Zoals andere mensen al aangeven; ik zou niet ergens overnachten waar een hooglaag bed is. (Dat staat vaak ook middenin de kamer oid) Ik zou dan gewoon een volwaardige slaapkamer willen hebben.

Denk aan een drempelvrije badkamer met bijvoorbeeld een losse antislipmat die in de douche gelegd kan worden en bv een houvast aan de muur.

Als rolstoelgebruiker die binnenhuis loopt: een plek waar mijn stoel uit de weg en aan de lader kan

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:36

Mist schreef:
Hey! Bedankt voor de antwoorden tot dusver!
In beginsel richt ik me op de gewone tourist die een huisje wil huren in se bosrijke natuur waar elanden voor je raam langslopen als je geluk hebt. Ik woon in Zweden :D.
Maar ik wil het ook rolstoel vriendelijk houden, dus tips zoals de stopcontacten, geen drempels, de deuren wilde ik sowieso al schuifdeuren (barn doors) van maken.
Er zal alleen een douche in de badkamer komen, geen bad maar buiten een hottub. Koken is hier altijd inductie, gas heeft niemand
De keuken aanpassen...ik denk dat dat tever gaat, moet ook de kosten in de gaten houden :)).
Maar bv lange mat bij de deur is ook een goede tip!

Tof! Ik kom wel testen :D

Ik sluit me wel aan bij het bericht over ‘doelgroep’. Als je voor bijv een hoog-laagbed kiest en het een “medische uitstraling” geeft, zullen er andere mensen komen dan wanneer het gewoon goed toegankelijk is maar niet volledig aangepast aan de zwaarste handicaps.